Tallyen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Tallyen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De West Afrikaanse kust...
Op de Sargodha van EAC hadden we in Bremen pallets met halve liters Beck Bier geladen.
Pallets tallyen was uiteraard geen probleem. :wink:
Het bier was bestemd voor Douala, de laatste haven van de kustreis.
De kustreis begon bij Dakar en verder deden we nog een stuk of zes havens aan, o.a. Lagos...
Vanwege al dat bier in ruim 5 werden er in iedere haven wachtslieden ingehuurd om de stuurlieden te ontlasten, we hadden het al zwaar genoeg... :lol:
Het viel soms wel op dat de wachtslieden en de havenarbeiders vaak erg uitbundig waren als ze van boord gingen.
Maar de Deense bemanning bestond ook niet alleen uit koorknapen. :wink:
Er viel dus weinig te tallyen in Douala, alle flessen waren tijdens de kustreis leeggelurkt.
Misschien leverde het statiegeld nog iets op. :wink:

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Tallyen

Bericht door K.Brouwer »

Kijk eens aan, een wtk met gevoel in z'n donder (v+d). Maak je eerlijk gezegd toch niet zo vaak mee 8) . Kom zo wel terug wat betreft tallyen. Dat was voor ons een verschrikking.

Groeten, K.Brouwer.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Tallyen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Maak je eerlijk gezegd toch niet zo vaak mee
En ik me vroegaah maar uitsloven om het licht aan te houden EN de Airco draaiende :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Tallyen

Bericht door K.Brouwer »

Goed, eerst maar eens uitleggen waarom er soms wel en soms niet moest worden getallied. Als de reder het vervoer zelf had afgesloten wilde hij natuurlijk wel weten of het afgesproken aantal pakjes/dozen drums en noem het maar op wel aan boord kwam
want zodra de Bill of Lading voor die getallen getekend werd is de reder hiervoor verantwoordelijk. Dus als er in de loshaven een
tekort van b.v. 100 dozen was draait de reder hiervoor op dus geeft hij aan die ouwe opdracht om zowel bij laden en lossen te tallyen zodat hij zeker weet dat hij niet opdraait voor fictieve tekorten. Dit is nu niet meer van toepassing als het schip in Time Charter gaat. Dan draait de Charteraar hiervoor op dus die laat voor zijn rekening tallyen en draait voor eventuele tekorten op.
Uiteraard bestaan op deze algemene regel weer allerlei uitzonderingen. Bij Atlantic Lines voeren wij in T/C doch zij hadden contractueel bedongen dat de stuurlui verplicht waren om de te laden bevroren garnalen in de laad- en loshaven te tallyen. Dit bleek geen loos iets te zijn daar we in N.Y. regelmatig "plotseling" weer een of twee pallets garnalen verdwenen waren ( een
pallet was 42 of 45 dozen à USD 69 per stuk à 3,65 maakt aardig wat centjes...).Een doos woog 50lbs en er zaten 10 pakken in van 5lbs per stuk.Dammers kreeg hiervoor USD 50 per maand en wij dus niks.Van de schepen met lockers konden we 281,5 mt garnalen laden. Van de schepen zonder lockers weet ik het niet meer,zal wel ongeveer hetzelfde geweest zijn. Ook vervoerden wij er veel bevroren vlees en vis mee, doch dat hoefde niet getalleyd te worden daar in de C/P expliciet stond vermeld dat het garnalen betrof. Heb hier menige strijd met zo'n ouwe over gevoerd die niet eens wist dat er een C/P aan boord was! Mocht er iets niet duidelijk zijn laat mij het dan weten zodat het voor iedereen te volgen is waarom die ouwe's soms zo "raar" doen.

Groeten, K.Brouwer.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Tallyen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

MOT jij niet naar je lappenmandje KB :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Tallyen

Bericht door Erikdepooter »

Ik herinner me een verhaal van de KJCPL (of KPM) waarbij er olifanten mee gingen voor een Europese dierentuin. Natuurlijk getallied. De uitkomst was dat er aan wal drie zijn geteld en aan boord twee. Oftewel één "in dispuut". Of er bij het lossen is nageteld weet ik niet.
Nog los van de kans dat er onderweg jonkies werden geboren. :lol:

Overigens haden we er op de Susanna ook wel gezeik over. Stalen billets vanuit Lulea naar Duitsland, á 2 ton per stuk, in het ruim van een boot zonder laadgerei. Er ontbraken er na het lossen altijd wel een paar, waar ze ons dan de schuld van in de schoenen wilden steken. Alsof we die onderweg met de hand uit het ruim hadden gehaald en aan een of andere opkoper in een roeiboot hadden verpatst.
"Three billets missing, agian, mister mate!" kreeg je dan om de oren.
De bootsman had voor mij een paar op schaal van hout nagemaakt. Die haalde ik dan uit mijn borstzakje en paste daarmee het verschil bij. "I'm sorry. here are the missing ones . . . ".
Die stomme blik die je dan kreeg was goud waard.
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Tallyen

Bericht door K.Brouwer »

D1000113.JPG
D1000113.JPG (267.26 KiB) 1396 keer bekeken
Hierboven liggen we dus in de haven van Abidjan met vier tonijnenjagertjes langszij tonijn (skipjack) in alle vier de ruimen te laden. Er werd van 08.00 tot 17.00 geladen dus overwerkt raakte je er niet van. Dat zwarte ding aan dek is een gewicht. Deze
werd met aanvang lading onder aan een gewichtschaal gehangen om te zien hoeveel de eventuele gewichts afwijking van de schaal was. Als het ladingnet met de tonijn nu van de jager afkwam werd dit net eerst aan dek gelegd, dan werd de schaal aan de haak gehangen en daar werd het net nu aan vastgemaakt en opgehesen waarna de twee tallylui (een van de jager en een van de T/C)
het gewicht aflazen en opschreven. Dan werd het net weer aan dek gelegd, de schaal van de haak gehaald en aan dek gelegd en het net weer aan de haak gehangen en in het ruim geladen.Nogal omslachtig doch dit ter voorkoming dat de schaal kapot ging tijdens het (ruwe) laden. De netten dek aan de zijn oude kapotte visnetten welke voor de separatie bedoelt zijn.Niet alleen per schip doch ook nog per soort tonijn etc. Per dag laden we zo'n 30t-35t per jager. Meestal duurde het zo'n 18-20 dgn voordat we vol waren. Vier tegelijk langszij kwam maar zelden voor. Om de twee dagen een telegram naar MCC (de T/C in San Francisco) om de geladen hoeveelheid door te geven. Zo'n 98 woorden bestaande uit hoofdzakelijk afkortingen 8) . Maar dat ging wel vrij vlot via
PCH op de telefonie op de 22 m/c. Meestal laadden we uit een vriesloods langs de kant. Maakte een keer mee dat er een verschil van 135t zat tussen de opgave van de wal (hier werd zonder schaal geladen) en de diepgangsmerken. Wij hadden 135 t minder in.
T/C gewaarschuwd doch die wist ervan. De vriesloods was geheel leeggekomen en er zat 135t minder in (was gestolen...) doch dat kon men natuurlijk niet aan de douane vertellen dus gaf men gewoon de "juiste" getallen op om zware boetes te voorkomen...
En zo scharrelden we maar lekker door.

Groeten, K.Brouwer.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Tallyen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

WEER laat in de lappen KB? :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Tallyen

Bericht door K.Brouwer »

Altijd al een nachtbraker geweest HGH. Valt je dat nu pas op? :lol: Wees maar blij dat je zo laat nog iets interessants onder ogen krijgt 8) .

Groeten, K.Brouwer.


Plaats reactie