Tallyen
Tallyen
Op tankers had ik daar niets mee te maken, het tallyen gebeurde tijdens het storen door de hofjood als de scheepszwendelaars van Vinke hun handeltje kwamen afleveren.
Dit was vooral een kwestie van de dozen bier in de peiling houden.
Op een Gulftanker op weg naar Bandar Mashur lag er in Bandar Shapur aan de Shatt al Arab een Victory van de VNS en vertelde een ex-leerling van de VNS dat hij daar destijds (zonder airco) de hele dag aan het tallyen was.
En toen we 6 weken later weer terugkwamen lag die boot er nog steeds...
Maar zoals bekend ben ik later op "droge bootjes" gaan varen en daar werd ik er ook mee geconfronteerd.
Op GHV schepen waren er meestal genoeg tallymannen, maar op de KHV schepen was het echt behelpen, vooral als ze met 3 gangen werkten.
Ze zaten daar eigenlijk voor de kat zijn viool, het klopte nooit met de cijfers van de wal.
Bleef er een hijs boven het luikhoofd hangen om te wachten tot de forklift de vorige hijs had weggewerkt.
Goh, is deze hijs nu wel of niet getallyd?
Mijn ervaringen met tallyen zijn dus niet zo positief, maar misschien zijn er Kombuizers die daar anders over denken.
Dit was vooral een kwestie van de dozen bier in de peiling houden.
Op een Gulftanker op weg naar Bandar Mashur lag er in Bandar Shapur aan de Shatt al Arab een Victory van de VNS en vertelde een ex-leerling van de VNS dat hij daar destijds (zonder airco) de hele dag aan het tallyen was.
En toen we 6 weken later weer terugkwamen lag die boot er nog steeds...
Maar zoals bekend ben ik later op "droge bootjes" gaan varen en daar werd ik er ook mee geconfronteerd.
Op GHV schepen waren er meestal genoeg tallymannen, maar op de KHV schepen was het echt behelpen, vooral als ze met 3 gangen werkten.
Ze zaten daar eigenlijk voor de kat zijn viool, het klopte nooit met de cijfers van de wal.
Bleef er een hijs boven het luikhoofd hangen om te wachten tot de forklift de vorige hijs had weggewerkt.
Goh, is deze hijs nu wel of niet getallyd?
Mijn ervaringen met tallyen zijn dus niet zo positief, maar misschien zijn er Kombuizers die daar anders over denken.
-
- Berichten: 1487
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Tallyen
Zelf heb ik als massinissie niet zoveel ervaring met tallyen, maar op de pakjesboten bij Van Uden
in de Zuid waren bij ons aan boord vaak de Sparksen daar mee bezig om hun zakcentjes aan te vullen
(waar moeders thuis niks van wist) en die dan in de Ambuggiebar omgezet werden in Cubalibres
in de Zuid waren bij ons aan boord vaak de Sparksen daar mee bezig om hun zakcentjes aan te vullen
(waar moeders thuis niks van wist) en die dan in de Ambuggiebar omgezet werden in Cubalibres
Re: Tallyen
De ouwe hield haast altijd de tally aan van de eigen bemanning, omdat die vertrouwd werd (wat moest die nu voor reden hebben om verkeerd te tellen), maar ook die werd besodemietert: je telt de dozen 'van links naar rechts, en van boven naar beneden', en vermenigvuldig dat met het aantal wat je in de "diepte" telt... Je moest dus heel goed kijken hoe de dozen gestapeld waren, en in het midden niet een grote holte zat...
Maar op Seatradeschepen werd heel veel getallyed. En vaak niet alleen door de eigen bemanning, maar ook vaak door de verschepers zelf, en soms zelfs door eoa walpief….
Hieronder worden we geladen met tonijn vanuit een jager, askmenievergis was dit in Douala...
Op de jager wordt door eigen mensen getallyed én van de hijs in het net het gewicht bepaald...Ze halen met dat net wél met eigen gerei de tonijn uit hun vriestanks, tezamen met enkele bijvangst-dolfijnen, en dat wordt gewogen zonder bijvangst; daarna werd het net aangehaakt aan onze overstomers
Dat laatste, die weging dus, was voor hun 'de echte' meting, maar aangezien er nogal wat brijn uit die lading loopt (vandaar dat beschermende dekkleed bij ons over dek ligt), ging het ons vaak meer om het aantal...
De waarde van zo'n lading was nogal hoog, en de tallymannen vergeleken hun uitkomsten ook met elkaar....Hoe het gemarchandeer daarna ging weet ik niet, wellicht dat Koert daarover meer kan vertellen...
Maar hieronder, op de laatste foto, zie je onze Philippino-matroos gebroederlijk naast zo'n walpief zitten te tallyen….een andere tallyman is blijkbaar al flauwgevallen bij het zien van zoveel dooie vis...maar persoonlijk denk ik dat hij gewoon is gaan slapen waar hij stond, en 's avonds het aantal werkuren claimde...
Een koud klusje voor die arme dokkers: ik heb eens een inwendige temperatuur gemeten in zo'n tonijn: variërend tussen -25 en -45 graden, en dat zijn bepaald geen dagelijkse temperaturen voor Doualinezen...
Bananen, bijvoorbeeld, werden gewoon ingeladen: 'de wal' scheen wél een tally te houden , het schip niet: de meester flikkert tijdens de reis tientallen dozen overboord, dus 'what's the use' ? Ikzelf heb nooit bijgehouden hoeveel dozen ik over de muur flikkerde , maar ik zag donders goed dat die ouwe altijd nieuwsgierig stond toe te kijken....Maar wellicht stond die dan te tellen, voor "d'eigen adminnestroazie" ???
Maar op Seatradeschepen werd heel veel getallyed. En vaak niet alleen door de eigen bemanning, maar ook vaak door de verschepers zelf, en soms zelfs door eoa walpief….
Hieronder worden we geladen met tonijn vanuit een jager, askmenievergis was dit in Douala...
Op de jager wordt door eigen mensen getallyed én van de hijs in het net het gewicht bepaald...Ze halen met dat net wél met eigen gerei de tonijn uit hun vriestanks, tezamen met enkele bijvangst-dolfijnen, en dat wordt gewogen zonder bijvangst; daarna werd het net aangehaakt aan onze overstomers
Dat laatste, die weging dus, was voor hun 'de echte' meting, maar aangezien er nogal wat brijn uit die lading loopt (vandaar dat beschermende dekkleed bij ons over dek ligt), ging het ons vaak meer om het aantal...
De waarde van zo'n lading was nogal hoog, en de tallymannen vergeleken hun uitkomsten ook met elkaar....Hoe het gemarchandeer daarna ging weet ik niet, wellicht dat Koert daarover meer kan vertellen...
Maar hieronder, op de laatste foto, zie je onze Philippino-matroos gebroederlijk naast zo'n walpief zitten te tallyen….een andere tallyman is blijkbaar al flauwgevallen bij het zien van zoveel dooie vis...maar persoonlijk denk ik dat hij gewoon is gaan slapen waar hij stond, en 's avonds het aantal werkuren claimde...
Een koud klusje voor die arme dokkers: ik heb eens een inwendige temperatuur gemeten in zo'n tonijn: variërend tussen -25 en -45 graden, en dat zijn bepaald geen dagelijkse temperaturen voor Doualinezen...
Bananen, bijvoorbeeld, werden gewoon ingeladen: 'de wal' scheen wél een tally te houden , het schip niet: de meester flikkert tijdens de reis tientallen dozen overboord, dus 'what's the use' ? Ikzelf heb nooit bijgehouden hoeveel dozen ik over de muur flikkerde , maar ik zag donders goed dat die ouwe altijd nieuwsgierig stond toe te kijken....Maar wellicht stond die dan te tellen, voor "d'eigen adminnestroazie" ???
- Bijlagen
-
- NovaZembla 09.jpg (108.66 KiB) 3240 keer bekeken
-
- NovaZembla 10.jpg (137.46 KiB) 3240 keer bekeken
-
- NovaZembla 11.jpg (256.41 KiB) 3240 keer bekeken
-
- NovaZembla 12.jpg (121.75 KiB) 3240 keer bekeken
Oost, west...ook best
Re: Tallyen
Eén grote poppenkast ik heb het gelukkig alleen maar mee gemaakt op Cuba zakkies aardappelen tellen die het ruim uit kwamen. KHV bakkie dus inderdaad iedereen in ploegen helpen. Klopte geen zak van en ik heb ook nooit gehoord hoe het afgelopen is. Maar iemand heeft of te veel of te weinig betaald dat weet ik wel
Trouwens rare jongens die Cubanen bestellen pootaardappelen maar als ze eenmaal gearriveerd zijn eten ze ze vrolijk op bleek later
Trouwens rare jongens die Cubanen bestellen pootaardappelen maar als ze eenmaal gearriveerd zijn eten ze ze vrolijk op bleek later
Re: Tallyen
Trouwens rare jongens die Cubanen bestellen pootaardappelen maar als ze eenmaal gearriveerd zijn eten ze ze vrolijk op bleek later
Dat gebeurde in Brazilië ook wel en hier kwam het omdat pootaardappelen wel ingevoerd mochten worden maar consumptieaardappels niet. Dus dan maar een pootaardappel-etiket er op.
Re: Tallyen
Op de West Afrikaanse kust, terwijl er op rede gelost werd. Altijd prachtig om te zien hoe de gejatte spullen aan de andere kant over de muur gingen. Had vaak medelijden met de stuurlieden(verder nooit hoor).
Re: Tallyen
Man wat liet je me schrikken met je
Maar gelukkigHad vaak medelijden met de stuurlieden
(verder nooit hoor)
Oost, west...ook best
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14434
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Tallyen
Ik ben NU nog bezig met weer op adem te Komen ......in de toekomst TOCH even aan je kollega's denken Jan...voor je weer zoiets opschrijft! ...."we" zijn geen 25 meerHad vaak medelijden met de stuurlieden
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Tallyen
Hij zong er lang geleden al over: Harry Bellafonte.
https://www.youtube.com/watch?v=6Tou8-Cz8is
groeten
Jan van der Pluijm
https://www.youtube.com/watch?v=6Tou8-Cz8is
groeten
Jan van der Pluijm
Re: Tallyen
In Itajai een zak pootaardappelen mee nasr de Dinamarka bar , en dan de hele avond gratis drinken.
Dat waren de leuke dingen.
Groet
Hans
Dat waren de leuke dingen.
Groet
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.