Innovatie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 336
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Innovatie

Bericht door Breeze » 16 nov 2017 00:01

Jongens, let ajb op je eenheden. Het is toch echt kWh en in SI eenheden: kJ.

Adri

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 16 nov 2017 12:01

-------------------------
----------------Afbeelding

Zoals me dat wel vaker gebeurt bij een nieuw topic, is ook nu het einde al spoedig zoek. :shock: Het een haalt het ander uit en hoe verder ik me erin verdiep, hoe interessanter het wordt en hoe meer tijd het gaat vreten om dat hier samen te vatten.
We kunnen pagina's volschrijven over het specifieke brandstofverbruik, over hoe dat nu is, over hoe dat vroeger was en hoe dat gaat worden. Ik zei het vaker: het heeft me altijd geïnteresseerd omdat het een zeer belangrijke, zo niet dé belangrijkste factor is bij het zo economisch mogelijk runnen van een schip. Vooral in de shipdelivery bepaalde het brandstofverbruik of een klus een succes werd of een ramp, of het na afloop champagne en kaviaar werd of een bruine boterham met kaas en een bakkie zwarte koffie. Bij wijze van spreken dan, dat moge duidelijk zijn. :wink:

Echter: over het specifieke brandstofverbruik en hoe je dat zo gunstig mogelijk krijgt, hoef je je als moderne, simpele zeevarende niet meer druk te maken. Dat wordt voor je in de gaten gehouden en als het beter kan, krijg je een bericht op je scherm - waarschijnlijk met een bevestiging per e-mail - aan welke knopjes je moet draaien om het brandstofverbruik te optimaliseren. Dat kan Wärtsilä bijvoorbeeld voor je doen via hun ENGINE EFFICIENCY MONITORING SERVICE. De technicus aan boord mag dan aan die knopjes draaien en dan krijgt hij later wel te horen of hij dat goed heeft gedaan of dat er ergens nog een tandje bijgestoken of een takkie afgehaald moet worden. Het moge duidelijk zijn dat het daarna nog maar een heel kleine stap is om die machinist helemaal te omzeilen en dat knoppies draaien ook vanuit een gemakkelijke stoel ergens op de vaste wal in een control center te doen. Volgens mijn laatste inlichtingen heeft Wagenborg veertien schepen bij die service van Wärtsilä ondergebracht.

--------AfbeeldingAfbeelding

Vandaar dat ik eerder al zei...
De innovatie is aan mij welbesteed. Zeker weten. Let wel: als nauticus. Als wtk lijkt me er weinig meer aan. Als technicus kun je zoiets beter vanaf de wal runnen, ook dat lijkt me bar interessant.
Zoek je het als werktuigkundige liever niet meer aan boord, maar in die innoverende sector van het scheepvaartbedrijf, dan kom je mogelijk achter zo'n spul te zitten als op de foto in de kop van dit stukkie. Dat is een operations center van ABB - Asea Brown Boveri - ergens in Europa, Azië of de USA, onderdeel van ABB Ability. Daarbij zijn nu 700 schepen aangesloten en de bedoeling is dat dit in 2020 ongeveer 3000 schepen zullen zijn. Men claimt dat door dit monitoren vanaf de wal de onderhoudskosten met 50 procent verminderd kunnen worden. Laten ze daar nu eens de helft van liegen, dan is een besparing van vijfentwintig procent nog altijd indrukwekkend.

De ontwikkelingen gaan razendsnel.
Wärtsilä successfully tests remote control ship operating capability.
Vanuit een control center in San Diego besturen ze feilloos een supllier in de buurt van Aberdeen. Zie HIER en bekijk ook de bijbehorende VIDEO.

We gaan nog interessante dingen zien, denk ik zo.
-------------------
Omnia transit sed navigare necesse est

Lemans
Berichten: 139
Lid geworden op: 21 apr 2010 22:38

Re: Innovatie

Bericht door Lemans » 16 nov 2017 13:17

op afstand besturen is niet het probleem maar hoe regel je je fall-back scenario's.
dat wordt vooral voor de juristen een interessant terrein, en als die zich ermee gaan bemoeien is de vooruitgang wel even zoek.
gr A

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 524
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis

Re: Innovatie

Bericht door Co » 16 nov 2017 13:24

Beste mede-kombuizers,

De foto met de heren die voorzien zijn van VEILIGHEIDSHELMEN, achter notabene een (computer)console in een controlekamer achtige omgeving,
geeft precies aan waar het mis ging: DOORGESCHOTEN regelgeving.
Hiermee loopt dit onderwerp nog meer uit de hand, denkt Theo, sorry.
Maar en nu komt het en hopelijk kan ik dat duidelijk maken:
het is vooral die REGELDRUK van "BUITEN" die de acceptatie van moderne remote monitoring en ander innovative zaken bemoeilijkt.

Groeten van Co.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Innovatie

Bericht door jdbvos » 16 nov 2017 20:35

We gaan de dag nog meemaken dat een kapitein in slecht weer een stuk-of-wat tandjes bijzet om tóch dat rotspuntje, waarnaar hij steeds verder verlijert door de weersomstandigheden te mijden, overruled wordt door het motormanagement onder het zeggen van "computer says "No"...
Over enige tijd moet ik nog zien hoe een kapitein een "controlled-shipmanagementscomputer" voorzien van een "certified shipmanagements-programma" durft te overrulen of uitschakelt: dat zou hetzelfde zijn als vloeken in een kerk of het opnemen van een pornofilm in de St.Pieter in Vaticaanstad....

Ik heb in 'mien tiet' bij een bekende koel/vriesrederij oet Grunn'n meegemaakt dat een kapitein afslackte ivm het weer, en via de telefoon van de reder te horen kreeg "...we hebben even op de monitor meegekeken, en vinden het wel meevallen. Je geeft maar weer gas, kapitein!"
Da's intussen zo'n 30 jaar geleden !!

De "radar coltrolled collision" (RCC) was kort in mien tiet een nieuwigheid: je kunt nu echt wachten op de CCC (computer controlled collision), denk ik...

Soms maken die 'remote controlled features' me wel eens bang: in een docu zag ik eens drone-piloten in de VS bezig met het doodschieten van "rogues' in Afghanistan, voeten op het buro, een hamburger tussen de tanden, een flesje cola in de ene hand en de joystick in de andere...
Happy hunting, moet je maar denken...
Greetz!
Jan DB Vos

Mathieu
Berichten: 109
Lid geworden op: 25 dec 2006 23:14
Locatie: Kubaard

Re: Innovatie

Bericht door Mathieu » 16 nov 2017 23:04

Over slecht weer gesproken, kan men onderdeks van de voor naar achteren komen? Ik herinner me een verhaal over een Abis bootje waar men ook wat innovatie had toegepast, een extra hut voor de machinist achter bij de machinekamer zodat hij daar kon slapen als hij door slecht weer niet naar voren kon! Of er ook een kombuis bij de MK was voor hem vertelde het verhaal niet.

Martinus
Berichten: 605
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Brasilia

Re: Innovatie

Bericht door Martinus » 17 nov 2017 01:00

overruled wordt door het motormanagement onder het zeggen van "computer says "No"...
In vliegtuigen gaat dat dacht ik al zo.
Zie dit voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=-kHa3WNerjU

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Innovatie

Bericht door jdbvos » 17 nov 2017 11:07

Mathieu
Op sommige schepen kon je benedendeks van achter naar voor: de eerste keer dat ik dat meemaakte was op de AbelTasman, NLs eerste echte containerschip én "schip van de plank".... Onder het hoofddek een 'gangboord' aan weerszijden en in het midden van de DB een "lijnbaan" voor de leidingen.
Voorwaarde voor zo'n benedendeks gangboord is een ruim-met-zijtanks (dubbele wanden) waarbij vanaf de denneboom (coaming) het ruim recht naar beneden gaat. Dat is vanwege de containers alsmede de walhandling voor (bijv) bulk tegenwoordig normaal. Deze 'gangboorden zijn nu vaak de (vooral E- of hydraulic-) lijnbanen.
Om ff kort te zijn:
De zijtanks zijn doorgaans ballasttanks: de holte is tegenwoordig vele malen groter dan vroeger, dus is er bij leegvaren meer ballast nodig
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 17 nov 2017 13:08

--------------------Afbeelding

In een vorig leven was ik de gelukkige bezitter van een aantal fraai ingebonden jaargangen van het weekblad Eigen Haard. Ik meen dat we zes van die jaargangen hadden. Die lagen voornamelijk als "conversation piece'" naast onze eigen open haard - de blauwe linnen banden, zilver gestempeld, waren een lust voor het oog - maar buiten dat greep ik er toch vaak eens naar, gewoon om er wat doorheen te bladeren, hier en daar wat te lezen en te genieten van het fraaie tijdsbeeld dat dat gaf. Dat blad werd in 1875 opgericht en ging in het begin van de Tweede Wereldoorlog ter ziele. Onze jaargangen waren uit die tijd, ergens tussen 1875 en 1895.
Het merkwaardige is nu dat me na iets van vijfendertig jaar van dat vele geblader slechts één passage is bijgebleven: een bericht in de trant van: "Uit Londen wordt ons gemeld..." waarna er een stukje volgde over de jaarvergadering van de exploitanten van de Britse gasfabrieken. Die waren van mening dat niemand zich zorgen hoefde te maken over de opkomst van het elektrische licht, want dat zou geen enkele invloed hebben op het gebruik van gas voor verlichting. De productiekosten van elektriciteit waren veel te hoog, de aanlegkosten voor "enen gewoone burgerwoning" beliepen toch al gauw 150 gulden en bovendien was elektrisch licht ook nog eens slecht voor de ogen. Gas zou tot in lengte van dagen de ideale verlichtingsbron blijven. Ik heb eens even op Delpher tussen 1875 en 1890 gezocht op "elektrisch licht" en dan kom je de merkwaardigste dingen tegen. Zoals over het gevaar voor de ogen van elektrisch licht...
De oogaandoeningen duren twee of drie dagen en zijn dood kokaïne- en atropinedroppen, of door lauwe-waterkrompressen gemakkelijk te verdrijven. Arbeiders en anderen die langen tijd bij elektrisch licht bezig zijn, moeten steeds een gekleurden bril dragen. In gieterijen moeten de fabrikanten zorgen dat dit gebeurt, en te gelijk er acht op geven dat de arbeiders het gezicht, den hals en de handen niet blootstellen aan de stralen van het elektrisch licht, doch deze deelen van het lichaam door een geschikt bekleedsel daarvoor behoeden.
In de Haagse gemeenteraad werd eindeloos gedebatteerd over de vraag of de capaciteit van de gasfabriek verdubbeld moest worden of dat er beter een tweede gasfabriek kon worden gebouwd. Op voorzichtige opmerkingen van sommige leden van de raad dat het elektrisch licht het gaslicht mogelijk zou verdringen, werd ongeveer net zo gereageerd als tijdens de jaarvergadering van die Engelse gasboeren: dat liep allemaal wel los. De aandelen van de gasfabrieken stegen niet alleen in Nederland, maar ook in Frankrijk en Italië. Nee, dat elektrische licht en dat gedoe van ene meneer Edison kon best eens een mislukking worden.

Het is met dat elektrisch licht een beetje anders gegaan dan met eind negentiende eeuw had voorzien. Zoals het met de ontwikkelingen in de handelsvaart ook heel anders zal gaan dan sommigen die op dit topic reageren, nu nog zelfs maar kunnen vermoeden. Je kunt voor wat de ontwikkelingen waar we het hier in dit topic over hebben natuurlijk veel in twijfel trekken en zelfs ridiculiseren, maar daarvan ontgaat mij de zin. Vergelijkingen met "vroeger, in mijn tijd" gaan niet op en zijn daarom eveneens weinig zinvol. Het gaat gewoon door, of we dat nu leuk vinden of niet.
Het is waar: technisch is alles nu al mogelijk; het is nog puur een kwestie van kosten vergelijken - en van regelgeving. Die regelgeving komt er heus wel; die wordt door de markt gedicteerd. De computer zal een besluit om maatregelen te nemen een stranding te voorkomen nooit overrulen - hoogstens verbeteren. Laten we hopen dat de computer het besluit van een idioot om met duizenden mensen aan boord volle kracht vlak langs de stenen te raggen wél weigert uit te voeren en gepaste maatregelen neemt. Als de kunstmatige intelligentie ver genoeg gevorderd is, print de computer misschien automatisch een ontslagbrief voor die gozer.

Ik blijf het verdomd interessant vinden en volg een en ander met grote belangstelling.

---------------
Omnia transit sed navigare necesse est

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Innovatie

Bericht door jdbvos » 17 nov 2017 14:24

Hier nog het antwoord op je vragen Bron ISBN 90 3965 2304 5
Bijlagen
Img_0001.jpg
Img_0001.jpg (75.7 KiB) 2091 keer bekeken
Img_0002a.jpg
Img_0002a.jpg (103.11 KiB) 2091 keer bekeken
Img_0002b.jpg
Img_0002b.jpg (75.93 KiB) 2091 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 17 nov 2017 15:53

-----------------
Bedankt, Ja. Die cijfers zijn bekend en overal te vinden, maar dat was mijn vraag ook niet.
In die Egbert Wagenborg staat een MaK 6 M32C.
Daarvan geeft Wagenborg in zijn vlootlijst op dat hij is afgesteld op 2999 kW en dat ze daar 11,5 knoop mee lopen op 8 ton per etmaal.
Die snelheid en dat verbruik zijn onder heel gunstige omstandigheden, maar wél met de asdynamo ingeschakeld en dat kost natuurlijk ook een slokje.
Die omstandigheden zijn:
...based on abt. 8,30 m draft (in ballast)clean bottom, even keel, deep and currentles water, c alm sea and max wind force Beaufort 2/ Douglas 2 and maximum sea temperature 28/29 degrees Celsius, and shaft generator connected.
Laat hij nu eens 80% vermogen draaien, dus 2400 kW en ik hou die bekende SFOC cijfers aan, pakweg, 180g/kWh, dan zit ik al op ruim 10 ton per etmaal. Vandaar dat ik wel eens zou willen weten wat het specifieke brandstofverbruik is van speciaal die Mak 6 M32C.
Ik weet intussen dat die Mak 6 M32C een vrij vlakke SFOC-curve heeft waarbij het maar heel weinig uitmaakt of je 80 procent of 70 procent vermogen draait. Als die gegevens van Wagenborg kloppen, dan moet de SFOC belangrijk minder zijn dan die 180 g/kWh. Of ze halen op 50% vermogen toch die 11,5 knoop en dat lijkt me een sterk verhaal.

Als die 8 ton per etmaal juist is en die MaK heeft eenzelfde SFOC als soortgelijke moderne motoren, dan wil dat zeggen dat ze 1852 kW ontwikkelen oftewel 62 procent vermogen en daar halen ze dan 11,5 knoop mee en sleurt die MaK de asdynamo dan ook nog voor mee. Ergo: de cijfers kloppen niet of hij heeft bij 80% vermogen een SFOC van 140 g/kWh.

De vraag kan volgens mijn bescheiden mening alleen worden beantwoord met de werkelijke SFOC-curve van de MaK 6 M32C.
Maar nogmaals: erg belangrijk is het niet. Ik ben er vrijwel van overtuigd dat het systeem en de doorlopende controle van buitenaf zodanig zijn, dat hij hoe dan ook de optimale SFOC op zal zoeken en instellen. Steekt die machinist een tandje bij, dan gaat er ergens aan de wal meteen een lampje branden en er begint een display te knipperen. Zover zal het inmiddels echt wel zijn.

----------------
Omnia transit sed navigare necesse est

Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Innovatie

Bericht door Da Silva » 17 nov 2017 19:52

In mijn periode bij W.F. hoorde ik een kapitein tegen een stuurman zeggen; "Het enige wat jij hier uitmaakt is je kooilampje". Als we maar lang genoeg wachten, wordt dit misschien wel een van de weinge taken waarover de gezagvoerder nog helemaal zelf kan beslissen in de verre toekomst. 😭. Iets dergelijks heb ik ook in de luchtvaart zien gebeuren. Daar werken ze met de zogenaamde costindex. Die wordt in de flightcomputer ingevoerd. Daarmee ligt de snelheid (dus het brandstofverbruik) vast. Route en hoogte wordt door "de wal" bepaald. Jammer maar een feit.

Grt.
Mario.

v+d
Berichten: 5305
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Innovatie

Bericht door v+d » 17 nov 2017 20:19

We moeten niet vergeten dat er in vele takken van sport al sinds de tijd dat de mussen nog geen staart hadden wordt geautomatiseerd.
Zelf heb ik daar dapper aan mee gedaan in de veevoeder industrie en met name in de voedingsindustrie voor huisdieren.
In die sector is de concurrentie tussen de fabrikanten erg groot en is alleen maar aan de bak te blijven met goedkope producten en goede kwaliteit of met premiumproducten tegen een hoge prijs en met uitstekende kwaliteit.
Vroeger, toen alles beter was, kon je natuurlijk prachtig zulke projecten leveren in landen waar de mensen in flats gingen wonen en dus huisdieren gingen houden en daar voer voor moesten kopen in de supermarkt.
Sommige slimme mannen in bijvoorbeeld Chili en Taiwan zagen dit aankomen en kochten bij ons eenvoudige handbediende installaties waarbij de factor arbeid geen rol speelde, immers buiten de poort stonden kerels op werk te wachten voor elk lullig bedrag dat de werkgever voor hun arbeid wilde uitgeven. Dat duurde maar een paar jaar en toen gingen diezelfde heren rap automatiseren en gaven enorme bedragen uit aan besturingsprocessen. Dat was nog wel eens lachen, in Mexico werd ik eens erbij gehaald om een installatie op te starten.
Er hingen onder uit de besturingskast ongeveer 400 zwarte en verder niet gemerkte draden, of ik wist waar die aangesloten moesten worden?
Ja, in al die lege en genummerde klemmetjes! Enfin, als je geduldig begint met doorbellen vindt tenslotte elk kabeltje zijn plekje.

Nu is het overal automatiseren geblazen en niet slechts om arbeid uit te sparen maar veelal meer om de kwaliteit en capaciteit te borgen en met de laagste kosten het beste recept te kunnen produceren. De bij dit proces gebruikte machines kunnen gruwelijk vastlopen waardoor lange reparatietijden en dus productieverliezen optreden. Automatisering kan dit voorkomen en doet dat ook, de machines worden op belasting bewaakt en zodra de belasting te hoog wordt gaan er allerlei noodprocedures starten om te voorkomen dat er gestopt moet worden.
De bedieningsman kan hier slechts ingrijpen door de noodknop in te drukken en verder is er niets dat hij kan/mag doen.

Zulke processen vragen om zeer goed en tijdig uitgevoerd onderhoud, voor de machinefabrikant een uitdaging en anderzijds zeer rustgevend omdat je dan verlost bent van de eerder gebruikelijke noodoproepen waarbij je op de gekste tijden je nest uit moest.
Dus ja, automatische processen snijden in het bedieningspersoneelbestand aan de andere kant komen er vele uitdagingen bij voor jongelui die zich willen verdiepen in bijzondere processen en daar de hard- en software voor willen ontwerpen en maken.
Het lijkt in de scheepvaart niet anders te gaan en zelfs het hotelwezen wordt verregaand geautomatiseerd.
We moeten het er maar mee doen :wink:

doppie
Berichten: 37
Lid geworden op: 31 dec 2014 23:12

Re: Innovatie

Bericht door doppie » 17 nov 2017 22:58

hallo
hebben jullie net achter het nieuws gezien ?
over de robot
gr doppie

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 18 nov 2017 07:53

----------------
-------------------------------------------Afbeelding

Ja, Nieuwsuur. Maar een robot is in aanvang een machine die feilloos bepaalde handelingen kan verrichten. Beter en vooral nauwkeuriger dan een mens omdat een robot nooit een slechte dag heeft, nooit dingen aan zijn kop die hem afleiden van zijn werk en geen emoties heeft. Voorzie je die machine nu ook nog van kunstmatige intelligentie zodat hij niet alleen bijleert, maar ook afwegingen kan maken en beslissingen nemen, dan gaat hij de mens nog veel verder voorbij. Computers zijn inmiddels al zover dat ze betere beslissingen kunnen nemen dan mensen, met inbegrip van beslissingen over het leven en handelen van diezelfde mensen. Waarop baseert een mens een bepaalde beslissing? Hoeveel factoren neemt die mens daarbij in aanmerking? Op hoeveel gegevens is zo'n beslissing gebaseerd? Op hoeveel data? Een mens kan in een beperkt tijdsbestek maar een heel beperkte hoeveelheid gegevens aan. Computers worden alsmaar sneller en de kwantumcomputer wacht om de hoek. De conventionele computer zoals we die nu kennen en die toegang heeft tot "mass data", kan in een fractie van een seconde meer gegevens raadplegen dan een mens in, pakweg, tien jaar en daar een beslissing op baseren. Vandaar dat die kapitein die Jan Vos noemde, de man die een tandje bij wil steken om een stranding te vermijden, nooit door de computer overruled zal worden. De computer zal misschien wel met een andere en betere maatregel komen en die eventueel helemaal zelfstandig uitvoeren. Daar gaan we heel zeker heen.

We zijn al heel ver. Ook in de praktijk. Nú. Wie kijkt er niet naar die - naar mijn mening - prachtige commercial van Volvo van die mevrouw in die SUV die al rijdend bezig is met dit en dat en haar ogen even van de weg afneemt terwijl er op dat moment een kind oversteekt? De Volvo en ook andere automobielen, zoal bijvoorbeeld de Volkswagen Polo, zijn voorzien van "voetgangerherkenning" en remmen automatisch als het systeem een mens vlak voor de auto waarneemt. Die mevrouw kan rustig opzij kijken, de computer neemt voor haar de beslissing dat er geremd moet worden. Hartstikke mooi immers? Dat moet, want de zelfrijdende auto is er al en straks rijden er onbemande taxi's die alle taxichauffeurs overbodig maken en die moeten ook doorlopend beslissingen nemen. Daarbij kan het gebeuren dat een computer in een fractie van een seconde ook een morele beslissing moet nemen: doe ik dit, of doe ik dat? Een sprekend voorbeeld daarvan is HIER te vinden.

De rechtbanken zijn overbelast en daarom is het nog slechts een kwestie van tijd voordat - om te beginnen - eenvoudige zaken aan de computer worden overgelaten. En dat terwijl we juist de heel gecompliceerde zaken veel beter aan de computer over zouden kunnen laten. De mens loopt achter; de computer en de kunstmatige intelligentie streven hem in hoog tempo voorbij.

Dus wat maken wij ons nou toch druk over zoiets simpels als met een schip over zee varen en dat al dat moderne gedoe helemaal niet gezellig meer is en banen kost? Wij, hier, zijn te oud om nog Chinees te gaan leren en bij te scholen in de ICT en de automatisering, maar dat moeten we onze kleinkinderen sterk aanraden, want dat zijn de dingen die ze nodig (zullen) hebben. Of kunstenaar worden, muzikant, operatenor, toneelspeler, schilder, schrijver. Ook dat zal de computer mogelijk allemaal kunnen leren, maar vast niet zo mooi als de mens. Dan valt er, hoe begaafd de computer mogelijk ook zal worden, altijd nog tegen de computer te concurreren, omdat kunst emotie is en daar heeft een computer geen kaas van gegeten..

Nog een aardig artikel uit dezelfde bron als dat van die morele beslissingen, is HIER te vinden.

---------------
Omnia transit sed navigare necesse est

Chris.dus
Berichten: 207
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Innovatie

Bericht door Chris.dus » 18 nov 2017 14:39

Voor iedereen die deze techniek allemaal ook zo prachtig vinden, lees dit dan ook even:
[url}https://www.ad.nl/buitenland/de-onstuit ... ~af22c90c/[/url]
Het is net als indertijd met de eerste atoomsplitsing, allemaal goede bedoelingen maar uiteindelijk heeft het niets anders als ellende en problemen gebracht. Maar ja, ook toen waren er mensen die het allemaal zeer interessant vonden.

Plaats reactie