Innovatie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Innovatie

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Leo Bokkum schreef:
Jammer, want het onderwerp verdient het om over na te denken ipv domweg de beweringen van hooggeplaatste piefjes te volgen.
Zo te zien heeft de Maersk CEO dit topic ook gevolgd. :lol:

Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 508
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Oost Drenthe

Re: Innovatie

Bericht door Leo Bokkum »

Jos Komen schreef: 21 feb 2018 23:18Zo te zien heeft de Maersk CEO dit topic ook gevolgd. :lol:
Dan moest je hem maar snel een dikke rekening sturen voor "praktisch advies van ouwe knarren" Jos.
Verdien je nog eens iets aan je vele forumwerk. :-D
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is
Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Innovatie

Bericht door Meestertje »

Gaan ze nu eindelijk inzien dat de werknemers méér kunnen en doén, dan slechts bedieners/operators zijn? :shock:

http://gcaptain.com/maersk-ceo-on-unman ... -lifetime/
Maersk CEO on Unmanned Ships: ‘Not In My Lifetime’
February 16, 2018 by Bloomberg

madrid maersk
By Corine van Kapel / Shutterstock
By Christian Wienberg (Bloomberg) — The chief executive officer of the world’s biggest shipping company says it’s unlikely container vessels will operate without humans in his lifetime.

A.P. Moller-Maersk A/S has already pushed through enough cuts to reduce crew sizes in response to the spread of automation, CEO Soren Skou said in an interview. He says the workforce has now reached a floor and there’s no more room to get rid of humans.

“Even if the technology advances, I don’t expect we will be allowed to sail around with 400-meter long container ships, weighing 200,000 tonnes without any human beings on board,” the 53-year-old CEO said. “I don’t think it will be a driver of efficiency, not in my time.”

There are more than 6,000 ships in the global container fleet and they can transport 22 million standard 20-foot boxes, industry consultant Alphaliner estimates. Ships have grown bigger, but efficiency and automation have kept crew sizes in check, meaning Maersk needs less than half as many sailors to transport a container as it did 20 years ago.

See Related: Boston Startups Are Teaching Boats to Drive Themselves

Container ships are unlikely to grow much bigger, Maersk has said. Skou says there’s little cost benefit in getting rid of more humans. To be sure, Maersk has developed a self-sailing tug boat at its Svitzer towage unit, but the concept won’t be rolled out to container vessels because “is not a cornerstone of our strategy,” Skou said.

It’s not that Maersk is a stranger to innovation. The Copenhagen-based company, which often has led the industry in new ship designs, is investing more than ever in going digital. Last month, it formed a joint venture with IBM to develop the use of blockchain technology to manage and track cross-border trade.

Amazon Threat Has Maersk Racing to Stop Clients Becoming Rivals

The marine unit of Rolls-Royce Holdings Plc is the pioneer in developing self-sailing technologies. Its CEO, Warren East, has sharpened the focus on autonomous shipping as a future business to address a downturn in the offshore oil industry. But even after cutting 4,200 jobs, the unit has remained unprofitable and was put up for sale last month.

“I must admit, it’s not hugely interesting for us,” Skou said.
Machinare nesse est!
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Innovatie

Bericht door Da Silva »

Dit stond op www.maritimephoto.info bij nieuwsbrieven.

Ashampoo_Snap_maandag 12 maart 2018_11h26m17s_001_.jpg
Ashampoo_Snap_maandag 12 maart 2018_11h26m17s_001_.jpg (171.68 KiB) 4887 keer bekeken
Ashampoo_Snap_maandag 12 maart 2018_11h27m59s_002_.jpg
Ashampoo_Snap_maandag 12 maart 2018_11h27m59s_002_.jpg (80.74 KiB) 4887 keer bekeken
Grt.

Mario
Patru (R.I.P)

Re: Innovatie

Bericht door Patru (R.I.P) »

Bij de opleidingen Zeevaart in Zwolle gaan ze er voorlopig nog maar even vanuit dat er personeel op de brug staat. :)

De Swollenaer 12-03-2018.jpg
De Swollenaer 12-03-2018.jpg (167.75 KiB) 4733 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Innovatie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Bij de opleidingen Zeevaart in Zwolle
Ja jaaa...wat er al niet van die Wereldberoemde Sallandse Massinisten School in Zwolle is geworden.Als bezitter van het begeerde " Schooldiploma" van de SvS te Zwolle kon ik in 1964....in de voetsporen van vele andere Olsternaren....in Den Haag opdraven voor het Staatsexamen VD en "de rest is geschiedenis".Ik mocht het nog net meemaken dat we in 1962 waren "ondergebracht", deels in het gebouw Ambachtschool bij de spoorwegovergang richting Olst en in de "barakken" aan de overkant van de straat.Hoe we vervolgens tijdens mijn varende werkzaamheden en later op scheepswerven en aanverwantte zaken het allemaal klaar speelden zonder dit soort apparatuur is me NU een ontiegelijk raadsel, waar ik me maar niet verder in zal verdiepen. Bob Dylan, je weet wel die gozer van de Nobelprijs :mrgreen: zei niet voor niets " Times are a changing" :roll: ik moet nu echter bedenken dat ik nog niet zoo heel lang geleden a/b was van een groot en modern uitgerust passagiers-schip waar de gehele ECR praktisch vol stond met dit soort fraaie plasma schermen en de mij begeleidende Snr.collega wtk. mij vroeg hoe ik in vredesnaam " al die vragen bijhield zonder een checklist" :roll: .......Ik zei : " Vroegaah in mien tiet noemden we dat " Zaterdagse werkzaamheden" en je was als 7e massinist heeeel slecht af bij Mentor Baas PvH. als je dat niet vlekkeloos kon rapporteren als zijnde " getest en in orde"...niks geen " checklist" gedoe :lol:
Hij - dus die wtk. op dat schip- raakte toen wel een beetje in de war toen ik hem vroeg of die brandklep die we net hadden getest "op een scherm" ook inderdaad echt DICHT zat en WAAR die klep dan zat..........NAtuurlijk was die klep dicht volgens hem, DAT gaf het scherm immers toch aan, waaaar die klep precies zat DAT kon ie me niet vertellen. Toen we dus na vrij veel vijven en zessen - niemand had dit ooooit nog eerder gevraagd!!- uiteindelijk de lokatie van de bewuste klep hadden gevonden, de nummers vergeleken etc. etc. EN toen bleek dattie dus helegaaar NIET dicht zat.........tjaaaaa....wat moest ik toen wel van die andere kleppen etc. geloven?aaaahwel " Times are a changing" :roll:
Zie item # 2.4 School voor Scheepswerktuigkundigen ( SvS) vanaf 1939 op blz. 29
Bijlagen
Deltio-College-Zwolle1.JPG
Deltio-College-Zwolle1.JPG (128.58 KiB) 4675 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Innovatie

Bericht door Breeze »

't Is dat ik je hoog heb zitten Harry, maar dit is toch haast niet te geloven. Vertrouwen op een scherrumpie voor het functioneren van (belangrijke) appendages. Hoeveel mogelijke fouten zitten er niet tussen het kleppie en de uitlezing: de sensorwerking, de sensorcalibratie, de bedrading v.d. sensor, de draad/multiplex-verbinding tussen klep en de ECR, de verwerking van het signaal in de ECU (Electronic Control Unit, zo noem ik het maar even omdat het ook zo in mijn auto heet), de programmatuur om het verwerkte signaal om te zetten naar een begrijpelijke uitlezing. En ik ben vast nog wel wat vergeten.

Maar aan de andere kant, bij b.v. een grote Boeing kan je alle functionaliteit echt niet meer met het handje controleren en moet je ook vertrouwen op de computer(s).

Adri
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Innovatie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

maar dit is toch haast niet te geloven.
Ik kan je niet verder helpen met " geloven" Adri, dat is niet mijn expertise. Ik heb me tijdens mijn werk voornamelijk druk gemaakt met " feitelijke en ook tastbare zaken".Terwijl bij het overgrote deel van surveys, zowel op schepen als in de offshore, de zaken veelal " redelijk voor elkaar" worden bevonden kom je soms situaties tegen waarvan je je dan het e.e.a. " afvraagt". Ik heb al lang geleden geleerd dat " omdat iets moeilijk is om voor te stellen" ; dat er dan vrijwel altijd wel personen zijn die een veeeel flexibeler en ook veeeel breder voorstellingsvermogen hebben dan ik. :roll: Ik zie dat hier vrijwel elke dag " On TV" :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: Innovatie

Bericht door Bertus. »

Harry G. Hogeboom schreef: 15 mar 2018 03:43 Ik mocht het nog net meemaken dat we in 1962 waren "ondergebracht", deels in het gebouw Ambachtschool bij de spoorwegovergang richting Olst en in de "barakken" aan de overkant van de straat.
Hallo Harry,

Ik heb nooit geweten dat je op de Ambachtschool in Zwolle hebt gezeten, ik
dacht alleen in de Veerallee in Zwolle.
Ik heb daar van '49 tot '52 een opleiding voor smidsbankwerker gehad ( niet afgemaakt ) van o.a.
Henk Ronteltap, was leraar lassen, vuur- en plaatwerken ('smeden') aan de Ambachtsschool op de hoek van de Mimosastraat en de Hortensiastraat.
In begin '62 maakte ik een reis met de Muiderkerk.

Hier een foto van je oude school.

Ambachtschool Zwolle 3.jpg
Aaait Vedan, goud goan.

M.v.h. Bertus.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Innovatie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ik heb nooit geweten dat je op de Ambachtschool in Zwolle hebt gezeten
D'r zijn wel meer zaken van mij die jij niet weet Bartus :lol: en dat wou ik maar zo houden voorlopig. Maar ik heb ook nooit OP de Ambachtschool in Zwolle gezeten. Vandaar mijn opmerking van " onder gebracht".Ik weet niet beter dan dat de SvS tot 1963 in de bewuste Ambachtschool EN de barakken aan de andere kant van de straat, was onder gebracht. Het nieuwe SvS schoolgebouw was onderdeel van de toenmalige MTS, aan de andere kant van't darp, later dus het Deltion college, welke we voor het 1963-1964 schooljaar betrokken. Ik heb dat dus toen " allemaal meegemaakt"voor ik in 1964 mijn ouwe fiets in de Willemsvaart flikkerde :lol: en wat later naar zee ging op de " Forest Hill"....eeen Reus uit Heusden :lol: Ik heb ook nog les in smeden en andere metalen zaken gehad van Dhr. Ronteltab R.I.P.( met een B en niet met een P zei hij dan!!) de beste kerel was EN oer sterk EN was een " Meester in zijn vak". Bankwerken kregen we van Dhr. Bresser R.I.P. en Electrische montage van Dhr. Piet van Harten R.I.P.Ik heb hier nog een knap ogende en blank gelakte bankschroef kompleet met geharde en gekartelde bekken etc. in de werkplaats staan voor goede sier, toendertijd voor 100% zelf gefabriceerd onder het gezag van Dhr. Bresser, e.e.a. om me er af en toe aan te herinneren dat ik vroegaaaah m'n klauwtjes niet verkeerd had staan :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie