KNRM

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: KNRM

Bericht door rspeur »

Ik zie net het bericht van Leo van 27.4 over de open dag van de KNRM van Ter Heijde weer.
Ik zag zijn foto's de dag erna en kreeg wat flash-backs die ik eigenlijk voor mezelf wilde houden.
Bij nader inzien toch maar niet, misschien delen anderen mijn ervaring van plm. 1955.

Egmond aan Zee, gedurende de zomermaanden stonden we er - vanuit Heiloo - op het strand met de tent. De hele zomer dus, zoals ook nu nog mensen de hele zomer op de camping staan. De omstandigheden zijn nu wat anders, maar dit terzijde.
Ook in "Het Derp" oefende de - toen nog - KNZHRM regelmatig. De boot lag op een rups, net als in Ter Heijde. Niet zo modern als nu natuurlijk, maar in beginsel was de zaak vergelijkbaar. Boot van de rups af "het zeetje" in, er werd een redding uitgevoerd, slachtoffers werden - voorzien van vetrode lappen met nepbloed - teruggebracht naar het strand. De boot kwam steevast terug op een andere plek dan de tewaterlatingsplaats, zowel het Noorder- als het Zuiderstrand moesten worden bediend.
De trekker met rups reed dan naar de te verwachten landingsplaats. Zo ook die ene keer die me altijd zal bijblijven. De zaak reed vlak langs het water, iedereen - vooral kinderen - er vlakbij. Spannend. Toch? Zo ook Lia Zomerdijk, dochtertje van de eigenaar van een ijzerwarenzaak in Alkmaar. Deel van een grote familie van twee turnverenigingen, De Halter en Turnlust. Bij welke club Zomerdijk hoorde weet ik niet meer, maar het hele spul stond de hele zomer op het strand.
Terug naar Lia. Spelend met golfjes of een hond dat weet ik niet meer, maar ineens lag ze onder de rups. Ik heb haar er aan de achterkant onderuit zien komen, zonder hoofd. Dat was pulp dus. Misschien was het nog erger, maar dat herinner ik me niet.
Ik heb daarna een paar keer verongelukte mensen gezien, van verbrande militairen in mijn diensttijd tot een schoolmeisje onder de bus in Monster in 1989 of 1990, maar Lia komt elke keer weer terug. Ik was een pikkie van een jaar of tien, maar kennelijk blijft het hangen. Ook nu dus, bij het zien van het transport van de boot van Ter Heijde.

Het past niet binnen mijn "ouwe jongensstukjes", ik wilde het toch even kwijt.

René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape

Mariner (R.I.P.)

Re: KNRM

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Nog een leuke doorkijkplaat van de "Koningin Juliana", mijn favoriete bootje! :-D

Afbeelding

Groets,

Mariner
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: KNRM

Bericht door Roy »

Van de week kwam hier in huis ook de "Koningin Juliana" nog ter sprake.
Het bezoek kwam eigenlijk alleen een ander slot in de voordeur zetten. :wink:
Maar goed, de persoon in kwestie bleek vrijwilliger bij de reddingsbrigade geweest te zijn en was nu vaste opstapper bij de K.N.R.M.
Na genoegelijk gekeuveld te hebben over het wel al dan niet schepen bergen door reddingsboten, ( insiders kennen mij statement hierover uit het blote hoofd ), kwamen we op de snelheid van de hedendaagse reddingsboten uit. Op mijn vraag hoe hard dit nu eigenlijk gaat bij slecht weer, bleek het dat er wel zoveel afgeslackt moest worden dat het gelijk lag aan de snelheid die b.v. de "Koningin Juliana" opbracht !.
Los hiervan, de oude reddingsboten worden in de winter weer gewoon op station gelegd om bij ijsgang toch in actie te kunnen komen. Ik neem aan dat dit bij geinteresseerden ook wel bekend is. Toch een nuttige taak voor deze, inmiddels, museum reddingsboten !.
We hebben toch gezellig over de reddingswerk kunnen discussieren en hebben het wederom over het bergen gehad. Ik weet ook dat er bergingsbedrijven zijn die niet zo netjes tewerk gaan als eigenlijk zou moeten. Nee, namen noemen we niet.
We konden elkaar vinden in het gegeven dat wat de ene een grijs gebied noemt dan ander het een gitzwart gebied vind........... :idea: :lol:

Moest ik weer even aan denken bij het bestuderen van de tekeningen van de "Koningin Juliana" van de destijds K.Z.H.R.M.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Mariner (R.I.P.)

Re: KNRM

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Hallo Roy,

Inderdaad wringt er weleens iets tussen de KNRM en de bergers. Dat knelpunt is, zoals je weet, niet van vandaag of gisteren en de vraag is of het ooit tot tevredenheid van alle partijen opgelost zal worden.

De reactie van V+D op het actueel topic vind ik interessant;
[quote]Tegenwoordig wordt overal een prijskaartje aangehangen Enige jaren terug had ik bij een boerderij, die we aan het verbouwen waren, een flinke fik en het dreigde uit de hand te lopen.
Een telefoontje naar de chef van de vrijwillige brandweer en een verzoek om zonder toeters en bellen uit te rukken werd beloond met 20 kuub bluswater en het werd nog een gezellige avond.
Ze deden het graag zeiden ze, daar oefenen wij voor. Zou dat bij redders nou zoveel anders zijn[/quote
]

En het antwoord is: nee, bij redders is dat zeker niet anders. Ook zij rukken graag uit, ook als is het maar voor een surfplank. En dit zal vanwege jeugdig enthousiasme best eens een keertje iets te voortvarend gebeuren in bepaalde regio's
Bovendien heeft de KNRM een contract met de Kustwacht, waarin zij garanderen om 24/7 binnen een bepaalde tijd uit te rukken in alle regio's waar zij een station hebben en qua kustwateren eigenlijk nu al landelijke dekking hebben. Daar zijn er de laatste jaren op de binnenwateren een paar bijgekomen, of posten van reddingbrigades zijn ingelijfd, dus het gebied dat gecoverd wordt, is nu veel groter dan voorheen. Ik denk niet dat een commerciële berger onder dezelfde voorwaarden wil en kan werken. Bovendien kan een berger van de ene op de andere dag z'n bedrijf verplaatsen en zich elders vestigen zonder dat er een haan naar kraait en laten we ook de mogelijkheid van een plotseling faillissement of bedrijfsopheffing niet vergeten. En zeg dan maar dàààààg met je handje tegen een stukje onmisbare hulpverlening in de betreffende regio.
Om even het voorbeeld van V+D erbij te pakken; Stel dat je huis of bedrijf in de fik vliegt en er zijn twee soorten brandweer in je woonplaats; de reguliere brandweerpost zoals we die nu kennen en geheel of gedeeltelijk bemand wordt door vrijwilligers en een aantal betaalde krachten, die niet vanuit een commercieel oogpunt handelt en ook zeker geen factuur zal sturen, en een geprivatiseerd brandweerbedrijf, bijv. de firma 'Firefighting & Prevention Consultancy', die je dus gewoon een rekening achteraf stuurt. Wie mag dan aanspraak maken op het eerste recht van blussen in het geval van een calamiteit?

Vwb de "Koningin Juliana"; deze, en andere oude reddingboten worden inderdaad gedurende de wintermaanden voornamelijk op de Waddeneilanden en het IJsselmeer gestationeerd, naast de vaste stationsboot. Zo heeft de 'KJ' de – hopelijk – afgelopen winter weer ruim drie maanden op Terschelling vertoefd. De reden dat de klassiekers weer ingezet worden, is overigens gelegen in het feit dat de aandrijving van de moderne boten die, zoals je weet uit jets bestaat, heel slecht tegen papijs kunnen. Het is overigens een win/win situatie voor beide partijen. De KNRM blij (en uit de brand :) en de eigenaar van de klassieker ook blij, want gedurende de tijd dat de boot uitgeleend wordt, draait de KNRM voor alle operationele kosten op in een jaargetijde waarin de boot normaal gesproken toch gewoon voor de kant ligt.

Mocht je de 'KJ' en een aantal andere onder de ORG-vlag varende klassieke reddingboten willen zien, en misschien ook een stukje meevaren, dan moet je even tot Sail den Helder wachten, want daar zal de hele klup dan weer acte de presence geven.

Groets,

Mariner
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: KNRM

Bericht door cor »

Hier een paar foto's die ik gemaakt heb in 2009 van de
Koningin Juliana bij het maritieme buiten museum te Rotterdam

Cor Boer
Bijlagen
001.jpg
001.jpg (122.76 KiB) 7071 keer bekeken
002.jpg
002.jpg (56.04 KiB) 7071 keer bekeken
003.jpg
003.jpg (117.38 KiB) 7071 keer bekeken
005.jpg
005.jpg (97.35 KiB) 7071 keer bekeken
006.jpg
006.jpg (90.21 KiB) 7071 keer bekeken
007.jpg
007.jpg (155.66 KiB) 7071 keer bekeken
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: KNRM

Bericht door rspeur »

Ik vul je aan vanaf de natte kant Cor,
René
Bijlagen
Rondje haven 210911 (51).jpg
Rondje haven 210911 (51).jpg (403.29 KiB) 7069 keer bekeken
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: KNRM

Bericht door cor »

Da's ook een mooie aanvulling Rene

Cor Boer
Mariner (R.I.P.)

Re: KNRM

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Fraaie plaatjes heren. Bedankt!

Ben trouwens wel heel erg gelukkig met het feit dat er ivm de hierboven geschetste wintertaak, sinds kort gewoon weer KNRM op de zij staat ipv Havenmuseum. :)

Groets,

Mariner
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: KNRM

Bericht door rspeur »

Als ik weer eens met de roeiers mee mag en we komen in de Leuvehaven maak ik een nieuw plaatje voor je.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: KNRM

Bericht door lp »

:wink: Station Lelystad.

De eerste foto’s van de proefvaart van de reddingboot Bert en Anneke Knape zijn opgedoken op internet. De schenkster van de boot is ondanks haar hoge leeftijd onlangs persoonlijk naar de werf van Habbeké gekomen om de nieuwe reddingboot te bezichtigen en zich te laten informeren over de bouw. De reddingboot zal in het najaar officieel in gebruik genomen worden. Lees meer informatie op de site van KNRM Lelystad.

Afbeelding
quo vadis


Plaats reactie