De Oranje Lijn

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Oranjelijn

Bericht door ferryvaneeuwen »

Mijn tante Corrie van Eeuwen was in de beginperiode van de rederij de secretaresse van Anthony Veder. Het verhaal met foto's staat op mijn web site op de pagina van mijn oom Wim van Eeuwen:

http://www.xs4all.nl/~eeuwen/willem_van_eeuwen.htm

De foto's staan ook in het nieuwe boek van Arjen Klein, die ze daartoe van mijn oom leende. Voor liefhebbers van de Oranjelijn is dit boek beslist een aanrader!

Ferry van Eeuwen

C.E.A. van Boeckel

Oranje Lijn

Bericht door C.E.A. van Boeckel »

Afbeelding

mvg C.E.A.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

oranje lijn

Bericht door Roy »

Ik weet het is gevaarlijk om te zeggen, maar voor mij blijft zij het mooiste Nederlandse koopvaardijschip dat ik gekend heb.
Wel een beetje van de toenmalige Britse Saint Line afgekeken, dat dan weer wel.......
m.v.g. Roy
Arjen Klein

De Oranje Lijn

Bericht door Arjen Klein »

Leuk om te zien dat er zo'n enorme belangstelling bestaat voor de Oranje Lijn. Via Van Eeuwen werd ik geattendeerd op het bestaan van het forum.
Prachtige foto's van de diverse schepen!
Tav het boek "Varen in de Lijn van Oranje": het staat o.a. ook te koop bij Bas van der Zwan in het Maritiem Museum in R'Dam of kan ook via www.aprilis.nl worden gekocht.
In de afgelopen jaren met veel bemanningsleden van de Oranje Lijn contact gehad. Ik ben nog steeds op zoek naar mensen die bij de rederij hebben gevaren of die het 1 en ander willen delen. Zou graag met u in contact komen.
Met vriendelijke groet: Arjen Klein
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Van Baco Bert nog mooie ouwe foto's van de Oranje Lijn
All the best
Jos

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Herman.Ponsen

Bericht door Herman.Ponsen »

SPRINGER OP DE CANADESE LAKES
Als o/g of als jongste matroos was je bij de ORANJE LIJN de klos op de meren .Voor de sluizen of in div haventjes waren geen lijn mensen aan de wal die de hieuwlijn in ontvangst konden nemen dus moest er gesprongen worden daar was een speciaal boompje voor. Op de bak stond een boompje dat voorzien was van stagen aan het einde van de boompje zaten twee hieuwlijnen voor het buiten boord trekken van de boom.Ook zat er nog een dik touw aan met allemaal achtknopen erin daar hing je aan om zo op de wal te komen en de trossen aan te nemen en om de bolders te doen.dat was in de zomer tijd een leuke bezigheid en met een korte broek aan was dat de show.In het voor en najaar was dat geen pretje met dikke kleren aan met min 10 graden vorst en de wind van de wal en een bange loods die dan soms twee pogingen moest wagen om voor de wal te komen terwijl jij daar maar hing als een aap tussen wal en schip ( iets voor arbowet) .Het was wel een leuke tijd daar op die meren en vooral bij de ORANJE LIJN Nu een vraag is er misschien iemand die daar foto's van heeft ik houd mij aanbevolen. al vast bedankt.

GROET HERMAN
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Herman,

In het boek; Gateway to the world, staat inderdaad zo'n foto. Ik meen dat de auteur een geemigreerde Hollander was Hans van der AA.
Helaas beschik ik niet meer over m'n archief. Dit boek dus ook niet meer.

m.v.g. Roy
Herman.Ponsen

Bericht door Herman.Ponsen »

Hallo Roy.
Alvast bedankt voor de info. Wij zoeken verder :lol:
arendnet

Bericht door arendnet »

Afbeelding
Jolly Sailor

Bericht door Jolly Sailor »

Afbeelding
Prins Willem George Frederik 1954

Afbeelding
Prins Johan Willem Friso 1948

Afbeelding
28-04-1959


Plaats reactie