Gezocht Foto's van Gulf Cobla (Dubai)

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
GCmh2
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 apr 2018 20:00

Gezocht Foto's van Gulf Cobla (Dubai)

Bericht door GCmh2 »

Beste zeemannen,

ik ben al een tijdje opzoek naar oude foto's van Gulf Cobla uit de jaren 80. helaas is er via het internet heel weinig te vinden. vandaar dat ik het via deze weg probeer. ik ben opzoek naar de cutterzuigers Jebel Ali Bay. Zabeel Bay en de Al wassl bay (eiland)

Nico
Berichten: 36
Lid geworden op: 08 mar 2006 12:57
Locatie: hoogvliet

Re: Gezocht Foto's van Gulf Cobla (Dubai)

Bericht door Nico »

Facebook: Baggernostalgie

Gr, Nico
lodonk
Berichten: 377
Lid geworden op: 30 okt 2008 16:11

Re: Gezocht Foto's van Gulf Cobla (Dubai)

Bericht door lodonk »

En bij www.dredgepoint.org onder owners Costain Blankevoort of onder equipment naam zuiger
j.haver
Berichten: 1534
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:09

Re: Gezocht Foto's van Gulf Cobla (Dubai)

Bericht door j.haver »

2x Gulf Cobla ;

Al Wassl Bay en de Jebel Ali Bay
Bijlagen
all_wassl_bay.jpg
all_wassl_bay.jpg (73.59 KiB) 6176 keer bekeken
Jebel Ali Bay.jpg
Jebel Ali Bay.jpg (74.81 KiB) 6176 keer bekeken
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Gezocht Foto's van Gulf Cobla (Dubai)

Bericht door Wim Plukker »

Bij Gulf Cobla staat nog immer een model van de AL Wassl Bay en een kennis van mij heeft daar destijds foto's van gemaakt en opgestuurd.
Maar ja, waar staan die dingen? :roll:
"Beauty is in the eye of the beholder"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Gezocht Foto's van Gulf Cobla (Dubai)

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Maar ja, waar staan die dingen?
Tjaa Wim, daar zeggie me zowat! :lol: Ik weet zeker dat ik een behoorlijk archief van het Gulf Cobla baggermateriaal heb "ergens op een losse hard drive" of schoenendoos........maaaar kan het weer niet vinden.Ooit vroegaah bij Werf van Rees nog een heel stel kleine maar vrij zwaar uitgevoerde cutters/boosters voor ze gebouwd de " Dubai Bay" Bouw# 737 in 1975; de "Deira Bay" Bouw# 744 in 1978; de "Garhoud Bay" Bouw# 747 in 1977 en de " Hattah Bay" Bouw# 748 en " Hamriya Bay" Bouw# 751- de laatste 2 beiden boosters in 1977. Kan me nog goed herinneren dat de Jebel Ali Bay tesamen met een zwik ander baggermateriaal op een afzinkbak vanaf Amsterdam/Ijmuiden onderweg naar de PG 'savonds voor de kust van Scheveningen de lampen aanstak voor de toeschouwers aan de wal.Them were the days :lol: Ik denk dat ik nog wel papieren foto's er van heb "ergens" :roll: als ik daar iemand een plezier mee kan doen hoor ik het wel.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Gezocht Foto's van Gulf Cobla (Dubai)

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Van ut een komt soms het ander, hier nog wat GulfCobla bagger materiaal.
Bijlagen
DubaiBay.jpg
DubaiBay.jpg (202.08 KiB) 6082 keer bekeken
DubaiBay1.jpg
DubaiBay1.jpg (165.56 KiB) 6082 keer bekeken
Deira-GarhoudBay.jpg
Deira-GarhoudBay.jpg (195.19 KiB) 6082 keer bekeken
Deira-GarhoudBay1.jpg
Deira-GarhoudBay1.jpg (100.26 KiB) 6082 keer bekeken
Deira-GarhoudBay2.jpg
Deira-GarhoudBay2.jpg (207.5 KiB) 6082 keer bekeken
GarhoudBay-#747.jpg
GarhoudBay-#747.jpg (94.78 KiB) 6082 keer bekeken
Hattah-HamriyaBay.jpg
Hattah-HamriyaBay.jpg (135.89 KiB) 6082 keer bekeken
Hier staat Siem Blokland-schipper van de Corrie rechts op de foto.
Hier staat Siem Blokland-schipper van de Corrie rechts op de foto.
Hattah-HamriyaBay1.jpg (182.14 KiB) 6082 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Gezocht Foto's van Gulf Cobla (Dubai)

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Laatste foto
Bijlagen
HamriyaBay-#751-Proefdraaien.jpg
HamriyaBay-#751-Proefdraaien.jpg (76.04 KiB) 6081 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Gezocht Foto's van Gulf Cobla (Dubai)

Bericht door Allen »

Gulf Cobla000.JPG
Gulf Cobla000.JPG (210.56 KiB) 6034 keer bekeken

Gulf Cobla001.JPG
Gulf Cobla001.JPG (172.19 KiB) 6034 keer bekeken

Gulf Cobla002.JPG
Gulf Cobla002.JPG (164.38 KiB) 6034 keer bekeken

Gulf Cobla003.JPG
Gulf Cobla003.JPG (171.84 KiB) 6034 keer bekeken
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Gezocht Foto's van Gulf Cobla (Dubai)

Bericht door Breeze »

Jammer dat ik zo weinig foto's heb bewaard/terug kan vinden, maar ik heb in mijn langetermijngeheugen (in tegenstelling tot mijn kortetermijngeheugen) nog wel een paar verhalen zitten over Gulf en Cobla.
De grote klus waarvoor al dit materiaal is gebouwd was de haven Mina Jebel Ali In het zuiden van Dubai richting Abu Dhabi. Het was eind zeventiger, begin tachtiger jaren. De toenmalige Sheikh van Dubai, Maktoum nogwat, had bedacht dat een extra haven wel nodig was voor al zijn megalomane plannen met zijn Sheikhdom. Dus op een goede dag toog hij met zijn gevolg naar het strand, trok met zijn stok een contour in het zand en zei: hier komt Mina (= haven) Jebel Ali. Vervolgens werden de basisplannen opgesteld en een paar civiele ingenieurs, met een ongetwijfeld degelijke Delftsche opleiding, vertelden hem dat het veel goedkoper zou zijn om de haven buiten de kustlijn te ontwerpen en met het opgebaggerde materiaal voor de bassins en toegangsgeulen, de kades op te werpen. Maar aan de woorden van een Sheikh moet niet worden getwijfeld. De Sheikh had bedacht dat een eigen baggervloot ook wel aardig zou zijn, temeer daar zijn Sheikhvriendje? van Abu Dhabi ook all bezig was om een baggervloot aan te schaffen (ADNOC). Een mooie grote cutterzuiger werd besteld bij een NL scheepswerf en voor de toegangsgeul werd er een wandelend cuttereiland ontwikkeld, die het grote voordeel had dat hij ook bij golfgang langer kon doorwerken dan een normale cutterzuiger op een drijvend ponton. Dit innovatieve baggerwerktuig hadden we graag ontworpen en gebouwd langs "De Dijk", maar helaas besliste de klant anders. De verantwoordelijke technische man van Gulf Cobla of eigenlijk van Co(stain)Bla(nkevoort) heeft aan het bouwtoezicht in Japan, naar verluid wat gezondheidsproblemen overgehouden. Wat ik wel jammer vind is, dat het wandelend eiland, na de Dubai-klus nooit meer elders is ingezet. Maar dat is altijd nog beter dan dat andere wandelende cuttereiland op lemen voeten de "Kameel", want die heeft helaas alleen maar proefgebaggerd.
Een deel van Mina Jebel Ali is in het droge uitgegraven en het was natuurlijk puur toeval dat een schoonzoon van de Sheikh in het bezit was van een hele vloot scrapers. Maar het grootste deel is toch vanuit de kustlijn uitgebaggerd en ik had het voorrecht om aanwezig te zijn bij het eerste grondverzet. Dat werd gedaan door aan paar gloednieuwe middelgrote vanRees-zuigertjes. Dit in afwachting van het grote geweld van de grote Gulf Cobla zuigers. De vanRees-zuigertjes deden het wonderwel goed in de harde caprock en ik heb daar toen een paar mooie foto's gemaakt van een stukje Sliedrechts trots in het staalblauwe water van de Golf. De foto's kon ik helaas niet meer vinden, maar ik beloof Harry dat ik blijf zoeken net zolang tot ik ze heb teruggevonden.

N.B. op Google Maps zie ik dat de uitbreiding van Mina Jebel Ali met een grote containeroverslag, toch buiten de kustlijn is gerealiseerd.

Adri

Edit:
"Garhoud Bay" en "Deira Bay" dat waren ze!


Plaats reactie