Innovatie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: Innovatie

Bericht door Bertus. »

Harry G. Hogeboom schreef: 15 mar 2018 22:06
Maar ik heb ook nooit OP de Ambachtschool in Zwolle gezeten. Vandaar mijn opmerking van " onder gebracht".
Hoi BBB Harry, ik waande mij even een kampenaar want die
ligt niet in het ziekenhuis, maar OP het ziekenhuis, :lol: :lol:
Als ik mij nog goed herinner had Dhr. Ronteltab stekeltjes haar
een een paar flinke kolenschoppen aan z'n lijf.

Groeten,

Bertus.

Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Innovatie

Bericht door Wim Plukker »

SWZ Maritime februari ligt alweer een tijdje op de leestafel met daarin het 2e artikel betreffende autonome schepen. Hier een samenvatting.

Het opent met de opmerking dat ontwerpers van onbemande schepen te eenvoudig voorbij gaan aan preventief onderhoud/inspectie welke een bemanning uitvoert op een bemand schip maar die datzelfde schip wel degelijk operationeel houden. Denk aan V+D die even de moeren en lagers van zijn camper “voelt”.

Volgt de constatering dat onbeperkt data verkeer tussen een schip en een remote operator op zee nog niet mogelijk is dan wel enorme kosten met zich mee brengt, alles moet immers via een satelliet en de bandbreedte van nu beschikbare abonnementen is ontoereikend om b.v een permanente video link van het buitenbeeld te onderhouden.

Het runnen van een schip op afstand zal, als alles goed gaat, net zo interessant zijn als kijken hoe het gras groeit. Bij serieuze problemen zal een operator op afstand overspoeld worden met informatie die een juiste beslissing alleen maar moeilijker maken. De enige oplossing is het schip echte autonomie te geven waarbij het door AI in staat is zelf beslissingen te nemen. Bijkomend voordeel hiervan is dat de data stroom richting wal flink afneemt.

Wat de scheepvaart in tegenstelling tot de luchtvaart node mist is standaardisatie van de bedieningsorganen. Dit is zelfs al een probleem op de huidige bemande schepen. Het vergt tijd en training voordat men met de huidige moderne schepen en geïntegreerde brugsystemen uit de voeten kan. Een stap in die richting is het feit dat je voor Ecdis al een “type specific” training moet hebben gevolgd.

Al eerder genoemd is ook aanpassen wetgeving en dan met name bij wie de verantwoordelijkheid ligt in het geval van een calamiteit. Schrijver vind zelfs dat alleen hierom onbemande schepen op korte termijn niet rond zullen varen tussen bemande.

Waar we ze wel zullen zien is in markten die in afgeschermde condities plaatsvinden bv bij inspectie van windparken.

In “Dredging &Port Construction” van maart staat een artikel dat ook Damen samen met o.a. BV, Loodswezen en enkele ministeries zich bezig gaan houden met het ontwerpen/testen van een autonoom schip. Ook zij kijken naar inspecties en windpark support schepen. Kustwachttaken zouden ook zo uitgevoerd kunnen worden. Ook zij zien in dat het veiligheids vraagstuk het grootst is en zullen dit vooral vooraf proberen op te lossen met simulaties aan de wal. Het eerste autonome schip zou medio 2019 moeten varen, niet nieuw maar een bestaand offshore schip.

In de “Telegraph” van maart staat nog een stukje waarin Transas beschrijft hoe het een AI systeem wil koppelen aan de besluitvorming op de brug gebaseerd op “Big Data in the cloud“ verzameld van andere schepen/stuurlui die eerder dezelfde route voeren. A-suite heet het en gekoppeld aan een hydrodynamisch model van het schip en “Collregs” zou dit een geavanceerd besluitvormings advies moeten geven.

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Innovatie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Bij serieuze problemen zal een operator op afstand overspoeld worden met informatie etc.
En Wim, waaaar heeft die persoon dan geleerd en voldoende ervaring op gedaan om met die problemen "uit de voeten te kunnen?"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Innovatie

Bericht door Wim Plukker »

Alleen hij/zij die zelf gevaren heeft op bemande schepen. Daarom is "op afstand besturen" slechts een slechte tussen oplossing want de ervaren mensen zullen uiteindelijk niet meer voorhanden zijn.

Werkelijk autonome schepen met eigen beslis bevoegdheid (tot op zekere hoogte) en zelflerend vermogen kunnen het waarschijnlijk beter.

Maar je kunt je afvragen of zo'n schip halverwege de reis zichzelf misschien wijs maakt dat wij al die onzin die in al die containers zit niet nodig hebben en zichzelf de grond in boort :lol:
"Beauty is in the eye of the beholder"
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Innovatie

Bericht door Jacob Bothof »

Dat mag niet, je moet eerst toestemming aanvragen of je het schip mag afzinken of ergens op een strandje kan afmeren. :)
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Innovatie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Alleen hij/zij die zelf gevaren heeft op bemande schepen
.
Waarom moet ik nu denken aan " Gien zaaaand, gien vreeet'n"?? :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Innovatie

Bericht door Martinus »

Volgt de constatering dat onbeperkt data verkeer tussen een schip en een remote operator op zee nog niet mogelijk is dan wel enorme kosten met zich mee brengt, alles moet immers via een satelliet en de bandbreedte van nu beschikbare abonnementen is ontoereikend om b.v een permanente video link van het buitenbeeld te onderhouden.
In geval van een conflict zou het ook eenvoudig zijn om dat dataverkeer uit de lucht te halen, te saboteren of bv. een route veranderen. En in vredestijd hebben we dan natuurlijk nog de hackers.
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Innovatie

Bericht door Martinus »

Zeescheepvaart is aan boord: alle grote vervuilende sectoren hebben nu een klimaatplan
Alle grote vervuilende sectoren hebben sinds vrijdag een klimaatakkoord. De scheepvaart heeft zichzelf een reductie van 50 procent in broeikasgassen opgelegd voor 2050, ten opzichte van de uitstoot in 2008.

Door: Pieter Hotse Smit 14 april 2018, 19:42

https://s.vk.nl/s-a4592595/
De scheepvaart is zeer vervuilend door het gebruik van de brandstof stookolie

De klimaatdeal werd gesloten in het Londense hoofdkantoor van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO), de VN-organisatie die zich bezighoudt met de scheepvaart. Door onder meer efficiëntere schepen moet de internationale scheepvaart minder vervuilend worden.

Tot veler verrassing werd in 2015 tijdens de klimaattop in Parijs de scheepvaart buiten het historische landenakkoord gehouden. De uitstoot van scheepvaart is immers niet natiegebonden, zoals fossiele energiecentrales en industrie dit wel zijn. Onderhandelaars konden het daarom in Parijs niet eens worden over de vraag of het land van herkomst, aankomst of alles er tussenin moest opdraaien voor de vervuiling. En dus werd besloten deze sector een aparte overeenkomst te laten sluiten.

Luchtvaart
De totale uitstoot van de internationale scheepvaart, met 900 miljoen ton co2 in 2015, is even groot als die van Duitsland - de grootste economie van Europa.
De totale uitstoot van de internationale scheepvaart, met 900 miljoen ton co2 in 2015, is even groot als die van Duitsland - de grootste economie van Europa. © ANP
Hetzelfde gold voor de de internationale luchtvaart. Die sprak na de top van Parijs af vanaf 2020 de broeikasgasemissies niet verder te laten stijgen. Een lachertje, riepen critici. Europarlementariër Bas Eickhout (GroenLinks) verwees er op Twitter na het sluiten van het scheepvaartakkoord nog even naar: 'Kijken jullie mee ICAO (de internationale luchtvaartorganisatie, red.)? Met jullie schaamteloze 'co2-neutrale groei vanaf 2020'.

De scheepvaart is zeer vervuilend door het gebruik van de brandstof stookolie. Dit bijproduct van olie is smeriger dan benzine, kerosine en diesel, die ook uit olie worden gewonnen. Om het tot een volwaardige brandstof te maken, wordt bovendien vaak chemisch afval bijgemengd in plaats van diesel. De totale uitstoot van de internationale scheepvaart, met 900 miljoen ton co2 in 2015, is even groot als die van Duitsland - de grootste economie van Europa.

Onder meer Brazilië en Panama, met grote belangen in de scheepvaart, probeerden de ambities van het akkoord te temperen. De Verenigde Staten, Rusland en Saudi-Arabië waren de grote tegenstemmers. Net als in Parijs was de kostenverdeling tussen rijke en armere landen een belangrijk twistpunt.

Jaren afwachten kunnen we ons niet veroorloven

Bas Eickhout, Europarlementariër GroenLinks
Het zwaarbevochten compromis om de broeikasgasemissies in 2050 met 50 procent te verlagen, kon uiteindelijk rekenen op steun van 173 landen. Om de Parijsdoelen te halen - temperatuurstijging blijft (ruim) onder 2 graden Celsius - is een reductie van 70-100 procent nodig in 2050, memoreerde de Clean Shipping Coalition direct na het akkoord.

De milieuorganisatie is verder kritisch omdat er geen concreet plan ligt hoe aan de afspraken voldaan gaat worden. Ook Eickhout zegt dat het nu zaak is de doelen om te zetten in concrete actie. 'Jaren afwachten kunnen we ons niet veroorloven.'

Redersvereniging positief
Net als de Europese vereniging voor reders, reageerde de Nederlandse KVNR positief op de uitkomst. 'Met deze belangrijke en historische mijlpaal laat de zeescheepvaart zien dat zij ook serieus haar verantwoordelijkheid neemt in de verdere reductie van co2, net als de aangesloten partijen van het akkoord van Parijs', zegt directeur Annet Koster van de redersvereniging.

Het is de vraag of die lezing terecht is voor de hele sector. Zo zouden internationale redersorganisaties als Bimco, Intertanko en Intercargo met succes hebben gelobbyd voor 2008 als ijkjaar. Dit was het laatste jaar voor de crisis; de maritieme schoorsteen rookte toen nog op volle kracht - waardoor de reductiedoelstelling minder ambitieus is dan wanneer voor een crisisjaar was gekozen.
shassing
Berichten: 198
Lid geworden op: 14 feb 2008 21:10
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Innovatie

Bericht door shassing »

Wat gaat dit IMO besluit van afgelopen vrijdag, 13 april aan innovatie brengen? Er is uiteraard al veel gedaan en bereikt afgelopen tijd.

CO2-uitstoot scheepvaart moet zijn gehalveerd in 2050

De scheepvaart moet zijn CO2-uitstoot hebben gehalveerd in 2050. Dat heeft de IMO vrijdag besloten.


De international Maritime Organization heeft lang vergaderd over de klimaatdoelstellingen. Wereldwijd werd met belangstelling uitgekeken naar het overlegresultaat. De scheepvaart is met een totale uitstoot van negenhonderd miljoen ton CO2 verantwoordelijk voor ongeveer 2,5% van de totale wereldwijde emissie. Om internationale klimaatdoelstellingen te halen, moet daarom ook de scheepvaart zijn bijdrage leveren.

Die is nu gekwantificeerd op minimaal een halvering van de emissie van schadelijke stoffen in 2050 in vergelijking met het uitstootniveau van 2008. Als het enigszins kan, moet zelfs een reductie van 70% worden behaald in dat jaar. Al is dat laatste geen harde eis, maar een ‘streven’. Wel een harde eis is de eerste stap van 40% reductie in 2030. Ook is afgesproken dat na 2050 de scheepvaartsector zo snel mogelijk klimaatneutraal moet worden. In 2050 al volledig uitstootvrij zijn, vonden de onderhandelaars nog een brug te ver. De komende jaren moet de branche bepalen hoe de klimaatdoelstelling wordt gehaald. Uiteindelijk moet in 2023 meer duidelijkheid zijn over de concrete maatregelen.

Het akkoord werd gesteund door afgevaardigden van 173 landen, al stemden de Verenigde Staten, Rusland en Saudi-Arabië tegen. Verder werd onder meer afgesproken dat meer energiezuinige nieuwe schepen gebouwd zullen worden. De scheepvaart was de enige industrie die geen deel uitmaakte van het klimaatakkoord van Parijs, maar is wel een belangrijke bron van uitstoot. Veel schepen gebruiken zware stookolie, wat tot een van de meest vervuilende fossiele brandstoffen behoort.

De Nederlandse redersvereniging KVNR reageerde positief op de uitkomst. ‘Met deze belangrijke en historische mijlpaal laat de zeescheepvaart zien dat zij ook serieus haar verantwoordelijkheid neemt in de verdere reductie van CO2, net als de aangesloten partijen van het akkoord van Parijs’, aldus Annet Koster, directeur bij de KVNR.

Ook minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) en EU-commissaris Violetta Bulc zijn opgetogen over het akkoord. ‘Het is goed voor onze maritieme sector en een winst voor het klimaat dat er nu internationale afspraken zijn voor schonere zeeschepen’, aldus Van Nieuwenhuizen. ‘We testen in Nederland al met schonere brandstoffen voor schepen en later dit jaar starten proeven met elektrisch varen. Deze nieuwe internationale afspraken zijn een steun in de rug voor scheepvaartsector die al investeert in een duurzame vloot en dienen als inspiratie voor andere landen om ook deze omslag te maken.’

Eurocommissaris Bulc ziet de vrijdag gesloten overeenkomst als een belangrijke stap voorwaarts in het tackelen van het klimaatprobleem. Ze wijst er tevens op dat als de scheepvaartsector niets doet, het in 2050 verantwoordelijk zou kunnen zijn voor 10% van de wereldwijde uitstoot van schadelijke stoffen.

Bron: Nieuwsblad Transport
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Innovatie

Bericht door gerard tenerife »

Pegasus
REPSOL

A computer capable of understanding, reasoning and learning? 😲😲 The Pegasus supercomputer makes its own decisions! Human intelligence + artificial intelligence = absolute success! 😉 https://repsol.info/2GC2xdJ

mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.


Plaats reactie