Innovatie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Innovatie

Bericht door Breeze » 15 mar 2018 11:53

't Is dat ik je hoog heb zitten Harry, maar dit is toch haast niet te geloven. Vertrouwen op een scherrumpie voor het functioneren van (belangrijke) appendages. Hoeveel mogelijke fouten zitten er niet tussen het kleppie en de uitlezing: de sensorwerking, de sensorcalibratie, de bedrading v.d. sensor, de draad/multiplex-verbinding tussen klep en de ECR, de verwerking van het signaal in de ECU (Electronic Control Unit, zo noem ik het maar even omdat het ook zo in mijn auto heet), de programmatuur om het verwerkte signaal om te zetten naar een begrijpelijke uitlezing. En ik ben vast nog wel wat vergeten.

Maar aan de andere kant, bij b.v. een grote Boeing kan je alle functionaliteit echt niet meer met het handje controleren en moet je ook vertrouwen op de computer(s).

Adri

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11078
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Innovatie

Bericht door Harry G. Hogeboom » 15 mar 2018 14:42

maar dit is toch haast niet te geloven.
Ik kan je niet verder helpen met " geloven" Adri, dat is niet mijn expertise. Ik heb me tijdens mijn werk voornamelijk druk gemaakt met " feitelijke en ook tastbare zaken".Terwijl bij het overgrote deel van surveys, zowel op schepen als in de offshore, de zaken veelal " redelijk voor elkaar" worden bevonden kom je soms situaties tegen waarvan je je dan het e.e.a. " afvraagt". Ik heb al lang geleden geleerd dat " omdat iets moeilijk is om voor te stellen" ; dat er dan vrijwel altijd wel personen zijn die een veeeel flexibeler en ook veeeel breder voorstellingsvermogen hebben dan ik. :roll: Ik zie dat hier vrijwel elke dag " On TV" :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
BS.
Berichten: 7228
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: Innovatie

Bericht door BS. » 15 mar 2018 15:45

Harry G. Hogeboom schreef:
15 mar 2018 03:43
Ik mocht het nog net meemaken dat we in 1962 waren "ondergebracht", deels in het gebouw Ambachtschool bij de spoorwegovergang richting Olst en in de "barakken" aan de overkant van de straat.
Hallo Harry,

Ik heb nooit geweten dat je op de Ambachtschool in Zwolle hebt gezeten, ik
dacht alleen in de Veerallee in Zwolle.
Ik heb daar van '49 tot '52 een opleiding voor smidsbankwerker gehad ( niet afgemaakt ) van o.a.
Henk Ronteltap, was leraar lassen, vuur- en plaatwerken ('smeden') aan de Ambachtsschool op de hoek van de Mimosastraat en de Hortensiastraat.
In begin '62 maakte ik een reis met de Muiderkerk.

Hier een foto van je oude school.

Ambachtschool Zwolle 3.jpg
Ambachtschool Zwolle 3.jpg (182.54 KiB) 1994 keer bekeken
Aaait Vedan, goud goan.

M.v.h. Bertus.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11078
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Innovatie

Bericht door Harry G. Hogeboom » 15 mar 2018 22:06

Ik heb nooit geweten dat je op de Ambachtschool in Zwolle hebt gezeten
D'r zijn wel meer zaken van mij die jij niet weet Bartus :lol: en dat wou ik maar zo houden voorlopig. Maar ik heb ook nooit OP de Ambachtschool in Zwolle gezeten. Vandaar mijn opmerking van " onder gebracht".Ik weet niet beter dan dat de SvS tot 1963 in de bewuste Ambachtschool EN de barakken aan de andere kant van de straat, was onder gebracht. Het nieuwe SvS schoolgebouw was onderdeel van de toenmalige MTS, aan de andere kant van't darp, later dus het Deltion college, welke we voor het 1963-1964 schooljaar betrokken. Ik heb dat dus toen " allemaal meegemaakt"voor ik in 1964 mijn ouwe fiets in de Willemsvaart flikkerde :lol: en wat later naar zee ging op de " Forest Hill"....eeen Reus uit Heusden :lol: Ik heb ook nog les in smeden en andere metalen zaken gehad van Dhr. Ronteltab R.I.P.( met een B en niet met een P zei hij dan!!) de beste kerel was EN oer sterk EN was een " Meester in zijn vak". Bankwerken kregen we van Dhr. Bresser R.I.P. en Electrische montage van Dhr. Piet van Harten R.I.P.Ik heb hier nog een knap ogende en blank gelakte bankschroef kompleet met geharde en gekartelde bekken etc. in de werkplaats staan voor goede sier, toendertijd voor 100% zelf gefabriceerd onder het gezag van Dhr. Bresser, e.e.a. om me er af en toe aan te herinneren dat ik vroegaaaah m'n klauwtjes niet verkeerd had staan :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
BS.
Berichten: 7228
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: Innovatie

Bericht door BS. » 16 mar 2018 10:14

Harry G. Hogeboom schreef:
15 mar 2018 22:06
Maar ik heb ook nooit OP de Ambachtschool in Zwolle gezeten. Vandaar mijn opmerking van " onder gebracht".
Hoi BBB Harry, ik waande mij even een kampenaar want die
ligt niet in het ziekenhuis, maar OP het ziekenhuis, :lol: :lol:
Als ik mij nog goed herinner had Dhr. Ronteltab stekeltjes haar
een een paar flinke kolenschoppen aan z'n lijf.

Groeten,

Bertus.

Wim Plukker
Berichten: 472
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Innovatie

Bericht door Wim Plukker » 16 mar 2018 14:39

SWZ Maritime februari ligt alweer een tijdje op de leestafel met daarin het 2e artikel betreffende autonome schepen. Hier een samenvatting.

Het opent met de opmerking dat ontwerpers van onbemande schepen te eenvoudig voorbij gaan aan preventief onderhoud/inspectie welke een bemanning uitvoert op een bemand schip maar die datzelfde schip wel degelijk operationeel houden. Denk aan V+D die even de moeren en lagers van zijn camper “voelt”.

Volgt de constatering dat onbeperkt data verkeer tussen een schip en een remote operator op zee nog niet mogelijk is dan wel enorme kosten met zich mee brengt, alles moet immers via een satelliet en de bandbreedte van nu beschikbare abonnementen is ontoereikend om b.v een permanente video link van het buitenbeeld te onderhouden.

Het runnen van een schip op afstand zal, als alles goed gaat, net zo interessant zijn als kijken hoe het gras groeit. Bij serieuze problemen zal een operator op afstand overspoeld worden met informatie die een juiste beslissing alleen maar moeilijker maken. De enige oplossing is het schip echte autonomie te geven waarbij het door AI in staat is zelf beslissingen te nemen. Bijkomend voordeel hiervan is dat de data stroom richting wal flink afneemt.

Wat de scheepvaart in tegenstelling tot de luchtvaart node mist is standaardisatie van de bedieningsorganen. Dit is zelfs al een probleem op de huidige bemande schepen. Het vergt tijd en training voordat men met de huidige moderne schepen en geïntegreerde brugsystemen uit de voeten kan. Een stap in die richting is het feit dat je voor Ecdis al een “type specific” training moet hebben gevolgd.

Al eerder genoemd is ook aanpassen wetgeving en dan met name bij wie de verantwoordelijkheid ligt in het geval van een calamiteit. Schrijver vind zelfs dat alleen hierom onbemande schepen op korte termijn niet rond zullen varen tussen bemande.

Waar we ze wel zullen zien is in markten die in afgeschermde condities plaatsvinden bv bij inspectie van windparken.

In “Dredging &Port Construction” van maart staat een artikel dat ook Damen samen met o.a. BV, Loodswezen en enkele ministeries zich bezig gaan houden met het ontwerpen/testen van een autonoom schip. Ook zij kijken naar inspecties en windpark support schepen. Kustwachttaken zouden ook zo uitgevoerd kunnen worden. Ook zij zien in dat het veiligheids vraagstuk het grootst is en zullen dit vooral vooraf proberen op te lossen met simulaties aan de wal. Het eerste autonome schip zou medio 2019 moeten varen, niet nieuw maar een bestaand offshore schip.

In de “Telegraph” van maart staat nog een stukje waarin Transas beschrijft hoe het een AI systeem wil koppelen aan de besluitvorming op de brug gebaseerd op “Big Data in the cloud“ verzameld van andere schepen/stuurlui die eerder dezelfde route voeren. A-suite heet het en gekoppeld aan een hydrodynamisch model van het schip en “Collregs” zou dit een geavanceerd besluitvormings advies moeten geven.

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11078
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Innovatie

Bericht door Harry G. Hogeboom » 16 mar 2018 14:59

Bij serieuze problemen zal een operator op afstand overspoeld worden met informatie etc.
En Wim, waaaar heeft die persoon dan geleerd en voldoende ervaring op gedaan om met die problemen "uit de voeten te kunnen?"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Wim Plukker
Berichten: 472
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Innovatie

Bericht door Wim Plukker » 16 mar 2018 15:30

Alleen hij/zij die zelf gevaren heeft op bemande schepen. Daarom is "op afstand besturen" slechts een slechte tussen oplossing want de ervaren mensen zullen uiteindelijk niet meer voorhanden zijn.

Werkelijk autonome schepen met eigen beslis bevoegdheid (tot op zekere hoogte) en zelflerend vermogen kunnen het waarschijnlijk beter.

Maar je kunt je afvragen of zo'n schip halverwege de reis zichzelf misschien wijs maakt dat wij al die onzin die in al die containers zit niet nodig hebben en zichzelf de grond in boort :lol:
"Beauty is in the eye of the beholder"

Jacob Bothof
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Innovatie

Bericht door Jacob Bothof » 16 mar 2018 16:44

Dat mag niet, je moet eerst toestemming aanvragen of je het schip mag afzinken of ergens op een strandje kan afmeren. :)

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11078
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Innovatie

Bericht door Harry G. Hogeboom » 16 mar 2018 19:39

Alleen hij/zij die zelf gevaren heeft op bemande schepen
.
Waarom moet ik nu denken aan " Gien zaaaand, gien vreeet'n"?? :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Martinus
Berichten: 524
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Brasilia

Re: Innovatie

Bericht door Martinus » 17 mar 2018 00:25

Volgt de constatering dat onbeperkt data verkeer tussen een schip en een remote operator op zee nog niet mogelijk is dan wel enorme kosten met zich mee brengt, alles moet immers via een satelliet en de bandbreedte van nu beschikbare abonnementen is ontoereikend om b.v een permanente video link van het buitenbeeld te onderhouden.
In geval van een conflict zou het ook eenvoudig zijn om dat dataverkeer uit de lucht te halen, te saboteren of bv. een route veranderen. En in vredestijd hebben we dan natuurlijk nog de hackers.

Martinus
Berichten: 524
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Brasilia

Re: Innovatie

Bericht door Martinus » 15 apr 2018 03:47

Zeescheepvaart is aan boord: alle grote vervuilende sectoren hebben nu een klimaatplan
Alle grote vervuilende sectoren hebben sinds vrijdag een klimaatakkoord. De scheepvaart heeft zichzelf een reductie van 50 procent in broeikasgassen opgelegd voor 2050, ten opzichte van de uitstoot in 2008.

Door: Pieter Hotse Smit 14 april 2018, 19:42

https://s.vk.nl/s-a4592595/
De scheepvaart is zeer vervuilend door het gebruik van de brandstof stookolie

De klimaatdeal werd gesloten in het Londense hoofdkantoor van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO), de VN-organisatie die zich bezighoudt met de scheepvaart. Door onder meer efficiëntere schepen moet de internationale scheepvaart minder vervuilend worden.

Tot veler verrassing werd in 2015 tijdens de klimaattop in Parijs de scheepvaart buiten het historische landenakkoord gehouden. De uitstoot van scheepvaart is immers niet natiegebonden, zoals fossiele energiecentrales en industrie dit wel zijn. Onderhandelaars konden het daarom in Parijs niet eens worden over de vraag of het land van herkomst, aankomst of alles er tussenin moest opdraaien voor de vervuiling. En dus werd besloten deze sector een aparte overeenkomst te laten sluiten.

Luchtvaart
De totale uitstoot van de internationale scheepvaart, met 900 miljoen ton co2 in 2015, is even groot als die van Duitsland - de grootste economie van Europa.
De totale uitstoot van de internationale scheepvaart, met 900 miljoen ton co2 in 2015, is even groot als die van Duitsland - de grootste economie van Europa. © ANP
Hetzelfde gold voor de de internationale luchtvaart. Die sprak na de top van Parijs af vanaf 2020 de broeikasgasemissies niet verder te laten stijgen. Een lachertje, riepen critici. Europarlementariër Bas Eickhout (GroenLinks) verwees er op Twitter na het sluiten van het scheepvaartakkoord nog even naar: 'Kijken jullie mee ICAO (de internationale luchtvaartorganisatie, red.)? Met jullie schaamteloze 'co2-neutrale groei vanaf 2020'.

De scheepvaart is zeer vervuilend door het gebruik van de brandstof stookolie. Dit bijproduct van olie is smeriger dan benzine, kerosine en diesel, die ook uit olie worden gewonnen. Om het tot een volwaardige brandstof te maken, wordt bovendien vaak chemisch afval bijgemengd in plaats van diesel. De totale uitstoot van de internationale scheepvaart, met 900 miljoen ton co2 in 2015, is even groot als die van Duitsland - de grootste economie van Europa.

Onder meer Brazilië en Panama, met grote belangen in de scheepvaart, probeerden de ambities van het akkoord te temperen. De Verenigde Staten, Rusland en Saudi-Arabië waren de grote tegenstemmers. Net als in Parijs was de kostenverdeling tussen rijke en armere landen een belangrijk twistpunt.

Jaren afwachten kunnen we ons niet veroorloven

Bas Eickhout, Europarlementariër GroenLinks
Het zwaarbevochten compromis om de broeikasgasemissies in 2050 met 50 procent te verlagen, kon uiteindelijk rekenen op steun van 173 landen. Om de Parijsdoelen te halen - temperatuurstijging blijft (ruim) onder 2 graden Celsius - is een reductie van 70-100 procent nodig in 2050, memoreerde de Clean Shipping Coalition direct na het akkoord.

De milieuorganisatie is verder kritisch omdat er geen concreet plan ligt hoe aan de afspraken voldaan gaat worden. Ook Eickhout zegt dat het nu zaak is de doelen om te zetten in concrete actie. 'Jaren afwachten kunnen we ons niet veroorloven.'

Redersvereniging positief
Net als de Europese vereniging voor reders, reageerde de Nederlandse KVNR positief op de uitkomst. 'Met deze belangrijke en historische mijlpaal laat de zeescheepvaart zien dat zij ook serieus haar verantwoordelijkheid neemt in de verdere reductie van co2, net als de aangesloten partijen van het akkoord van Parijs', zegt directeur Annet Koster van de redersvereniging.

Het is de vraag of die lezing terecht is voor de hele sector. Zo zouden internationale redersorganisaties als Bimco, Intertanko en Intercargo met succes hebben gelobbyd voor 2008 als ijkjaar. Dit was het laatste jaar voor de crisis; de maritieme schoorsteen rookte toen nog op volle kracht - waardoor de reductiedoelstelling minder ambitieus is dan wanneer voor een crisisjaar was gekozen.

shassing
Berichten: 102
Lid geworden op: 14 feb 2008 21:10
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Innovatie

Bericht door shassing » 16 apr 2018 13:31

Wat gaat dit IMO besluit van afgelopen vrijdag, 13 april aan innovatie brengen? Er is uiteraard al veel gedaan en bereikt afgelopen tijd.

CO2-uitstoot scheepvaart moet zijn gehalveerd in 2050

De scheepvaart moet zijn CO2-uitstoot hebben gehalveerd in 2050. Dat heeft de IMO vrijdag besloten.


De international Maritime Organization heeft lang vergaderd over de klimaatdoelstellingen. Wereldwijd werd met belangstelling uitgekeken naar het overlegresultaat. De scheepvaart is met een totale uitstoot van negenhonderd miljoen ton CO2 verantwoordelijk voor ongeveer 2,5% van de totale wereldwijde emissie. Om internationale klimaatdoelstellingen te halen, moet daarom ook de scheepvaart zijn bijdrage leveren.

Die is nu gekwantificeerd op minimaal een halvering van de emissie van schadelijke stoffen in 2050 in vergelijking met het uitstootniveau van 2008. Als het enigszins kan, moet zelfs een reductie van 70% worden behaald in dat jaar. Al is dat laatste geen harde eis, maar een ‘streven’. Wel een harde eis is de eerste stap van 40% reductie in 2030. Ook is afgesproken dat na 2050 de scheepvaartsector zo snel mogelijk klimaatneutraal moet worden. In 2050 al volledig uitstootvrij zijn, vonden de onderhandelaars nog een brug te ver. De komende jaren moet de branche bepalen hoe de klimaatdoelstelling wordt gehaald. Uiteindelijk moet in 2023 meer duidelijkheid zijn over de concrete maatregelen.

Het akkoord werd gesteund door afgevaardigden van 173 landen, al stemden de Verenigde Staten, Rusland en Saudi-Arabië tegen. Verder werd onder meer afgesproken dat meer energiezuinige nieuwe schepen gebouwd zullen worden. De scheepvaart was de enige industrie die geen deel uitmaakte van het klimaatakkoord van Parijs, maar is wel een belangrijke bron van uitstoot. Veel schepen gebruiken zware stookolie, wat tot een van de meest vervuilende fossiele brandstoffen behoort.

De Nederlandse redersvereniging KVNR reageerde positief op de uitkomst. ‘Met deze belangrijke en historische mijlpaal laat de zeescheepvaart zien dat zij ook serieus haar verantwoordelijkheid neemt in de verdere reductie van CO2, net als de aangesloten partijen van het akkoord van Parijs’, aldus Annet Koster, directeur bij de KVNR.

Ook minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) en EU-commissaris Violetta Bulc zijn opgetogen over het akkoord. ‘Het is goed voor onze maritieme sector en een winst voor het klimaat dat er nu internationale afspraken zijn voor schonere zeeschepen’, aldus Van Nieuwenhuizen. ‘We testen in Nederland al met schonere brandstoffen voor schepen en later dit jaar starten proeven met elektrisch varen. Deze nieuwe internationale afspraken zijn een steun in de rug voor scheepvaartsector die al investeert in een duurzame vloot en dienen als inspiratie voor andere landen om ook deze omslag te maken.’

Eurocommissaris Bulc ziet de vrijdag gesloten overeenkomst als een belangrijke stap voorwaarts in het tackelen van het klimaatprobleem. Ze wijst er tevens op dat als de scheepvaartsector niets doet, het in 2050 verantwoordelijk zou kunnen zijn voor 10% van de wereldwijde uitstoot van schadelijke stoffen.

Bron: Nieuwsblad Transport

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 4977
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Innovatie

Bericht door gerard tenerife » 18 apr 2018 22:36

Pegasus
REPSOL

A computer capable of understanding, reasoning and learning? 😲😲 The Pegasus supercomputer makes its own decisions! Human intelligence + artificial intelligence = absolute success! 😉 https://repsol.info/2GC2xdJ

mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.

forte
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 mar 2010 10:18

Re: Innovatie

Bericht door forte » 27 apr 2018 07:40

Enige weken geleden presenteerde Rolls Royce haar nieuw Autocrossing systeem: https://www.marinelog.com/index.php?opt ... Itemid=257

Nu presenteert Wartsila haar Autodocking systeem: https://www.wartsila.com/media/news/26- ... la-2169290

Alhoewel het hier vandaan nog een lange weg is naar autonome schepen is het toch weer een klein stukje automatisering wat dit iets dichterbij haalt. Alhoewel technisch interessant is het ( voor mij in ieder geval) nog steeds de vraag hoe een dergelijke investering zich terugbetaald.

Wim Plukker
Berichten: 472
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Innovatie

Bericht door Wim Plukker » 08 mei 2018 03:58

Het 3e artikel uit “SWZ Maritime” aangaande autonome schepen stond in het maart nummer. Ik had beloofd ook daar nog een samenvatting van te schrijven en die leest u hieronder.

Het begint met de beschrijving dat technologische ontwikkelingen bij aanvang, vooral door de pers, te enthousiast ontvangen en beschreven worden. Details die vanuit een technologisch standpunt niet belangrijk lijken, maken vaak het verschil uit tussen falen en succes. In dit geval gaan de techneuten veel te makkelijk voorbij aan de dagelijkse werkzaamheden die de bemanning van een hedendaags schip uitvoert. Dus met Jos: “Hij die nooit gevaren heeft, weet niet hoe een zeeman leeft”.
Het autonome schip zal een artificiële bemanning (alle intelligente systemen ab) nodig hebben die in staat moet zijn om de volledige reis uit te voeren en bv te communiceren met walorganisaties of andere schepen en deze techniek is nog lang niet volwassen. Buiten dat is een ervaren navigator nog steeds superieur als de zaak uit de hand loopt en er onverwachte dingen gebeuren en daarop geanticipeerd moet worden. Andere zaken zoals administratie lijken nog wel het minst in de weg te staan. In dat opzicht is het vreemd dat er vandaag de dag nog zoveel regels zijn over wat handmatig moet worden gelogd.

Het gaat uiteindelijk om de voordelen:
• Verhogen robotschepen de veiligheid? Antwoord: Nee.
Een professionele bemanning maakt minder fouten als ze goed ontworpen systemen tot hun beschikking hebben.
Ze getraind zijn op het juiste niveau maar vooral op het onverwachte.
Als ze niet structureel onderhevig zijn aan fatigue
• Zijn de bemanningskosten van onbemande schepen lager? Antwoord: Dat ligt eraan.
Voor de huidige typen schepen is het antwoord zelfs “Nee”
De kosten worden enkel naar de wal verplaatst en teniet gedaan en vervolgens fors overschreden door de automatisering en verbindingen.
Wel is er een markt voor kleine, onbemande schepen in inspectie dienst en voor militair gebruik.
• Wanneer zullen we onbemande SOLAS schepen zien? Antwoord: Niet in de nabije toekomst.
Is een onbemand schip nog een SOLAS schip? Volgens de huidige wetgeving niet. De huidige schepen en scheepssystemen zijn ontworpen vanuit safe manning aan boord die problemen kunnen voorkomen en een 2e plan kunnen uitvoeren. De grootste horde is dan wel de wetgeving. Niet alleen in het geval van calamiteiten en ongelukken maar wat bv te denken van een calamiteit op een ander (bemand) schip in de nabijheid van het onbemande?
• Wanneer zullen we robot schepen zien? Dat hangt ervan af.
Als men hiermee bedoeld: onbeheerde, autonome schepen tussen bemande zou het antwoord zijn: Niet in de nabije toekomst. Aan de andere kant zijn er al onbemande schepen werkzaam in takken van de scheepvaart (inspectie, bewaking en survey) onder strikte omstandigheden. Veelal kleinere schepen waarvan een eventueel verlies te behappen is. Militair gebruik ligt dan ook voor de hand:
https://www.youtube.com/watch?v=ydMtnZNqDGw

Voor de huidige generatie zeevarenden zullen al deze ontwikkelingen geen gevaar vormen, sterker nog, door het vele onderzoek zullen er juist systemen op de markt komen die hun werk vereenvoudigen. In veel gevallen zijn slecht ontworpen systemen en te hoge werkdruk de veroorzakers van de fouten die bemanningen maken dus de schuld ligt feitelijk bij degene die die systemen heeft gekozen en de werkdruk. Verder zal hulp en analyse op afstand steeds vaker gemeengoed worden. Fabrikanten en onderzoekers zouden zich veel meer moeten bezighouden met wat het werkelijk inhoud om een zeeman te zijn als ze serieus vooruitgang willen boeken naar het tot stand komen van autonome schepen.

Gezien de eerdere uitspraken van de Maersk directie vond ik dit wel een opzienbarend bericht:
http://www.motorship.com/news101/ships- ... sian-trade
Zij zien dus wel degelijk brood in systemen die oorspronkelijk zijn bedacht en ontworpen voor autonome schepen maar hier worden toegepast op bemande.

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"

Plaats reactie