Paul Christiaan Winnemuller

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Speurwerk
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 mei 2017 10:48

Re: Paul Christiaan Winnemuller

Bericht door Speurwerk »

Nieuwe informatie:
7 Nederlanders waaronder Paul Christiaan Winnemuller voeren op het stoomschip Consul Horn SS (diverse eerdere namen).
Zij waren niet tevreden over diverse zaken op het schip en bovendien was getracht het schip te bombarderen door een Engelse jager en mede daarom wilden zij niet meer op een schip varen van de strijdende partijen.
De 7 Nederlanders konden echter niet onder het contract uit dus pleegden zij contractbreuk.
Een aantal van hen wilden met een gestolen motorboot naar Engeland(inclusief een Noor) een aantal anderen naar neutrale landen zoals Zweden of Finland (1940).
De vluchtpoging is mede door slecht weer en onenigheid mislukt (terugkeer naar Kristiansund-Noorwegen)
Overigens bij geen contractbreuk was hij waarschijnlijk alsnog omgekomen want het stoomschip Consul Horn SS/SS Consul Horn liep op 20 juli 1942 op een zeemijn Noord-Ooostelijke van het eiland Borkum (Duitsland).

Overigens heb ik nog steeds geen foto van Paul Christiaan Winnemuller.

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Paul Christiaan Winnemuller

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Afbeelding

In 1904 gebouwd bij Harland & Wolff in Belfast als de Britse Mamari.
In 1928 verkocht naar Duitsland, Arnold Bernstein in Hamburg als Gerolstein
In 1939 naar H.C. Horn in Hamburg als Consul Horn.
Nog in datzelfde jaar 1939 naar het Westindisches Schiffahrts Kontor in Hamburg als Consul.
In 1940 weer terug naar H.C. Horn onder dezelfde naam Consul Horn.
Op 20 juli 1942 benoorden Borkum gezonken door een mijn, hoewel ergens anders staat dat hij door Britse vliegtuigen tot zinken zou zijn gebracht. Voor de volledigheid zal ik de Duitse boeken er eens op naslaan. Op een mijn gelopen, blijkt juist te zijn. In 1940 ontsnapte de Consul Horn op zeer avontuurlijke wijze uit Cuba naar Duitsland. Dinklage en Witthöft besteden er in Die Deutsche Handelsflotte 1939-1945 vele pagina's aan, maar dat heeft natuurlijk allemaal niets te maken met datgene waar het hier om gaat.

-------------------------
Speurwerk
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 mei 2017 10:48

Re: Paul Christiaan Winnemuller

Bericht door Speurwerk »

18.– 20.7.42
Nordsee
Verluste durch britische Luftminen: Am 18. 7. Hans (175 BRT) bei Helgoland und am 20.7. Consul Horn (8384 BRT) und Süd (764 BRT) bei Borkum.

http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/42-07.htm


Plaats reactie