Discriminatie aanboord vanwege Sexuele Orientatie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Matilda

Discriminatie aanboord vanwege Sexuele Orientatie

Bericht door Matilda »

Beste mede zeevaarders,

Ik ben met een onderzoek bezig voor zeevaarders aanboord die problemen ondervinden (of juist niet) vanwege hun sexuele orientatie.
Vrouwelijke zeevaarders bijvoorbeeld ondervinden in het algemeen vaak discriminatie en voelen zich vaak geisoleerd als gevolg, maar hoe groot is onze Gay community of LGB (Lesbian, Gay and Bisexueel) aanboord? Ik hoop dat het een gepast onderwerp is voor dit forum.
Het is compleet neutraal en anoniem. Ik zoek statements of ervaringen van mensen hoe het is om gediscrimineerd te worden vanwege hun sexuele geaardheid. De bedoeling van het onderzoek is het onder de aandacht brengen van sexuele orientatie disciminatie en het promoten van gelijkheid voor iedereen op zee, ongeacht cultuur, geaardheid of leeftijd etc.

Heb je met iemand gevaren of heb je zelf iets ervaren? Alle ervaring zijn meer dan welkom.

hartelijk dank.

shipwis
Berichten: 602
Lid geworden op: 22 jul 2004 13:19
Locatie: rotterdam

Re: Discriminatie aanboord vanwege Sexuele Orientatie

Bericht door shipwis »

Geinig topic Matilda :mrgreen:
pete
Als woelig water tot rust komt,
wordt het langzaam helder.
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Discriminatie aanboord vanwege Sexuele Orientatie

Bericht door Martinus »

Misschien kun je wel wat uit de topics van 'Tina' halen. Zij voer vroeger als man bij de KNSM en deed hier haar verhaal over haar operatie die zij al op oudere leeftijd onderging. Het gaat haar de laatste jaren niet goed en ze post hier nooit meer.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Discriminatie aanboord vanwege Sexuele Orientatie

Bericht door ferryvaneeuwen »

Ik stam nog uit de tijd dat er geen vrouwelijke zeevaarders waren dus over dat stuk kan ik niet meepraten. Wel heb ik vrij veel homosexuele bemanningsleden meegemaakt die allemaal, zonder uitzondering, deel uitmaakten van de civiele dienst, zij voelde zich van nature aangetrokken tot verzorgende taken. Tussen een stel rouwdouwers van matrozen maakten ze geen enkele kans, daar stond macho gedrag hoog in het vaandel geschreven en dit waren bepaald geen macho's.

De homo's werden op de schepen waarop ik gevaren heb best wel geaccepteerd waarbij het bij een deel meer gedogen was zolang ze tenminste geen uiting gaven aan hun voorkeur. In één geval werd een homo mishandeld omdat hij toenadering zocht tot een jonge matroos onder de gage, dus net van moeders weg. Dat had hij beter niet kunnen doen want deze was hier niet van gediend en vertelde dat aan de maten die onmiddellijk actie ondernamen. Dat draaide uit op gagestraffen voor de betrokkenen.

Zelf had ik liever een hutbediende die homo was omdat deze veel beter zijn werk deed. Ik praatte ook wel met ze hierover. Eentje was in tranen omdat hij geen kinderen kon krijgen. Nu ik ze zelf heb lijkt me dat inderdaad een gemis. Adoptie was in die tijd niet aan de orde. In New York hadden ze zo hun adressen en kwamen dan weer volledig in het nieuw gekleed, met nog de nodige spullenboel, weer aan boord. Dat werd ze niet in dank afgenomen en ik zal maar niet herhalen voor wat ze allemaal werden uitgemaakt. De stemming sloeg hierna om en werden ze tijdens de verdere reis gepest. Ik zei het al eerder, bleef je onopvallend dan was er niets aan het handje maar er werd wel op je gelet.

Aan boord werd wel nogal eens als grapje verteld dat je na vier maanden recht op elkaar had maar daar bleef het verder bij.....
Matilda

Re: Discriminatie aanboord vanwege Sexuele Orientatie

Bericht door Matilda »

Dank jullie wel voor de reacties.
Het is toch sneu dat we ook in deze tijd er steeds mensen zijn die zich anders moeten voordoen dan dat ze zijn omdat ze anders gepest worden.
Boord tijd kan enorm eenzaam zijn in dat geval.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Discriminatie aanboord vanwege Sexuele Orientatie

Bericht door ferryvaneeuwen »

De bemanning van een schip is niet meer dan een afspiegeling van de maatschappij aan de wal. Wat dat betreft kan je de uitkomst van een onderzoek zoals jij dat voorstaat net zo goed niet doen, je weet bij voorbaat al de uitkomst. Of had je een ander beeld aan boord voor ogen, dat lijkt me sterk. Ik begrijp het niet helemaal. Als ik zie hoe een Pim Fortuin volledig werd geaccepteerd, gewoon op basis van zijn capaciteiten, dan valt het wel mee met de discriminatie in dit landje, zeker vergeleken met andere landen.

Wat de vrouwen aan boord betreft, in mijn tijd was het gezegde: 'Een vrouw en een kip is de pest op een schip'. Men was er gewoon nog niet rijp voor, zoiets moet groeien. Er voeren wel echtgenotes mee maar dat was uiteraard geen enkel probleem, die vormden een uitzondering op de regel zullen we maar zeggen......
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Discriminatie aanboord vanwege Sexuele Orientatie

Bericht door Erikdepooter »

Ik vraag me af wat eigenlijk het nut is van zo’n onderzoek?

Maar dat terzijde, ik vind het lastig om hier als “hetero” iets van te vinden. Het zal in de tijd dat ik de zeeën bevoer wel niet veel anders zijn geweest als nu, of in vergelijking met de huidige verhouding tussen homo en hetero, schat ik in. Iedereen had wel sterke verhalen over dit onderwerp, meestal flink aangedikt met verzinsels. Feit is, vrijwel niemand er mee te koop liep als je ook oog had voor collega’s van hetzelfde geslacht. Wellicht dat men liever niet het risico wilde lopen om, aangedikt met die verzonnen franje en “herleidbaar anoniem”, op kanaal 77 het onderwerp in het bekende dagelijkse “praatje pot” te worden.

Zelf heb ik als leerling één keer meegemaakt, dat een hofmeester avances maakte, maar die het vervolgens wel respecteerde toen ik aangaf geen belangstelling te hebben. Waarmee de kous voor ons beiden af was.

Eerlijkheid gebiedt, dat we vooral op reizen van en naar de PG met “economische vaart” (=slakkengang) van invloed waren op je gevoel. Dat je de meisjes in de Panorama steeds mooier gingen vinden. En in mijn geval zelfs zo, dat die totale afwezigheid van vrouwvolk ook bij mij één keer de impact heeft gehad op gevoelens richting een leerling wtk. Nooit aan toe gegeven of dat uitgesproken gelukkig, zie hierboven, maar het was mij dus wel een keer overkomen.

Wat ik mij trouwens nog herinner is de nog immer onbevredigde vraag hoe het zou zijn geweest met één van die Billy-boys in Bugis Street in Singapore. . . .
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Discriminatie aanboord vanwege Sexuele Orientatie

Bericht door Martinus »

Ik vind het samenvoegen van mannen en vrouwen op een schip, in het leger etc. die dan geen enkele relatie mogen aanknopen of onderhouden, nogal wereldvreemd.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Discriminatie aanboord vanwege Sexuele Orientatie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

die dan geen enkele relatie mogen aanknopen of onderhouden, nogal wereldvreemd.
DAT......waren vroegaah in de vorige eeuw de meevarende vechtgenote van een Snr. Officer EN een goed ogend en welgebouwd en zo fit als de spreekwoordelijke aap bemanningslid dus ook van mening!! " Snr. ging op wacht".........EN de aflossing trad onmiddellijk aan , waarop het gesteun bij de buren spoedig begon :lol: :roll:
Ik herinner me dat er af en toe een slinkse opmerking werd gemaakt zodat de dame in kwestie donders goed wist........" dat de genie uit de fles was" :lol: ..........ze verblikte of verbloosde niet, herinner ik me goed.Ik vraag me NU nog af of die betreffende Snr. nou " zo dom was OF deed alsof" :roll: :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Discriminatie aanboord vanwege Sexuele Orientatie

Bericht door v+d »

Ik zou het niet weten, nooit echt op gelet en nu nog niet! Je moet doen wat je leuk of goed vindt, overigens krijgt de LGB community tegenwoordig toch wel voldoende aandacht dacht ik. Je voelt je haast buitengesloten als je er niet in zit :wink: Het was natuurlijk niet slechts een voorrecht van de civiele dienst om anders georiënteerden in dienst te hebben, ook onder de verplegers kwam er wel eens iemand voor met wat andere oriëntatie.

Vroeger gaven vrouwen op schepen vaak aanleiding tot gedonder, niet zelden uitgelokt door de dames zelf zoals Harry al aangaf.
Op de oude trampvrachtschepen waar nog met winches gelost werd was er voldoende tijd om de wal op te stappen en je uit te leven.
Tegenwoordig met de veel kortere los/laadtijden zal dat wel anders zijn, daar tegenover staat dat de reizen veel korter zijn.
Dus een groot probleem zal het niet zijn, als je je ergens niet thuis voelt moet je opstappen, omdat je via regels en dwang wel een plek kunt afdwingen maar geen collegialiteit!


Plaats reactie