Zware-Lading Schepen.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 13830
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Bericht door Joost.R » 29 jun 2005 21:04

:shock:
Laatst gewijzigd door Joost.R op 15 okt 2017 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Joop Kieviet (RIP)

Zware ladingschepen

Bericht door Joop Kieviet (RIP) » 30 jun 2005 14:54

Afbeelding
Een stukje nostalgie uit de jaren 50
Joop

Ron H

Bericht door Ron H » 01 jul 2005 07:59

Joost,

Is dit een recente foto? Toevallig een ex Van der Giessen kraan?

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 14 jul 2005 21:35

Afbeelding

Meer foto's van de "Jumbo Spirit"
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 650
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Bericht door Eric » 16 jul 2005 13:57

Ik zie dat ze later één en ander veranderd hebben.
Tweede laadgerei, verlengd?

Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.

Joop Kieviet (RIP)

Zware ladingschepen

Bericht door Joop Kieviet (RIP) » 18 jul 2005 18:25

Afbeelding
Geen hellingproef zo te zien.
Joop

Gebruikersavatar
S.Verheij
Berichten: 230
Lid geworden op: 25 jul 2004 19:01
Locatie: Vlaardingen

Zware Lading schepen

Bericht door S.Verheij » 18 jul 2005 19:03

[img][img]http://img147.imageshack.us/img147/9679 ... xpress.jpg[/img][/img]

Dit is de "Dock Expess 20" Met twee container kranen aan dek,waar we mee van Duitsland "Wihelmshafen" naar Miami gingen. in 1988.Het bootje is net te zien onder de grote kranen.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Stempel-OF tegengewicht

Bericht door Harry G. Hogeboom » 18 jul 2005 23:51

Hallo Joost,
Voor zover mij bekend laden dat type schepen altijd over de "tegenovergetselde kant waar de kranen staan" dus in dit geval kranen aan BB, laden over SB EN dat stempel is een uit de kluiten gewassen luikhoofd wat vol gepompt wordt en al naar gelang ze de last pakken EN naar binnen draien wordt het leeggepompt. ALS er tijdens het hijsen EN naar binnen draaien iets met de last gebeurd, nou dan hebbie "un bakkie" en kletterd de hele handel door over BB en kan om lazeren en DAT doet me denken aan het trietste ongeluk met zo'n type schip vorig jaar hier vlak bij New York, het was uitgebreid besproken hier op Kombuispraat maar ben nu de namen FF kwijt. Dus ik denk dat het "een tegengewicht" is. Mazzel eeh. :wink:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
tina
Berichten: 1931
Lid geworden op: 22 sep 2004 10:54
Locatie: Almere-Haven

Bericht door tina » 19 jul 2005 08:54

Beste Harry,
Dit zijn toch Stulcken zware spieren,genoemd naar de gelijknaamge scheepswerf,graag jou commetaar.
Groetjes Tina.

Joop Kieviet (RIP)

Zware ladingschepen

Bericht door Joop Kieviet (RIP) » 19 jul 2005 13:31

Dockexpress 12
Afbeelding
Joop

Aad v Staveren (RIP)

Bericht door Aad v Staveren (RIP) » 19 jul 2005 21:42

Ik vroeg me al af wat die grijze doos was die ik op de Grietje een zusterschip van de Paula zag.Ze kwam Zondag de Waterweg op en ging er Maandag weer uit. Het is dus een drijvende stempel.Een mens is nooit te oud om wat te leren.Hg Aad

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Zware Spieren-Popeye-Spinazie!

Bericht door Harry G. Hogeboom » 21 jul 2005 05:21

Tina.

Ik begin met de kanttekening dat ik nou niet direct een "zware ladingbomen specialist" ben maar de "Stulken " waar jij naar refereerd daar werdt vroeger typisch "de zware spier" mee bedoeld van in de tijd dat we nog over "laadbomen" spraken, de foto van de "Treuenfels" hier net boven is zo'n situatie, DAT zijn typische "zware spieren" toendertijd en als ze daar 80-100-150 ton mee konden pakken, al of niet "in purchase" heet dat geloof ik (oftewel met de dubbele spier) nou dan was dat vroeger een hele klus.

De "gewone" kranen die op de Paula staan worden min of meer tegenwoordig door iedereen EN de "zieke broer van Bertus" gemaakt, want het zijn gewoon zware kranen en 150-200-300 ton is tegenwoordig niks om over naar huis te schrijven. Er zijn natuurlijk wel "kranen-boeren" die een reputatie hebben opgebouwd met die zware en speciale scheepskranen welkde dan weer op zo'n gek L vormige doos als fundatie staan, zodat ze net naast het luikhoofd en klem op de verschansing en structureel IN de scheepshuid en rompkonstruktie staan, de kraantjes zien er soms redelijk "iel" uit vergeleken met "vroeger" maar dat is bedriegelijk en omdat ze van hoogwaardig, en daardoor "dunner" staal zijn gebouwd. Komt er erg op an met lasprocedures en procesbeheersing.
DE "kicker" in deze schepen is het "ballast kontrole systeem" om de hele handel in balans te houden, zodat het handeltje niet omlaaazerd gedurende het binnenboord draaien van de last!
Hopelijk gaat het :idea: an
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Joop Kieviet (RIP)

Zware ladingschepen

Bericht door Joop Kieviet (RIP) » 23 jul 2005 18:30

Zou het de verbrandingsmotor van een raket zijn?
Afbeelding
Joop

Joop Kieviet (RIP)

Zware ladingschepen

Bericht door Joop Kieviet (RIP) » 25 jul 2005 18:39

Hier de Dockexpress 10 die twee mooie kranen laad in Frankrijk.
Afbeelding
Joop

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 13830
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Bericht door Joost.R » 27 jul 2005 22:21

:shock:
Laatst gewijzigd door Joost.R op 15 okt 2017 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2099
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Stúlcken - patent

Bericht door Arie Hazebroek » 27 jul 2005 22:36

Joost.R schreef:STÃœLCKEN--PATENT.
D.m.v.twee,aan de spier vastgemaakte staaldraden,kan men de spier voor of achter overhalen,daarbij de hangerlijnen afvierend.Hierdoor kan men zowel het ervoor, als het erachter liggende luik bedienen.

Dit kan nogal riskant zijn.
Op de Loire Lloyd is dat een keer mis gegaan en is het hele spul daarboven afgebroken en naar beneden gekomen.
Ik weet nog dat één van de bemanningsleden daarbij gewond is geraakt.
Arie.

Plaats reactie