Discriminatie aanboord vanwege Sexuele Orientatie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Discriminatie aanboord vanwege Sexuele Orientatie

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Op de Caltex Arnhem heb ik als leerling een zekere Tammerijn uit Crooswijk meegemaakt als bediende midscheeps.
Hele verhalen kreeg ik van hem te horen over zijn gebrek aan succes bij de vrouwtjes.
Rossig piekhaar, een enorme gok en als hij even in de zon was geweest was hij meteen zo rood als een pioen. :wink:
's zomers in de PG, we hadden toen nog geen airco, had hij een enorme tent als shorts met daaronder geitenwollen sokken.
Tussen die tent en die sokken waren zijn melkflessen zichtbaar, enorme klapkuiten.
Ik zie hem na 55 jaar nog steeds zo voor me. :)
Maar hij had kip noch kraai en voer alleen maar voor de poen om op de Kaap naar de hoeren te kunnen gaan.
Als zijn poen op was pakte hij wel weer een bootje.
Verder liep hij de hele dag alleen maar te klagen, er deugde werkelijk helemaal niets op deze pokkeprauw. :wink:

Ach, dit is weer eens een ander onderwerp dan het seksuele leven van een sprinkhaan in de Sahara. :lol:
sprinkhanen.jpg
sprinkhanen.jpg (37.54 KiB) 3505 keer bekeken

Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Discriminatie aanboord vanwege Sexuele Orientatie

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Zou hij nù jààren moeten varen om enige fatsoenlijke dopjes te kunnen doen op de kaap.......me laten vertellen dat dit tegenswoordigs goud moet kosten :shock:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Discriminatie aanboord vanwege Sexuele Orientatie

Bericht door ferryvaneeuwen »

Ja, ja die Matilda, het is me er één, die heeft heel wat gemist. Dat krijg je ervan als je zo'n haast hebt. Ze vond zeker dat ze in die korte tijd al voldoende bevestiging van haar bange vermoedens had gekregen, discriminatie.....brrrrr. Als ze wat verder doorgelezen had dan was er misschien een wat genuanceerder beeld bij haar ontstaan maar dat daar was het haar vermoedelijk niet om te doen. Op deze manier geeft het niet de indruk van een gedegen wetenschappelijk onderzoek, meer broddelwerk..... :(
image.gif
image.gif (36.43 KiB) 3406 keer bekeken
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Discriminatie aanboord vanwege Sexuele Orientatie

Bericht door Erikdepooter »

Ze hep t toch wel aardig voor elkaar gekregen, die Matilda, ons tot allerlei bekentenissen verleiden! Bestaat ze eigenlijk wel of is ze een alter ego van Jos, die zo meer leuke vertelsels wil lospeuteren?
Het ging haar ook om discriminatie vanwege sexuele geaardheid. Blijkbaar voor ons ook aanleiding om het verschijnsel "vrouw" aan boord eens grondig te analyseren, hun schoonheid recht evenredig met de lengte van de reis. Of omgekeerd evenredig met de mate van "economische vaart".
Maar wat ik van discriminatie heb gemerkt had vooral betrekking op bruggewachters versus vetpiloten, en dan slechts in humoristische zin. Alleen tegen de sparks spanden we wel eens samen. Maar als je in een gebloemde badjas de Oceaanpost komt rondbrengen, dan vraag je daar ook om! :P
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Discriminatie aanboord vanwege Sexuele Orientatie

Bericht door v+d »

Nou ja Erik, hij had in ieder geval zijn badjas nog aan. Ik heb eens met een pompman gevaren, die de leerlingen vreselijk liet schrikken.
Hij liep in de pompkamer in zijn blote kont met slechts een stukje schiemansgaren om zijn middel, daaraan hingen een Brightstar en een grote Bahco, aan zijn voeten had hij van die grote legerkisten :lol:
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Discriminatie aanboord vanwege Sexuele Orientatie

Bericht door ferryvaneeuwen »

Erikdepooter schreef:Maar als je in een gebloemde badjas de Oceaanpost komt rondbrengen, dan vraag je daar ook om!
Persoonlijk gaf ik de voorkeur aan een kimono, maar goed smaken verschillen nu eenmaal.
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Discriminatie aanboord vanwege Sexuele Orientatie

Bericht door Geep »

Mevr. Matilda,
Goedendag, de wetenschap op jonge leeftijd; en ervaring aan de wal,
Uiteindelijk moet het ergens beginnen; ,,kijk maar naar de hondjes op straat, bij opa Dirk
zag lk in mijn prille bestaan: de stieren op visite gaan naar de koeienstal.
Bij oom J.B een algemene veefokker,
gemengd bedrijf van kippen tot paarden en al het verdere levende spul wat nodig is.
Allerlei voorbeelden genoeg
Mijn moeder was en bleef, een stoôterse boerin, maakte mij van alles wijs,
zij wist het z.g, niet; ,,kindertjes groeien aan hoge bomen, of je vist het uit de vijver’’
Zij wist het niet??, Zij had vier van die secreten op de wereld gezet.
Ik was de laatste. Wel de ergste! Nog!

Amsterdam. Centrum.
Mijn eerst confrontatie, met een vreemde man was halverwege de WO 2.
Op de hoek Staalstraat/Kloveniersburg, was toen een slagerij, waar de winkeldeur
altijd open stond, mijn moeder was in de zaak voor boodschappen, ik zelf zat op de blauwstenen stoep.
Aan de overkant van de gracht, de Nieuwe Doelenstraat, met drie grote hotels.
Gevuld met hoge vriendjes, van ene Hitler.
De versobering van boodschappen doen, werd al merkbaar, alles op de bon!
Ik laat mijn haat, nu even los, er stond een oudere duitse soldaat (’n gezellige dikkerd) tegen over mij,
met een grote chocoladereep in zijn hand, bied het mij aan.
De slager had het schijnbaar in de gaten, geeft mijn moeder een hint.
Mijn moeder schreeuwt iets tegen die soldaat, die schiet in heftige tranen!
Een stevig gesprek volgt. Uit eindelijk krijg ik toch de reep.
Zijn huis was plat gegooid, door de Tommy’s, was nu alles kwijt.
Duitsland, stond ook op rantsoen, hij had de reep bewaard voor thuis.
Mijn moeder had al eerder, twee kinderen door ziektes verloren.
Door dit feit was mijn moeder wakker geschud, waarschuwde mij dat ik nooit,
van iemand iets moest aanpakken. Behalve van die Duitse soldaat,
inmiddels met schuilnaam Christiaan-stahlhart-, als die naam werd genoemd
was het veilig, moest ik zijn boodschap thuis, direct snel doorgeven.

Thuis in verdere gesprekken, komt dit voorval vaker terug. Aanpakken van snoep van onbekende mensen.
Op een dag zegt mijn moeder, tegen mij; ga even naar buurman K. v/d G.
Die wil je wat vetellen. Hij woonde naast ons in het andere deel van het pand.
Buurman K. was ’n impresario, hij had een eigen impresariaat, had ook wel eens artiesten in huis.
Mijn wetenschap van de rode lampjes buurvrouwen, werd nu door hem uitgebreid,
naar rode lampjes buurmannen. Ik…ik had kloppende rode oortjes!
Vooral die vriendelijk buurman, die je niet kent, en je toch van alles beloofd,
zij waren altijd aardiger als je eigen vader? Gevaarlijker als mijn vader?
Dat was geen hoopvol vooruitzicht.

Februaristaking 1946, heb ik niet ter plaatse herdacht, wegens mijn gezondheid,
was ik ondergebracht bij pleegouders in Zwitserland.
Nov.1946 kwam ik weer terug in Amsterdam.

Amsterdam, 1947,
Februaristaking 1947. Na de 2e WO. ben ik anderhalf jaar in Zwitserland geweest met hulp van het Rode kruis.
Van mijn pleegouders had ik een warme soldatencape meegekregen, grijsgroen.
Goed beschermd tegen kou. Het Waterlooplein was niet ver.
Diverse namen zijn door de sterke veranderingen/bewoners/straatbeeld van het plein vergeten,
Ook zij die het echt hebben meegemaakt, die groep krimpt ook in.
Op het vispleintje voor de Mozes en Aaronkerk, daar stond tijdens de herdenkingen
een wit hoog spreekgestoelte, gericht op het bezoekers-pleingedeelte richting de Zwanenburgwal.
Koude lichte vorst, af en toe wat zon!
Ik stond bijna vooraan, tussen en onder de bomen.
Sorry ik vergeet u te melden dat ik ‘n flinke spijbelaar was, een straatjongen,
gewoon een stuk vreten, van hiero, naar daaro! Ik moest nog 12 jaar oud worden!
Was toen al vrij groot en slungelig!
Na muziek en een paar sprekers, staat achter mij iemand met diepe droefheid stevig zijn neus te snuiten!
Plotseling wordt ik van achter ingeklemd. Draai mij voorzichtig rustig om, fluister; laat u broek zakken, gaat het makkelijker, aan de beweging merk ik wat hij doet. Spring naar voren, schreeuw gelijk;
,,Die gozer wil me vozen’’…. Tussen het publiek, meest mannen kon hij geen stap verzetten, met alles om z’n enkels. Ik was door mijn schoolvriendjes goed voorgelicht, opgevoed, beter, als thuis!
Door de plooien van m’n cape kon hij z’n griebel handen verbergen. Dacht hij!
Rondom werd snel begrepen, en nog sneller ingegrepen.
Die ‘snikkel’ werd opgebracht naar het politiebureau, stukkie verder op.

De Dam, een taptoe/oefening - met fakkels - ;van de politie, als vroege voorbereiding wegens de toekomstige troonswisseling. Mijn broer en ik gingen er op af. Na afloop marcheerde het muziekkorps in optocht door de Kalverstraat, naar bureau, posthuis Singel, tegenover de bloemenmarkt.
Wij er achteraan, we moesten toch diezelfde kant op.
Op de Dam en in de Kalverstraat probeert er steeds een vent, mij te paaien….
In de Kalverstraat, word ik vastgepakt bij Perry, de Kapelsteeg in gesleurd tussen, Gerzon en Perry.
Trek me los, ren met een rotgang, naar de hal van de Corso-bioscoop, veilig voorbij de kassa.
Zie even later dat mijn broer ligt te matten, met een vent, en een heleboel agenten.

Mijn broer moet mee naar politie bureau op het Rembrandplein,
onze uitleg en mijn verklaring, werd niet aanvaard en aangehoord.
Mijn broer kreeg 50 gulden boete, en een dag op cel!
Hij had nergens schuld!

Ik kom voortaan alleen voor mijn familie en mezelf op.
Word tzt. vervolgd
Vrgr. Geep
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Discriminatie aanboord vanwege Sexuele Orientatie

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Tja....uit bovenstaande verhalen moet Mathilde inmiddels begrepen hebben dat de homo actieviteiten dus meer''in stad'' te vinden zijn dan op schepen.Zelf er weinig van gemerkt in mijn 34 jarige zee ervaring....of er niet zo op gelet.Eèn keer een marine officier die graag had dat je dichtbij hem kwam zitten teidens rapport uitbrengen,maar verder geen herrinneringen aan boord van schepen.Teidens het stappen wèl wat encounters gehad met homos en travesieten....maar de avances afgeslagen.Hield (en hou nu nog) meer van een lekkere meid... alleen NÙ ''kijken,kijken en niet meer kopen''. :(
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Matilda

Re: Discriminatie aanboord vanwege Sexuele Orientatie

Bericht door Matilda »

Beste allemaal,

Mijn excuus voor het niet eerder reageren op al jullie goede reacties,ik had eerlijk gezegd niet verwacht meer reacties te krijgen na mijn laatste post :mrgreen:
Ik heb ze allemaal gelezen en jullie ervaringen zijn echt allemaal ontzettend welkom!
Er zijn maar weinig zeevaarders die hun echte persoonlijke ervaringen delen online en omdat de meeste het stil houden als er problemen zijn is het extreem moeilijk om erachter te komen of het nou wel of niet een probleem is.

Het onderzoek is voor Human Right At Sea: https://www.humanrightsatsea.org/ en zal deel gaan uitmaken van een online cursus genaamd Diversity at sea. Onderwerpen zoals religie, sexualiteit en cultuur etc. zullen in deze cursus allemaal aan bod komen.

Wij zijn als Nederlanders ontzettend flexibel en erg open in onze cultuur naar dit soort onderwerpen en ik vind dat we daar best trots op mogen zijn.
Helaas zijn er veel andere culturen waar zeevaarders wellicht niet deze openheid ervaren en wel degelijk problemen ondervinden als gevolg van hun geaardheid, cultuur of religie. HRAS wil deze doelgroep aanspreken en een hart onder de riem steken als het ware.

Ontzettend bedank voor al jullie goede reacties en ik hoop dat de cursus een succes zal zijn voor degene die het nodig hebben.
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Discriminatie aanboord vanwege Sexuele Orientatie

Bericht door Geep »

Hèèèèè…..dame, niet stoppen….., we zijn nog niet klaar, zit hier met trillende lippies! Bibberende knietjes, maak het effen!
Geep.


Plaats reactie