Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Bericht door Erikdepooter »

Begin jaren '60 heb ik de droom gehad om ooit te gaan varen als kapitein (want in dromen sla je wel eens een rangetje over) op de Hoofdingenieur van Elzelingen of op één van de andere boten op de veerdienst Maassluis-Rozenburg.
Dat uitte zich ook in het verzamelen van allerlei historisch materiaal over deze schepen.

Dat varen is overigens wel uitgekomen (1975-1984) , maar nooit op deze veerdienst, althans alleen als passagier.

Ik heb nogal wat uit die verzameling destijds overgehouden en het lijkt me leuk om dat in een apart onderwerp met jullie te delen. Maar ik zie natuurlijk ook graag dat andere gebruikers van het Forum van Oom Jos hun ervaringen, foto's en weetjes over deze veerdienst aan dit topic willen toevoegen.

Daarom een apart topic, want in "Ferries" staat wel veel, maar nogal door elkaar en krijg je natuurlijk ook wat minder diepgang. Van roeibootjes tot varende flatgebouwen zeg maar, en alles wat maar een beetje met een "ferry" te maken heeft.

Als start een tweetal foto's van de "Elzelingen".
Bijlagen
Hoofdingenieur van Elzelingen A.jpg
Hoofdingenieur van Elzelingen A.jpg (445.22 KiB) 11629 keer bekeken
Hoofdingenieur van Elzelingen B.jpg
Hoofdingenieur van Elzelingen B.jpg (469.8 KiB) 11629 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Bericht door Erikdepooter »

Kpt. Haldenwang
Mts. “Fairplay XII”

Bericht über den Untergang des Fährschiffen
“Hoofdingenieur van Elzelingen”

Am 23. Dezember 1970 um 23-20 Uhr verließen wir mit dem Fährschiff “Hoofdingenieur van Elzelingen” im Schlepp Rotterdam. Die Fähre – im folgenden Anhang genannt – lief sehr gut mit. Auf See schleppten wir den Anhang auf ca. 400 m Leine.

Am 5, Januar 1971 liefen wir in Valetta auf Malta zum bunkern ein. Obwohl wir in der Zwischenzeit auf See meist schlechtes Wetter hatten – bis Windstärke 8-9 – fanden wir an Deck des Anhangs noch ein zusammengefegten Haufen Sand vor, genau wie beim auslaufen aus Rotterdam. Für mich war das ein Zeichen, daß der Anhang noch nicht einmal Spritzwasser übernommen hatte. In Valetta habe ich den Anhang nochmals gründlich besichtigt und fand keine Beanstandung.

Am 6. Januar 1971 verließen wir gegen 11-00 Uhr Valetta. Das Wetter war gut. Am 7. Januar 1971 bekamen wir gegen Morgen NO-Wind, der sich bis 06-00 Uhr auf Windstärke 6-7 versteifte und noch bis Windstärke 8 in Laufe des Tages zunahm. Gegen 04-00 Uhr hatten wir schon die Machine bis auf 360 UpM eingelegt, was in etwa der Fahrt zwischen “Langsam und Halb”entspricht. Der Kurs war rw 40º. Als der Wind bis Stärke zumahm reichte diese Umdrehungszahl gerade um Schiff uns Anhang auf Kurs zu halten. Gelegentlich schwankte die Windrichtung zwischen NNW uns NO.

Am 9. Januar 1971 um 06-40 Uhr passierten wir C.St.Maria di Leuca im Abstand von 4 sm. Der Wind zu dieser Zeit bis auf N 6-7 auf. Von 07-00 Uhr bis gegen 17-00 Uhr fuhren wir an diesem tage mit 400 UpM.
Darnach reduzierten wir die Fahrt erneut auf 350 UpM. Der Anhang lief bis zu dieser Zeit einwandfrei mit. Um 24-00 übergab ich die Wache an Strm. Müller, zwischendurch hatten wir gegen 22-00 Uhr Brindisi im Abstand von ca. 7 ½ sm passiert. Da die Nacht sehr hell war, konnten wir sehen, daß der Anhang noch normal folgte.

Um 03-25 Uhr am 10. Januar 1971 wurde ich von Strm. Müller mit der Bemerkung geweckt, daß der Anhang stark nach Stbd. Ausscherte. Wir richteten daraufhin den Scheinwerfer auf den Anhang und sahen, daß das Vorschiff schon sehr tief im Wasser lag und gelegentlich Wasser über das vordere Schanzkleid schlug.

Wir reduzierten die Fahrt sofort auf “Gans langsam” und gingen auf Gegenkurs um den Hafen von Brindisi zu erreichen. Dies wäre der nächstgelegene Ortz gewesen, wo wir Schutz finden können. Den Anhang langseits zu holen und zu lenzen, war wegen der vorherrschendenden NO-Schwall nich möglich ohne den Schlepper zu gefährden. Jedoch sank das Vorschiff des Anhangs so schnell tiefer, daß ich mich entschloss gegen 03-40 Uhr die Schleppleine einzuhieven.
Um 03-48 Uhr war noch etwa 6-70 m Schleppleine außenbords, als der Anhang kenterde und kieloben trieb.

Ich gab daraufhin die Anweisung, die Schleppleine abzubrennen. Nachdem dies geschehen war, blieben wir in ca. 100 m Abstand vom Angang und beobachteten den weiteren Verlauf.
Das Schiff ging schnell tiefer, zuletzt stand es senkrecht im Wasser, wobei das Heck noch ca. 8 m aus dem Wasser ragte.

Um 04-03 Uhr versank das Fährschiff “Hoofdingenieur van Elzelingen”.
Als Position des Untergangs stellten wir fest: 41º01 N und 17º44 O. Die Wassertief war 305 bis 310 m.
So schnell als mir möglich war, habe ich die Reederei in Hamburg und den Makler in Ancona davon telefonsch unterrichtet. Eine entsprechende Mitteilung gab ich auch an Bari- Radio mit der Bitte, eine Seewarn-Nachricht zu veröffentichen.

Als Ursache des Untergangs kann ich nur vermuten,daß sich der Anker des Anhangs gelockert hat und bei der vorhandenen hehen See den Anhang leckgeschlagen hat. Aber dies ist nu reine Vermutung von mir, beobachtet habe ich davon nichts.

Ancona, den 11. Januar 1971

<Unterschrift>
L. Haldenwang.
Bijlagen
Elzelingen vergaan bij Ancona.jpg
Elzelingen vergaan bij Ancona.jpg (639.04 KiB) 11566 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Robert Delhaye
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 jun 2013 12:45
Locatie: London, UK

Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Bericht door Robert Delhaye »

Is dit dezelfde "Hoofd Ingenieur van Elzingen", die als stoomveerboot werd gebouwd?
Op http://www.swzonline.nl staat er ergens bij 193111.pdf in "Het Schip" van 22 mei 1931, een meerdere bladzijden tellende beschrijving van de stoomveerboot, met foto, geschiedenis, technische gegevens en veel dekplannen en tekeningen van de romp. Als stoomveerboot werd er weinig rekening gehouden met auto's, maar, als het hetzelfde schip is, kreeg het later een flinke verbouwing, en dieselmotor.

De Veerdienst Maassluis-Rozenburg, een interessant onderwerp!

met vriendelijke groet,
Robert
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Bericht door Erikdepooter »

Dankje, Robert.
Het zal vrijwel zeker dezelfde zijn. Het SS Hoofdingenieur van Elzelingen is in de jaren '50 verbouwd tot motorschip. Foto's en tekeningen van die verbouwing heb ik wel en zal ik hier t.z.t. ook gaan plaatsen. Van de oorspronkelijke bouw heb ik die echter niet, maar ben wel nieuwsgierig. Ik kan alleen niet bij dat bestand van SWZonline, (want dan moet je betaald lid zijn). Dus hou ik me aanbevolen voor wat materiaal op het forum van Jos.
Hieronder alvast een foto van de "oude" Elzelingen.
Bijlagen
Hoofdingenieur van Elzelingen C.jpg
Hoofdingenieur van Elzelingen C.jpg (477.56 KiB) 11446 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
peter arendz
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 apr 2006 10:03
Locatie: groningerland

Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Bericht door peter arendz »

Moi Erik,
Dat bestand uit 1931 vind je hier: http://www.swzonline.nl/system/files/ar ... 193111.pdf
Het blad opent er mee:
1.png
1.png (720.67 KiB) 11424 keer bekeken
Hartelijke groet,
---Peter.
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Bericht door Erikdepooter »

Schitterend, Dankjewel Peter!
Bijlagen
hoofdingvelzelingenbdb8.jpg
hoofdingvelzelingenbdb8.jpg (158.2 KiB) 11414 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Jos Komen (R.I.P)

Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Dit kreeg ik toegestuurd van Jan van Gijzen.

hierbij een foto van de Fairplay Xll die betrokken was bij de ondergang van de Hoofdingenieur van Elzelingen
 Grt Jan van Gijzen

FairplayXII.jpg
FairplayXII.jpg (146.04 KiB) 11373 keer bekeken
Hoofdingenieur van Elzelingen.jpg
Hoofdingenieur van Elzelingen.jpg (147.13 KiB) 11373 keer bekeken
Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Bericht door Sparkymul »

Leuk nieuw onderwerp...

Op Delpher zijn diverse krantenberichten te vinden over dit bijzondere scheepje...

http://www.delpher.nl/nl/kranten/result ... 1&coll=ddd

Mvg

Sparkymul
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Bericht door Erikdepooter »

Enkele foto's van de verbouwing van de "Hoofdingenieur van Elzelingen" bij de NV Haarlemse Scheepsbouw Mij in 1951.
Eigenlijk werd behalve de kiel en de huid alles vervangen.
Er werden twee Industrie diesels in gezet, waarover later meer.
Bijlagen
Elz verbouwing 1.jpg
Elz verbouwing 1.jpg (300.52 KiB) 11215 keer bekeken
Elz verbouwing 2.jpg
Elz verbouwing 2.jpg (312.83 KiB) 11215 keer bekeken
Elz verbouwing 3.jpg
Elz verbouwing 3.jpg (468.5 KiB) 11215 keer bekeken
Elz verbouwing 4.jpg
Elz verbouwing 4.jpg (378.85 KiB) 11215 keer bekeken
Elz verbouwing 5.jpg
Elz verbouwing 5.jpg (463.78 KiB) 11215 keer bekeken
Elz verbouwing 6.jpg
Elz verbouwing 6.jpg (399.98 KiB) 11215 keer bekeken
Elz verbouwing 7 tewaterlating.jpg
Elz verbouwing 7 tewaterlating.jpg (349 KiB) 11215 keer bekeken
Elz verbouwing 8 afbouw.jpg
Elz verbouwing 8 afbouw.jpg (367.02 KiB) 11215 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
warbout
Berichten: 593
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Bericht door warbout »

Erg leuk om die oude veerboot weer terug te zien.
Ik weet nog goed dat in mijn kinderjaren toen het nog eens behoorlijk mistig was,
deze schuit de walkant van Maassluis niet meer kon onderscheiden.

Toen zij begon af te drijven richting zeegat werd er vanaf t'Hoofd op een hoorn geblazen zodat de Ing. van Elzelingen op het geluid kon afgaan.
maar ze bleef afdrijven en de man klom op z'n fiets om naar het andere haven hoofd te gaan (Schanshoofd) om daar weer z'n longen uit
zijn keel te blazen maar het mocht niet baten.
Toen maakte er een binnenliggende sleepboot van Smit voor en achter om de veerboot op de rivier weer op te pikken en naar de haven te slepen.
Dat was wel hilarisch allemaal.
De vader van mijn toenmalige schoolvriendje werkte toen ook op de veerboot. Zijn naam achternaam was Laurens.

Bij deze foto's kwam die herinnering weer boven. :)

Grt, Willem. W.
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"


Plaats reactie