Innovatie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Innovatie

Bericht door v+d »

We moeten niet vergeten dat er in vele takken van sport al sinds de tijd dat de mussen nog geen staart hadden wordt geautomatiseerd.
Zelf heb ik daar dapper aan mee gedaan in de veevoeder industrie en met name in de voedingsindustrie voor huisdieren.
In die sector is de concurrentie tussen de fabrikanten erg groot en is alleen maar aan de bak te blijven met goedkope producten en goede kwaliteit of met premiumproducten tegen een hoge prijs en met uitstekende kwaliteit.
Vroeger, toen alles beter was, kon je natuurlijk prachtig zulke projecten leveren in landen waar de mensen in flats gingen wonen en dus huisdieren gingen houden en daar voer voor moesten kopen in de supermarkt.
Sommige slimme mannen in bijvoorbeeld Chili en Taiwan zagen dit aankomen en kochten bij ons eenvoudige handbediende installaties waarbij de factor arbeid geen rol speelde, immers buiten de poort stonden kerels op werk te wachten voor elk lullig bedrag dat de werkgever voor hun arbeid wilde uitgeven. Dat duurde maar een paar jaar en toen gingen diezelfde heren rap automatiseren en gaven enorme bedragen uit aan besturingsprocessen. Dat was nog wel eens lachen, in Mexico werd ik eens erbij gehaald om een installatie op te starten.
Er hingen onder uit de besturingskast ongeveer 400 zwarte en verder niet gemerkte draden, of ik wist waar die aangesloten moesten worden?
Ja, in al die lege en genummerde klemmetjes! Enfin, als je geduldig begint met doorbellen vindt tenslotte elk kabeltje zijn plekje.

Nu is het overal automatiseren geblazen en niet slechts om arbeid uit te sparen maar veelal meer om de kwaliteit en capaciteit te borgen en met de laagste kosten het beste recept te kunnen produceren. De bij dit proces gebruikte machines kunnen gruwelijk vastlopen waardoor lange reparatietijden en dus productieverliezen optreden. Automatisering kan dit voorkomen en doet dat ook, de machines worden op belasting bewaakt en zodra de belasting te hoog wordt gaan er allerlei noodprocedures starten om te voorkomen dat er gestopt moet worden.
De bedieningsman kan hier slechts ingrijpen door de noodknop in te drukken en verder is er niets dat hij kan/mag doen.

Zulke processen vragen om zeer goed en tijdig uitgevoerd onderhoud, voor de machinefabrikant een uitdaging en anderzijds zeer rustgevend omdat je dan verlost bent van de eerder gebruikelijke noodoproepen waarbij je op de gekste tijden je nest uit moest.
Dus ja, automatische processen snijden in het bedieningspersoneelbestand aan de andere kant komen er vele uitdagingen bij voor jongelui die zich willen verdiepen in bijzondere processen en daar de hard- en software voor willen ontwerpen en maken.
Het lijkt in de scheepvaart niet anders te gaan en zelfs het hotelwezen wordt verregaand geautomatiseerd.
We moeten het er maar mee doen :wink:

doppie
Berichten: 96
Lid geworden op: 31 dec 2014 23:12

Re: Innovatie

Bericht door doppie »

hallo
hebben jullie net achter het nieuws gezien ?
over de robot
gr doppie
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

----------------
-------------------------------------------Afbeelding

Ja, Nieuwsuur. Maar een robot is in aanvang een machine die feilloos bepaalde handelingen kan verrichten. Beter en vooral nauwkeuriger dan een mens omdat een robot nooit een slechte dag heeft, nooit dingen aan zijn kop die hem afleiden van zijn werk en geen emoties heeft. Voorzie je die machine nu ook nog van kunstmatige intelligentie zodat hij niet alleen bijleert, maar ook afwegingen kan maken en beslissingen nemen, dan gaat hij de mens nog veel verder voorbij. Computers zijn inmiddels al zover dat ze betere beslissingen kunnen nemen dan mensen, met inbegrip van beslissingen over het leven en handelen van diezelfde mensen. Waarop baseert een mens een bepaalde beslissing? Hoeveel factoren neemt die mens daarbij in aanmerking? Op hoeveel gegevens is zo'n beslissing gebaseerd? Op hoeveel data? Een mens kan in een beperkt tijdsbestek maar een heel beperkte hoeveelheid gegevens aan. Computers worden alsmaar sneller en de kwantumcomputer wacht om de hoek. De conventionele computer zoals we die nu kennen en die toegang heeft tot "mass data", kan in een fractie van een seconde meer gegevens raadplegen dan een mens in, pakweg, tien jaar en daar een beslissing op baseren. Vandaar dat die kapitein die Jan Vos noemde, de man die een tandje bij wil steken om een stranding te vermijden, nooit door de computer overruled zal worden. De computer zal misschien wel met een andere en betere maatregel komen en die eventueel helemaal zelfstandig uitvoeren. Daar gaan we heel zeker heen.

We zijn al heel ver. Ook in de praktijk. Nú. Wie kijkt er niet naar die - naar mijn mening - prachtige commercial van Volvo van die mevrouw in die SUV die al rijdend bezig is met dit en dat en haar ogen even van de weg afneemt terwijl er op dat moment een kind oversteekt? De Volvo en ook andere automobielen, zoal bijvoorbeeld de Volkswagen Polo, zijn voorzien van "voetgangerherkenning" en remmen automatisch als het systeem een mens vlak voor de auto waarneemt. Die mevrouw kan rustig opzij kijken, de computer neemt voor haar de beslissing dat er geremd moet worden. Hartstikke mooi immers? Dat moet, want de zelfrijdende auto is er al en straks rijden er onbemande taxi's die alle taxichauffeurs overbodig maken en die moeten ook doorlopend beslissingen nemen. Daarbij kan het gebeuren dat een computer in een fractie van een seconde ook een morele beslissing moet nemen: doe ik dit, of doe ik dat? Een sprekend voorbeeld daarvan is HIER te vinden.

De rechtbanken zijn overbelast en daarom is het nog slechts een kwestie van tijd voordat - om te beginnen - eenvoudige zaken aan de computer worden overgelaten. En dat terwijl we juist de heel gecompliceerde zaken veel beter aan de computer over zouden kunnen laten. De mens loopt achter; de computer en de kunstmatige intelligentie streven hem in hoog tempo voorbij.

Dus wat maken wij ons nou toch druk over zoiets simpels als met een schip over zee varen en dat al dat moderne gedoe helemaal niet gezellig meer is en banen kost? Wij, hier, zijn te oud om nog Chinees te gaan leren en bij te scholen in de ICT en de automatisering, maar dat moeten we onze kleinkinderen sterk aanraden, want dat zijn de dingen die ze nodig (zullen) hebben. Of kunstenaar worden, muzikant, operatenor, toneelspeler, schilder, schrijver. Ook dat zal de computer mogelijk allemaal kunnen leren, maar vast niet zo mooi als de mens. Dan valt er, hoe begaafd de computer mogelijk ook zal worden, altijd nog tegen de computer te concurreren, omdat kunst emotie is en daar heeft een computer geen kaas van gegeten..

Nog een aardig artikel uit dezelfde bron als dat van die morele beslissingen, is HIER te vinden.

---------------
Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Innovatie

Bericht door Chris.dus »

Voor iedereen die deze techniek allemaal ook zo prachtig vinden, lees dit dan ook even:
[url}https://www.ad.nl/buitenland/de-onstuit ... ~af22c90c/[/url]
Het is net als indertijd met de eerste atoomsplitsing, allemaal goede bedoelingen maar uiteindelijk heeft het niets anders als ellende en problemen gebracht. Maar ja, ook toen waren er mensen die het allemaal zeer interessant vonden.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Innovatie

Bericht door v+d »

Door de eeuwen heen zijn nieuwe technieken altijd al gebruikt voor oorlogsdoeleinden, andersom zijn er door ontwikkeling van oorlogsmaterieel veel toepassingen gevonden die op ander gebied nuttig en dienstbaar bleken. Het een sluit het ander niet uit, zelf denk ik dat het grootste probleem is om al die niets doende mensen bezig te houden. Nietsdoen leidt maar al te vaak tot ongein.
Een jaar of vijftien terug moest ik een klusje doen in een, vroeger, zeer welvarende stad in Engeland. Let wel de hoge druk was welvarend, de wat toen arbeiders genoemd werden hadden te eten en te drinken en een dak boven hun hoofd.
In de middagpauze kwam ik op een plein terecht in wat wij toch echt een achterbuurt zouden noemen en zie daar waren volwassen ladderzatte kerels oorlogje aan het spelen met van hout en buizen gemaakte nepgeweren. daar maakte ik mij ongerust over.

Je kunt het je kinderen en kleinkinderen niet vaak genoeg zeggen, kijk een beetje vooruit, ontwikkelingen hou je niet tegen.
Dus ga niet leren voor een vak waarin nu al geen toekomst meer zit.
Dus als je al zou willen gaan varen moet je toch iets van automatisering en de daarbij horende problemen afweten, dat geeft je een voorsprong bij optredende problemen aan boord, omdat het makkelijker communiceert met de wal en dus problemen kan helpen oplossen bij voorbeeld.
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Innovatie

Bericht door Geep »

Krijg al heimwee, naar de toekomst, al heb ik al acht kruisies
Was het maar gewoon een klein reisje, rond de evenaar.
vrgr.Geep
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Innovatie

Bericht door Bob R.I.P. »

M.i. is het niet de computer die de beslissingen neemt maar de programmeur. Voorbeeldje: In 2000 kochten wij onze eerste auto. Na korte tijd reed ik in een miezerig regentje. De ruitenwisser op interval. De interval werkte wel maar niet in het ritme dat ik wilde. Met een kleine schakeling met een thyristor wilde ik dit verhelpen. Dat kon niet want de interval zat in de computer geprogrammeerd en kon en mocht niet veranderd worden. Dus een meneer in Frankrijk had voor mij beslist in welk tempo en ritme de ruitenwissers moesten werken. Ongeacht de hoeveelheid hemelwater.
Dee week kochten we eeen tweede hands auto. (die van 2000 was af). Er was geen reservesleutel bij, die kwam later. Inderdaad er kwam een 2e sleutel. Deur open, deur op slot, prima maar starten met deze sleutel was er niet bij. Storing was de melding. Leve de vooruitgang.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

----------------------------------------------------Afbeelding

Je hebt gelijk, Bob, het is maar niks met die vooruitgang. Misschien hadden we ergens stil moeten blijven staan met de ontwikkeling en moeten zeggen: "Zo is het genoeg. Zo is het net mooi. Beter hoeft niet, want daar komt alleen maar ellende van."
Alleen... waar dan? Ik vrees het juiste moment in het paradijs zou zijn geweest, net voordat Adam en Eva buitengeflikkerd werden. Daarna was het goed mis, want toen had je Kaïn die zijn broer Abel met een ezelskinnebak de hersens insloeg en toen was het bekeken. Toen begon de innovatie, vanaf de ezelskinnebak als moordwapen naar de killerrobots van Chris die zei...
Het is net als indertijd met de eerste atoomsplitsing, allemaal goede bedoelingen maar uiteindelijk heeft het niets anders als ellende en problemen gebracht.
Tja, zo'n 1200 jaar geleden vonden de Chinezen het buskruit uit. Daar hadden mensen met een zeer vooruitziende blik toen misschien onmiddellijk een stokje voor moeten steken. De uitvinder met een portie van zijn eigen kruit verbranden, samen met het recept en gewoon doorgaan met elkaar met stukken ijzer de hersens inslaan of te doorsteken. Maar niks hoor; gelijk raketten maken van dat buskruit en die op vijanden afschieten. Zo ergens in 1500 gingen de eerste raketten de lucht in in plaats van richting vijand. Hadden ze ook nooit moeten doen. Daar kwam de V-2 van en nog later raketten waarmee je satellieten in een baan om de aarde kon brengen. Wat een ellende. Hadden ze echt nooit aan moeten beginnen. Hadden we misschien geen GPS gehad, maar waren we gewoon met de sextant blijven werken en hadden we in de auto nog gewoon op de Shell-kaart gekeken waar we heen moesten. Dat ging immers allemaal prima? Hadden we geen wereldwijde tv en feilloze radioverbindingen gehad, maar hadden al die sparksen mooi nog steeds een luizenleven gehad. :wink:

En wat te denken van de uitvinding van de stoommachine waardoor de industriële revolutie op gang kwam? Al die duizenden boerenmensen die als bijverdienste thuis achter het weefgetouw zaten, waren op slag hun werk kwijt en mochten datzelfde werk nu samen met honderden anderen voor een karig loon gaan doen in dompige fabrieken met krottenwijken ernaast waar ze mochten wonen. Dat was vooruitgang. Ze hadden die James Watt samen met zijn tekeningen ergens in een kelder moeten inmetselen om de vooruitgang tegen te houden. Dan was er nooit een stoommachine in een schip gekomen en hadden de clippers nu nog met volle zeilen over de wereldzeeën gezwierd. Dat was mooi, man, al die mensen aan het werk op zo'n groot zeilschip dat wel 5 of 600 ton lading mee kon nemen! Hadden we al die kolen ook niet nodig gehad waar we nu zo graag weer van af willen.

Net zo met de transistor, een uitvinding die tenslotte aan de basis stond van de miniaturisering zonder welke een computer zoals we die nu kennen onmogelijk was geweest. Zonder computers geen automatisering en geen robots die - volgens sommigen - alleen maar ellende brengen. Ze hadden die drie mannen die het transistoreffect ontdekten geen Nobelprijs moeten geven, maar gewoon gek moeten verklaren en opsluiten, Dat had heel wat ellende bespaard. :-D

Het gaat allemaal gewoon door en het beste wat we kunnen doen is het allemaal met grote belangstelling volgen, op de hoogte proberen te blijven en er gebruik van maken waar we dat nodig hebben of gewoon plezierig vinden. Onze kleinkinderen denken over zestig jaar met weemoed terug aan die zo heerlijk gemoedelijke eerste twintig jaar van de 21ste eeuw toen geluk nog heel gewoon was, de tijd toen ze nog op schepen voeren met echte mensen aan boord waarmee je lekker slap kon lullen.
zelf denk ik dat het grootste probleem is om al die niets doende mensen bezig te houden.
Zo is dat. En er gaat nog iets gebeuren wat niemand wil, althans zal zeggen dat niet te willen, maar dat gewoon de realiteit zal worden: een tweedeling onder de mensen, niet naar rijk en arm, maar naar geschoold en ongeschoold. Dat verschil is er nu ook al, maar tot voor kort was er ook voor ongeschoolden nog altijd werk. Dat is er straks niet meer; dat wordt overgenomen door robots, door automaten. Zoals ook al het administratieve werk nu al volledig wordt geautomatiseerd, waardoor al die vroeger zo degelijke kantoorbanen verdwijnen, banen waarbij je tot voor kort je pensioen met gouden horloge met inscriptie kon halen.

Maar ook daar komen oplossingen voor, zeker weten. Onderschat die klein- en achterkleinkinderen van ons vooral niet.
--------------------
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Innovatie

Bericht door Bob R.I.P. »

Vooruitgng is niet tegen te houden, maar wat ik eerder beschreef is de overbodige innovatie. Een of andere wise quy zit te bedenken wat we nu weer moeten. Betalen met je telefoon. Prachtig maar ik heb zo'n ding niet. Ik heb een gewoon lulijzer. Gevolg is dat ik niet meer kan parkeren. Betalen is verdomd gemakkelijk met je pinpas. Doe ik ook. Klein geld voor een automaat of fooitje is er niet meer bij. Heel veel mensen hebben geen kleingeld op zak (zeggen ze). Vooruitgang kan je niet tegen houden, maar zo af en toe is het vooruitgang omdat er vooruitgang MOET zijn.
Stokers en tremmers op de kolen gestookte schepen gingen er als eerste uit. Gelukkig voor deze mensen want het was een slechte baan. Zo langzamerhand verdwenen er steeds meer functies. In 2000 waren wij (telegrafisten) aan de beurt. Machinisten volgen langzaam deze weg. Het brugpersoneel komt ook nog aan de beurt. Een te zwartgallige kijk van mij op de werkelijkheid? Ik probeer me er zo min mogelijk van aan te trekken en de laatste jaren op dit ondermaanse zo prettig mogelijk door te brengen.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Innovatie

Bericht door v+d »

Even genieten zomaar op een zonnige zondagmiddag :-D ik was gewoon ouderwets aan het bladharken, daar heb ik natuurlijk machientjes voor, die mochten binnen blijven omdat ik elke dag 30 minuten moet bewegen. Dat is juist mooi, het kan wel maar het hoeft niet.
Vroeger moest je toch veel van dat sleurwerk verrichten en je botten krom werken, nu komt er een hydraulisch kraantje om buurmans stukkie grond te egaliseren.
Een vent zet een kastje neer met een rood lichtje en het ding maakt de grond haarscherp waterpas. Ik heb er geen zien zweten, mooi hoor en ik denk dan dat al dat spul stuk kan gaan, hoera Werk!


Plaats reactie