De foto van de kok op de website

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
nicolettelefebvre
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 mei 2017 17:47

De foto van de kok op de website

Bericht door nicolettelefebvre »

Beste allemaal,
Ik ben al een tijdje bezig met mijn stamboom en ontdekte al zoekende, totaal onverwacht, de foto van mijn overgrootvader, de scheepskok op jullie site.
Zijn naam is Zion van der Vegte, geboren 26 augustus 1861 en overleden 27 mei 1945 te Amsterdam. Hij was scheepskok op o.a de "Venus" van de KNSM. Volgens mijn vader, nu ook al tachtiger, was hij een stille maar geinteresseerde man. Mijn vader bewonderde hem enorm. Hij scheen een prachtige vlindercollectie uit de Oost bij elkaar te hebben verzameld, las veel en kocht ook boeken voor mijn vader. Hij kon, niet onlogisch als scheepskok, goed koken en hij had na zijn pensionering in zijn bedstee altijd een enorme voorraad ingemaakte groentes en zoetzuur staan. Altijd handig. Een aantal jaren voor hij met pensioen zou gaan is hij tijdens verlof zijn arm kwijtgeraakt toen hij van de tram viel/sprong. Hij kon toen niet meer varen. De KNSM heeft voor hem toen de functie van "wachtsman" gecreeerd. Hij controleerde de ruimtes tussen loods 1 en loods 2 op het KNSM terrein. Mijn vader kan zich nog herinneren hem daar te hebben bezocht. Na zijn pensionering hield hij zich bezig met onderhoud van de plaatselijke speeltuin. In de oorlog, hij was toen al weduwnaar, had hij, ondanks zijn bescheiden financiele middelen, altijd de beschikking over "een rokertje en een borreltje". Na zijn dood bleek hoe hij dat had geregeld. Hij had al zijn boeken, vlinderscollecties en de diverse tropische houten gesneden kistjes gebruikt als onderpand. De familie heeft er hartelijk om gelachen. Wel verdrietig is hoe hij aan zijn eind is gekomen. Hij had urinebuisklachten en heeft zichzelf verwond toen hij dat zelf wilde oplossen. Door infecties is hij overleden. Omdat het aan het einde van de oorlog in Amsterdam niet meer mogelijk was iemand fatsoenlijk te begraven (hongerwinter, er waren zoveel doden) is hij in een naamloos graf met vele anderen begraven.
Ik heb zelf jaren gevlogen bij de KLM en denk dat die nieuwsgierigheid naar het onbekende en de nieuwsgierigheid naar kennis iets is dat door de generaties is doorgegeven van hem naar mij. Door alle verhalen van mijn vader heeft hij ook een speciaal plekje bij mij. Ik had hem graag willen kennen.
Ik heb, omdat ik zo verrast was over de foto, de beheerder van deze site gevraagd waar ik de foto van de site zou kunnen vinden. Hij kon het mij ook niet vertellen, maar vroeg of ik mijn verhaal op de site wilde plaatsen zodat er misschien reacties op zouden komen. Dus... wie o wie kan mij nog meer informatie geven over mijn overgrootvader als zeevarende, het leven van een zeevarende in die periode, en... heel misschien... wie heeft meer informatie over de foto van mijn overgrootvader,waar kan ik die terugvinden, wie heeft deze foto ooit ergens op een tentoonstelling zien hangen? Alle informatie is van harte welkom. Bedankt voor het lezen van dit misschien wat lange epistel. Met vriendelijke groet, Nicolette Le Febvre

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: De foto van de kok op de website

Bericht door v+d »

Nicolette,

Tik op je computer "Kroonvaarders" in en je komt op plaatsen waar je vragen kunt stellen aan KNSM mannen en vrouwen.
Jos Komen (R.I.P)

Re: De foto van de kok op de website

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Nicolette,
zoals ik je al gemaild heb hangt er ergens in Engeland in een zeemanshuis of scheepvaartmuseum een grote ingelijste foto van je overgrootvader aan de muur.
Ongeveer 10 jaar geleden heeft iemand een foto van deze ingelijste foto op Kombuispraat geplaatst, maar ik weet niet meer wie dat geweest is.
Heb me suf gezocht, maar niets kunnen vinden.
Maar misschien meldt het bewuste lid zich nog. :wink:
Jos Komen (R.I.P)

Re: De foto van de kok op de website

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Venus?
Chef Zion.jpg
Chef Zion.jpg (203.48 KiB) 6067 keer bekeken
Venus1907.jpg
Venus1907.jpg (92.76 KiB) 6067 keer bekeken
HIER is de geschiedenis van de Venus te lezen.

HIER de gegevens en foto's van de RDM.
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: De foto van de kok op de website

Bericht door leo-shof »

Grappig ! komt de chef van het "Kombuispraat " zijn naam boven water :-D
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Jos Komen (R.I.P)

Re: De foto van de kok op de website

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik denk dat dit de foto is die ergens in Engeland gemaakt is.

kombuizer.jpg
kombuizer.jpg (89.06 KiB) 6048 keer bekeken
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4846
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: De foto van de kok op de website

Bericht door Allen »

Je weet maar nooit.
Misschien ook op deze gevaren?
In 1891 was je overgrootvader 30 jaar.

>>> HIER gegevens van KNSM'er ORION -bouwjaar 1867;
1871 omgedoopt tot VENUS;
gevaren tot 1891-02-16.


Venus (Orion 1867).JPG
Venus (Orion 1867).JPG (50.3 KiB) 6033 keer bekeken
Grtn @Allen
Jos Komen (R.I.P)

Re: De foto van de kok op de website

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De achtergrond van de kombuispraatfoto zou inderdaad beter bij de Venus 1867 passen, Allen. :wink:

Venus 1867.jpg
Venus 1867.jpg (140.17 KiB) 6019 keer bekeken
Orion 1867.jpg
Orion 1867.jpg (185.84 KiB) 6014 keer bekeken
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: De foto van de kok op de website

Bericht door Erikdepooter »

Hoi allen,
Een tip om eens te zoeken via Imageraider.com. De foto (Chef%20Zion.jpg) uploaden geeft nogal wat hits. ik kan (op mijn werk) niet verder wegens systeembeperkingen, maar als iemand een uurtje extra heeft . . .
Bijlagen
Zoekresultaat
Zoekresultaat
Chef%2Zion - Imageraider.jpg (64.14 KiB) 5966 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Jos Komen (R.I.P)

Re: De foto van de kok op de website

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Het staat er misschien ongelukkig, Erik.
Deze Venus is van 1907 en niet de foto.
Ik zal het aanpassen om verdere misverstanden te voorkomen.


Plaats reactie