Problemen met Very Large Ore Carriers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Mind you Surveyors in the field behoren volledig en certified/documented bij de les te zijn op dit onderwerp anders heppie " niks van doen" met dat soort ijzerwerk gesnor.
Misschien een wat delicaat onderwerp, maar kun je dat uit een boekie leren - of uit enorm dikke boeken vol met "rules" - of is dat meer iets voor eveneens "in the field" - met de klompen in de klei, zogezegd - gepokte en gemazelde medewerkers? Ik bedoel maar: tussen die twee zit volgens mij toch een wereld van verschil, een verschil dat zelfs wel eens doorslaggevend zou kunnen zijn als het om het ontdekken van ongeregeldheden of onreinheden of lapzwanserij gaat. Om nog maar niet te spreken van het gevoelig of totaal ongevoelig zijn voor de listen en lagen en de mooie - of dreigende - woorden van mannen in nette pakken die soms bereid zijn om bankbiljetten in envelopjes te doen. Dat laatste, die envelopjes, is ingebouwd in de Griekse samenleving als het fakelaki. Voor wie niet weet wat dat is, klik vooral op de link. Dat zal ook in de komende tien generaties niet uit te roeien zijn, vrees ik.

Maar zoals ik al zei: tikkie delicaat onderwerp, dus we kunnen nu ook verder zwijgen en op deze heerlijke dag alleen maar kalm genieten van ons bakkie koffie of een glas met een heilzame drank en de problemen met de very large ore carriers verder de problemen met de very large ore carriers laten en gewoon wachten tot er weer eentje breekt, wat ons dan weer nieuwe stof tot overpeinzing zal geven. :?
-------------------------------

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door v+d »

Al die mooie lasrobots en automaten ten spijt blijft er veel laswerk dat eenvoudig door gecertificeerde lasser gedaan moet worden.
Secties aan elkaar zetten kan prima machinaal gedaan worden, de lasmachines kruipen gewoon langs de scheepshuid.
Binnen in die secties wordt het al minder eenvoudig vooral waar het profielen betreft in kleine ruimtes.
Er zullen dus echt wel eens fouten gemaakt worden, ik kan mij niet voorstellen dat zulke fouten dan direct tot het breken van een schip leiden.

Dat gedoe met die omgebouwde tankers berust waarschijnlijk toch op onderschatting van wat nodig is om de constructie voldoende te versterken.
Waarschijnlijk horen we er nooit meer iets van tenzij een onderzoekingsgezelschap werkelijk bewijsbaar constructiefouten vindt.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Waarschijnlijk horen we er nooit meer iets van tenzij een onderzoekingsgezelschap werkelijk bewijsbaar constructiefouten vindt.
Ik denk dat de kans redelijk groot is Jan dat je dit correct inschat, als ik het goed heb begrepen is er een kommissie van " Slimme personen" aangewezen die dat gaat onderzoeken, ik bedoel dus " het technische hoe en wat" van die ombouw van oliepot naar bulkfiets. Ik denk zomaar dat die al best redelijk snel- ALS ze de " as build" konstruktie/bouw tekeningen etc. hebben En weten waar dit is geknipt en geschoren- al best redelijk snel " enig idee" hebben waar de schoen wringt of " heeft gewrongen".....wat vanzelf nog lang niet wil zeggen dat dit dan ook wordt gepubliceerd.Meestal zijn er dan hoopies juridische "valkuilen en bulten en/of rechtszaken" op het pad van " openlijk publiceren" die de verschillende personen/partijen die weten " waar Abraham deze keer de mosterd haalde" dwingen om de mond dicht te houden.
Misschien een wat delicaat onderwerp, maar kun je dat uit een boekie leren
Nou dat is dus helemaal geen delicaat onderwerp Theodorus, maar een kombinatie van academische en praktijk kennis en ook " vooral DOEN" om je kennis " bij de les" te houden. Het - volledig intern gecontroleerde/ge-organiseerde en ge-examineerde en Certified - verhaal begint met voldoende up to date materialen kennis en een theoretische/praktische kursus van ik meen 2 weken - met een prak kollega's en gepokt en gemazelde Materialen Slimme jongens..zie hieronder- van vogelen met al die NDT mogelijkheden + examentje, vervolgens idem dito met een sterretje betreffende lassen en de verschillende test-procedures, gevolgd door een redelijk beetje tijd met de neus in de boekies, dan een theoretisch examen over de hele handel en wandel en dan " where the rubber meets the road" het juist beoordelen van lassen in alle aspecten, dus visueel en met NDT en het korrekt beoordelen van een zooitje X-rays van lassen waarvan de fouten bekend zijn ( OF waar geen fouten in zitten!!! :roll: )Stroop je dat er met voldoende ++ jes af dan mag je werk doen waar dat " bij te pas" komt EN na 5 jaar mag je dan weer gaan bewijzen dat je nog steeds " bij de les" bent. Ik kan je verzekeren dat je dit dus niet komt aanwaaien.
Het " nadeel" is dat in de praktijk dit voor het overgrote deel wordt gedaan door Classe ge-certificeerde kluppies, die dat dagelijks doen en om goed in dit soort werk te zijn MOET je het " voldoende bijhouden" om je inzicht EN ervaring actueel te houden......'tis net als de tango dansen :lol: Omdat je vroegaah " goed in was" wil niet zeggen dat je het nog steeds kan :roll:
Notitie: Ik was ooit in de vorige eeuw in The City om aan te tonen dat ik wel oud maar om de donder nog niet " der dagen zat" was betreffende dit onderwerp en had mijn materialen en andere bijbehorende kennis meer dan behoorlijk opgepoetst, was er dus " tijdig en ook lang genoeg voor gaan zitten" en later bleek dat ik nog leuk mee kon doen met mijn veelal jongere mede-kursus genoten. Hier op was eeen enkele en ook over-duidelijke uitzondering en dat was de enige en zeer jeugdige en zeer charmante en ook zeer verlegen jonge dame uit China, die naast het feit dat ze wat strubbelde met het spreken van Engels OOK voor de eerste keer van haar jeugdige leven een buitenlandse reis maakte.Ze voelde zich duidelijk niet op haar gemak, maar ik bedacht dat zij wel ontiegelijk bij de les moest zijn, anders hadden "ze" haar niet naar die toch vrij dure kursus aan de andere kant van de wereld gestuurd, DUS ging ik naast haar zitten, wat door alle andere manlijke Maritieme mede-kursisten anders werd uitgelegd!!Al snel was ik haar " spokes person"...want bij de voorgelegde problemen- waarvan er meerdere behoorlijk moeilijk voor mij waren- had die jonge dame in een wip en een snip in de peiling hoe de vork in de steel zat en legde dat dan eventjes haarfijn aan mij uit........maaaar OPspreken tegen de hele ploeg van een mannetje of 12 of zo in drie-delige pakkies plus 2-3 Slimme kursus teachers, DAT deed ze in eerste instantie voor geen goud. Met dat laatste had ik geen probleem en het werd al snel stil rond de tafel als ik zei: " I beg you pardon gentlemen, BUT Miss Ling here just told me that it IS " like so and so"....... :lol: Miss Ling voelde zich ietwat opgelaten toen ik haar aan het einde van de kursus bedankte voor wat ik van haar had geleerd en ook uitnodigde voor een dinner tesamen met nog 4-5 andere kursisten. Zij liet ons allemaal zonder uitzondering inclusief de teachers " ALLE hoeken van de NDT ring zien"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Er zullen dus echt wel eens fouten gemaakt worden, ik kan mij niet voorstellen dat zulke fouten dan direct tot het breken van een schip leiden
Ik kom hier nog even op terug Jan, niet omdat ik aan het voorstellingsvermogen van jou of anderen twijfel, maar om eventjes aan te geven dat " bakkies" veelal ontstaan door " een samenloop van omstandigheden/ontwikkelingen/feiten" dus het bewuste domino effect en dat " de menselijke besluitvorming" bij dat soort zaken lang niet altijd een positieve invloed daarop uitoefend.
Zelden ligt de oorzaak van een zgn. " Apeldoorn bellen Bakkie" bij slechts "een enkel feit" en in mijn grijze cellen bestand ( of wat daar nog van over is gebleven :roll: ) is het veelal te vergelijken met " DE Loterij" maar dan in een negatieve zin, de benodigde cijfertjes moeten maar net op een kluitje komen zogezeid EN Mr.Murphy, zoals het gezegde gaat " Never Sleeps"
Ik stond ooit onder een vrij grote bulkfiets die over de VOLLE breedte in het vlak was gescheurd- waar het water nog steeds uitliep als een plaat over de VOLLE breedte en waar de scheuren net begonnen om de kimmen IN te lopen. Ik zal hier nu niet verder uitweiden over het " hoe en wat" maar zag het met eigen ogen en trok ook mijn eigen konklusies toen ik later- met ook anderen vanzelf- uit kon vogelen " hoe DAT nou kon en was gekomen".Er waren eerder " stemmen opgegaan" om het schip te laden en weer naar zee te sturen, waar ze gegarandeerd NIET van was terug gekomen.Als je zoiets van heel dichtbij meemaakt en je weet dat er personen zijn die hun achterwerk afvegen met de levens van anderen, dan ga je daar later wat anders mee om "zak mah zeg'n"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
Nadat de Koreaanse autoriteiten op 26 mei jl., een inval hadden gedaan bij Polaris in verband met het onderzoek naar het vergaan van de Stellar Daisy, is datzelfde gisteren ook gebeurd bij het Korean Register. Zie HIER.
-------------------------------
Wiebe
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 okt 2015 16:54

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Wiebe »

Als de vraag alleen maar is "Hoe inspecteer ik laswerk" denk ik dat ik daar een duidelijk antwoord op kan geven.

De kwaliteit van de las wordt al van te voren bepaald. Een deskundige, heel vaak een lasingenieur , schrijft het recept. Hierin wordt beschreven hoe de las gemaakt moet worden, aan welke voorwaarden het materiaal, de elektrode, de temperatuur en vooral in welke positie de las gemaakt moet worden. Ook zijn de lasposities in tekening aangegeven. Het uiteidelijke gevraagde eindresultaat wordt vastgelegd, ook wordt hierin beschreven welke instantie de keur uitvoerd, bv Lloyd of DNV (Det Norske Veritas) en hoe zwaar de keur moet zijn. Dit recept noemen we een LMK een las methode kwalificatie.

Vervolgens gaan we op zoek naar een lasser die deze klus aankan, deze lasser gaat volgens het recept een proefstuk lassen. Dit proefstuk word onderzocht volgens de eindresultaten die in het recept (LMK) zijn vastgelegd. Dit onderzoek kan d.m.v. NDO (niet destructief onderzoek) denk aan röntgen en/of D.O. (destructief ondrzoek) denk aan hardheid, treksterkte etc. Als de lasser het proefstuk volgens het recept heeft gelast dan krijgt de lasser een L.K. (laskwalificatie) dit is een bewijs dat deze lasser voldoet aan de gevraagde eisen. Deze LK wordt afgegeven door de keurende instantie.

Als de las gemaakt is, zal de keurende instantie een NDO onderzoek doen afhankelijk van wat in het recept staat zal deze keur 100% zijn elke mm word geröntgend. Soms word er ook bepaald dat de keur b.v. 60% of elk percentage wat beschreven is.
Lemans
Berichten: 197
Lid geworden op: 21 apr 2010 22:38

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Lemans »

goed verhaal Wiebe en het gaat ook wel verder.

nadat de LMB geschreven en goedgekeurd is kan de lasser met de juiste kwaliteiten (LK) aan het werk.

de las wordt gekeurd en bij goedkeur komt dat in de rapporten die bij het schip/werk/pijpleiding horen (en blijven)
de lasser krijgt ook een aantekening in zijn dossier.

voor het behoud van zijn LL moet de lasser voldoende goede lassen volgens de gewenste LMB leggen. als hij te weinig lassen volgens een bepaalde LMB maakt vervalt zijn LK. maakt hij teveel fouten dan vervalt zijn aanwijzing ook, totdat hij weer een aantal proefstukken in 1 keer goed heeft ingeleverd.

bij bepaalde prefabwerkplaatsen waar de lassers de gehele dag allerlei spools en flenzen etc aan elkaar lassen mogen ze 1 fout per maand maken. maken ze er twee dan proefstukken inleveren, zit er in zo'n proefstuk een fout, mogen ze naar huis,
de kans dat je in het werk een las met fouten tegenkomt is vrij klein. en natuurlijk volledig afhankelijk van de eisen die je stelt en de contrle die je erop uitoefent.

gr A
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Wim Plukker »

"Beauty is in the eye of the beholder"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door jdbvos »

Ja, idd: helemaal gemist, blijkbaar...
Maar interessant stukkie over die constructie's !
Bedankt voor de links !
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door v+d »

Gemist? Ja maar dat kan altijd gebeuren, eerder hield Theo ons wel wakker en bij de les :wink:
Ik ga het eens op mijn gemak bekijken, maar zo even snel door de conclusies heen gebladerd wordt ik niet echt vrolijk.
Harry noemde het drijvende doodskisten en gelijk heeft hij, je maakt je eerste reis op het ding maken en gelijk je laatste, droevig.


Plaats reactie