Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)
Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)
Er heeft jarenlang een kustertje van Bordeaux naar Krefeld-Ueringen gevaren met wijn voor Asbach-Uralt.Toen ze de honderdse reis deed kregen alle schippers,die daar met hun schip lagen een fles Asbach-Uralt.Lekker! Groet,Arie.
Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)
Eind jaren zestig, begin jaren 70 waren in mijn ogen de gouden dagen van de smokkel. Elk weekreisje weer een flesje en een slofje voor de verkoop waren leuke aanvullingen op de gage.
Maar mijn tijd op de Balticborg spande wel de kroon.
Daar werden dozen " cognac" (doodgewoon vieux )onder de lading zout verstopt ..
Deelname aan deze lucratieve bezigheid liep via de bootsman, die de supervisie over deze operatie had.
Hoe de inkoop precies liep weet ik niet meer, maar we deelden achteruit allemaal in de opbrengst.
En die was niet misselijk. Mijn o/g gage werd ruim aangevult.
De dozen drank werden verkocht aan een soort handelaar in Bohus, bijna elke week weer.
Wel hielden we 1 of 2 flesjes pp achter, want de volgende haven was vaak Karlstad om hout te halen.
En een weekend Karlstad in de zomer was toen 1 groot feest. Zaterdagmiddag na werktijd werden er op het zonnige achterdek wat stoelen neergezet en dan kwamen de dames vanzelf. Sommige werden zelfs door familieleden met de auto gebracht.
Tja, gratis drank verstrekken was een groot ding toen in Zweden, omdat het land een soort "drooglegging" opgelegd had gekregen.
En over sex deden de Zweedse meiden ook niet echt moeilijk.
Ja, het was een mooie zomer om 17 jaar oud te zijn.
Maar mijn tijd op de Balticborg spande wel de kroon.
Daar werden dozen " cognac" (doodgewoon vieux )onder de lading zout verstopt ..
Deelname aan deze lucratieve bezigheid liep via de bootsman, die de supervisie over deze operatie had.
Hoe de inkoop precies liep weet ik niet meer, maar we deelden achteruit allemaal in de opbrengst.
En die was niet misselijk. Mijn o/g gage werd ruim aangevult.
De dozen drank werden verkocht aan een soort handelaar in Bohus, bijna elke week weer.
Wel hielden we 1 of 2 flesjes pp achter, want de volgende haven was vaak Karlstad om hout te halen.
En een weekend Karlstad in de zomer was toen 1 groot feest. Zaterdagmiddag na werktijd werden er op het zonnige achterdek wat stoelen neergezet en dan kwamen de dames vanzelf. Sommige werden zelfs door familieleden met de auto gebracht.
Tja, gratis drank verstrekken was een groot ding toen in Zweden, omdat het land een soort "drooglegging" opgelegd had gekregen.
En over sex deden de Zweedse meiden ook niet echt moeilijk.
Ja, het was een mooie zomer om 17 jaar oud te zijn.
Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)
Lieve mensen, wat een reacties weer, dank jullie wel hoor! Ik ga ze morgen eens op mijn gemak doorlezen!
Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)
Je vroeg nog naar werktijden....
Dat hing af van de soort vaart, khv of ghv. De khv was voor de officieren meestal 6 uur op, en 6 uur af voor matrozen als roerganger 3 uur op, 6 uur af askmenievergis… De enige machinist liep ongeveer mee met de ouwe: 6-12 en 18-24, maar dan 8-12 en 18-23 én 's nachts een rondje 2-3 (ong)
Met 2 machinisten werd het dan ook 6 op, 6 af
De ghv heeft 4 uur op en 8 uur af, de roergangers (weet het niet meer zeker) 2 uur op,8 uur af
De wachten hadden dan ook namen : 0-4 Hondewacht (2e strm/3ewtk), 4-8 Dagwacht (1e strm/2e wtk), 8-12 Voormiddagwacht (3e strm/4e wtk), 12-16 Achtermiddagwacht (2e strm/3ewtk), 16-20 Platvoetwacht (1e strm/2e wtk), 20-24 Eerstewacht (3e strm/4e wtk). Maar de rangen/wachten die hier zijn genoemd was destijds bij de Nedlloyd; andere rederijen hielden andere rang-wacht volgorde's aan
Lees ook eens hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Scheepswachten
Onbemande mk's heb ik nooit echt meegemaakt; ik was er ook altijd een felle tegenstander van. Wie ooit branden in de mk heeft meegemaakt, wilde géén onbemande mk's !
Dat hing af van de soort vaart, khv of ghv. De khv was voor de officieren meestal 6 uur op, en 6 uur af voor matrozen als roerganger 3 uur op, 6 uur af askmenievergis… De enige machinist liep ongeveer mee met de ouwe: 6-12 en 18-24, maar dan 8-12 en 18-23 én 's nachts een rondje 2-3 (ong)
Met 2 machinisten werd het dan ook 6 op, 6 af
De ghv heeft 4 uur op en 8 uur af, de roergangers (weet het niet meer zeker) 2 uur op,8 uur af
De wachten hadden dan ook namen : 0-4 Hondewacht (2e strm/3ewtk), 4-8 Dagwacht (1e strm/2e wtk), 8-12 Voormiddagwacht (3e strm/4e wtk), 12-16 Achtermiddagwacht (2e strm/3ewtk), 16-20 Platvoetwacht (1e strm/2e wtk), 20-24 Eerstewacht (3e strm/4e wtk). Maar de rangen/wachten die hier zijn genoemd was destijds bij de Nedlloyd; andere rederijen hielden andere rang-wacht volgorde's aan
Lees ook eens hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Scheepswachten
Onbemande mk's heb ik nooit echt meegemaakt; ik was er ook altijd een felle tegenstander van. Wie ooit branden in de mk heeft meegemaakt, wilde géén onbemande mk's !
Oost, west...ook best
Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)
Hallo jdbvos,
Als je de wacht liep met 3 man, 2 matrozen + 1 matr.o/g 4 uur op 8 uur af had je 3 torns , 1 uur 20 min. vrij torn ,uitkijk ,roer torn ,
in mijn bij de S.M.N.
zonder automaat ""
grtn
Chris. Vr.
Als je de wacht liep met 3 man, 2 matrozen + 1 matr.o/g 4 uur op 8 uur af had je 3 torns , 1 uur 20 min. vrij torn ,uitkijk ,roer torn ,
in mijn bij de S.M.N.
zonder automaat ""
grtn
Chris. Vr.
Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)
Dank je voor de aanvulling Chris !
Oost, west...ook best
Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)
@ Jan,
Luxe jongens nog bij de Neddloyd, ik heb nooit anders mee gemaakt als dat ouwe en meester toch ook op de brug en de mk waren:
08-12/20-00 kapitein/3e stuurman + hwtk/ass.
12-16/00-04 2e stuurman + 3e mach.
16-10/04-08 1e stuurman + 2e mach.
Was bij Seatrade ook zo, heb jij toch ook bij gevaren?
Luxe jongens nog bij de Neddloyd, ik heb nooit anders mee gemaakt als dat ouwe en meester toch ook op de brug en de mk waren:
08-12/20-00 kapitein/3e stuurman + hwtk/ass.
12-16/00-04 2e stuurman + 3e mach.
16-10/04-08 1e stuurman + 2e mach.
Was bij Seatrade ook zo, heb jij toch ook bij gevaren?
Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)
Ja Louis, dat klopt, maar Seatrade was hoofdzakelijk khv en die mentaliteit heerste daar dus, en later moest de ouwe en de meester bij de Nedlloyd (en alle ghv, had ik gehoord) idd weer de wacht in voor 1 wacht/dag... Maar dat heb ik niet meegemaakt... Op de Karakorum voeren we zelfs nog met 50 man bemanning !
En daarmee sleurden we een 12000 t mee... Ik voer later op het khv-schip Noordzee als 'vaste' hwtk en we sleurden bijna 10000 t mee, met 12 man...
Normaal 11, maar op het hoge merk was een sparks verplicht, en werd het 12
(even ter verduidelijking voor Zaagvis...)
En daarmee sleurden we een 12000 t mee... Ik voer later op het khv-schip Noordzee als 'vaste' hwtk en we sleurden bijna 10000 t mee, met 12 man...
Normaal 11, maar op het hoge merk was een sparks verplicht, en werd het 12
(even ter verduidelijking voor Zaagvis...)
- Bijlagen
-
- Noordzee Sydney.jpg (113.45 KiB) 5891 keer bekeken
Oost, west...ook best
Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)
Om nog even terug te komen op de bezetting van de wachten betreft de S.M.N. [toen] op de brug ,
acht / twaalf _ derde stuurman / kaptein / [stand by] leerling , indien aan boord
twaalf / vier _ eerste stuurman /vierde stuurman
vier /acht _ tweede stuurman / leerling , indien aan boord
grtn .
Chris . Vr .
acht / twaalf _ derde stuurman / kaptein / [stand by] leerling , indien aan boord
twaalf / vier _ eerste stuurman /vierde stuurman
vier /acht _ tweede stuurman / leerling , indien aan boord
grtn .
Chris . Vr .
Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)
Bij de SMN kwam de hwtk alleen beneden tijdens manoeuvreren of ongein in de machinekamer. Ik liep als ampat 8-12 en officieel moest de hwtk op mij passen tijdens mijn wacht. Niet dat het gebeurde, ik werd al snel d.d. 4de en ging naar een turbineschip.
Nooit eerder gezien of op gewerkt, nummer 2 gaf mij een uurtje bijles en verder moest je het maar rooien, enfin prima leerschool
Nooit eerder gezien of op gewerkt, nummer 2 gaf mij een uurtje bijles en verder moest je het maar rooien, enfin prima leerschool