Bekenden gezocht van de ferry nordwind

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Plaats reactie
Bezigebij
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 apr 2018 13:53

Bekenden gezocht van de ferry nordwind

Bericht door Bezigebij » 15 apr 2018 14:02

Ik heb een enorm leuke vondst gedaan van een schaal van dit bepaalde schip uit 1966.
Ik zoek oud opvarenden of bekenden.
Ik wil graag meer weten over dit bijzondere schip wat is gezonken en wat ik met deze gevonden schaal kan doen.

Groetjes
Bijlagen
Screenshot_20180415-135032.png
Screenshot_20180415-135032.png (140.54 KiB) 939 keer bekeken
Screenshot_20180415-135025.png
Screenshot_20180415-135025.png (247.35 KiB) 939 keer bekeken

Hank
Berichten: 115
Lid geworden op: 26 jul 2004 18:35

Re: Bekenden gezocht van de ferry nordwind

Bericht door Hank » 15 apr 2018 16:04

Niet dat het heel erg is maar het is NORWIND.

Hank

Robert Delhaye
Berichten: 81
Lid geworden op: 09 jun 2013 12:45
Locatie: London, UK

Re: Bekenden gezocht van de ferry nordwind

Bericht door Robert Delhaye » 17 apr 2018 14:53

Met de heer Ian Churcher aan het hoofd begon North Sea Ferries haar activiteiten met de opening van de dienst Hull/Rotterdam (Europoort) vice versa op 17 december 1965. De onder Britse vlag varende 'Norwave' (4.000 brt) was opgeleverd door de AG Weser, Seebeckwerft in Bremerhaven (nu Schichau Seebeckwerft AG). Het schip voer in de oorspronkelijke North Sea Ferries kleuren - een zwarte romp met een brede horizontale oranje band, twee oranje schoorstenen naast elkaar en een geheel witte opbouw. Het schip vertrok stipt om 18:00 uur uit het King George Dock in Hull met passagiers en vrachtwagens aan boord. Na windkracht 9 te hebben ondervonden, kwam de de 'Norwave' de volgende morgen in Europoort aan, waar zij een warm Hollands welkom kreeg.

Een zusterschip, de onder Nederlandse vlag varende 'NORWIND', maakte haar eerste reis uit Europoort op 21 maart 1966. In deze begindagen, maakte elke ferry drie rondreizen per week. Er waren geen afvaarten op zondagavond en dus hadden beide schepen het voorrecht in hun thuishaven afgemeerd te liggen van zondagochtend tot maandagavond.

Vanaf hun begindagen op de Rotterdam/Hull dienst, kregen de 'Norwave' en 'Norwind' de reputatie "vriendelijke" schepen te zijn waarop de passagiers "zich thuis voelden". Hun compactheid schiep een sfeer die men op de huidige, veel grotere, ferries niet kan vinden. Reizigers die regelmatig van de dienst gebruik maakten, herinneren zich in het bijzonder de de gezellige avonden in de Snug Bar achterop. De populariteit bij het reizend publiek aan beide zijden van de Noordzee en het potentieel van het vracht gedeelte van de dienst waren zodanig, dat na iets meer dan twee jaar na de opening, de Rotterdam/Hull dienst dagelijks werd. Dus zowel Europoort als Hull kon adverteren met een vertrektijd om 18:00 uur en een aankomsttijd in de bestemmingshaven om 08:00 elke dag.
Niet alleen bracht deze dienst een vorm van transport die eerder niet beschikbaar was voor hen die wensten te reizen naar Noord Engeland / Schotland, maar het hield ook een geheel verzorgde reis in daar de prijs inclusief avondmaal en ontbijt was. Hoewel de oorspronkelijke "catering" inrichting op cafetaria niveau was, droeg het gratis voedsel (niet bekend op andere ferry routes) bij aan de groeiende populariteit van North Sea Ferries.
In de volgende jaren werden de menu's in de restaurants steeds uitgebreider en de service aan boord steeds beter, hetgeen er toe heeft bijgedragen dat de maatschappij veel waardering oogstte voor "de gehele service".

Door het in gebruik nemen van een nieuw, veel groter schip, op de Rotterdam/Hull dienst kon de 'Norwave' worden gebruikt om de nieuwe passagiersdienst van de maatschappij tussen Zeebrugge en Hull te openen. Tot de aankomst van de tweede jumbo (de onder Nederlandse vlag varende 'Norstar', die op 5 juli 1974 te water werd gelaten), bleef de 'Norwind' op de Europoort/Hull dienst varen. Het schip voer tegengesteld aan de 'Norland' die gebruik maakte van de nieuwe ligplaatsen op beide terminals. De 'Norstar' maakte haar eerste reis op 19 december 1974 en hiermee was de ontwikkeling van de tweede generatie North Sea Ferries schepen afgerond.

Op 11 september 1983 meldde de 'Norwave' brand, toen het onderweg was naar Zeebrugge, maar nog op de Humber voer. De 'Norwave' werd naar het nabije Immingham gesleept waar de passagiers werden ontscheept. Tien dagen later werd het getroffen schip naar Amsterdam gesleept waar reparatie zes weken duurde. Gedurende deze periode nam de 'Norwind' het passagiersvervoer op de Belgische dienst zonder hulp op zich.

Sinds de herstructurering van de eigendomsverhoudingen bij North Sea Ferries in 1981, waren er plannen gemaakt om twee "superferries" te bouwen en de ouder wordende eerste generatie schepen uit de vaart te nemen. Onvermijdelijk was dat juist de schepen die het pionierswerk hadden verricht bij NSF de slachtoffers waren van het moderniseringsprogramma van 1987. In 21 1/2 jaar dienst hadden de 'Norwave' en de 'Norwind' elk meer dan 7.000 oversteken van 200 mijl over de Noordzee gemaakt. Maar, naarmate de jaren vorderden, was niet alleen hun capaciteit voor 249 passagiers ontoereikend geworden, maar was ook het gebrek aan het soort voorzieningen die door de reiziger in de 80er jaren verwacht werden overduidelijk.
Helaas maakten de 'Norwave' en 'Norwind' hun laatste oversteken voor NSF op respectievelijk 30 juni en 5 juli. Ze waren verkocht aan de Griekse Ventouris Line om dienst te doen op haar Patras/Corfu/Bari route. Binnen twee dagen vertrok de 'Norwave' uit Zeebrugge naar de Middellandse Zee als 'Italia Express'. De 'Norwind', die 'Grecia Express' genoemd zou worden, maakte het korte reisje door het kanaal naar Brugge om daar te wachten tot zij aan het eind van de zomer door haar nieuwe eigenaars afgehaald zou worden.

met vriendelijke groet,

Robert Delhaye, Miles Cowsill, Henk van der Lugt.

Plaats reactie