Innovatie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Innovatie

Bericht door v+d »

Door de eeuwen heen zijn nieuwe technieken altijd al gebruikt voor oorlogsdoeleinden, andersom zijn er door ontwikkeling van oorlogsmaterieel veel toepassingen gevonden die op ander gebied nuttig en dienstbaar bleken. Het een sluit het ander niet uit, zelf denk ik dat het grootste probleem is om al die niets doende mensen bezig te houden. Nietsdoen leidt maar al te vaak tot ongein.
Een jaar of vijftien terug moest ik een klusje doen in een, vroeger, zeer welvarende stad in Engeland. Let wel de hoge druk was welvarend, de wat toen arbeiders genoemd werden hadden te eten en te drinken en een dak boven hun hoofd.
In de middagpauze kwam ik op een plein terecht in wat wij toch echt een achterbuurt zouden noemen en zie daar waren volwassen ladderzatte kerels oorlogje aan het spelen met van hout en buizen gemaakte nepgeweren. daar maakte ik mij ongerust over.

Je kunt het je kinderen en kleinkinderen niet vaak genoeg zeggen, kijk een beetje vooruit, ontwikkelingen hou je niet tegen.
Dus ga niet leren voor een vak waarin nu al geen toekomst meer zit.
Dus als je al zou willen gaan varen moet je toch iets van automatisering en de daarbij horende problemen afweten, dat geeft je een voorsprong bij optredende problemen aan boord, omdat het makkelijker communiceert met de wal en dus problemen kan helpen oplossen bij voorbeeld.

Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Innovatie

Bericht door Geep »

Krijg al heimwee, naar de toekomst, al heb ik al acht kruisies
Was het maar gewoon een klein reisje, rond de evenaar.
vrgr.Geep
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Innovatie

Bericht door Bob R.I.P. »

M.i. is het niet de computer die de beslissingen neemt maar de programmeur. Voorbeeldje: In 2000 kochten wij onze eerste auto. Na korte tijd reed ik in een miezerig regentje. De ruitenwisser op interval. De interval werkte wel maar niet in het ritme dat ik wilde. Met een kleine schakeling met een thyristor wilde ik dit verhelpen. Dat kon niet want de interval zat in de computer geprogrammeerd en kon en mocht niet veranderd worden. Dus een meneer in Frankrijk had voor mij beslist in welk tempo en ritme de ruitenwissers moesten werken. Ongeacht de hoeveelheid hemelwater.
Dee week kochten we eeen tweede hands auto. (die van 2000 was af). Er was geen reservesleutel bij, die kwam later. Inderdaad er kwam een 2e sleutel. Deur open, deur op slot, prima maar starten met deze sleutel was er niet bij. Storing was de melding. Leve de vooruitgang.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

----------------------------------------------------Afbeelding

Je hebt gelijk, Bob, het is maar niks met die vooruitgang. Misschien hadden we ergens stil moeten blijven staan met de ontwikkeling en moeten zeggen: "Zo is het genoeg. Zo is het net mooi. Beter hoeft niet, want daar komt alleen maar ellende van."
Alleen... waar dan? Ik vrees het juiste moment in het paradijs zou zijn geweest, net voordat Adam en Eva buitengeflikkerd werden. Daarna was het goed mis, want toen had je Kaïn die zijn broer Abel met een ezelskinnebak de hersens insloeg en toen was het bekeken. Toen begon de innovatie, vanaf de ezelskinnebak als moordwapen naar de killerrobots van Chris die zei...
Het is net als indertijd met de eerste atoomsplitsing, allemaal goede bedoelingen maar uiteindelijk heeft het niets anders als ellende en problemen gebracht.
Tja, zo'n 1200 jaar geleden vonden de Chinezen het buskruit uit. Daar hadden mensen met een zeer vooruitziende blik toen misschien onmiddellijk een stokje voor moeten steken. De uitvinder met een portie van zijn eigen kruit verbranden, samen met het recept en gewoon doorgaan met elkaar met stukken ijzer de hersens inslaan of te doorsteken. Maar niks hoor; gelijk raketten maken van dat buskruit en die op vijanden afschieten. Zo ergens in 1500 gingen de eerste raketten de lucht in in plaats van richting vijand. Hadden ze ook nooit moeten doen. Daar kwam de V-2 van en nog later raketten waarmee je satellieten in een baan om de aarde kon brengen. Wat een ellende. Hadden ze echt nooit aan moeten beginnen. Hadden we misschien geen GPS gehad, maar waren we gewoon met de sextant blijven werken en hadden we in de auto nog gewoon op de Shell-kaart gekeken waar we heen moesten. Dat ging immers allemaal prima? Hadden we geen wereldwijde tv en feilloze radioverbindingen gehad, maar hadden al die sparksen mooi nog steeds een luizenleven gehad. :wink:

En wat te denken van de uitvinding van de stoommachine waardoor de industriële revolutie op gang kwam? Al die duizenden boerenmensen die als bijverdienste thuis achter het weefgetouw zaten, waren op slag hun werk kwijt en mochten datzelfde werk nu samen met honderden anderen voor een karig loon gaan doen in dompige fabrieken met krottenwijken ernaast waar ze mochten wonen. Dat was vooruitgang. Ze hadden die James Watt samen met zijn tekeningen ergens in een kelder moeten inmetselen om de vooruitgang tegen te houden. Dan was er nooit een stoommachine in een schip gekomen en hadden de clippers nu nog met volle zeilen over de wereldzeeën gezwierd. Dat was mooi, man, al die mensen aan het werk op zo'n groot zeilschip dat wel 5 of 600 ton lading mee kon nemen! Hadden we al die kolen ook niet nodig gehad waar we nu zo graag weer van af willen.

Net zo met de transistor, een uitvinding die tenslotte aan de basis stond van de miniaturisering zonder welke een computer zoals we die nu kennen onmogelijk was geweest. Zonder computers geen automatisering en geen robots die - volgens sommigen - alleen maar ellende brengen. Ze hadden die drie mannen die het transistoreffect ontdekten geen Nobelprijs moeten geven, maar gewoon gek moeten verklaren en opsluiten, Dat had heel wat ellende bespaard. :-D

Het gaat allemaal gewoon door en het beste wat we kunnen doen is het allemaal met grote belangstelling volgen, op de hoogte proberen te blijven en er gebruik van maken waar we dat nodig hebben of gewoon plezierig vinden. Onze kleinkinderen denken over zestig jaar met weemoed terug aan die zo heerlijk gemoedelijke eerste twintig jaar van de 21ste eeuw toen geluk nog heel gewoon was, de tijd toen ze nog op schepen voeren met echte mensen aan boord waarmee je lekker slap kon lullen.
zelf denk ik dat het grootste probleem is om al die niets doende mensen bezig te houden.
Zo is dat. En er gaat nog iets gebeuren wat niemand wil, althans zal zeggen dat niet te willen, maar dat gewoon de realiteit zal worden: een tweedeling onder de mensen, niet naar rijk en arm, maar naar geschoold en ongeschoold. Dat verschil is er nu ook al, maar tot voor kort was er ook voor ongeschoolden nog altijd werk. Dat is er straks niet meer; dat wordt overgenomen door robots, door automaten. Zoals ook al het administratieve werk nu al volledig wordt geautomatiseerd, waardoor al die vroeger zo degelijke kantoorbanen verdwijnen, banen waarbij je tot voor kort je pensioen met gouden horloge met inscriptie kon halen.

Maar ook daar komen oplossingen voor, zeker weten. Onderschat die klein- en achterkleinkinderen van ons vooral niet.
--------------------
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Innovatie

Bericht door Bob R.I.P. »

Vooruitgng is niet tegen te houden, maar wat ik eerder beschreef is de overbodige innovatie. Een of andere wise quy zit te bedenken wat we nu weer moeten. Betalen met je telefoon. Prachtig maar ik heb zo'n ding niet. Ik heb een gewoon lulijzer. Gevolg is dat ik niet meer kan parkeren. Betalen is verdomd gemakkelijk met je pinpas. Doe ik ook. Klein geld voor een automaat of fooitje is er niet meer bij. Heel veel mensen hebben geen kleingeld op zak (zeggen ze). Vooruitgang kan je niet tegen houden, maar zo af en toe is het vooruitgang omdat er vooruitgang MOET zijn.
Stokers en tremmers op de kolen gestookte schepen gingen er als eerste uit. Gelukkig voor deze mensen want het was een slechte baan. Zo langzamerhand verdwenen er steeds meer functies. In 2000 waren wij (telegrafisten) aan de beurt. Machinisten volgen langzaam deze weg. Het brugpersoneel komt ook nog aan de beurt. Een te zwartgallige kijk van mij op de werkelijkheid? Ik probeer me er zo min mogelijk van aan te trekken en de laatste jaren op dit ondermaanse zo prettig mogelijk door te brengen.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Innovatie

Bericht door v+d »

Even genieten zomaar op een zonnige zondagmiddag :-D ik was gewoon ouderwets aan het bladharken, daar heb ik natuurlijk machientjes voor, die mochten binnen blijven omdat ik elke dag 30 minuten moet bewegen. Dat is juist mooi, het kan wel maar het hoeft niet.
Vroeger moest je toch veel van dat sleurwerk verrichten en je botten krom werken, nu komt er een hydraulisch kraantje om buurmans stukkie grond te egaliseren.
Een vent zet een kastje neer met een rood lichtje en het ding maakt de grond haarscherp waterpas. Ik heb er geen zien zweten, mooi hoor en ik denk dan dat al dat spul stuk kan gaan, hoera Werk!
Jos Komen (R.I.P)

Re: Innovatie

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Wat Theo schrijft is uiteraard geen speld tussen te krijgen, daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.
Maar voor velen van ons gaat die innovatie tegenwoordig wel heel erg snel, om met Wim Sonneveld te spreken:
Ach, ik ben te oud voor die rotzooi. :wink:
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Innovatie

Bericht door leo-shof »

Ach daar krijgt de generaties na ons ook mee te maken
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

---------------------------------------------------------Afbeelding

Jos schreef:Ach, ik ben te oud voor die rotzooi.
Dat meen je vast niet, Jos. :shock: De enige, werkelijk enige reden dat ik graag nog ouder wil worden dan ik nu al ben, is mijn nieuwsgierigheid en interesse in wat er verder nog allemaal gaat gebeuren. Voor het overige is het bestaan, als je niet langer nuttig werk verricht en je kinderen zijn goed terechtgekomen en hebben jou niet meer nodig en je moet steeds meer inleveren omdat het lichaam het stukje bij beetje voor gezien houdt, immers vrij nutteloos te noemen? Dat wil niet zeggen dat je dan geen plezier meer in het leven mag hebben, dat mag gerust en is zelfs sterk aan te bevelen, maar het nut ervan is ver te zoeken, omdat dat er simpelweg niet meer is. Wat je dan vooral gaande moet houden, is je interesse in wat er om je heen en verder in de wereld gebeurt. Vandaar dat ik een nieuwsfreak ben en alles lees, niet alleen op politiek, cultureel en economisch gebied, maar ook en vooral op technische gebied, op het gebied van innovatie. Het zal begrijpelijk zijn dat mijn belangstelling daarbij in de eerste plaats uitgaat naar de scheepvaart omdat dat nu eenmaal mijn vak is en het enige waarvan ik durf te zeggen dat ik daar goed in was en morgen weer goed in zou zijn als ik de kans kreeg of als dat nodig mocht zijn.

Maar daarnaast interesseert alles me. Omdat het noorden van Nederland en alles wat daar gebeurt me om verschillende redenen ook nog steeds interesseert, kijk ik dagelijks online even in het Dagblad van het Noorden - vroeger het Nieuwsblad van het Noorden en in de kringen waarin ik toen verkeerde simpelweg "t Neisblad". En daar las ik gistermorgen iets dat me aan het denken zette over hoe ver we al zijn met de automatisering en robotisering en wat dat betekent voor laaggeschoolde of ongeschoolde mensen.

Meer dan vijftig jaar geleden besloot ik het voorbeeld van veel – zo niet de meeste - collega's te volgen en een baantje aan de wal te zoeken. Niet omdat ik het werk dat ik kon krijgen nu zo aantrekkelijk vond, maar enkel en alleen om het aan de wal zijn, het elke avond thuis, het elke nacht achter Kaap Kont kruipen. Dat is een totaal verkeerde reden om aan de wal te gaan en als ik heel eerlijk ben, wist ik eigenlijk vanaf dag één al dat dat niks voor mij was. Niet omdat dat werk niks voor mij was, want het was best interessant en ik kon het, eenmaal ingewerkt ook goed aan, maar gewoon de hele mentaliteit en manier van werken aan de wal beviel mij niet. Dit echter allemaal terzijde; dat past niet in een verhaal over innovatie en is eventueel stof voor een apart topic. Waar het om gaat, is dit.

Ik kwam bij Van Gend & Loos, een dochter van de Nederlandse Spoorwegen, waarbij het merkwaardige was dat de dochter ouder was dan de moeder. Dat was een heel mooi bedrijf dat het overgrote deel van het stukgoedvervoer in Nederland voor zijn rekening nam. Het werk dat nu door logistieke bedrijven en eigen vervoerders wordt gedaan, deed toen Van Gend & Loos, samen met de NS, want het grootste deel van het stukgoedvervoer ging 's avonds en 's nachts volgens zeer strikte dienstregelingen over het spoor. Een prachtig bedrijf. Er waren maar heel weing mensen die dat wisten Die dachten dat Van Gend & Loos alleen maar pakjes thuisbracht en afhaalde.
Ik werd na een vrij korte opleidings- en inwerkperiode bedrijfsleider in Venlo, door zijn ligging vlakbij de Duitse grens een van de belangrijke vestigingen in Nederland. Ik runde daar drie goederenloodsen en een hele vloot van bestelwagens en trucks in verschillende formaten voor het lokaal-, interlokaal- en internationaal vervoer en dat met een hele hoop mensen. Behalve uiteraard heel veel chauffeurs waren dat loodsbazen, bestellers en hoofdbestellers, sorteerders, plakkers, heftruckrijders en daarbij dan nog een vrij groot aantal ongeschoolde mensen die van alles deden. Een baan om je vingers bij af te likken, zou je dan denken.

-------------------------------------Afbeelding

----------------------------------------------Ongeschoold, maar een mooie vaste baan tot aan je pensioen.

Ik kwam bij Van Gend & Loos omdat mijn vroegere kapitein en goede vriend Egbert Bruins-Slot, van de Francina, daar ook zat, met nog een hele groep mensen van de vaart, grote- zowel als kleine. Men had ons daar graag omdat ze tot de ontdekking waren gekomen of erop waren gewezen dat zeelieden uiterst plooibaar en inventief waren, goed konden improviseren, gewend waren aan zeer onregelmatige tijden en uitstekend met allerlei soorten mensen om konden gaan. Dat ik het er desondanks niet uithield, lag helemaal aan mij. Ik kon dat varen en die schepen, dat hele bedrijf en het enige werk waarvan ik met volle overtuiging durfde te zeggen dat ik dat helemaal in de vingers had, maar niet vergeten. Hoe gek moet je het maken als je vrouw op den duur zegt: "Zou jij maar niet liever weer naar zee gaan?" Niet omdat ze je liever de deur weer uit heeft, maar omdat ze ziet dat je stokongelukkig bent. En niet dat dat zomaar ging: ontslag nemen bij Van Gend & Loos. Zoiets dééd men niet. Ook dat zal nu allemaal wel anders zijn, maar zo'n vijftig jaar geleden namen een hoofdconducteur van de spoorwegen, een stationschef of de directeur van het postkantoor immers ook geen ontslag? Dat was een baan voor het leven. Dat pikten ze daar op het hoofdkantoor in Utrecht aanvankelijk niet eens. Onze grote baas, de man die vroeger bij de spoorwegen in Indië had gewerkt en de man die op het idee was gekomen om zeelieden binnen te halen, kwam speciaal voor mij naar Venlo. Nee, hoor. Ik ging niet weg. Ik werd overgeplaatst naar... ik weet het niet meer, maar het ging zelfs zover dat hij vroeg of ik soms een voorkeur voor een bepaalde regio had. Ik kreeg de indruk dat hij werkelijk niet begreep dat ik gewoon weer wilde varen. Op een schip. Op zee. Met één keer per jaar zes weken verlof en nu en dan een weekend thuis.

Maar ik dwaal weer eens hartstikke af. Ik kwam hierop omdat ik bij dit onderwerp innovatie en een interessant artikel in het Dagblad van het Noorden dat ik hierboven al noemde, opeens aan Van Gend & Loos in Venlo moest denken en dan wel speciaal aan Feijen. Hoe is het in godsnaam mogelijk dat ik me die naam nog herinner en Feijen, die ik in mei 1966 voor het laatst moet hebben gezien, nu nog zo haarscherp voor me zie? Van al die mensen waarmee ik daar in die drukke vestiging Venlo werkte, weet ik alleen de naam van de directeur nog, van de "chef de bureau" – mijn evenknie op het administratieve vlak en een man die termen bezigde als: "Kantoortechnisch gezien is dit niet juist, meneer Horsten," als ik weer eens iets improviseerde om het bedrijf soepel en economisch, zij het niet geheel volgens het boekje te laten lopen - en Van Koten, een hoofdbesteller die, net als ik, fotografie als hobby had. De overige paar honderd mensen zijn in de mist van het verleden verdwenen. Behalve Feijen; daar moest ik gisteren door dit topic, innovatie, opeens weer aan denken.
Feijen was de man die in die grote loods in Venlo de boel opruimde en schoonhield. De man met de bezem en de schep en de kruiwagen; De man die toesnelde met een zak zaagsel als er ergens iets brak of een heftruckchauffeur stak een vork in een blik smeerolie of stroop of zoiets. Een kleine man van onbestemde leeftijd met een slecht gebit. De man waaraan een steekje los heette te zijn, maar ook de man van wie beweerd werd dat hij het zwarte schaap van een zeer rijke familie was, iets wat bepaald niet aan hem af te zien was. Feijen was de allerlaagste in die hiërarchie van Van Gend & Loos Venlo. En juist die herinner ik me als het om innovatie gaat. als het erom gaat dat er nu al heel weinig en straks helemaal geen werk meer is voor dergelijke mensen.

Dat kwam door dat artikel in het Dagblad van het Noorden dat een van de slimste magazijnrobots in Delfzijl aan het werk te zien is. De Holland Trading Group in Farmsum gebruikt het Autostore-systeem dat in 2012 werd aangeschaft voor opslag, beheer en het gereedmaken van orders voor de parfumgroothandel. Een magazijnsysteem, dat eigenlijk één grote robot is, met 42 losse robotwagens die al ‘pratend’ met elkaar het werk doen. Het is bedacht en gemaakt door de Noorse firma AutoStore. Verderop staat een link naar de YouTube video die alles verklaart. Laat ik me hier bepalen tot wat dit soort systemen betekent.
Van achter een glazen wand kijkt operationeel directeur Ken Lageveen van HTG met een brede grijns naar de driftig rondrijdende robotwagentjes. ,,Hiervoor werkten we met grijpmagazijnen. Allemaal bakken met voorraad die door medewerkers werden gevuld en leeggehaald om orders klaar te maken. Met pijn en moeite haalden we een omzet van een miljoen per week. Nu halen we het dubbele met twee vingers in de neus.’’

In de Nationale Studie Robots in Warehouses van enkele maanden geleden concludeert Buck Consultants dat de komende vijftien jaar ongeveer 35.000 banen in distributiecentra verdwijnen door robotisering.

Vooruitgang in de logistiek is niet te stoppen. Kijk maar naar Arox in Hoogezand. Het ict-bedrijf heeft een drone ontwikkeld die zelfstandig voorraad telt in magazijnen. ,,De voorraad in een gangpad tellen kost een heftruck met bestuurder plus iemand die telt twee uur’’, legt Arox-directeur Arno Bruining uit. ,,Onze drone doet het in vijftien minuten.’’
Ken je hem nog, de magazijnmeester in zijn gele stofjas, rijtje pennen in de borstzak, klembord in de hand? Een baan als een huis waarin je je pensioen haalde. Zo'n baan is er nog wel, ook nu nog, alleen is dat geen magazijnmeester meer – dat is de computer – maar een magazijnmedewerker en die moet vrij hoog hoogopgeleid zijn, getuige deze eisen:

WIJ VRAGEN
  • MBO diploma in relevante richting
  • Ervaring in automotive, bij voorkeur in de trucktechniek
  • Goede communicatieve vaardigheden en administratief sterk
  • Servicegerichte houding en stressbestendig
  • Kennis van automatiseringssystemen en logistiek

----------------Afbeelding

----------------Zie HIER hoe zo'n magazijn als dat daar in Farmsum werkt.

Maar dat is nog niks. Dat zijn alleen maar kleine doosjes met flesjes parfum em eau de toilette en after shave en zo. En een betrekkelijk klein bedrijf Wat te denken van de "fulfillment centers" van Amazon? Amazon verwerkt gemiddeld 608 miljoen orders per jaar. Dat getal zegt misschien niet zo erg veel. Mogelijk wordt het wat duidelijker als je bedenkt dat dat 26 miljoen pakjes per dag zijn, oftewel 306 per seconde. Een dat zijn geen flesjes parfum met allemaal ongeveer hetzelfde gewicht en afmetingen,; dat varieert bij Amazon van een een dvd en een pakje kapotjes tot een widescreen tv en een robot grasmaaier.

----------------Afbeelding

----------------Zie HIER hoe dat bij Amazon gaat.

Mensen zie je nauwelijks en heftrucks helemaal niet meer. alleen maar robots die enorme hoeveelheden goederen van allerlei afmetingen foutloos naar hun bestemming brengen.

En robots maken geen fouten, dus die breken niks en die steken geen vorken van heftrucks door verpakkingen met vloeibare of stroperige inhoud, dus Feijen hoeft niet meer toe te snellen met zijn zak met zaagsel. De vloeren moeten nog wel geveegd worden en zelfs absoluut stofvrij gehouden. Dat doet Feijen nu in zijn volgende leven als robotstofzuiger. Hij moet haast wel gereïncarneerd zijn; ik kan namelijk niets anders bedenken waarom ik in dit topic innovatie juist aan hem moest denken.

-------------------------------------------------Afbeelding

--------------------------------Dit is Feijen anno 2017. Zijn zuster Ilona werkt ergens anders. Zie HIER.

Wie weet grijnst Feijen me nu vanuit de hemel toe zoals hij vroeger ook naar me grijnsde, zijn slechte gebit nu uiteraard weer gaaf en hagelwit.

Nee, de innovatie en alle gevolgen daarvan, maken mij niet somber. Hoogstens nog nieuwsgieriger naar de toekomst.

-------------------------------
Fluks
Berichten: 600
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: Innovatie

Bericht door Fluks »

Ik heb,toen ik de balen kreeg van varen met mensen,waarmee ik niet kon cummuniceren,heb ik 6 weken bij Blokker in het
hoofdmagazijn gewerkt.Mijn werk was,om spullen,die van verschillende afdelingen kwamen,in vouwkarren te laden voor vervoer.
Ik vond het leuk werk,maar weet niet of die job nog bestaat.
Ik vraag mij ook dikwijls af,waar de grens,qua kosten,ligt tussen automatisering en handmatig werken.Alles heeft
ook onderhoud nodig. Groet,Arie.


Plaats reactie