Innovatie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
forte
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 mar 2010 10:18

Re: Innovatie

Bericht door forte »

Cbalk schreef: 09 mei 2018 17:32 Men gaat bij al die innovaties aan een heel belangrijk onderdeel voorbij:
Alle "arbeid door mensen " welke vervangen wordt door machines gaat ten kosten van de werkgelegenheid
Tot op zekere hoogte mee eens maar aan de andere kant:

Afbeelding
I can’t imagine why they ever thought we’d take their jobs away.’

Gebruikersavatar
Janna
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mar 2009 22:41
Locatie: Vreeswijk

Re: Innovatie

Bericht door Janna »

jdbvos schreef: 09 mei 2018 10:16 Het gaat komen mannen. Vliegtuigen stijgen op en landen volkomen automatisch op moderne vliegvelden: de piloot zit alleen maar op z'n vast opgestelde pc's te kijken of die computer het goed doet. Die piloot vliegt al jaren "by wire", dus hoeft echt niet meer een vliegtuig op armkracht de lucht in te trekken, of de bocht door te dwingen.... en de boordwtk bestaat al jaaaaren niet meer...
Dat is een beetje kort door de bocht Jan, vliegtuigen stijgen niet automatisch op. Er is nog geen enkel commercieel vliegtuig waarmee dat kan. De piloten doen het eerste stuk nog altijd op de hand en zetten pas na enige tijd de autopilot aan.

En automatisch landen kan ook lang niet altijd, dat hangt af van de navigatie mogelijkheden van het betreffende vliegveld. Alleen bij mist doet de automatisering het werk, maar de meeste landingen gebeuren gewoon op de hand.

En dat is maar goed ook, want als je een piloot alleen maar naar een scherm laat kijken of alles goed gaat dan kan die piloot binnen de kortste keren niet meer ingrijpen als het een keer niet goed gaat.
Dan is hij het verleerd :mrgreen:
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Innovatie

Bericht door v+d »

Nu is de grote vraag aan iemand die vaart en vliegt: Zou dat op schepen dan zoveel anders kunnen? Varen op de automatische roerganger is een klein kunstje, een machinekamer onbemand laten draaien kan al lang, zo'n ding tegen de kant krijgen doet een walploeg en een haven invaren doet een loods of een robot.
En als er af en toe een bootje zonder bemanning zoek raakt betaalt de verzekering de schade.
Dat laatste zal wel een probleem worden zo niet het grootste struikelblok verwacht ik.
Als je nu al die bakkies ziet met die mega-containerschepen dan vraag je je vanzelf af hoe lang dat nog te betalen is.
Maar met nog minder bemanning varen gaat komen dat geloof ik al wel.
forte
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 mar 2010 10:18

Re: Innovatie

Bericht door forte »

Janna schreef: 10 mei 2018 14:08
En dat is maar goed ook, want als je een piloot alleen maar naar een scherm laat kijken of alles goed gaat dan kan die piloot binnen de kortste keren niet meer ingrijpen als het een keer niet goed gaat.
Dan is hij het verleerd :mrgreen:
Daarbij komt dan ook nog eens het dilemma van wanneer grijp je in ? In een eerder geplaats voorbeeld van autodocking op een veerboot kan het dus voorkomen dat 25 x per dag , 7 dagen in de week het maneouvreren volledig geautomatiseerd gebeurt. Dit terwijl de kapitein of stuurman er als "oppas" bij zit. Bij iedere maneouvre die goed uitgevoerd wordt neemt het vertrouwen in het systeem verder toe en het gevaar bestaat dat de aandacht langzaam aan verslapt. Niet ongebruikelijk bij routine arbeid.
Overigens gebeurt dit ook als er geen automatisch systeem in gebruik is, maar dan heb je wel al zelf de hand aan de hendels en kan meteen korrigeren.

De elektrische auto die onlangs een fietser aan reed had het "obstakel" wel gezien maar de SW zag het niet als gevaar en remde niet De verplichte bestuurder die als "oppas" in de auto zat was bezig met andere dingen en had niet alle aandacht bij de weg.
M.a.w er zullen nog heel wat km en zeemijlen gemaakt moeten worden voordat we op ons zelf als programmamaker en gebruiker kunnen vertrouwen.
Gebruikersavatar
Janna
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mar 2009 22:41
Locatie: Vreeswijk

Re: Innovatie

Bericht door Janna »

Dat die dame in die test auto niet ingreep toen die fietser er plotseling voor stond kun je haar niet echt kwalijk nemen, we zijn er gewoon niet goed in om een automatisch proces te monitoren. De aandacht verslapt op den duur, dat is onvermijdelijk.

De mens is prima in staat om manoevres zelf uit te voeren maar niet om langdurig een automatisch systeem te monitoren. Denk niet dat een piloot alle afwijking onmiddellijk opmerkt als hij gewoon tijdens cruisvlucht vliegt. Er zijn gelukkig allerlei waarschuwingssystemen om hem te waarschuwen als er wat fout gaat. Tijdens de nadering of landing is het een ander verhaal, dan ben je alert. Maar dat duurt niet lang.

Dus de tussenoplossing van een automatisch systeem wat nog door een mens gemonitord moet worden is een stap die we over moeten slaan in de ontwikkeling van zelfrijdende/varende of vliegende voertuigen. Dat kan een testpiloot/coureur/schipper misschien wel voor kortere tijd, maar een consument moet je daar niet mee op zadelen.
Gebruikersavatar
Janna
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mar 2009 22:41
Locatie: Vreeswijk

Re: Innovatie

Bericht door Janna »

v+d schreef: 10 mei 2018 17:38 Als je nu al die bakkies ziet met die mega-containerschepen dan vraag je je vanzelf af hoe lang dat nog te betalen is.
Maar met nog minder bemanning varen gaat komen dat geloof ik al wel.
Die ‘bakkies’ met grote containerschepen gebeuren voornamelijk in havens onder loodsbegeleiding. Haven-en aanloopwerk zal voorlopig nog wel mensenwerk blijven.

Aanvaringen gebeuren praktisch altijd tgv menselijke fouten dus die zullen veel minder vaak vookomen met autonoom varende schepen. Wel even een goed software programma voor schrijven :mrgreen:

Calamiteiten zoals brand aan boord of mechanische schades worden ws inderdaad ‘gewoon’ verzekeringswerk.

Autonoom transport is een kwestie van tijd.
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Innovatie

Bericht door Erikdepooter »

Ik vond dit artikeltje op https://www.duurzaamnieuws.nl/schone-en ... an-anders/

Schone energie uit water, maar dan anders
Van: redactie op 15 mei 2018
waveroller aw-energy megaroller

We kennen waterkracht uit stuwdammen en uit getijdestromen. Hier en daar wordt geprobeerd om de golfbeweging van het zee-opppervlak in stroom om te zetten. Ook de WaveRoller zet de energie van golven om in elektriciteit, maar dan onder water. De installatie wordt dicht onder de kust geplaatst op een diepte tussen 8 en 20 meter.
Afhankelijk van getijdencondities is het systeem ondergedompeld en dus niet zichtbaar. Systemen zijn verankerd aan de zeebodem. Een enkele WaveRoller-unit heeft een vermogen tussen 350 kW en 1000 kW. De units kunnen stand-alone worden ingezet of in farms.

Golven oogsten

De heen-en-weergaande beweging van water, aangedreven door golfstoten, zet het WaveRoller-paneel in beweging. Om de maximale hoeveelheid energie met een WaveRoller uit de golven te winnen, wordt het apparaat onder water geïnstalleerd op een diepte van ongeveer 8 - 20 meter, waar de golfstoot het krachtigst is. Een enkel paneel absorbeert 1,5-2 MW aan vermogen van de golfstoot. Het paneel maakt gebruik van de volledige diepte van de waterkolom vanaf de zeebodem tot aan het wateroppervlak.

Wanneer het WaveRoller-paneel beweegt en de energie van oceaangolven absorbeert, draagt het de energie over aan een gesloten hydraulisch systeem, dat niet in contact staat aan het zoute water. Zo is er geen risico op lekkage in de oceaan. Een hydraulische motor drijft een elektriciteitsgenerator aan. De elektrische output van deze hernieuwbare energiecentrale wordt vervolgens via een onderzeese kabel aangesloten op het elektriciteitsnet.


Zou het niet iets zijn dat je kunt koppelen aan stabilisatoren van bijvoorbeeld passagiersschepen? Of zo het nadelig effect van vrij vloeistof oppervlak in tanks tegen te gaan en er dan meteen energie uit te putten?
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Gebruikersavatar
TBH
Berichten: 104
Lid geworden op: 12 jun 2009 23:46
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Innovatie

Bericht door TBH »

Hierbij een filmpje van TU Delft m.b.t. autonoom varen

https://www.nu.nl/238605/video/tu-delft ... nkers.html

Ze zijn in het filmpje best realistisch m.b.t. deze afstandbediening, eerst als hulpmiddel en ervaring opdoen.
Men weet ook dat zo'n grote investering als een schip 30 jaar veilig moet meegaan.
Jancorjoh
Berichten: 790
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:44
Locatie: Woerden

Re: Innovatie

Bericht door Jancorjoh »

World’s First Autonomous & Zero-Emission Container Ship ‘Yara Birkeland’ Delivered

By MI News Network | In: Shipping News | Last Updated on November 30, 2020
The world’s first autonomous and zero-emission ship was handed over to Yara from the Norwegian shipyard Vard Brattvåg.

The vessel will undergo testing for container loading and stability before the ship will sail to a port and test area in Horten for further preparations for autonomous operation.
Yara-Birkeland.jpg
Yara-Birkeland.jpg (53.46 KiB) 1250 keer bekeken
Yara Birkeland

Image Credits: yara.com

Yara Birkeland is an example of Yara’s ambition to innovate and find climate-friendly solutions which can be commercialized.

However, innovation projects come with uncertainties and challenges. In particular, the autonomous logistics on land have proven to be a challenge for the project.

The construction of the ship has been done according to plan with slight delays, including the fitting of the battery, control, and navigation systems, For the autonomous logistics on land the project team continues to look for simplified solutions to this.

Yara’s goal is to complete the project and bring the emission-free ship into commercial operation. Different ownership models or partnerships will be evaluated for operation and commercialization.

Reference: yara.com
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8104
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Innovatie

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

De Meyer Group onthult een conceptcruiseschip van de toekomst (Het wordt steeds gekker)

3 april 2023

De Meyer Group gebruikte het Seatrade Cruise Global-evenement van deze week in Fort Lauderdale, Fla., om niet alleen enkele van zijn recente prestaties te laten zien, maar ook om een glimp op te vangen van een conceptcruiseschip van de toekomst met enkele radicale innovaties.
+
conceptcruiseschip.jpg
conceptcruiseschip.jpg (89.7 KiB) 451 keer bekeken
+
Het wordt het "Reverse" -concept genoemd en heeft een aerodynamische buitenkant met een gesloten glazen gevel en beschikt over stedelijke tuingebieden en landingsplatforms voor drones, met centrale openbare ruimtes die het brandpunt in het schip vormen. De cabinestructuur is losgekoppeld van de buitenromp, waardoor efficiënte modulaire fabricagemethoden mogelijk zijn.

Sommige aspecten van dit specifieke cruiseschip van de toekomst, dat laat zien hoe cruisen er in het jaar 2100 uit zou kunnen zien, zijn misschien niet in de smaak bij de cruisers van vandaag.

"Het schip is gebaseerd op wereldwijde megatrends en is een - maar niet de enige - logische reactie daarop", zegt Tim Krug, hoofd van de conceptontwikkelingsgroep bij Meyer Group. “We hebben bijvoorbeeld alleen voorzien in kleine restaurantruimtes die meer dienen als sociale ontmoetingsplekken, omdat we ons voorstellen dat een groot deel van de voedingsstoffen in geconcentreerde vorm als pillen wordt geconsumeerd.”

"Vanuit het oogpunt van vandaag, " voegt hij eraan toe, "komen we soms met extreme benaderingen, maar het is net zo belangrijk om erover na te denken en er antwoorden op te ontwikkelen."

Het energieconcept aan boord steunt ook op innovatie: gebruikmakend van golfenergie opgewekt door horizontale vleugels op de romp, zonne- en brandstofcellen, samen met windenergie, om te werken zonder fossiele brandstoffen.

Ondertussen demonstreert de Meyer Group al hoe duurzame materialen kunnen worden gebruikt. Het model van de Reverse, dat voor het eerst werd getoond tijdens het evenement in Fort Lauderdale, was grotendeels gemaakt van duurzame materialen, waarvan 90% ofwel gerecycled ofwel kan worden gerecycled zonder enig residu achter te laten. De verlichting van het model wordt aangedreven door een werkende brandstofcel die wordt aangedreven door methanol, die het beursteam van de Meyer Group ook gebruikt om smartphones en tablets op te laden.

Ondertussen blijft het cruiseschip van de toekomst - samen met die geconcentreerde voedselpillen - de toekomst.

Op dit moment is Meyer bezig met een aantal geavanceerde cruiseschepen van het heden. De Duitse scheepswerf, Meyer Werft, zal dit jaar de langverwachte Silver Nova van Silversea Cruises afleveren.

+
silver nova.jpg
silver nova.jpg (71.2 KiB) 451 keer bekeken
+

Terwijl de Finse werf, Meyer Turku, later dit jaar het grootste cruiseschip ter wereld, Icon of the Seas, zal leveren aan Royal Caribbean International.
+
icon of the seas.jpg
icon of the seas.jpg (91.4 KiB) 451 keer bekeken
+

En is de blokmontage van Mein Schiff 7 begonnen bij Meyer Turku. Dit nieuwste schip voor TUI Cruises zal in de toekomst als een van de eersten klaar zijn voor methanol en groene methanol, waardoor de operatie bijna klimaatneutraal is.


Plaats reactie