Meteorologie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Plaats reactie
Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Meteorologie

Bericht door Meestertje »

Dit mis ik nog een beetje, ondanks de nodige nautische kennis op het forum :-)

https://earth.nullschool.net/#current/w ... 985,51.502
Machinare nesse est!

Jos Komen (R.I.P)

Re: Meteorologie

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Meteorologie

Bericht door Meestertje »

Sorry Jos,
Had het even gemist :-)
https://earth.nullschool.net/#current/w ... 593,46.472
Geweldige link 8)
Machinare nesse est!
Jos Komen (R.I.P)

Re: Meteorologie

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

En wij hier maar klagen als er een paar dagen veel regen valt...

https://www.ad.nl/dossier-orkaan-irma/u ... ~a3f3be08/

https://nl.wikipedia.org/wiki/Fujiwara-effect
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Meteorologie

Bericht door Bob R.I.P. »

Worden er nog weer-waarnemingen gedaan door schepen. Je had ooit z.g. selected ships. Elke 6 uur temperatuur, wind, wolken etc. Alles in cijfercode en verzonden als OBS, gratis. De Amerikanen waren er gek op deze berichten, vooral in het orkaan seizoen.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Meteorologie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

----------------------------
Ja, nog altijd. Dat is geregeld en zeer uitvoerig beschreven in de SOLAS.
--------------------------------
Jos Komen (R.I.P)

Re: Meteorologie

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Bob schreef: 09 sep 2017 17:15 Elke 6 uur temperatuur, wind, wolken etc.
En de zeewatertemperatuur die gemeten moest worden middels een zeildoekse puts vanaf een tanker in ballast die 17 knoopjes liep en toen die eindelijk half gevuld aan dek werd gepiekeld bleek die temperatuur 10 graden hoger dan wat ze in de MK aangaf.
En slingeren met de natte en de droge bol. :wink:
En niet te vergeten het stroomjournaal en gissen buiten boord, waar vooral de wtk's erg enthousiast over waren.. :lol:
Selected ship...die ouwe kreeg dan soms een barometer van het KNMI als beloning voor onze diensten. :(
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Meteorologie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

waar vooral de wtk's erg enthousiast over waren
Absoluut.........de redenen zijn genoegzaam bekend, dat was ook in de 1966'r dagen dat we met de " Forest Town" in ballast door het oog van orkaan Faithe kachelden ( dat was toen slechts een Cat 3 orkaantje!) en de sparks met S.O.S. beriggies bij Kapitein van Dongen ( R.I.P.) aan kwam dragen.Dat waren voor mij de dagen van ...ignorance is bliss...en ik vond het allemaal wel spannend EN praaachtig, maaar die kneiters van golven en de windstilte IN het oog van de orkaan ben ik never nooit vergeten. Ook niet van Dongen's antwoord aan die sparks: " We hebben zelf hier onze handen meer dan vol" ( of woorden van gelijke strekking).We kregen hier de laatste dagen van Harvey een fikse lik regen en ook een mooi beetje warme tropische wind kado en het zal me benieuwen wat we van Cat. 5 Irma en haar zussie Jose meekrijgen. Jose schijnt van de Amerikaanse Oostkust de oceaan op te draaien, maar het "kan" dan gebeuren dat ze hier in Canada landen, de laatste rammelde hier bij Halifax de voordeur binnen.Inmiddels zijn dus mijn "ignorance is bliss" dagen voorbij en zegt een spotprent-tekeningetje van Bruce MacKinnon van de Chronicle Herald meer dan 1000 woorden.
Hoe dan ook, we stropen het er hier zo goed als zeker heel wat beter af dan die arme drommels in het Caribische gebied of de lieden in Florida.
Bijlagen
Climate Change-BruceMcKinnon-8-Sept-2017.jpg
Climate Change-BruceMcKinnon-8-Sept-2017.jpg (118.65 KiB) 3042 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Meteorologie

Bericht door jdbvos »

Dergelijke ervaringen gaan je idd niet in de kauweklere zitten; je kon de wind zelfs in de mk (bij draaiende motor!) horen...
...en die lui in de Carib maken dat soms wel 3 x per jaar mee, in meer-of-mindere mate...
Mot er niet aan denken !
Maar je kranteberiggie is schitterend, Harry !!
Voor de bedenker/maker van de cartoon:
Bijlagen
duim-omhoog-overzicht-symbool_318-53158.jpg
duim-omhoog-overzicht-symbool_318-53158.jpg (7.38 KiB) 3002 keer bekeken
Oost, west...ook best


Plaats reactie