Mechanisch Erfgoed Centrum

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
MECmuseum
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 aug 2017 15:02

Mechanisch Erfgoed Centrum

Bericht door MECmuseum »

Mechanisch Erfgoed Centrum Dronten (MEC Dronten) is een centrum waar oude technieken worden behouden en getoond.
Waaronder een polderpijlvlet uit 1888, een voormalig stoomscheepje. (een foto plaatsen we zodra we weten hoe dat moet) :?: :-D
Deze stoomsleepvlet is volgens de oude eigenaar gebruikt bij de inpoldering van de Noord Oost Polder (NOP) en Oostelijk Flevoland. Vanaf circa 1940 door de voormalige Rijksdienst ingezet bij landmetingen ( dieptes, hoogtes) om van tevoren te beslissen waar dorpen,steden, bossen en water zou komen na de definitieve drooglegging van de provincie Flevoland. Dit werd gedaan door middel van een vlastouw met knopen om de 25 centimeter en een lood aan de onderkant, het lood was waarschijnlijk een oude kanonskogel met een gat erin, er werd in rasters gevaren in het droog te leggen gebied ( het lood is nog aan boord)

Na de inpoldering is deze sleepvlet verkocht om later in de omgeving van Amsterdam weer op te duiken, hij heeft bij de MDSM werf boten het dok in geduwd.
In de wintermaanden werd hij gebruikt om de grachten ijsvrij te houden, de boot is weer verkocht aan een Amsterdammer en heeft als priveboot en rondvaartboot in de grachten gevaren. Er is in die 40er jaren een bombestendige Lister JP 4 motor ingebouwd met een riem aangedreven Stork waterpomp voor de beunkoeling, een imitatie nagebouwde italiaanse Brevo open keerkoppeling, dikke schroefas 55 mm, 2 dieselolie vaten van elk 200 liter en een handslinger gevoede dagtank van ca. 40 liter met een pijlglas om verbruik te kunnen monitoren en af te rekenen met de klant. Het geheel heeft een kruissnelheid van 10 km per uur met een maximum van ca. 15 km per uur (de hekgolf is dan bijna een meter), hij heeft gigantisch veel koppel. De lengte van deze sleepboot is 9 meter en 63,5 cm, de breedte is 2 meter en 68,2 cm met een geklonken rondspant. In 2008 is deze vlet (inmiddels met opbouw) verkocht door Simon Moos uit Amsterdam en verkocht aan Karel en Annie Drijvende aan het woonhavenpad te Lelystad. Deze hebben het scheepje later aan ons (MEC Dronten) geschonken.

Van Lelystad naar Dronten was een mooi avontuur, varende op 3 cilinders, een olie zwetende motor, een gonzende lekkende schroefas en lekkage van dunne delen (oude reparaties en water van boven de waterlijn) de aanlegsteiger van teak moest ook maar mee als sleep! :-D, daar hebben we later een mooie tafel van gemaakt voor in het musem.
In het najaar van 2016 door MEC terug in originele staat als diesel sleepvlet gebracht, opgeknapt, technisch weer in orde gemaakt en in het voorjaar van 2017 weer vaarklaar gemaakt.

We hopen door middel van dit artikel de verdere historie van dit scheepje terug te vinden en originele foto's zou helemaal geweldig zijn!

Uiteraard hopen wij op deze manier ook kennis te maken met andere eigenaren van klassieke scheepjes om kennis en eventueel onderdelen uit te wisselen.

Info: www.mecmuseum.nl of Dop Huisman 0610056112

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Mechanisch Erfgoed Centrum

Bericht door v+d »

Mooi hoor, ik zie dat jullie een echte Ricardo van Stork hebben staan. Loopt die ook nog?
Tijd dat ik eens bij jullie ga kijken!
Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Mechanisch Erfgoed Centrum

Bericht door Gert Schouwstra »

Dag Dop,

Is het MEC niet de organisatie die ook de collectie van het Machinemuseum Zwolle heeft overgenomen? ik heb daar in 1995 nog een tweetakt 1 cyl Brons naartoe gebracht. Is die er nog?

Voor wat betreft je vraag: als je een brandmerk kunt vinden (moet ergens zijn ingeslagen in het schip) dan kunnen we heel gericht zoeken.
Gert
- Varen is Leven -
Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Mechanisch Erfgoed Centrum

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik heb even contact met Dop gehad. Het bouwjaar is niet zeker en komt uit overlevering. Alle merken zijn onvindbaar, maar het is een ijzeren casco en talloze malen verdubbeld met stalen plaatjes, zoals ook te zien op de 2e foto. De overgang van ijzer naar staal voor kleine scheepjes was rond 1900, dus 1888 zou best kunnen.
Vraag is dus wie deze vlet herkent?
Bijlagen
Vlet schoonspuiten.JPG
Vlet schoonspuiten.JPG (153.28 KiB) 4836 keer bekeken
Vlet renovatie.JPG
Vlet renovatie.JPG (106.64 KiB) 4836 keer bekeken
Vlet na renovatie.JPG
Vlet na renovatie.JPG (161.57 KiB) 4836 keer bekeken
Vlet op de wal na aankoop.JPG
Vlet op de wal na aankoop.JPG (106.57 KiB) 4836 keer bekeken
Vlet met opbouw bij aankoop.JPG
Vlet met opbouw bij aankoop.JPG (118.09 KiB) 4828 keer bekeken
Gert
- Varen is Leven -
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Mechanisch Erfgoed Centrum

Bericht door Bob R.I.P. »

Is dit geen opduwertje.
Neem eens contact op met Nico Vader van de museale scheepshelling te Broek op Langedijk. Hij weet veel van oude schepen. Hierbij zijn mail adres musealehelling@hotmail.com
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mechanisch Erfgoed Centrum

Bericht door jdbvos »

lijkt mij een roeiersvlet.... uit R'dam of A'dam, of zo.....
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Mechanisch Erfgoed Centrum

Bericht door v+d »

Voor een stoomsleepvlet lijkt mij het ding toch wat klein, er moet dan toch een ketel en een machientje in gestaan hebben met bij horende werktuigen en watervoorraad en kolen. Voor een opduwer is het ding aan de grote kant.
Lijkt mij een vroege motorsleepvlet.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mechanisch Erfgoed Centrum

Bericht door jdbvos »

Gezien de beting houd ik het toch op een roeiersvlet.....in die tijd deden die boten, die daar overigens ook naar vernoemd zijn, vletterswerk...
Dat waren min-of-meer "algemene dienst"-boten: ze assisteerden bij aan- en afmeren door de trossen naar de wal te brengen (nu: de roeier), versleepten bakken en motorloze binnenschepen van/naar schepen, assisteerden met het 'op de boeien leggen', en brachten/haalden wel havenwerkers naar/van die geboeide schepen...
Kortom: manusjes-van-alles, met een voor dat vletterswerk ontwikkelde boot: de vlet.
Maar die volgorde is nooit bewezen: sommigen zeggen dat ze vletters heetten omdat ze vletten gebruikten :-D
Heel vroeger van hout, en geroeid (wederom: roeiers). En bij mijn weten nooit onder stoom gebracht (om de door v&d al aangehaalde redenen).
Later werden ze eveneens gebouwd/gekocht door scheepswerven, ook weer gebruikt voor het algemene-dienst-werk, vletterswerk, dus...

Maar voor alle duidelijkheid: naar wat mij altijd is verteld/uitgelegd, en wat voor mij altijd 'hout sneed', en door alle jaren doorspekt met ervaringen en gezond ( :roll: ) verstand....kortom: zoals ik het me herinner ! :-D
Oost, west...ook best
Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Mechanisch Erfgoed Centrum

Bericht door Gert Schouwstra »

v+d schreef: 16 aug 2017 23:03 Voor een stoomsleepvlet lijkt mij het ding toch wat klein
Ik ben het helemaal met je eens, maar ik heb voor de zekerheid toch nog even in de liggers gekeken. Als ik selecteer op "stoom" in combinatie met een lengte tussen 9 en 11 meter, dan krijg ik 20 van dit soort schepen met bouwjaren tussen 1876 en 1907 en vermogens van 3 tot 10 ipk. Ze waren er dus wel.
Gert
- Varen is Leven -
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Mechanisch Erfgoed Centrum

Bericht door v+d »

Gert mooi dat je dat even nagekeken hebt. Ik weet natuurlijk wel dat er kleine stoominstallaties zijn geweest, ze worden zelfs weer gebouwd door liefhebbers.
Toch twijfel ik eraan of het afgebeelde vletje ooit door stoom voortbewogen is geweest, dus voor zekerheid zullen ze even verder moeten zoeken.
Wellicht is het te zien aan restanten van de fundatie onder in het schip.
Het is wel en mooi rompje, bijgaand een plaatje van mijn eigen vlet de Karakorum. Mooie scheepjes met wat weinig ruimte!
DSC06596skutsjesilen 2017.JPG
DSC06596skutsjesilen 2017.JPG (318.21 KiB) 4709 keer bekeken


Plaats reactie