Problemen met Very Large Ore Carriers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ja, dat was een week of wat geleden. De Stellar Unicorn was geladen onderweg naar China. Die had een scheur in de buitenhuid en is voor Kaapstad gerepareerd waarna de reis is vervolgd. De lading werd daar voor Kaapstad dus niet gelost. Dat was voor Polaris aanleiding om een inspectie van de hele vloot te gelasten en daarbij de hulp in te roepen van Lloyd's. Die inpecties worden uitgevoerd zodra een van die schepen ergens binnenkomt, dus voordat ze worden geladen of nadat ze zijn gelost. Geen idee hoe ver ze daar nu mee zijn. Polaris is niet zo erg meedeelzaam.

Het zou interessant zijn om te weten hoeveel van die omgebouwde VLCC''s er totaal rondvaren. Die moeten dezelfde problemen krijgen. Ik kan daar vooralsnog geen cijfers over vinden. Alle berichten die ik daarover vinden zijn uit de tijd - 2008/2009 - toen die ombouw speelde.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ik heb zo'n vermoeden dat de volgende halte het sloopstrand wordt.
Tjaaa wie weet? :roll: Ik weet van een splinternieuwe VLOC bulkfiets- ik spreek nu laat 1990ties. Waar volgens info de scheepswerf in Oost-Europa mee was blijven zitten omdat de opdrachtgever het af liet weten. Het werd me verteld dat er meerdere van die schepen waren, maar in dit geval ben ik aan boord geweest van dit ene schip en heb aan het schip gewerkt en de situatie met eigen ogen gezien!!!
Nieuwe eigenaar komt opdraven, er wordt van Klasse gewisseld en het schip is op haar EERSTE reis in ballast onderweg naar Canada om in Sept Isle op de St. Laurens ijzererts te laden voor ijmuiden. Midden op de Atlantic traden de bedriegertjes aan op het hoofddek en uiteindelijk na veel vijven en zessen " kwam de aap uit de mouw".Na een grondig onderzoek- voor zover mogelijk met een schip in het water, we konden het dus NIET dokken- werd er door de eigenaar en de klasse besloten om met man en macht de meest essentiele en toegangkelijke lassen te gutsen en opnieuw te lassen, een klus van weeeeken, vervolgens is het schip in zo licht mogelijke ballast en onder " mooi weer restricties" om de Zuid naar de Cantieri Navali Reunitie in Palermo vertrokken waar ze kompleet is OVER gelast. Dit laatste is mij verteld vanuit betrouwbare bron. Dus nooit zelfs maar " een schop erts gezien"
DE zaak belazeren met lassen, NDT etc. etc. is ook zo oud als de weg naar Kralingen :lol: ...ik wou zeggen Rome, maar daar belazeren ze je ook waar je bijstaat :lol: Bovenstaand geval is dus NIET in de laat 1890ties maar de laat 1990ties :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Wim Plukker »

"47 varen er nog rond die ooit van VLCC zijn omgebouwd tot VLOC."

Had ik gevonden in een artikel van Lloyds meen ik, posting van 18-04-17 in dit topic. Niet zo heel veel dus.

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
47 stuks. Dat is een sloopwaarde van tegen half miljard dollar. De prijzen zijn in de afgelopen weken weer wat gedaald, maar 380 dollar per ldt brengt die Stellar Queen nog wel op. Niet te hoog gaan zitten, pakweg, 11 miljoen dollar. Maar vlug doen, zou ik zeggen.
-------------------------------
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

pakweg, 11 miljoen dollar. Maar vlug doen, zou ik zeggen.
Ik denk zomaar dat er wel meer ZO zitten te rekenen 8)
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Bob R.I.P. »

Ik heb eens gekeken op Marine Traffic naar de Stellar Cosmo. De voorspelling is dat het schip zaterdag in Signapore aankomt. Het maakt wel een rondje om Borneo. Is dat de normale route? en niet door Straat Malakka?
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
De Koreaanse autoriteiten hebben gisteren een inval gedaan bij het kantoor van Polaris in Busan. Alle documenten met betrekking tot de Stellar Daisy zijn in beslag genomen: alle afschriften van alle communicatie tussen het schip en de wal, het journaal, alle rapporten van reparaties en inspecties.

In juli 2016 maakte Polaris bekend plannen te hebben om in juli 2017 naar de beurs te gaan om daarmee kapitaal te werven voor vlootvernieuwing en nieuwe projecten. Door de jongste ontwikkelingen zijn die plannen volledig in duigen gevallen.

Bronnen: Splash en Tradewinds
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

die plannen volledig in duigen gevallen.
Ik kan me nog heeeel vaag herinneren dat "ze" houten tonnetjes maakten van " duigen"...er zat dan een soortement flexible tak omheen, en als dat even niet goed ging " vielen de duigen uit elkaar"....maaar misschien moet ik met deze zig zag wel naar " Taal ...en zo" :oops:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Gert Schouwstra »

Wat vinden jullie? Was het akkefietje met de VALE BEIJING in 2011 vergelijkbaar? Dat betrof geen omgebouwd schip, maar nieuwbouw. Ook is er van deze Vale-max serie van 35 stuks maar 1 schip bekend waar dit soort problemen mee waren. Zou er wel genoeg kennis zijn voor bulkfietsen van dit formaat?
Gert
- Varen is Leven -
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Zou er wel genoeg kennis zijn voor bulkfietsen van dit formaat?
Kennis bij wie? Bij de ontwerpers en de bouwers? Of bij de classificatiebureaus die een en ander moeten reguleren en inspecteren? Bij de verladers? Of bij de de mensen die met deze schepen moeten varen en dus moeten beoordelen of de belading, het ballasten en ontballasten volgens de regels gebeurt en die weten waar ze op bedacht moeten zijn en weten wat die schepen wel en niet kunnen hebben?

Zo simpel is het antwoord op die vraag niet. Bij de bouwers en ontwerpers en ook de classificatiebureaus - althans de grote met de klinkende namen - zal die kennis er volgens mij zeker wel zijn. Voor de classificatiebureaus in elk geval voor wat betreft het keuren en goedkeuren van de ontwerpen en de regelgeving. Maar of ook de inspecties daarmee voldoende zijn gewaarborgd, is dan weer niet zo zeker. En wat betreft de mensen die deze schepen moeten beladen en ermee moeten varen: niet voor niets worden er brochures uitgegeven zoals Bulk Carriers – Handle With Care van de IACS - de International Association of Classification Societies, op het net her en der als pdf te downloaden.

----------Afbeelding

----------Afbeelding

Kun je of mag je van de mensen die met deze schepen varen nog altijd verwachten dat die werkelijk weten waar ze mee bezig zijn? Je zou denken dat het antwoord op die vraag een prompt en onvoorwaardelijk "ja" zou moeten zijn, maar is dat wel reëel? Steeds kleinere bemanning, steeds maar proberen om goedkopere bemanningen te krijgen met daarnaast ook nog de zekerheid dat er in de toekomst - die dichterbij is dan menigeen denkt - bulkers zonder bemanning zullen varen of toch in elk geval met een minimale bemanning. Wil je dan nog veilig met dit soort schepen omgaan, dan denk ik toch dat je meer en meer aangewezen bent op specialisten aan de wal die deze schepen niet alleen laden en lossen, maar ook het ballasten en ontballasten voor hun rekening zullen nemen.

Nu is het natuurlijk niet zo moeilijk om ook die procedures helemaal door de computer te laten sturen waarna je alleen nog maar specialisten nodig hebt om die computerprogramma's te schrijven. Dus waar komt het dan uiteindelijk op neer? Op de inspecties op al die handelingen en op de inspecties van onderhoud en reparaties en de normale periodieke inspecties. Dat blijft mensenwerk en daarom zal dat altijd de zwakke schakel in het geheel blijven. Je kunt nog zo goed ontwerpen en nog zo goed bouwen, maar als dan de lassen niet deugen, zoals Harry uit ervaring wist - en niemand heeft die lassen klaarblijkelijk goed gecontroleerd, dan helpt het allemaal niks.
-------------------------------


Plaats reactie