Innovatie
Geplaatst: 08 nov 2017 08:52
----------------------
-----------------------
In april van dit jaar schreef ik op "Groninger Scheepsbouw" naar aanleiding van de mooie foto's die Bert Romeling daar plaatste van de nieuwe EGBERT WAGENBORG...
Roepen dat het toch zo lelijk is en dat geen mens daar op zou moeten gaan varen, is voorbijgaan aan de werkelijkheid, aan de innovatie in de scheepvaart. Dit is iets bijzonders en dan bestaat er geen mooi of lelijk meer. Dit is het. Dit is één van de aspecten van de toekomst van de scheepvaart. Nog even en dan vaart zoiets onbemand. Je ziet dat zelfs bij een schip als dit al heel dichtbij komen. Ik schreef toen ook - al ging dat dan wel over de niuwe loodsboten, maar dat maakt in dit verband weinig uit ...
Waarom kreeg Wagenborg deze prijs?
-----------------------
In april van dit jaar schreef ik op "Groninger Scheepsbouw" naar aanleiding van de mooie foto's die Bert Romeling daar plaatste van de nieuwe EGBERT WAGENBORG...
Nu heeft Wagenborg Shipping met dit schip de KVNR Shipping Award 2017 gewonnen, de prijs die de Koninklijke Nederlandse Redersvereniging elk jaar uitlooft. Dat doet me goed, niet alleen omdat ik de rederij die mij zovele jaren zo goed heeft behandeld nog altijd een zeer warm hart toedraag, maar ook omdat ik als zeer oud-gediende toch nog steeds aardig kijk (b)lijk te hebben op wat nieuw en interessant en belangrijk is in de scheepvaart.Ik kijk daar met bewondering naar en ik vind al die nieuwe scheepstypes buitengewoon interessant. Ik kan een hele tijd naar die foto van de Egbert Wagenborg kijken, zoals hij bij de werf lag, en me dan trachten voor te stellen hoe het is om daarop te werken en mee te varen. Ik zou dat morgen graag nog eens willen avonturen. Het "mooi" van vroeger is niet te vergelijken met het mooi van nu. Het varen van vroeger zal in veel opzichten ook niet meer te vergelijken zijn met het varen van nu, maar ik zou in een volgend leven zonder aarzelen weer in dat vak gaan en met plezier aan boord van een dergelijk modern schip stappen. Het vak blijft immers in de kern nog steeds hetzelfde. Het wordt alleen anders uitgevoerd en beleefd.
Roepen dat het toch zo lelijk is en dat geen mens daar op zou moeten gaan varen, is voorbijgaan aan de werkelijkheid, aan de innovatie in de scheepvaart. Dit is iets bijzonders en dan bestaat er geen mooi of lelijk meer. Dit is het. Dit is één van de aspecten van de toekomst van de scheepvaart. Nog even en dan vaart zoiets onbemand. Je ziet dat zelfs bij een schip als dit al heel dichtbij komen. Ik schreef toen ook - al ging dat dan wel over de niuwe loodsboten, maar dat maakt in dit verband weinig uit ...
En wat lees ik nu...Daarentegen is de machinekamer alleen interessant door de indeling en uitvoering. Heel klein en heel compact. Dieselelektrische voortstuwing door twee elektromotoren van 1700 kW elk, maar dan met, als ik me goed herinner, vier diesels in twee volledig - brandwerend - gescheiden machinekamers en alles comuptergestuurd. Hij kan op station op een laag pitje liggen te draaien op twee diesels, misschien zelfs op één, maar als er plotseling vol vermogen moet komen schakelt dat automatisch op naar vier motoren en maakt hij binnen de kortste keren 16 knopen. En daar hoeft dan geen machinist aan te pas te komen. Om daar als machinist op te varen, lijkt me wat dat vak betreft toch minder interessant dan vroeger. Of zou ik me daarin vergissen?
De "brave new world" komt met rasse schreden naderbij.Vanaf de wal kan de rederij de Egbert Wagenborg monitoren. Technici kunnen door nieuwe informatiesystemen problemen op afstand verhelpen.
Waarom kreeg Wagenborg deze prijs?
De jury roemt de rederij omdat het bedrijf heeft teruggegrepen naar de basis van een schip door ‘weg te laten wat niet essentieel is. Optimale ladingcondities, minimaal brandstofverbruik, comfortabele accommodatie en toepassing van geavanceerde technologie, die ook toegang op afstand mogelijk maakt, zijn onderdeel van deze integrale aanpak en innovatie’.
Ik blijf het met interesse volgen en ik blijf met bewondering naar die nieuwe schepen kijken. Maar ook word je dan weer met de neus op de werkelijkheid gedrukt en dan past daat maar één citaat bij...... de KVNR Shipping Award 2017 voor het vrachtschip Egbert Wagenborg van het nieuwe type EasyMax met de slogan ‘Easy to operate, maximum performance'. Wagenborg ging bij het ontwerp van de EasyMax terug naar de basis door weg te laten wat niet essentieel is. ‘Optimale ladingcondities, minimaal brandstofverbruik, comfortabele accommodatie en toepassing van geavanceerde technologie, die ook toegang op afstand mogelijk maakt, zijn onderdeel van deze integrale aanpak en innovatie. Het breed inzetbare schip is in Nederland gebouwd en heeft al veel toegevoegde waarde voor Nederland gecreëerd als het gaat om kennis en werkgelegenheid', aldus de jury van de redersvereniging.
I remember my youth and the feeling that will never come back any more – the feeling that I could last for ever, outlast the sea, the earth, and all men; the deceitful feeling that lures us on to joys, to perils, to love, to vain effort – to death; the triumphant conviction of strength, the heat of life in the handful of dust, the glow in the heart that with every year grows dim, grows cold, grows small, and expires – and expires too soon, too soon – before life itself.
Joseph Conrad (1857-1924)
Marlow in Youth