Foto's (en verhalen) uit de oude Doos
-
- Berichten: 3818
- Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
- Locatie: Brasil
Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos
Mannen bedankt voor plaatjes en uitleg....de JAN HEYMANS heb ik bijna van onderen mogen bekijken,toen die over de Temi IV kantelde. waar ik machinist op was, dat verhaal staat ergens op dit forem
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos
Foto 1. Toplaagstorter “Trias” – 105 x 23.5 mtr. bestaande uit drie aan elkaar gelaste duwbakken met een kraan erop.
De kraan kan rotsblokken van 1 tot 10 ton, met een net van stalen ketting, één voor één zacht op de zeebodem tegen de pijlers aanleggen. Ook kan hij grote zakken met heet, > 170 graden, asfalt onderwater storten over de stenen toplaag.
Foto 2. Het verdichtings ponton “Mytilus” (mossel). Brengt zijn vier trilnaalden – 70 cm. doorsnee en veertig ton per stuk – diep in de boden en trilt de zandkorrels dichter tegen elkaar aan en maakt zo een strook stevige grond van 200 meter breed over de volle breedte van de sluitgaten.
Foto 3. Kamp Moermond, hier sliepen en aten de mensen die te ver weg woonden om iedere avond/ochtend naar huis te gaan. Er werd in vier ploegen diensten volcontinu gewerkt.
Volgens een rooster van; 7 dagen van 12 uur, 7 dagen vrij, 7 nachten van 12 uur, 7 dagen vrij. Aflostijden waren 06:00 en 18:00 uur en de week liep van woensdag tot woensdag.
Foto. 4 De eerste twee van de zesenzestig staan er.
Vragen? Geen vragen.
De kraan kan rotsblokken van 1 tot 10 ton, met een net van stalen ketting, één voor één zacht op de zeebodem tegen de pijlers aanleggen. Ook kan hij grote zakken met heet, > 170 graden, asfalt onderwater storten over de stenen toplaag.
Foto 2. Het verdichtings ponton “Mytilus” (mossel). Brengt zijn vier trilnaalden – 70 cm. doorsnee en veertig ton per stuk – diep in de boden en trilt de zandkorrels dichter tegen elkaar aan en maakt zo een strook stevige grond van 200 meter breed over de volle breedte van de sluitgaten.
Foto 3. Kamp Moermond, hier sliepen en aten de mensen die te ver weg woonden om iedere avond/ochtend naar huis te gaan. Er werd in vier ploegen diensten volcontinu gewerkt.
Volgens een rooster van; 7 dagen van 12 uur, 7 dagen vrij, 7 nachten van 12 uur, 7 dagen vrij. Aflostijden waren 06:00 en 18:00 uur en de week liep van woensdag tot woensdag.
Foto. 4 De eerste twee van de zesenzestig staan er.
Vragen? Geen vragen.
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos
Hoi Albert,
Da's weer eersteklas voorlichting van iemand 'die dr zulve bie was'
En wat betreft je uitleg bij foto 2 ; je zult het MIJ niet horen zeggen
Groeten,
Bert de Boer
Da's weer eersteklas voorlichting van iemand 'die dr zulve bie was'
En wat betreft je uitleg bij foto 2 ; je zult het MIJ niet horen zeggen
Groeten,
Bert de Boer
Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos
Hier nogmaals het verhaal van Mart op de Temi IV.
All the best
Jos
Ik ben ook enige malen ''gesloft''. o.a met de onderwaterdrukking van de sleep en bergings boot Temi IV.waar ik de enige maschinist op was.
Op een zonnige zondag 26 sept 1971, op station liggend aan de steiger bij de ingang van de buitenhaven van vlissingen kregen wij het bericht dat de asfalt legger ''Jan Heimans''werkend aan een dijk in de oosterschelde water maakte. De alleen aanboord zijnde wachtman had alarm geslagen . Wij stoomden er met een noodgang naar toe,en maakten vast aan het naar de dijk hellende gevaarte.Blijkbaar was er bij laagwater een uitsteeksel door de huid gedrukt tussen dijk en ponton. De inmiddels ook gearriveerde duiker zag kans om een zeildoek voor de scheur te bevestigen ,en wij begonnen te pomren met onze in de machinekamer aanwezige centrifugaal bergings pomp, maar ik kreeg niet genoeg vacuum om dit echt pompen te noemen, dus ook de verplaatsbare dieselpomp opgetuigd,wat een redelijke verbetering tentoonstelde.De inmiddels ge arriveerde bemannings leden van de Jan Heimans zijn ook wat gaan pompen ,volgens mijn baas en kapitein Theo Dijkhuizen, en het ponton kwam vrij recht. Ook branden wij een gat in de silo van die hoog en vol aan dek stond, maar de inhoud wilde niet leeglopen. In de middag begon het ponton iets over tehellen naar onze kant en Theo zei tegen me ,laten we zien dat we wegkomen want er gaat iets goed fout .Na de slangen van de bergingspompen losgekoppeld te hebben, starte de kapitein de motor vanaf de open bovenbrug(gelukkig hoefde ik niet naar beneden ,want had de lucht op de startflessen open staan)De op zeerl angzaam direct omkeerbare schroef was voldoende omde in haar nu in haar trossen hangende ponton te doen kantelen en met luid gekraak over de Temi te tuimelen. Ik bevond mij op het achterdek en sprong in het water en zwemmend voor mijn leven,achterom kijkend zag ik de Temi onder waterverdwijnen in een wolk van stof.Ik had nog steeds een poetsdoek in mijn rechterhand ,en al zwemmende dacht ik ''wat moet ik hiermee?'' dus los gelaten .Het bergings bootje van v.d Akker ik meen de Bruinvis haalde mij uit het water en na een warme douche en droge kleren kreeg ik enige borrels voor de kou en schrik en begaf mij naar de brug. Niemand is bij dit ongeluk omgekomen,onze twee matrozen die niet zwemmen konden,waren op een bij ons ten anker liggende grindbak gesprongen, en kapitein Theo was op de arm wan de overhangende hijskraan geklauterd ,vòòr ge Temi onder water verdween. Ik heb later de berging door v,d Akker gevolgd op de Temi III,en nog enige tijd daarmee gewerkt ook op de inmiddels gerepareerde Temi IV,
maar voelde mij niet meer op mijn gemak op sleepboten,en ben naar de rijnvaart tankers gegaan, en daarna grote wilde vaart.
All the best
Jos
Ik ben ook enige malen ''gesloft''. o.a met de onderwaterdrukking van de sleep en bergings boot Temi IV.waar ik de enige maschinist op was.
Op een zonnige zondag 26 sept 1971, op station liggend aan de steiger bij de ingang van de buitenhaven van vlissingen kregen wij het bericht dat de asfalt legger ''Jan Heimans''werkend aan een dijk in de oosterschelde water maakte. De alleen aanboord zijnde wachtman had alarm geslagen . Wij stoomden er met een noodgang naar toe,en maakten vast aan het naar de dijk hellende gevaarte.Blijkbaar was er bij laagwater een uitsteeksel door de huid gedrukt tussen dijk en ponton. De inmiddels ook gearriveerde duiker zag kans om een zeildoek voor de scheur te bevestigen ,en wij begonnen te pomren met onze in de machinekamer aanwezige centrifugaal bergings pomp, maar ik kreeg niet genoeg vacuum om dit echt pompen te noemen, dus ook de verplaatsbare dieselpomp opgetuigd,wat een redelijke verbetering tentoonstelde.De inmiddels ge arriveerde bemannings leden van de Jan Heimans zijn ook wat gaan pompen ,volgens mijn baas en kapitein Theo Dijkhuizen, en het ponton kwam vrij recht. Ook branden wij een gat in de silo van die hoog en vol aan dek stond, maar de inhoud wilde niet leeglopen. In de middag begon het ponton iets over tehellen naar onze kant en Theo zei tegen me ,laten we zien dat we wegkomen want er gaat iets goed fout .Na de slangen van de bergingspompen losgekoppeld te hebben, starte de kapitein de motor vanaf de open bovenbrug(gelukkig hoefde ik niet naar beneden ,want had de lucht op de startflessen open staan)De op zeerl angzaam direct omkeerbare schroef was voldoende omde in haar nu in haar trossen hangende ponton te doen kantelen en met luid gekraak over de Temi te tuimelen. Ik bevond mij op het achterdek en sprong in het water en zwemmend voor mijn leven,achterom kijkend zag ik de Temi onder waterverdwijnen in een wolk van stof.Ik had nog steeds een poetsdoek in mijn rechterhand ,en al zwemmende dacht ik ''wat moet ik hiermee?'' dus los gelaten .Het bergings bootje van v.d Akker ik meen de Bruinvis haalde mij uit het water en na een warme douche en droge kleren kreeg ik enige borrels voor de kou en schrik en begaf mij naar de brug. Niemand is bij dit ongeluk omgekomen,onze twee matrozen die niet zwemmen konden,waren op een bij ons ten anker liggende grindbak gesprongen, en kapitein Theo was op de arm wan de overhangende hijskraan geklauterd ,vòòr ge Temi onder water verdween. Ik heb later de berging door v,d Akker gevolgd op de Temi III,en nog enige tijd daarmee gewerkt ook op de inmiddels gerepareerde Temi IV,
maar voelde mij niet meer op mijn gemak op sleepboten,en ben naar de rijnvaart tankers gegaan, en daarna grote wilde vaart.
- Stavenuiter
- Berichten: 1919
- Lid geworden op: 22 jul 2004 15:00
- Locatie: Enkhuizen
Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos
Weer een paar foto,s, van het werk, waar Albert bovenop zat.
Groet Nico.
Groet Nico.
- Bijlagen
-
- DSC02158 [Desktop Resolutie] [Desktop Resolutie].JPG (143.81 KiB) 4822 keer bekeken
-
- DSC02159 [Desktop Resolutie] [Desktop Resolutie].JPG (164.04 KiB) 4822 keer bekeken
-
- DSC02160 [Desktop Resolutie] [Desktop Resolutie].JPG (154.24 KiB) 4821 keer bekeken
-
- DSC02161 [Desktop Resolutie] [Desktop Resolutie].JPG (127.48 KiB) 4817 keer bekeken
Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos
Ik begin te geloven dat Nico’s fotovoorraad onuitputtelijk is, zucht. Maar ja, je moet je ook nooit aanbieden als vrijwilliger, eigen schul dikke enz.
Foto1. De “Wijker Rib” begon haar loopbaan als onderlosser van RWS en werd begin jaren zestig ingezet bij het verlengen van de IJmuider pieren.
Later werd ze – bij scheepswerf Koopman te Dordrecht - verbouwd tot peil/opnemingsvaartuig. Met twee armen met 48 echoloden bestreek ze een strook van > 40 meter .
Begin jaren 80 werd ze weer verbouwd. Ze kreeg in het – voormalig - ruim voor en achter een Schottelnavigator stuurpropeller in gebouwd om ook op stromend water te kunnen positioneren. Teven kreeg ze een kraan en een kantoorcontainer aan dek.
Met de kraan kon de “Portunes”, door ons ‘die verdomde onderwatertaxi‘ genaamd, op de zeebodem worden neergezet. Die o.w. taxi werd vanuit de container bestuurd en reed met zijn rupsbanden over de bodem van de sluitgaten. Met schijnwerpers en camera’s werden de matten gecontroleerd op ophoping van zand,losse stenen etc.
Met grijphanden werden losse stenen bouten en verloren gereedschap van de matten gehaald.
Foto 2. Het maken van de z.g. grindwiepenmatten. Deze dienden ook voor bodembescherming.
Foto 3. Het “Ir Tops huis” in aanbouw vanaf hier worden o.a. de schuiven van de waterkering bediend.
Foto 4. De “Ostrea” (oester) . Op de voorgrond een verankeringkabel met drijvers. Deze zat niet vast aan een zeebodemverankering – anker of een paal met de kop net vrij van de bodem – maar zat vast aan een z.g. dodemansbed, een “Hunnenbed” van kuupsblokken, betonblokken van 1 kubieke mtr.
Ben benieuwd waar Nico nu weer mee komt.
Vragen? Geen vragen.
Vr. gr. Albert
Foto1. De “Wijker Rib” begon haar loopbaan als onderlosser van RWS en werd begin jaren zestig ingezet bij het verlengen van de IJmuider pieren.
Later werd ze – bij scheepswerf Koopman te Dordrecht - verbouwd tot peil/opnemingsvaartuig. Met twee armen met 48 echoloden bestreek ze een strook van > 40 meter .
Begin jaren 80 werd ze weer verbouwd. Ze kreeg in het – voormalig - ruim voor en achter een Schottelnavigator stuurpropeller in gebouwd om ook op stromend water te kunnen positioneren. Teven kreeg ze een kraan en een kantoorcontainer aan dek.
Met de kraan kon de “Portunes”, door ons ‘die verdomde onderwatertaxi‘ genaamd, op de zeebodem worden neergezet. Die o.w. taxi werd vanuit de container bestuurd en reed met zijn rupsbanden over de bodem van de sluitgaten. Met schijnwerpers en camera’s werden de matten gecontroleerd op ophoping van zand,losse stenen etc.
Met grijphanden werden losse stenen bouten en verloren gereedschap van de matten gehaald.
Foto 2. Het maken van de z.g. grindwiepenmatten. Deze dienden ook voor bodembescherming.
Foto 3. Het “Ir Tops huis” in aanbouw vanaf hier worden o.a. de schuiven van de waterkering bediend.
Foto 4. De “Ostrea” (oester) . Op de voorgrond een verankeringkabel met drijvers. Deze zat niet vast aan een zeebodemverankering – anker of een paal met de kop net vrij van de bodem – maar zat vast aan een z.g. dodemansbed, een “Hunnenbed” van kuupsblokken, betonblokken van 1 kubieke mtr.
Ben benieuwd waar Nico nu weer mee komt.
Vragen? Geen vragen.
Vr. gr. Albert
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
- Stavenuiter
- Berichten: 1919
- Lid geworden op: 22 jul 2004 15:00
- Locatie: Enkhuizen
Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos
Hallo Albert.
Hier de laatste foto,s van het hele gebeuren, bedankt voor je deskundige commentaar
Groet Nico.
Hier de laatste foto,s van het hele gebeuren, bedankt voor je deskundige commentaar
Groet Nico.
- Bijlagen
-
- DSC02163 [Desktop Resolutie] [Desktop Resolutie].JPG (137.05 KiB) 4700 keer bekeken
-
- DSC02164 [Desktop Resolutie] [Desktop Resolutie].JPG (174.86 KiB) 4699 keer bekeken
-
- DSC02165 [Desktop Resolutie] [Desktop Resolutie].JPG (138.88 KiB) 4698 keer bekeken
-
- DSC02166 [Desktop Resolutie] [Desktop Resolutie].JPG (121.43 KiB) 4697 keer bekeken
Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos
Nico, schterende foto's, zeker als er boten van Wijsmuller op staan
Groet Proet
Groet Proet
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl
- Stavenuiter
- Berichten: 1919
- Lid geworden op: 22 jul 2004 15:00
- Locatie: Enkhuizen
Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos
Hallo Proet.
Bedankt voor het compliment, weet niet welke boot van Wijsmuller het was, maar Albert zal het vast en zeker weten.
Groet Nico.
Bedankt voor het compliment, weet niet welke boot van Wijsmuller het was, maar Albert zal het vast en zeker weten.
Groet Nico.
Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos
Nico,Stavenuiter schreef:Hallo Proet.
Bedankt voor het compliment, weet niet welke boot van Wijsmuller het was, maar Albert zal het vast en zeker weten.
Groet Nico.
De Zeeland en de Brabant met de Ostrea tussen hun in.
Een broodje Ostrea zo gezegd.
Groet Proet
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl