Nederlandse Norness Scheepvaart Maatschappij
Re: Nederlandse Norness Scheepvaart Maatschappij
De Naess Tiger is na Carbo Tiger nog de Anco Norness geworden in 1971 of daaromtrent.
Louis
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Nederlandse Norness Scheepvaart Maatschappij
Zou die foto van de Naess Commander, tijdens de proefvaart zijn genomen? Het ziet er wel erg mooi uit.
Klaas
Klaas
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Nederlandse Norness Scheepvaart Maatschappij
Hotlo's en tankers dat kon prima maar je moest wel zorgen dat er ervaren Hotlo machinisten het spulletje draaiende hielden en dat er originele reservedelen uit Tukkerland aan boord kwamen. Bij deze maatschappij gingen ze er iets te makkelijk mee om. Of ga ik nu iemand op zijn klompen staan?
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Nederlandse Norness Scheepvaart Maatschappij
Ik heb zelf nooit met deze motoren gevaren. Ik ken ze alleen van verhalen van oud collega's en van de verhalen op dit forum. Ik weet niet hoe de wal organisatie bij deze rederij er uitzag. De bekende lijnvaart rederijen hadden meestal een vast en gemotiveerd personeelsbestand en een door de wol geverfde wal organisatie, die voortkwam uit de mensen van de vloot. Ik heb altijd bij wildevaart rederijen gewerkt en daar had je een groot verloop. Ik heb heel wat ongemotiveerde (of onverschillige) figuren voorbij zijn komen. Even snel een diploma halen, of promotie maken en dan vertrekken naar de volgende die weer net iets meer had te bieden. Dus de betrokkenheid bij schip en rederij is dan een stuk minder. Dan de walorganisatie, als die er al is, is ook belangrijk. Bij Vinke, Halcyon en Rederij Amsterdam hadden ze een redelijk goede technische dienst aan de wal.
De grote lijn- en wildevaart rederijen hadden veel ervaring met deze motoren (of ander merken) opgedaan en door schade en schande wijzer geworden. Dit was bij de Norness, het eerste en misschien wel enige schip met deze motor. Ik weet ook niet wat de insteek van deze rederij was ten aanzien van onderhoud. Als ik goed begrijp was ze op de Amerikaanse leest geschoeid en dat is niet te vergelijken met de landen van West-Europa.
Maar ik wil hiermee niet suggereren, dat dit geen goed organisatie was. Ik heb lange tijd een abonnement op de uitspraken van de RvS gehad. En ook bij de "gerenommeerde rederijen" ging het wel eens flink mis.
Klaas
De grote lijn- en wildevaart rederijen hadden veel ervaring met deze motoren (of ander merken) opgedaan en door schade en schande wijzer geworden. Dit was bij de Norness, het eerste en misschien wel enige schip met deze motor. Ik weet ook niet wat de insteek van deze rederij was ten aanzien van onderhoud. Als ik goed begrijp was ze op de Amerikaanse leest geschoeid en dat is niet te vergelijken met de landen van West-Europa.
Maar ik wil hiermee niet suggereren, dat dit geen goed organisatie was. Ik heb lange tijd een abonnement op de uitspraken van de RvS gehad. En ook bij de "gerenommeerde rederijen" ging het wel eens flink mis.
Klaas
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14438
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Nederlandse Norness Scheepvaart Maatschappij
Er zitten toch zeker "tegenwoordig" wel stalen neuzen in die klompen Jan??...veiligheid voooor alles!Of ga ik nu iemand op zijn klompen staan?
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
-
- Berichten: 606
- Lid geworden op: 19 aug 2009 10:14
- Locatie: Naaldwijk
Re: Nederlandse Norness Scheepvaart Maatschappij
Ik heb drie reizen bij de Norness gemaakt als Radio Officier.
Twee van een jaar op de Naess Tiger en een op de Naess Lion van 9 maanden.
Was een prima club.
Twee van een jaar op de Naess Tiger en een op de Naess Lion van 9 maanden.
Was een prima club.
- sparky-san
- Berichten: 2094
- Lid geworden op: 23 mei 2019 17:27
Re: Nederlandse Norness Scheepvaart Maatschappij
Wat aanvullingen op Norness.
on a clear day, you can see forever . . . .
- sparky-san
- Berichten: 2094
- Lid geworden op: 23 mei 2019 17:27