Problemen met Very Large Ore Carriers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Eric »

Ik zet mijn geld op de analyse van Theo.
Al ben ik wel benieuwd naar de breedte en inrichting van de ruimen. Als die breed zijn, zou het verpappen wellicht toch een slagzij kunnen veroorzaken, wellicht groot genoeg om de instroom van water mogelijk te maken. Er waren immers al meldingen van ondeugdelijke waterdichte afsluitingen.
Valt me op de het schip wel lange ruimen had, althans, aan de luiken te zien.

Een andere mogelijkheid is dat er scheuren zijn ontstaan, waarna door het instromen van water de lading is gaan verpappen, en in korte tijd tot het omgaan heeft geresulteerd.
Het is daar best diep, dus of de waarheid ooit boven water komt...

Mvg,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
Al ben ik wel benieuwd naar de breedte en inrichting van de ruimen.
Dat zijn gewoon nog de centertanks en VLCC's van dat formaat zijn allemaal hetzelfde: 5 centertanks en 10 wingtanks. Ik zei dan ook:
Een centertank van een dergelijk schip is 23 meter breed en de beide wingtanks zijn elk 14 meter breed. De lengte is 48 meter en de diepte 28 meter.
Er is een dubbele bodem van ongeveer twee meter hoog in gelegd en de dwarsscheepse schotten hebben extra stringers gekregen. Aan de afmetingen is verder niets veranderd, het ruim is alleen twee meter ondieper geworden. In elke centertank zijn nu twee luikhoofden gemaakt, wat ook gemakkelijk kan op een lengte van 48 meter. Totaal tien luikhoofden, tel maar na. Overigens zijn niet alle foto's die van de Stellar Daisy worden getoond gelijk, maar die hieronder schijnt hem echt te zijn. Met aan elke kant een lege wingtank van 14 meter, krijgt hij echt geen slagzij als de lading in dat ruim overgaat. Dat kreeg hij vroeger toch ook niet met vloeibare lading?

Heus, hij is gewoon in één keer gebroken. Die andere, de Stellar Unicorn, ligt nog steeds buiten Kaapstad te repareren. Daar werd een scheur in de buitenhuid gevonden. Men denkt morgen klaar te zijn en dan de reis te kunnen vervolgen. Ik zou geloof ik toch maar liever in een slaapzak aan dek gaan liggen, naast een vlot, met zwemvest aan. Polaris heeft toegezegd de hele vloot te gaan inspecteren.

------Afbeelding
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Erikdepooter »

Het aantal luiken varieert kennelijk. Soms 7, soms 10. Het zal wel niet steeds hetzelfde schip zijn.
Uit de verklaringen van een van de opvarenden blijkt dat hij meende dat er al "hull damage" was.
Noot:
Mmmm. plaatje past niet en selecteren lukt me niet. Dan maar de link:
http://fairplay.ihs.com/safety-regulati ... s-survivor
Bijlagen
http://fairplay.ihs.com/safety-regulation/article/4284361/stellar-daisy-broke-in-half-claims-survivor
http://fairplay.ihs.com/safety-regulation/article/4284361/stellar-daisy-broke-in-half-claims-survivor
Stellar Daisy.jpg (203.38 KiB) 5572 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------Afbeelding
------------------------------------------------------------------STELLAR COSMO (1992)

De beer is nu goed los; de Stellar Cosmo was aangewezen als "Search & Rescue Coordinator" voor de Stellar Daisy, maar heeft de locatie verlaten omdat die zelf ook scheuren vertoont en ergens moet gaan repareren.
De Stellar Cosmo ging op een week na 25 jaar geleden bij Kawasaki te water als de VLCC Suzuka. Ook 270.000 dwt en in 2008 omgebouwd tot ertscarrier.
Bron: Splash
Wordt ongetwijfeld vervolgd.
-------------------------------
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
Bovenstaand bericht dat ook de Stellar Cosmo scheuren in de romp zou hebben en onderweg naar een plaats om te repareren, worden tegengesproken door Holman Fenwick Willan, een op de scheepvaart gespecialiseerd advocatenkantoor in Singapore. Zij verklaren namens Polaris dat het schip Singapore aanloopt voor bunkers en niet voor reparatie. Na bunkeren zal het zijn reis naar China vervolgen.

Bron: World Maritime News

Toch meldde ook Lloyd's List gisteren:
A SECOND Polaris Shipping-owned converted very large ore carrier is heading to Cape Town for unspecified repairs, said a company official.The 261,310 dwt Stellar Cosmo is on its way to Cape Town and should arrive by April 19, according to Lloyd's List Intelligence.
Waarom de AIS van de Stellar Cosmo al sinds 22 maart geen posities meer doorgeeft, wordt nergens vermeld.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Waarom de AIS van de Stellar Cosmo al sinds 22 maart geen posities meer doorgeeft, wordt nergens vermeld.
De Stellar Cosmo is weer terug op de kaart. Polaris meldde dat er wat problemen waren geweest met het "alarm monitoring system", maar dat die nu weer verholpen waren en dat het schip onderweg was naar Singapore voor bunkers.
Zojuist stonden ze volgens de AIS nog 400 mijl van de Kaap. Op 22 maart vertrokken ze van Ponta da Madeira, wat betekent dat ze sindsdien een gemiddelde van 5,7 mijl per uur hebben gedaan. Niet echt veel. Nu doet hij goed 10 mijltjes dus dat is nog eens 25 dagen naar Singapore.
Dat ie ook scheuren vertoonde, moeten dus praatjes zijn geweest. Tenzij hij overmorgen toch voor Kaapstad stopt... Jenever Cantél. :wink:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door jdbvos »

Blijft nog steeds de vraag waarom omgebouwde tankers zo gemakkelijk breken.....
Nou weet ik, zoals jullie allen weten, hail'ndal naks van tankers, en heb ooit op 1 bulkfiets gevaren, maar bij een tanker wordt een vloeistof 'binnen de schotten' gehouden, en zijn die schotten redelijk zwaar belast geweest door vloeistofdruk....een 'egale' druk (afhankelijk van de hoogte)
Wanneer men er nou ineens een luikhoofd bovenop zet, en je gooit er brokstukken in, dan krijg je meer willekeurige puntbelastingen...
Zou die sequentie, die egale belasting die vervangen wordt door vele puntbelastingen, die schepen de das omdoen ?
Zoiets zou het haast wel moeten zijn, dunkt me: zoals hier ook al werd gesteld, verandert er voor het schip normaliter niet zoveel....
Maar de belasting neemt met (brokken)bulk wel hele andere vormen aan....
Ik brul ook maar wat, hoor ! Ik snap het ook niet... Maar de praktijk wijst overduidelijk aan dat er wel degelijk iets drastisch is veranderd voor de constructie...
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------

Ik heb daar zo wel mijn gedachten over, waarom die ongebouwde tankers scheuren en breken, maar voordat ik die spui, wil ik toch wel graag de mening horen van iemand als Harry - als ie tussen het sneeuwruimen door effe tijd heeft. :wink:
----------
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

de mening horen van iemand als Harry
Nou FF kassie an Theodorus, de sneeuw is bekant foetsie :lol: Laten we maar beginnen om vast te stellen dat dit hele onderwerp van " ontwerpen en beladen en lossen en spanningen en gedrag van de romp in een zware zee" een bijzonder komplex onderwerp is waar " de geleerden" nog dagelijks hun grijze cellen mee belasten via listige en zeer gecompliceerde computer programma's. DAT gezegd hebbende is er niks mis met het gebruiken van " een beetje gezond verstand van jezelf"....WANT met de woorden van Hogeboom Snr. ( R.I.P.) " anders had de Goede God er wel een bloemkool opgezet"
Ook weten we dat zowel bulkfietsen en dan bedoel ik " specifiek als bulkfiets ontworpen en gebouwd" als ook tankers soms de nijging hebben " om scheuren te vertonen"....om nou dat aspect van de bisnis maar in de katagorie " dagelijkse hoofdpijn" te rangschikken en even vlot af te handelen zulen we daar hier niet verder op ingaan, maar ik zou niet graag de bulkfiets crews op de koffie hebben die continue een " reparatie ploeg" aan boord hebben :roll: . Als je de gehele en levensduur TOTALE " bouwen-laden-lossen-zeegang-diminution-stress variaties" van de beide scheepstypes gaat vergelijken dan kom je al vrij snel tot de " onschuldige toeschouwer met wat boerenverstand" conclusie dat zo'n bulkfiets dat " met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid" structureel behoorlijk meer op de zgn. edele delen wordt getrapt en/of "onder de kont wordt geschopt dan een oliepot. Denk nu even specifiek aan lading s.g.; grote luikhoofden versus een mooi glad dek, manier/volgorde van laden en lossen enz. enz.
AND " Guess what"???.......als je hierboven en/of op Google eens eventjes naar de principe verschillen in de konstructie kijkt EN je houdt er dan nog zo'n foto bij die ik hierboven heb geplaatst, DAN wordt dat in mijn ogen een heel kort en ook heel eenvoudige en ook voor de hand liggende conclusie, kijk maar eens goed naar de verschillen in konstruktie en de hoeveelheid staal en vergeet die luikhoofden niet. Een ieder die verdere uitleg nodig heeft, vragen staat vrij!
Bedenk dan OOK dat er nog steeds "zomaar" grote container bakken in twee-en breken, bulkfietsen soms " geheel en al" verkeerd worden beladen en/of gelost, nog net niet breken maar dan WEL hier of daar behoorlijk "overstressed worden" ( ALLE bulkfietsen behoren een specifiek en goedgekeurd computer programma daarvoor aan boord te hebben, maar jaaa we weten dus OOk dat de werkelijkheid lang niet altijd gelijk is aan de " instructies")
DUS de zgn. " near misses" doen er dus " geen goed aan"..........voeg hier nu bij " scheepsleeftijd- metaalmoeheid-diminution- niet op tijd ontdekte scheur(tjes)...scheuren enz." en je hebt een probleem. Een potentieel probleem welke bij een " tot bulkfiets omgebouwde ouwe olie-pot" slechts wordt ge-accentueerd, WANT bij die ombouw en de bijbehorende "structurele en stress berekeningen" MOET er driftig met de rekenlat worden geschoven om alle sommetjes "in the green" te houden.
Tijdens mijn niet zoo lange maar desalniettemin vrij intense periode in het Canadese ijs in de vorige eeuw had ik het grote genoegen om samen te werken met een zeer beknijsde en academisch bijzonder bij de les zijnde Finse ijsbreker ontwerper die mij het volgende bijbracht- wat ik echter al wel wist uit mijn bagger dagen!! 8)

Quote:
" Als je hebt uitgerekend dat het 1 duim dik moet zijn Harry, dan maak je het 2 duim dik en als er toevallig een stuk goed staal ligt van 3 duim, dat MAG ook wel!"
Unquote.

Die slogan wordt vanzelf tijdens zo'n ombouw met een grote zwaai in ruim 9 geflikkerd.
I rest my case.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Wim Plukker »

Op de diverse websites over ons vakgebied is al het nodige te vinden, bv:
http://www.seatrade-maritime.com/news/a ... daisy.html

Op Lloydslist vond ik deze:
https://www.lloydslist.com/ll/sector/dr ... 553608.ece

47 varen er nog rond die ooit van VLCC zijn omgebouwd tot VLOC. Polaris geeft zelf al aan inspecties op te voeren maar misschien zien we er nog van komen dat deze schepen net als enkelwandige tankers versneld zullen worden uitgefaseerd.

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"


Plaats reactie