Foto's (en verhalen) uit de oude Doos

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14409
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos

Bericht door Joost.R »

VROUWE ELISABETH. Den-Bosch.
MaR 035.JPG
MaR 035.JPG (280.5 KiB) 7099 keer bekeken
MaR 039.JPG
MaR 039.JPG (255.52 KiB) 7099 keer bekeken
SPAARNESTROOM
MaR 050.JPG
MaR 050.JPG (267.52 KiB) 7096 keer bekeken
MaR 052.JPG
MaR 052.JPG (259.69 KiB) 7096 keer bekeken

Jolly Sailor

Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos

Bericht door Jolly Sailor »

Polygoon.jpg
Polygoon.jpg (47.23 KiB) 7010 keer bekeken
Hier allemaal Polygoon filmpjes maar dan specifiek wat met de scheepvaart heeft te maken.

Hier eerste deel

Hier tweede deel

Hier derde deel

Hier vierde deel

Hier vijfde deel

Hier zesde deel
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14409
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos

Bericht door Joost.R »

SWANNEBLOM
MaR 210.JPG
MaR 210.JPG (477.41 KiB) 6840 keer bekeken
MaR 212.JPG
MaR 212.JPG (481.54 KiB) 6840 keer bekeken
2 Gebroeders
MaR 312.JPG
MaR 312.JPG (460.69 KiB) 6840 keer bekeken
De Vrijheid
MaR 315.JPG
MaR 315.JPG (295.33 KiB) 6840 keer bekeken
ArnoldW
Berichten: 435
Lid geworden op: 03 mar 2013 19:47
Locatie: rotterdam

Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos

Bericht door ArnoldW »

Ik vond op internet deze oude foto van zeeschepen in een haven. Wat mij het meeste opvalt is dat het schip rechts op de foto nog een klipperkop heeft met een boegspriet.
oude tijd.jpg
oude tijd.jpg (51.67 KiB) 6635 keer bekeken
Groet Arnold.
ArnoldW
Berichten: 435
Lid geworden op: 03 mar 2013 19:47
Locatie: rotterdam

Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos

Bericht door ArnoldW »

Ook deze vond ik. De "Kerkplein" in 1935 gestrand. Misschien kan iemand nog achterhalen van welke rederij het schip was en waar het is gestrand.
kerkplein.jpg
kerkplein.jpg (41.3 KiB) 6790 keer bekeken
Groet Arnold.
Jolly Sailor

Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos

Bericht door Jolly Sailor »

ArnoldW
Berichten: 435
Lid geworden op: 03 mar 2013 19:47
Locatie: rotterdam

Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos

Bericht door ArnoldW »

Jolly Sailor.
Bedankt voor de hint.

Groet Arnold.
Gebruikersavatar
Ron Bebelaar
Berichten: 157
Lid geworden op: 28 okt 2005 20:56
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos

Bericht door Ron Bebelaar »

De Kerkplein was eigendom van Van Millingen in Rotterdam en heeft later als "Ossendrecht" gevaren voor Phs. van Ommeren NV in Rotterdam
Ron Bebelaar
http://www.scheepvaartloopbaan.bebelaar.nl
https://www.vo-drechtschepen.info
jangoedhart (R.I.P)

Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos

Bericht door jangoedhart (R.I.P) »

Ook tekenles gehad van Mr.Rolloos bij Boele in 1947-1948.Dat gebeurde in de kantine beneden aan de dijk op Zaterdag morgenSympathieke man. :)
Jos Komen (R.I.P)

Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

STERK VERHAAL

Het was in 1963 en we waren net uit Hong Kong vertrokken, toen het begon. Bij wat ik dacht een plaagstoot te zijn, bracht aspirine nog verlichting, maar na dagen van tien uur in die wit-verziekend-hete machinekamer dreunde m’n kop als de kathedraal-hoge dieselmotoren die ons in tien dagen naar Australië moesten brengen.
Bier, jenever, whisky, kruidnagels, niets hielp meer. Varend door de Indonesische wateren vervloekte ik de messroomverhalen over Bali en dacht maar aan één ding: een tandarts.
De agent van de rederij bracht me in Brisbane naar de tandheelkundige faculteit van de Universiteit van Queensland. Je laten behandelen door een student werd gezien als een dienst aan de wetenschap en was gratis.
Toen ik de zaal, die eruit zag als een immense kapperszaak met wel twintig scheerstoelen op een rij, binnen ging, voelde ik me als een zeeman die na dagen op zee een relaxhuis bezoekt.
Ik mocht in een van de aftandse stoelen plaatsnemen. De boormachine leek op iets dat ik in Bombay had gezien, maar deze werd electrisch aangedreven.
Geen gravure van Escher tegen het plafond om de aandacht van het martelwerk af te leiden en geen koptelefoon met rustgevende muziek.
‘’My name is Sarah’’, zei de jonge vrouw die bij me naast de stoel kwam staan en nadat ik haar mijn grootste probleem kenbaar had gemaakt, zei ze:’’Doe maar eens open.’’
Ze boog zich met haar prachtige boezem over mij heen en mijn handen grepen zich vast aan de leuningen van de stoel. Het was een wonder: alle hoofd-van-romp-scheidende-pijn vloeide uit mij weg.
Lang grasduinde ze met haak en spiegel door mijn schots en scheve oorlogsgebit. Ze had zó iets interessants nog nooit gezien.
Ze zou afstuderen met een tien voor trekken, want hij lag eruit voor ik het wist. Heerlijk ontspannen huppelde ik de zonnige straat op.
Zestien jaar later werkte ik in Engeland en voor een klein mankement aan een tand moest ik naar de tandarts, de enige in ons idyllische dorpje Pyrford bij Woking in Surrey. Een mooie, maar er zakelijk uitziende vrouw van pak weg veertig, verzocht me in de super-de-luxe stoel plaats te nemen en nadat ik haar verteld had wat er aan de “tand” was, werd ik zacht zoemend, in de voor haar aangenaamste positie geplaatst.
“Relax and open up, please!” sprak ze.
Ze maakte een uitgebreide inspectietocht door de mondholte, mompelde af en toe iets, kwam overeind en vroeg:
“Bent u vroeger wel eens in Brisbane geweest?”

Henk Bouwman

HIER nog veel meer prachtige verhalen op de site van John Papenhuyzen. ("Puntenel")


Plaats reactie