Foto's (en verhalen) uit de oude Doos

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
pe7eb
Berichten: 201
Lid geworden op: 14 jan 2008 21:10
Locatie: Alkmaar

Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos

Bericht door pe7eb »

Winter '62-'63... toen was ik ergens in januari bezig met mijn eerste zwemtocht :wink: :-D
73 es gud dx de pe7eb eric k

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos

Bericht door jdbvos »

Ik als 11-jarige kijken bij de 1e doorkomsten naast het stadhuis van Hindeloopen, kijken bij het klunen over de dijk naar de haven, en hoe ze op weg gingen naar Workum over het IJsselmeer, helpen met stro aandragen voor de kluunplek, en na de grootste drukte op de plekken waar de koek&zopiekraampjes stonden mbv een bikhamer van de werf de kwartjes, dubbeltjes, guldens, en zelfs rijksdaalders uit het ijs bikken....
De dag erna in vliegende storm over het IJsselmeer ook naar Workum schaatsen om te kijken of daar nog meer lag...en daarna in inmiddels sneeuwstorm terug, uitkijkend voor de grote scheuren die in het denderende (jazeker ! door de wind brak het ijs al, en de schotsen botsten op elkaar, en dat werd door het ijs doorgegeven) ijs ontstonden ontwijkend over de schaatssporen de weg terug volgend. En dan bij thuiskomst een draai om de oren te krijgen voor de overmoed.
Dagen later, nadat het ijs ging kruien, kijken hoe de schotsen over de dijk heen kwamen, waardoor een paar mensen tijdelijk uit hun woning moesten,
Nadat de stormen stil waren op de ijsbergen klimmen, waar je door de plaatselijke koddebeier weer vanaf gesommeerd werd, en je thuis wéér een draai om de oren kreeg.... Nog later Hindeloopen met alle andere mannen en jongens weer bereikbaar graven door de sneeuwbulten (dijkhoog) weg te scheppen....
Yep ! Taaim of jor laaif ! :lol: :lol:
's Ochtends de gordijnen van de slaapkamer opendoen en dan valt er een muur van sneeuw over je heen, omdat een héél klein kiertje de wind & sneeuw doorliet, en koudkoudkoud....schitterend !!

Op de foto onderaan de havenmonding van Hindeloopen. Aan de houding te zien was het zwaaiende jongetje mijn 3 jaar jongere broertje (zaliger)
Links van die foto staat nog een klein berichtje over pa's schip die onderweg was naar Terschelling met kolen, samen met de Limfjord die een paar dagen eerder vertrok...
Bijlagen
Democraat-Limfjord en Hindeloopen winter 1963 .jpg
Democraat-Limfjord en Hindeloopen winter 1963 .jpg (364.68 KiB) 5158 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos

Bericht door Henk van der Moolen »

Tja die winter van 1962-63 dat was wel een winter.
Ik was met de Heemskerk als ass.wtk de assistent enkele dagen voor oudjaar 1962 aangekomen in Rotterdam.
Bij aankomst werd de havenwacht lijst aan boord gebracht.
De wacht die mij was toegedeeld liep van oudejaarsmiddag 13.00 uur tot nieuwjaars dag 13.00.
Er was ook een 3de wtk die de zelfde wacht had. De wacht werd door de VNS als volgt verdeeld.
3de wtk van 1300 tot 1700, daarna de assistent van 1700 tot 0800 de volgende dag. Daarna de 3wtk weer van 0800 tot 1300.
Het goede nieuws was dat de werf Niehuis van der Berg veel reparatie werk had bij ons en als goodwil 2 flessen oude jenever en 2 dozen bier voor de wacht had geschonken. Dit dus voor ons beiden en de waldonkey man die in Nederlandse haven altijd werd ingehuurd.
Ook was er een 3de stuurman aan boord.
Toen ik om 17.00 mijn rondje gelopen had werd ik gebeld door de 3de wtk dat bij hem de bar was open gegaan. Omdat ik dus de hele nacht moest wachtlopen sprak hij de volgende woorden; je mag meedrinken maar niet bezopen worden.
Afijn dat werd gezellig in die hut zeg. Om een uur of 9 kreeg de 3de medelijden met de donkey man en stuurde mij naar beneden met een colaflesje vol met ouwe klare met en feestelijk echt jenever glaasje erbij. Nu waren die donkey mannen dus reeds lang gepensioneerde stokers of oliemannen die vaak al dik in de 70 waren. De donkey keek naar het flesje, rook eraan en verklaarde dat dit het mooiste cola flesje was dat hij in zijn hele leven gezien had. Omdat ik vond dat ik op dat moment de leidinggever was zei ik hem, je mag het wel opdrinken maar niet bezopen worden.
Om een uur of half twaalf kwam hij met het lege flesje boven, keek kwijlend naar de jenever en zei , ik wil dit flesje even terugbrengen dan kunnen jullie het statiegeld innen. Slimme jongen die donkey.
De 3de nodigde hem uit om bij ons te gaan zitten en zei Donkey je mag met ons meedrinken hik, maar niet bezopen worden, hik.
Toen om 12 uur snacht naar boven om met de luchthoorn te gaan blazen, met mede neming van al het lekkere bier en jenever.Dat was een herrie toen elk schip in de Rijnhaven was aan het blazen was heel gezellig en ook stervend koud buiten.
Om een uur of 2 storte de 3de in elkaar. en moesten de donkey en ik eens naar beneden om maar weer eens een rondje te gaan lopen.
Om te voorkomen dat de 3de weer wakker zou worden en door zou gaan met drinken hebben wij het restant bier en jenever meegenomen naar beneden dat was wel zo veilig vond ik.
We gingen op het bankje zitten voor de hulpketel en ik keek hem streng aan , ben je soms bezopen donkey? Natuur niet zei hij en jij toch ook niet?
Om een uur of 4 werd ik wakker en toen zaten we stijf tegen elkaar hangend met de ogen gesloten de drank was op en wij ook.

mvg Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos

Bericht door jdbvos »

:lol: :lol: :lol: :lol:
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Mooie verhalen, Jan en Henk. :)
Ook was er een 3de stuurman aan boord.
Maar had die derde stuurman soms een houten bek? :wink:
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos

Bericht door Henk van der Moolen »

Nee Jos, die 3de stuurman zat gewoon mee te slurpen.
En omdat de 3de wtk hem niet verteld had dat hij wel mocht meedrinken maar niet bezopen mocht worden, zoop die 2 keer zo hard als ik.
Nou had de stuurman niet veel te doen , want er werd niet geladen of gelost. Dus eigenlijk liep hij een soort van brandwacht denk ik.
In ieder geval ging dat prima achter een glas bier vandaan. En dreigde hij bezopen te worden dan bestreed hij dat met een glas jenever.
Het schiet mij te binnen dat hij ook een lied zong dat wij snel hebben overgenomen

-O heerlijke dromen,
-van Lucas Bols en zonen
-O heerlijke dromen
-van bier en brandewijn.

de andere coupletten ben ik helaas vergeten.
Wat ik nooit vergeten ben was zijn theorie dat je dronkenschap van bier kunt bestrijden met jenever.
Dat pas ik nog steeds toe en het helpt nog steeds niet.
Nooit opgeven zei mijn Opa altijd.

MVG Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos

Bericht door Bertus. »

Henk van der Moolen schreef: 24 feb 2018 14:49 NHet schiet mij te binnen dat hij ook een lied zong dat wij snel hebben overgenomen

-O heerlijke dromen,
-van Lucas Bols en zonen
-O heerlijke dromen
-van bier en brandewijn.
MVG Henk
Henk zo was het verder geloof ik.

Ik lust nog wel een emmer vol jenevertje jenevertje
Ik lust nog wel een emmer vol jenevertje.

O heerlijke dromen,
-van Lucas Bols en zonen
-O heerlijke dromen
-van bier en brandewijn.

En als we naar Korea gaan jenevertje jenevertje
En als we naar Korea gaan jenevertje .

-O heerlijke dromen,
-van Lucas Bols en zonen
-O heerlijke dromen
-van bier en brandewijn.

Salute

Bertus.
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos

Bericht door Henk van der Moolen »

Ja dat moet het zijn Bertus.
Het was oudejaarsavond 1962 dus ik wist het niet meer na 56 jaar.
Maar dit lijkt er erg veel op.
Bedankt Bertus.

MVG Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos

Bericht door Bertus. »

Ik was er nog ééntje vergeten Henk,

En als we naar de Hemel gaan jenevertje jenevertje
En als we naar de Hemel gaan jenevertje. :lol: :lol:


-O heerlijke dromen,
-van Lucas Bols en zonen
-O heerlijke dromen
-van bier en brandewijn.

Groeten,

Bertus.
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos

Bericht door Henk van der Moolen »

Bertus, dit lied kan je eindeloos uitbreiden herinner ik mij nu.

En als we straks naar boven gaan, jenevertje jenevertje
En als we naar de hoeren gaan jenevertje jenevertje.
En als we straks de wal op gaan,jenevertje ,jenevertje.
En als we straks naar boord toe gaan, jenevertje,jenevertje.
Enz.enz.
Maar ja wie hoor je tegenwoordig nog zingen.
MVG Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.


Plaats reactie