Actiefoto

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14448
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Voortstuwingswerktuig!

Bericht door Harry G. Hogeboom »

:D Hallo Jos!

DAT vind ik nou een intelligente opmerking voor iemand op de brug!
WAT voor motor staat ie bij? Niks geen gelul van dit en dat en wat motte we nou, TER zake!

Nu ben ik van huis uit allemachtig voorzichtig om de stuurlui te corrigeren maar in dit specifieke geval zou ik er een kleine nuance aan toe willen voegen en de vraag als volgt te stellen "WAT voor voortstuwingswerktuig" staat deze scheepswerktuigkundige hier bij!

EN ter verdere aanvulling en ter leringhe ende vermaek! Het feit dat er 4 telegrafen zijn is natuurlijk om aan te geven dat ze op de brug maar een eenvoudig leven lijden, 1 zo'n ding en verder geen kopzorgen.
HET BEDRIJF vraagt uiteraard een flitsende intelligentie om aan de nukken en de kunsten van de heren navigators te voldoen (in de gevallen dat bruggen en steigers en andere ongewenste obstakels in de weg komen)
Vandaar dit plaatje! HET gaat dus niet om ondergetekende, maar ik dacht als ik weer een bescheiden geel bordje er op doe dan hebben de maten in de Kombuis weer een vloed van kommentaar!
DUS! Luistert naar het "management" "WAT voor voortstuwingsmachiene"? geachte collega's, burgers, boeren en buitenlui en verdere zeevarenden! 8)
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14448
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

PS je.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Jurrie,

Ik zie net trouwens dat JIJ die slimme vraag stelde, maar ik weet zeker dat Jos er OOK op was gekomen!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
mink

aktie foto

Bericht door mink »

harry ik weet het niet maar je bent weer lekker op dreef.
h.g mink
Gebruikersavatar
Willem Visser
Berichten: 767
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Willem Visser »

Na de gedane arbeid, tijd voor een biertje.

Afbeelding

Gr Willem
Jos Komen (R.I.P)

Actie

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Willem,
Dat is ook een mooie actiefoto, na het werk een Potje pakken.
All the best
Jos
jurrie

actie foto

Bericht door jurrie »

ik hoor al wel ,dat ik hier geen leerzame antwoorden krijg . ik hou het maar op mijn 1 pk voortstuwing en het stuurwiel+telegraaf zit in zijn bek.
werkt uitstekend moet ik zeggen.zelfs een klapje achteruit is geen probleem. ik heb nog geen aanvaringen gehad en ben ook nog niet over de muur gedonderd tot dusver.

gr jurrie
Jos Komen (R.I.P)

4 telegrafen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Jurrie, dit is toch heel leerzaam?
Op het oude forum staat? stond een verhaal van Harry dat hij met een potloodje al het gemanoeuvreer in een manoeuvreerboekje schreef.
Dus eerst effe rustig de manoeuvre opschrijven in het boekje, als je mazzel had brak de punt niet.
Dan even rustig bekijken of het goed leesbaar was en DAN pas de benodigde klapjes voor- of achteruit geven.
Dus daar stonden vroeger 4 wtk's met 4 van die boekjes en vier scherp geslepen potloden.
Er stonden 2 puntenslijpers standby.
Begrijp je nu waarom men toen overging op brugbediening?
All the best
Jos
jurrie

Bericht door jurrie »

ik denk dat brug bediening wel het beste is wat ons ooit is overkomen op de brug. alleen hadden ze toen wel altijd in een keer luchtproblemen beneden. je moet natuurlijk toch wat blijven voorstellen in het manoevreer bedrijf. gelukkig is het door de jaren heen beter geworden en ik heb natuurlijk de tijd nog meegemaakt van heel modern. de verhouding met de wtks is nu ook veel colegialer in doorsnee. maar ik weet nog steeds niet waar die 4 telegrafen voor dienen.

gr jurrie
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14448
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Je moet het je blijven "voorstellen"

Bericht door Harry G. Hogeboom »

:D Ha die Jurrie!

Het is natuurlijk zaak om je eigen voorstellingsvermogen wat op te krikken, de foto is er niet zomaar op gezet. Het is de bedoeling van de oudere en daardoor automatisch wijzere collega's op dit forum om de jonge klantjes regelmatig nog eens weer wat bij te brengen. Je schrijft zelf al "je moet natuurlijk toch wat blijven voorstellen in het manoevreer bedrijf" In de tijd van Jos en ondergetekende hadden de oudere collega's een verdomde hekel aan klanten die zich "voorstelden" hoe het onder in die tank, de pompkamer OF de bilge was! Je kon daar meestal vrij snel "uit eigen ervaring" over meepraten omdat je , al of niet niet met behulp van maat 46, FF zelf was weze kijke!
Ik weet wel waar die 4 telegrafen voor zijn, en ik val van m'n geloof als Jos dat ook niet weet! Jos is een bijzonder ervaren man op de brug, hij staat bij de telegraaf gefotografeerd zoals ie zegt " op orders van de MK te wachten"
Kijk DAT geeft aan voor iemand die heeft gevaren dat ie ECHT weet wat er loos is!
Ik zou dus zeggen laat maar horen wat je d'r van denkt!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Harry;
eindelijk , inderdaad, geen geel gedoe op de foto. :!: Ik zie op de foto, dat de telegraafhandels in spiegelbeeld geschakeld staan; heb jij dat gedaan of is dat bewust? ik kan me bedieningstechnisch niet voorstelleen dat dat handig is. Zijn het uberhaupt wel diesels, of sta je aan boord van een turbineschip? Je maakt me wel erg nieuwsgierig met je foto. En nu je toch zo vrijgevig bent kun je gelijk meer van dat soort leuke foto's neer zetten .Gauw Harry, voor dat je weer de wellust krijgt om weer op de foto te gaan met je geliefde gele verkeersbord (gnuif gnuif)

Een vettige groet uit de vetput van de sloep
Ton


Plaats reactie