Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Bericht door Allen »

Misschien ten overvloede.
MAAR niet geschoten is nooit raak.

Hieronder een link naar Delpher historische kranten - Veerdienst Maassluis-Rozenburg

LINK: >>> HIER
Grtn @Allen

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Bericht door Allen »

Ik denk dat onderstaand knipsel nog niet in dit topic geplaatst is.
Staeldiep.JPG
Staeldiep.JPG (166.68 KiB) 8159 keer bekeken
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Bericht door Erikdepooter »

Hieronder de stuurstand op de Gedeputeerde Schilthuis waarmee de Voith Schneider propellers werden bediend. Ik vraag me af of het nog steeds zo gaat.

De Staeldiep had vanaf begin af aan (1970) al een "Joystick". Destijds hypermodern!

De Hoofdingenieur van Elzelingen was nooit verder gekomen dan een groot houten stuurwiel en een "echte" telegraaf, met de bijbehorende handbediening in de MK. Het karakteristieke "ting-ting" geluid, dat dan uit de skylights van de MK klonk, daar hoor ik de echo nóg van!
Bijlagen
Schilthuis stuurstand kl.jpg
Schilthuis stuurstand kl.jpg (319.93 KiB) 8080 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
warbout
Berichten: 593
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Bericht door warbout »

"Start aanbesteding veerdienst Maassluis-Rozenburg".

Voor de exploitatie van de veerdienst Maassluis-Rozenburg zal vanaf 1 januari 2018
een Europese aanbesteding worden gestart.
Gedeputeerde Staten hebben dat besluit onlangs genomen.
Vastgestelde eisen zijn dat het veer maximaal 1 miljoen per jaar mag kosten.
En de betrokken gemeenten en andere regionale partijen daaraan een bijdrage moeten leveren.
De provincie streeft er naar dat dit een bedrag van 250.000 euro zal zijn.
De inschrijving is gestart deze maand van januari en sluit a.s. maart.
In april zal worden bekeken hoe de exploitatiefase van de veerdienst de 1e januari 2018 kan starten.

Uit: Nieuws uit Regio Maassluis.

grt, Willem
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Bericht door Harry G. Hogeboom »

de stuurstand op de Gedeputeerde Schilthuis
Da's een interessante foto Erik, bedankt.Heppie nog meer van dat soort "technische plaatjes" van VS? :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Bericht door Erikdepooter »

Harry schreef:
Heppie nog meer van dat soort "technische plaatjes"
Na wat graafwerk gevonden:
HM van de Gedeputeerde Schilthuis en de destijds geavanceerde stuurstand van de Staeldiep:
Bijlagen
Gedeputeerde Schilthuis MK.jpg
Gedeputeerde Schilthuis MK.jpg (816.98 KiB) 7948 keer bekeken
Stuurstand Staeldiep.jpg
Stuurstand Staeldiep.jpg (103.72 KiB) 7948 keer bekeken
Stuurstand Staaeldiep brugvleugel.jpg
Stuurstand Staaeldiep brugvleugel.jpg (132.05 KiB) 7948 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Bericht door Erikdepooter »

En, naar aanleiding van het bericht van Willem:

Aanbesteding veerdienst Maassluis-Rozenburg, zie http://koopvaardij.blogspot.nl

De provincie is verantwoordelijk voor de exploitatie van het veer Maassluis-Rozenburg
De huidige overeenkomst voor de exploitatie, die uitbesteed is aan een vervoerder, eindigt op 1 januari 2018
Voor sluiten nieuwe exploitatieovereenkomst wordt een Europese aanbesteding gestart. Provinciale Staten besluiten in december 2016 over de kaders van de aanbesteding. Een goede bereikbaarheid tussen de Zuid-Hollandse eilanden en het vaste land is voor de provincie Zuid-Holland van groot belang.

Het veer Maassluis-Rozenburg draagt in hoge mate bij aan de bereikbaarheid en veiligheid van deze regio. Behalve een goede dienstregeling heeft de provincie Zuid-Holland ambities voor het verduurzamen van het veer en het verhogen van de service aan de reiziger.

De functie van de veerdienst zal wijzigen na de opening van de Blankenburgtunnel, waarvan de realisatie om en nabij 2022 wordt verwacht.

Na de opening van de tunnel is de verwachting dat de behoefte aan de oeververbinding zich waarschijnlijk zal gaan beperken tot het voet- en fietsverkeer. Voor die groep reizigers zal een toekomstbestendige veerdienst Maassluis–Rozenburg nuttig en noodzakelijk zijn · Maritiemnieuws.nl

1 november 2011 gezien vanaf de Rozenburgse kant de STAELDIEP
Bijlagen
staeldiep-connexxion-overstekend-rozenburg-maassluis-01-11-2011-logo.jpg
staeldiep-connexxion-overstekend-rozenburg-maassluis-01-11-2011-logo.jpg (83.49 KiB) 8116 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Na wat graafwerk gevonden:
Bedankt Erik, De Lister Blackstone brengt weer herinneringen op........2 karren op een gekombineerde bedplate-tandwielkast.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Bericht door Koos »

Twinbank
warbout
Berichten: 593
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Bericht door warbout »

Over de Blankenburgtunnel gesproken.

In 1975 zei men mij dat ik in Rozenburg een huis moest kopen
want binnen anderhalf jaar gaan ze die tunnel aanleggen en dan wordt je woning meer waard.
Ik was toen nog woonachtig in Maassluis en ben nooit naar Rozenburg (de overkant) verhuisd.
Kan je nagaan hoelang men er al over bezig is om die tunnel eindelijk eens te verwezenlijken.

Jaren later zijn we naar Vlaardingen verhuisd en nu wonen we inmiddels al weer bijna 12 jaar in Rhoon.
Sommige die toen wel gehoor hebben gegeven door naar Rozenburg te gaan wachten al 42 jaar op die tunnel.
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"


Plaats reactie