Zware-Lading Schepen.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14409
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Zware-Lading Schepen.

Bericht door Joost.R »

Vuyk Engineering Rotterdam BV Welcomes Xin Guang Hua To Rotterdam

Today the team of Vuyk Engineering Rotterdam BV welcomes the semi-submersible heavy transport vessel XIN GUANG HUA owned by Cosco Shipping to the port of Rotterdam, where she will unload the Western Isles FPSO.
zwl.jpg
zwl.jpg (83.31 KiB) 7819 keer bekeken
Picture: Jan Willem Verweij and Gert Zwart welcoming the XIN GUANG HUA to the Caland Canal in Rotterdam

The vessel has been built by Guangzhou Shipyard International (GSI) in China and is currently the second-largest vessel in the market with a deadweight of 98,000 tonnes.
The development of this new flagship of the heavy transport division of Cosco Shipping is the result of a close cooperation between Cosco, GSI and Vuyk. The three companies already share a long history, which began with the development of Cosco’s K-class vessels in 1997.

Source: IHC

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14409
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Zware-Lading Schepen.

Bericht door Joost.R »

Wilhelmsen Ship Management adds the world’s most advanced heavy lift vessel to their managed fleet

Wilhelmsen Ship Management (WSM) claims another advanced asset type in their portfolio of high-end segments.
WSM has been nominated as the ship manager for MV GPO Grace, GPO Heavylift’s purpose-built semi-submersible vessel. The process of securing the second contract with GPO Heavylift for the second heavy-lift vessel, MV GPO Amethyst is currently ongoing.
zl1.jpg
zl1.jpg (59.95 KiB) 7507 keer bekeken
Caption: WSM heavy-lift vessel GPO Grace - Image courtesy of WSM

“This will be the most technologically advanced heavy lift vessel in the world. It will be our first heavy lift vessel in our managed fleet today and we aim to expand further in this segment,” says Carl Schou, President of Wilhelmsen Ship Management.
“With this latest addition into our managed fleet, it is a comeback for us in the heavy lift segment. Such advanced vessel fits well with our digital solution which will enhance operational efficiency,” he said.
zl2.jpg
zl2.jpg (46.59 KiB) 7507 keer bekeken
MV GPO Grace will be managed by the Oslo management center and will sail with a full complement of Latvian crew.

Wilhelmsen Ship Management (WSM) is a part of Wilhelmsen Maritime Services, a Wilh. Wilhelmsen Group company. WSM is one of the world’s largest third party ship manager with a portfolio of more than 400 vessels and 10,500 active seafarers. WSM provides technical and crew management services for various vessel segments; LNG/LPG, Ro-Ro and PCC/PCTC vessels, FPSO/FSO, Container, Cruise, Bulk, Seismic and Offshore.
WSM manages from five offices worldwide and a crewing network of 18 manning offices in 12 countries. Other key services include dry docking services, lay-up services, new building supervision, Inventory of Hazardous Materials (IHM) and green ship recycling.

Source: WSM
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14409
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Zware-Lading Schepen.

Bericht door Joost.R »

DOCKWISE VANGUARD. Calandkanaal.
P1280211.JPG
P1280211.JPG (136.56 KiB) 7386 keer bekeken
P1290846.JPG
P1290846.JPG (142.1 KiB) 7386 keer bekeken
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Zware-Lading Schepen.

Bericht door Martinus »

Het ding is zelfs te lelijk voor het topic 'Lelijke Schepen'. Ja ja, ik weet het, het is heel doelmatig :evil: Afgrijselijk!
shipwis
Berichten: 602
Lid geworden op: 22 jul 2004 13:19
Locatie: rotterdam

Re: Zware-Lading Schepen.

Bericht door shipwis »

het lijkt mij, verschrikkelijk, om daar op te "wonen"
pete
Als woelig water tot rust komt,
wordt het langzaam helder.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Zware-Lading Schepen.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Het ding is zelfs te lelijk voor het topic 'Lelijke Schepen'.
het lijkt mij, verschrikkelijk, om daar op te "wonen"
Het lijkt mij fantastisch om daarop te "werken". :-D Want als we niet met ons plezierjachtje varen of als passagier meevaren, dan komen toch op een schip om te werken? Dat vak van ons, die zeevaart, dat is immers werk?

Het moet toch fantastisch zijn om, als je daar plezier in hebt, in het vervoeren van zware ladingen in dat vak op te groeien en dan uiteindelijk het commando te krijgen van een dergelijke gigant? Dat heeft immers niets met mooi en lelijk te maken? Dan maakt het toch niet uit of het ding mooi of lelijk is? Zolang hij nu maar zware ladingen kan vervoeren, is het goed. Hoe zwaarder hoe liever. Hoe meer er geëist wordt van je kennis, ervaring en inventiviteit en van het materiaal dat je tot je beschikking hebt, hoe mooier het is, of niet soms?

Stel nu eens dat je oorspronkelijk hiermee voer...

---------Afbeelding

... en dat dat mooie scheepje dan omgebouwd werd tot zware-ladingschip ...

---------Afbeelding

... liep je dan meteen hard weg omdat je het geen mooi schip meer vond? Misschien zag je er verder van af omdat je liever stukgoed of planken of kolen of veekoeken voer dan zware lading, dat is zeer wel mogelijk. Maar als je nu gepakt werd door dat vak, door dat geklooi met zware stukken, waar zou je dan liever mee varen: met dit ...

---------Afbeelding

... of met een vaartuig dat speciaal ontworpen was voor de zwaarste ladingen zoal de Dockwise Vanguard? Ik vind het een pracht, niet vanwege de doelmatigheid, want zware ladingen is mijn vak niet en dus kan ik onmogelijk beoordelen hoe doelmatig dit platform is. Ik vind het een pracht vanwege de indrukwekkendheid van het geheel en dan tracht ik me een voorstelling van te maken hoe het moet zijn om op een dergelijk gevaarte de verantwoording te hebben voor dat hele bedrijf, maakt niet uit of dat nautisch of technisch is. Zoals ik zei: daar moet je geleidelijk ingroeien; dat moet je léren. Maar als je dat in je vingers hebt, dan moet het toch geweldig zijn als je uiteindelijk daarboven op die brug staat en dat spul van het ene eind van de wereld naar de andere brengt? Want daar gaat het uiteindelijk toch om: schip en lading veilig en economisch van A naar B brengen en verder niks.

We hebben hier het topic "Mooie tankers". Die vroegere tankers waren prachtig. Zo'n 20 tot 30.000 ton dwt, fraai gelijnd, brug in de midscheeps, veel mensen aan boord, hartstikke gezellig. Mooi wonen, goed leven, leuk stappen. Jos is een fervent tankerman. Die heeft met heel veel plezier op die mooie tankers gevaren en geleefd. Net als veel anderen vindt hij die grote loebassen waar ik, als fervent kleine-bootjesman toevallig mee te maken kreeg en onmiddellijk helemaal verslingerd aan raakte, eigenlijk maar niks. Maar stel nu eens dat Jos, net als ik, het varen, het klooien in en om de scheepvaart niet had kunnen laten en tot zijn pensioen was blijven varen, zou die dan niet graag mee zijn gegroeid naar tankers van 300, 400 en zelfs 500.000 ton deadweight? Zou hij, alleen omdat hij die schepen niet meer mooi vond, een andere vaart hebben gekozen met schepen die mooier waren? Ik denk het niet.

Ik heb met van alles gevaren en daar ben ik blij om. Ik ben blij dat ik op 300 dwt begonnen ben en op 300.000 dwt ben geëindigd. Meer het deed me wat, toen ik voor het eerst zelf met zo'n tanker van 250.000 ton naar zee ging. Misschien juist omdat ik op 300 ton begonnen was en nu merkte dat die tanker die bijna honderd keer zo groot was, nog steeds een doodgewoon schip was en zich als een schip gedroeg. Ik voer ook op schepen waar ik probleemloos mee kon varen, maar nooit mee had kunnen werken omdat ik dat niet had geleerd. Ik bedoel dan sleepboten en baggermateriaal. Ermee varen, prima, maar mee werken is andere koek. Hetzelfde gold natuurlijk voor die tankers. Ik kon er prima mee varen, maar echt mee werken, werkelijk telkens weer tweehondervijftigduizend ton crude over de wereld sleuren, was weer iets anders geweest. Maar dat maakt niet uit. Na er een stuk of tien te hebben gereactiveerd en anderen ermee te hebben zien werken, zou me ook dat wel gelukt zijn.

Mooi of lelijk, ik vind het totaal onbelangrijk. Hieronder het mooiste en het lelijkste waar ik mee heb gevaren. Oordeel zelf welke de mooie en welke de lelijke is. :wink: Mij maakte het niet uit. Beide schepen waren een uitdaging om dat goed te doen.

---------Afbeelding

----------Afbeelding

En ten slotte wat die Dockwise Vanguard betreft: die kun je immers met niets vergelijken? En dus is daar geen mooi of lelijk aan. Net zomin als je de twee auto's hieronder kunt vergelijken ...

---------Afbeelding

-------------------------------
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Zware-Lading Schepen.

Bericht door Martinus »

Theo, allemaal waar wat je zegt, en een indrukwekkend schip waarschijnlijk, maar mooi? Jouw motivatie van mooi komt voort uit andere redenen dan de esthetische. Ik vind dit schip qua schoonheid een aberratie.
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Zware-Lading Schepen.

Bericht door Erikdepooter »

Typisch Theo! Dankjewel. Ik heb weer zitten smullen van je relaas.
En wat was er nou ook weer met jouw lelijkste schip? Er staat me iets bij, dat je met dat ding niet eens de zee op mocht komen?
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Zware-Lading Schepen.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
Het is geen schip. Het is een zelf-voortbewogen platform voor het vervoer van zeer zware ladingen. Als je daar de esthetische maatstaven voor een schip op toepast - waarbij we de vraag wat de esthetische maatstaven voor een schip dan wel zijn maar even terzijde zullen leggen, hoe interessant die vraag misschien ook is - dan maak je een fout. Dan vergelijk je appels met eierkolen of Venus met een varken. Esthetica is perceptie. Ugliness is in the eye of the beholder.

Eric, die roro-container-tanker-landingsboot was bestemd voor de Dominicaanse Republiek. Volgens het certificaat dat we hadden gekregen voor de eenmalige reis van Noorwegen via Hamburg en Las Palmas naar de eindbestemming, mochten we buiten zijn tot en met windkracht 6. Tussen Ouessant en Villano hadden we een tikkie meer en toen zag je hem soepel buigen en strekken. Ik ging regelmatig in de gang die onderdeks van achter naar voren tussen de tanks liep kijken of de verf soms van de verschillende knieplaatjes afsprong, maar dat viel mee. Ze hadden waarschijnlijk ook soepele verf gebruikt. Op die foto draaiden we misschien volle kracht om Dover voorbij te komen, maar eigenlijk was dat geen doen, zo trilde de hele handel dan. Dat lijkt misschien een hoop speed op die foto, maar dat was nog geen negen mijltjes. Een draak was het. Mogelijk schrijf ik binnenkort een verhaaltje over die reis. Ik ben druk bezig en misschien neem ik die ook nog op. :roll:

-------------------------------
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Zware-Lading Schepen.

Bericht door Martinus »

Als je daar de esthetische maatstaven voor een schip op toepast - waarbij we de vraag wat de esthetische maatstaven voor een schip dan wel zijn maar even terzijde zullen leggen, hoe interessant die vraag misschien ook is - dan maak je een fout. Dan vergelijk je appels met eierkolen of Venus met een varken. Esthetica is perceptie. Ugliness is in the eye of the beholder.
Ok Theo, ik blijf het gewoon een ontzéttend lelijk ding vinden, als platform of wat dan ook.


Plaats reactie