Innovatie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 508
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Oost Drenthe

Re: Innovatie

Bericht door Leo Bokkum »

Dat 25 knopen gejakker met lege doosjes naar China en vervolgens even vlot met onbederfelijk plastic weer terug heb ik nog nooit zo erg logisch gevonden, zeker niet toen de brandstofprijzen hoog waren.

Ik denk dat we dit moeten zien in de geest van de tijd.
De toverformule heette toen "just in time" levering. Kleine voorraden, veel leveringen.
Toen vanwege de crisis de containerbakken langzamer gingen varen kwamen de bedrijven er achter dat wanneer je de goederen twee weken eerder bestelt, je zo óók just in time binnenkrijgt. Voorwaar een geniale gedachte...

Ondertussen is het bedrijfsleven al gewend aan die lagere omloopsnelheid en dus zal een nóg langere levertijd slechts een kleine aanpassing in de planning zijn.
Ik vermoed dan ook dat de (semi?)-autonome scheepvaart er één wordt van vooroorlogse snelheden. In het Noorse feeder plan (6 knopen) is dat ook al goed te zien.

Bijkomend voordeel: Dan zijn ze meteen ook niet meer zo gevaarlijk voor de bemande scheepvaart en zal de weerstand ertegen wat kleiner zijn.
Bijkomend nadeel: Dan moet zo'n autonoom schip wel erg goedkoop in aanschaf en onderhoud worden én erg lang meegaan. En dan rijst weer de vraag: Hoe gaan ze dat in het vat gieten?


Blijft een leuk stukje hersengymnastiek dit onderwerp. :)
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is

Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Innovatie

Bericht door Da Silva »

Dit schijnt ook bij innovatie te horen. Het zal wel een hoger doel dienen. Ik snap het nog niet helemaal, maar dat zal de leeftijd zijn.

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/103 ... voor-Damen

Grt

Mario
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Innovatie

Bericht door Da Silva »

@Leo

Hoge snelheden ! Hier komt de "speed police".

https://www.youtube.com/watch?v=aZBH5Ur7Dpw

Grt

Mario
Jos Komen (R.I.P)

Re: Innovatie

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Een reactie van Theo Horsten op dit topic zal even uitblijven, dit schreef hij vandaag op het kustvaartforum:
Graag zou ik hier uitgebreid op in willen gaan, maar dat is me op dit moment en ook in de komende weken volstrekt onmogelijk
Ik hoop dat het verder goed gaat met Theo en zijn vrouw.
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Innovatie

Bericht door Da Silva »

Ja Jos, ik had het ook gelezen. In eerste instantie dacht ik, zal wel druk bezig zijn met zijn vertalingen of een nieuw boek. Ik hoop inderdaad, dat het geen ernstige dingen in de privé sfeer zijn . Op onze leeftijd kan van de ene op de andere dag, je situatie drastisch (dramatisch) wijzigen. ik wens hem en zijn familie, mocht dit zo zijn, het allerbeste toe.

Grt.

Mario
ed fowler
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 dec 2017 23:56

Re: Innovatie

Bericht door ed fowler »

Ik sluit me onmiddellijk bij je aan Mario !
Ed
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14409
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Innovatie

Bericht door Joost.R »

CMA CGM introduces REEFLEX - a new and unique system for the transportation of liquids by container

An ideal alternative to break bulk for the transportation of liquids which optimally preserves the product’s properties
CMA CGM, a world leader in maritime transport, Wednesday announced, on the occasion of the 2018 edition of FRUIT LOGISTICA in Berlin (Germany), the launch of the most advanced solution for the transportation of liquids by controlled temperature: REEFLEX.
cm 1.jpg
cm 1.jpg (47.95 KiB) 5795 keer bekeken
REEFLEX, a world innovation for the transportation of liquid products
Developed in partnership with Teconja, a German expert in juices, and Liqua, an expert in packaging solutions for the transportation of liquids, REEFLEX greatly enhances the transportation of liquids thanks to its design and unique technology, which guarantees a healthy and safe way of transportation.
cm 2.jpg
cm 2.jpg (30.06 KiB) 5795 keer bekeken
An ideal solution of transportation and an alternative to break bulk

REEFLEX allows for the transportation of liquids (juices, milk, compotes, syrup and all kind of oils) in a single bag with a capacity ranging from 12,000 to 24,000 liters. Available on Reefer containers of 40 feet, REEFLEX is installed in just 3 minutes. Thanks to its external pumping system, the bag is filled and emptied in 35 minutes thanks to its adapted design. REEFLEX represents an ideal alternative to break bulk and it will allow exporters and importers to carry their goods by containers, thus improving the conditions of transportation and delivery.

A technology that respects and helps preserve all the product’s qualities
Moreover, REEFLEX helps maintain the product’s nutritional and chemical properties thanks to a sterile environment and controlled temperatures precisely maintained between -35°C and +20°C. Each single-use bag is entirely recyclable, is produced based on the needs of customers and meets the highest level of hygienic and safety constraints. Its system allows to fill up and empty the bag without someone being present in the container during these operations.
VIDEO
CMA CGM, a world leader in Reefer

The second largest Reefer carrier in the world, CMA CGM continues to develop the most innovative solutions in maritime transportation in order to guarantee its customers the best technologies towards a more respectful transportation of the most fragile products.

In this strategic and highly technical sector, the Group relies on its vast network of experts in more than 160 countries as well as its large fleet of refrigerated containers, which benefits from the latest technologies in order to exceed he customer’s needs for the transportation of these delicate products.

On the occasion of the launch of REEFLEX, Eric Legros, Deputy Vice President Reefer, declared: “CMA CGM owns one of the largest and most modern Reefer fleet in the world. A pioneer with Aquaviva, a unique solution for the transportation of lobsters and shellfish, the Group continues to innovate with the introduction of REEFLEX, a state-of-the-art technology for an optimal transportation of liquids.”

Source: CMA CGM
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Innovatie

Bericht door Wim Plukker »

Vandaag een bespiegeling die dit onderwerp wel verdiend.

In een posting van Koosn werd al verwezen naar, ondermeer, een artikel in SWZ-Maritime aangaande autonome schepen door Peter van der Klugt. Zonder hier het hele artikel te gaan herhalen schept hij voor mij wel duidelijkheid in de graden van autonomie, of eigenlijk: echt autonome schepen bestaan (nog) niet en zullen nog heel lang niet in de vaart komen. Een definitie van autonomie, en aangehaald door Peter, is: “Heeft de vrijheid en de macht om beslissingen te nemen en te handelen naar die beslissingen”.

Zijn analyse omschrijft 4 classificaties die gecombineerd de mate van zelfstandigheid definiëren:

-Op afstand of lokaal bestuurd. Elke vorm van besturing sluit autonomie al uit.
-Bemand of onbemand. Spreekt verder voor zich. Bemand is direct geen autonomie.
-Onder beheer of niet. In de Engelse versie van het artikel: Attended and Unattended (operational). Elke vorm van beheer, geen autonomie behalve intern via algoritmes en AI.
-Hand- automatisch of controle onder supervisie. Enkel interne controle adhv van alweer algoritmes of AI

Gecombineerd in een grafiek geeft dit aan in welke mate zelfstandigheid bereikt is. Een echt autonoom schip wordt niet bestuurd van buitenaf, heeft geen bemanning, heeft geen beheer anders dan hetgeen hem (haar?) is in geprogrammeerd en controleert zichzelf.

Bij vertrek tikt de reder de bestemmingshaven en aankomst datum in en het schip voert de opdracht uit. Luchtfietserij? Ja en nee. Alles kan als je er maar geld instopt. Of het dan ook wat oplevert is een 2e. Voorlopig zijn een clubje Filipijnen en enkele goed opgeleide officieren goedkoper dan alle systemen die je nodig hebt om een echt autonoom schip te realiseren. De marges in elke tak van scheepvaart zijn nog steeds te gering om zo’n omwenteling te kunnen bekostigen.

Er zullen nog 2 artikelen volgen van Peter in SWZ-Maritime die ik beide nog kan lezen dit verlof dus tot de volgende keer.

Er was ook nog een artikel in de “Telegraph” van de bond misschien dat ik daarover ook nog wat kwijt wil.

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Innovatie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Money, money, money!

Maersk CEO: self-sailing container vessels aren't worth investing in.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 508
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Oost Drenthe

Re: Innovatie

Bericht door Leo Bokkum »

HIER het hele artikel met die Maersk CEO.


Laatste paar regels uit dat artikel sluiten aan op mijn bericht dat Rolls Royce oa zijn innovatie-afdeling gaat afstoten omdat het té onrendabel is.
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is


Plaats reactie