Ik begin te geloven dat Nico’s fotovoorraad onuitputtelijk is, zucht. Maar ja, je moet je ook nooit aanbieden als vrijwilliger, eigen schul dikke enz.
Foto1. De “Wijker Rib” begon haar loopbaan als onderlosser van RWS en werd begin jaren zestig ingezet bij het verlengen van de IJmuider pieren.
Later werd ze – bij scheepswerf Koopman te Dordrecht - verbouwd tot peil/opnemingsvaartuig. Met twee armen met 48 echoloden bestreek ze een strook van > 40 meter .
Begin jaren 80 werd ze weer verbouwd. Ze kreeg in het – voormalig - ruim voor en achter een Schottelnavigator stuurpropeller in gebouwd om ook op stromend water te kunnen positioneren. Teven kreeg ze een kraan en een kantoorcontainer aan dek.
Met de kraan kon de “Portunes”, door ons ‘die verdomde onderwatertaxi‘ genaamd, op de zeebodem worden neergezet. Die o.w. taxi werd vanuit de container bestuurd en reed met zijn rupsbanden over de bodem van de sluitgaten. Met schijnwerpers en camera’s werden de matten gecontroleerd op ophoping van zand,losse stenen etc.
Met grijphanden werden losse stenen bouten en verloren gereedschap van de matten gehaald.
Foto 2. Het maken van de z.g. grindwiepenmatten. Deze dienden ook voor bodembescherming.
Foto 3. Het “Ir Tops huis” in aanbouw vanaf hier worden o.a. de schuiven van de waterkering bediend.
Foto 4. De “Ostrea” (oester) . Op de voorgrond een verankeringkabel met drijvers. Deze zat niet vast aan een zeebodemverankering – anker of een paal met de kop net vrij van de bodem – maar zat vast aan een z.g. dodemansbed, een “Hunnenbed” van kuupsblokken, betonblokken van 1 kubieke mtr.
Ben benieuwd waar Nico nu weer mee komt.
Vragen? Geen vragen.
Vr. gr. Albert