Ik liep er vanmiddag nog eens over na te denken tijdens het bladruimen, dom werk dan kan het denkraam iets anders doen
Zo'n kustbootje was iets langer dan 110 meter en 15 meter en nog wat breed, ik weet het niet precies meer maar zoiets als 3500 brt en 3300 pk in die orde ongeveer. Daar zat 45 man personeel op plus een passagiers accommodatie van 6 personen, als we in West-Afrika aankwamen ging er nog een blik Kroo-boys open, die sliepen op het luikhoofd onder een tentje en deden ook nog wat werk.
Nou ja, we deden wel al het onderhoud zelf, ook aan dek en in de machinekamer en dat was soms geen kinderachtig werk.
Lapzalven, bikken, tjetten en meer van dat werk, er gingen kilo's verf op zo'n bootje.
Ze zagen er doorgaans perfect uit en in die tijd een machinekamer onderhouden deed je ook niet vanuit je hut met een laptopje
Met eigen laadgerei werken vereiste ook wel intensief onderhoud van b.v. de gelijkstroomwinches van Thrige en natuurlijk het nodige werk van de matrozen, de baas en de bootsman.
Al dat volk moest gevoed worden en dat ging niet met een magnetronnetje, dus de kok en zijn maat waren echt wel nodig.
Zoals gezegd, in de hoge druk had wel iets gesnoeid kunnen worden, we hadden er waarschijnlijk weinig van gemerkt.
Van 45 naar 7 is een hele klap minder, aan de wal geeft het hoe dan ook meer werkgelegenheid immers onderhoud moet gedaan worden en goed gepland worden.
Ik zie de Egbert Wagenborg overigens niet zo'n ouderwets HWAL reisje maken met 7 man en dan bomen laden op rede voor Takoradi
Als ik dan nu zo'n joekel van een binnenvaartschip de sluis bij Eefde in zie schuiven, met moeder aan het wiel en alleen pa op de bak, zonder ergens iets aan te stoten en zonder gedoe en geschreeuw, dan moet dat met een zeeschip toch ook wel kunnen wat betreft moderne hulpmiddelen.
Je moet wel voldoende motorkracht hebben om een bakkie slecht weer aan te kunnen, enfin Wagenborg zal er wel over nagedacht hebben toch?