Father Thames

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Father Thames

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------

--------------------------------------Afbeelding

-----------------------------------------------------The Ballad of the Last Lightermen

--------------------------------------------------Afbeelding
--------------------------------------------------Dichter onbekend

Mijn vertaling die in het Londen van Queen Victoria speelt, brengt me ook telkens naar de Thames en naar de mensen daarop en daaromheen hun brood verdienden, zoals de lightermen. Ik heb ze begin vijftiger jaren nog bezig gezien zoals op het plaatje hierboven: op de stroom de rivier opvarend of afzakkend, zonder sleepboot, uitsluitend met lange riemen om te sturen en bij te sturen en op te draaien. In die tijd stonk de Thames dat het een aard had en als je daar onverhoopt inviel, moest je met spoed naar het ziekenhuis om zowel van buiten als van binnen ontsmet te worden. Maar dat schijnt nog niets te zijn geweest vergeleken bij de tijd in de tijd waarin dat boek speelt: de tweede helft van de 19de eeuw. In de zomer van 1858 - de warmste zomer die tot die tijd ooit geregistreerd was - kwam het leven in Londen vrijwel tot stilstand omdat de stank van de rivier werkelijk ondraaglijk was. Het parlement kon niet meer vergaderen en de regering functioneerde niet meer. Die gebeurtenis vormde de aanleiding om eindelijk iets aan die toestand te gaan doen en dat gebeurde ook. Maar honderd jaar later, in de tijd toen ik daar regelmatig kwam, was het nog altijd een smerige toestand. Nu is het allemaal schoon en mooi en veilig... maar er is ook heel wat moois verdwenen.
-------------------------------

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Father Thames

Bericht door v+d »

Schoner vast wel, maar de laatste tijd is veilig maar een relatief begrip aan het worden lijkt het wel :wink:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Father Thames

Bericht door jdbvos »

Ja...zo langzaam aan is London letterlijk 'a bridge too far' voor sommigen....

Maar wat een mooi gedicht, Theo, en wát een waarheid !
Je kunt "London" zó vervangen door "Rotterdam", en "father Thames" door "moedertje Maas"....

Waarheid als een koe, en ongetwijfeld door iemand recht-uit-het-hart binnen 10' geschreven....(stel ik me dan voor)

In mien tiet stonk de Theems niet (meer) zo, maar was wel erg vies...
De rivier opvarend, met name bij lw, had ik vanaf Gravesend een lege oliedrum in de mk gezet, en de platen boven de filters verwijderd, zodat ik om-en-om de filters leeg kon kieperen in die drum. Pas in de dock's (King George, Royal Albert, Victoria, Poplar of Surrey) kon je de voornamelijk met condooms gevulde drum tot afvaart 'op de kont hangen'....

Stinkend water ken ik wel, het Manchester Shit kanaal deed die naam nog eer aan, maar een dag vóór aankomst rook je de urine al bij oa Bombay en Karachi, en laten we havenhoekjes van Alexandrie niet vergeten....
...en ergens in de Carib, ik ben vergeten waar, zijn we eens op een heel verkeerd plekkie geankerd: vlakbij de onderwater-uitlaat van de sewer van de hele rits megahotels vlakbij het strand. Op een gegeven moment zijn we vanwege de stank anker-op gegaan om een eindje verderop het weer te laten vallen... Wat kunnen vakantiegangers met-zun-alle een rotzooi veroorzaken ! Met recht "rijke stinkers" :lol:
...alsof ze van binnen al jaren overleden waren...
Oost, west...ook best
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Father Thames

Bericht door Bob R.I.P. »

De eerste eer ten ik in het Manchester Shipping Canal kwam dacht ik dat alle schapen zwart waren. In Manchester moest ik in een apotheek zijn, ik weet niet meer waarom. Het viel me op dat de handen van de apotheek juf net zo smerig waren als bij ons de groentenvrouw.
De zwarte randen in de WC potten waren pas verdwenen bij de Azoren. We zullen het maar niet hebben over de rotzooi en stank op de "picknick" plaatsen langs de wegen in Frankrijk.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Father Thames

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Een mooi sfeerplaatje. :wink:


River Thames Bankside.jpg
River Thames Bankside.jpg (166.23 KiB) 6079 keer bekeken


Thames Bargemen (met fraaie bolhoeden)

River Thames Bargemen.jpg
River Thames Bargemen.jpg (257.72 KiB) 6079 keer bekeken
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Father Thames

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

We zullen het maar niet hebben over de rotzooi en stank op de "picknick" plaatsen langs de wegen in Frankrijk.
Nee, laten we het liever over Father Thames hebben. :-D
Mooie platen, Jos. Jij hebt het begrepen. :wink:
Ook een prachtige plaat voor "Hoofddeksels aan boord".
Vroeger zag je vaak kapiteins van Everhard met een bolhoed op en ook op de colliers kwam je die tegen.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Father Thames

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Wapping Stairs
River Thames Wapping Black Eagle Wharf.jpg
River Thames Wapping Black Eagle Wharf.jpg (174.54 KiB) 6035 keer bekeken
River Thames Wapping.jpg
River Thames Wapping.jpg (177.99 KiB) 6035 keer bekeken
Fluks
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: Father Thames

Bericht door Fluks »

We lagen in 1965 ergens op een zaat beneden de stad hout te lossen.Onze kok had iets te veel gedronken
en spuugde zijn gebit overboord.Na de sloepverlichting ontstoken te hebben kon men de afdruk van het gebit
prachtig in de prut zien liggen.De kok liet zich aan een touw tot vlak boven het gebit zakken en greep toe.
Hij had het gebit direct beet,maar ging bijna kopje onder in de viezigheid.Hij wist niet waar hij het
gebit moest laten en stak het maar in zijn mond.We zijn met de halve bemanning bezig geweest,om de kok weer
aan dek te hijsen.Het gevolg was,dat het gehele achterdek aan de rivierzijde onder de slik zat.
De kok is niet ziek geweest,hij was natuurlijk ijzer sterk,want hij had nog op de loggers gevaren.

Groet,Arie.
jan stolp
Berichten: 215
Lid geworden op: 06 apr 2008 19:35
Contacteer:

Re: Father Thames

Bericht door jan stolp »

Groeten
Jan
Bijlagen
kombuispraat.jpg
kombuispraat.jpg (108.71 KiB) 6027 keer bekeken
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Father Thames

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
Ik wou dat ik een plaatje kon vinden van deze locatie en deze situatie: drijvende steigers net voorbij London Bridge. Maar dat zal wel te veel gevraagd zijn, vrees ik...
The growler was moving quick now, bumping us up and down over the cobbles. Soon we pulled up by the wharf steps just past London Bridge. It was high tide; the boats were roped up and bobbing in the dark river. I gave Lenny another long sniff of chloroform, then we dragged him onto the furthest wharf, right down to the end where we were hidden from the bank by a barge. He was mumbling but he wasn’t too much trouble, confused as he was with the medication. There we lined him up, his waistband right on the edge of the floating wharf, me and Sidney sitting on his legs.
-----When his head touched the water he came around quick: he started twisting and throwing his legs about and shouting. But the more he thrashed the more his head went under. He came up coughing and choking, hacking up the stinking water, his shoulders jerking around, trying to free his hands from behind his back. We were patient – he wasn’t going to last too long that way as his only hope of keeping his head out the water was with his belly muscles.
... maar als ik zie wat een prachtige foto's Jos tevoorschijn tovert, dan weet je maar nooit.


Plaats reactie