Java-eiland en KNSM-eiland

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
O. Vonk
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 okt 2017 14:28

Java-eiland en KNSM-eiland

Bericht door O. Vonk »

Beste voormalig werknemers van de rederijen op de Oostelijke Eilanden,

Voor een boek over de Oostelijke Eilanden ben ik op zoek naar mensen die kunnen vertellen over de Oostelijke Haven en het leven aan boord van schepen tijdens en na de oorlog. Ook ben ik op zoek naar mensen die Joop Hoorn, de bootsman van de SMN naar wie het standbeeld op de Kop van Java is vernoemd, hebben gekend (uit eerste of tweede hand).

U kunt reageren via dit forum of mij een mailtje sturen.

Alle verhalen - klein of groot - zijn welkom! Vooral de mensen die denken: 'mijn verhaal is niet interessant' moedig ik aan om contact op te nemen.

Met vriendelijke groet,

O. Vonk

Lupo
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jul 2017 12:56

Re: Java-eiland en KNSM-eiland

Bericht door Lupo »

:? Volgens mij kan Jan Nierop, van het Maritiem trefpunt museum uit Almere, je helpen.
Op zijn site kun je het telefoonnummer vinden.
O. Vonk
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 okt 2017 14:28

Re: Java-eiland en KNSM-eiland

Bericht door O. Vonk »

Beste Lupo,

Dank voor je reactie. Ik ga er morgen meteen achteraan!

Heeft u zelf toevallig op de grote vaart gezeten en kent u de Oostelijke Eilanden (Java-eiland/KNSM-eiland met name) in deze hoedanigheid?

Met vriendelijke groet,

O. Vonk
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Java-eiland en KNSM-eiland

Bericht door Bob R.I.P. »

De geur uit de pakhuizen, zelfs te ruiken in de doorgang bij de KNSM, zal ik nooit vergeten, al is het nu inmiddels 52 jaar geleden dat ik daar voor het laatst was.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Lupo
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jul 2017 12:56

Re: Java-eiland en KNSM-eiland

Bericht door Lupo »

Heeft u zelf toevallig op de grote vaart gezeten en kent u de Oostelijke Eilanden (Java-eiland/KNSM-eiland met name) in deze hoedanigheid?
Ja, er was in de jaren 60 een groot aantal maatschappijen gevestigd. Die hadden er hun kantoren, kades en opslagloodsen. teven stond er het bekende Blauwhoedenveem. Er lag een groot goederenspoor-emplacement en er stond een houten kantine/restaurant/koffiehuis, waar de havenwerkers hun natje en droogje haalden. Dit alles goed bereikbaar via de achterzijde van het Centraalstation. Voor men met de trein op het station aankwam, kon je de schoorstenen van de vrachtschepen al boven de loodsen uit zien steken. Nu is alles vergane glorie.
aegis R.I.P.

Re: Java-eiland en KNSM-eiland

Bericht door aegis R.I.P. »

Bezoek ook even de site van de Kroonvaarders(even googelen) een vereniging van oud KNSM-ers ook met een forum misschien is er daar nog meer info te verkrijgen.

Groet Feike.
Chr.Vr.
Berichten: 543
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: Java-eiland en KNSM-eiland

Bericht door Chr.Vr. »

Het bewuste koffiehuis aan de voor zijde bij het Blauwhoedenveem had de naam van" Pleisterplaats" .maar het andere koffiehuis iets verder op t/o de ingang van de K.N.S.M. "Het Bondje" de groene keet, had van ons zeevarende meer belangstelling ,daar is in de tijd voor de grote samen smelting van maatschappijen menig versnaperingetje weg geslikt, kan ik me nog voor de geest halen vooral op de dag van vertrek . Bij de S.M.N. was het de gewoonte, dag van vertrek, als het kon 8 uur s'morgens, dan praat ik voor de dekdienst,was het melden bij de bootsman en meest vertrok je aan het eind van de dag , dus je drukte je wel eens een uurtje .
grtn.
C.Vr.
Lupo
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jul 2017 12:56

Re: Java-eiland en KNSM-eiland

Bericht door Lupo »

"Het Bondje" de groene keet, had van ons zeevarende meer belangstelling ,daar is in de tijd voor de grote samen smelting van maatschappijen menig versnaperingetje weg geslikt.
:idea: Dat is het etablissement wat ik voor ogen had. Was vergeten dat er twee waren. Overigens was "Schele Henk" (café Wiener) ook een gezellig SMN café. :P
Patru (R.I.P)

Re: Java-eiland en KNSM-eiland

Bericht door Patru (R.I.P) »

Chr.Vr. schreef: 24 okt 2017 10:13 Het bewuste koffiehuis aan de voor zijde bij het Blauwhoedenveem had de naam van" Pleisterplaats" .grtn. C.Vr.
Hoi Chris,
Op welke plek zat dat café Pleisterplaats?
Ik herinner me alleen de "Binnenhaven" op het einde van de Binnenhaven, zoals op bijgaande foto, maar het is ook al een tijdje geleden en alles is anders geworden. :)

Piet Heinkade mei 1975.jpg
Piet Heinkade mei 1975.jpg (85.17 KiB) 5527 keer bekeken
Groet, Paul G.
Chr.Vr.
Berichten: 543
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: Java-eiland en KNSM-eiland

Bericht door Chr.Vr. »

Paul, hallo,
Als ik het me nog een beetje voor kan stellen waar het bewuste koffiehuis zich bevond, dan is het op de hoogte links op de foto waar die twee auto's achter elkaar rijden. waar de wandelaar oversteekt , het was een laag, haast helemaal wit geschildert gebouw , maar ik krijg het idee dat het na deze foto heeft bestaan , het stond er haast helemaal alleen , en leek veel op en soort noodgebouw.
Maar ja, zoals je al zegt het is al wat jaartjes geleden en hoe langer je naar de foto kijkt hoe meer je aan het twijfelen gaat wanneer het was ,en het zelfde met de naam . maar daar speelt nog een andere gedachte mee , betreft de eigenaar toen , als ik me niet vergis was het toen iemand uit A.Dam. Noord. een zoon van de eigenaar van cafe "de Proppeller" in de Pappaverhoek , Kaki Schaarsbergen , als ik het bij het rechte heb .
grtn.
Chris . Vr


Plaats reactie