Lagos / Apapa

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Op de rede van Lagos

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Verhalen en geruchten...
Cementschepen die zich aanmeldden bij Chief Pilot Office en daarna elders hun cement gingen lossen en na een jaar elders rondgescharreld te hebben weer terugkwamen op de rede uiteraard met cement... toen ze bijna aan de beurt waren om voor de kant te gaan. :)
All the best
Jos

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Op de rede van Lagos

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ja, hoor, Jos, dat klopt helemaal. De Grieken waren daar meesters in en deden dat in hechte onderlinge samenwerking.
Eén schip hield de wacht en de tally bij; de anderen haalden alleen maar een nummertje en gingen daarna vrolijk weer aan de vaart. :-D
Hoe het nu is, weet ik niet, maar in die jaren was het een land waar je helemaal niet wilde zijn.
Als je altijd van mening was geweest dat alle mensen gelijk zijn en een overtuigd en enthousiast voorvechter van integratie en coöperatie en educatie en vreedzame co-existentie, dan waren een paar dagen in Lagos aan de wal voldoende om een heel ander mens van je te maken. :roll:
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Op de rede van Lagos

Bericht door dita »

Jaap Jager schreef:Reactie op Lagos...

En in de rivier deed men en dreef werkelijk van alles, een groot open riool. >
Inderdaad het was een riool daar in Lagos. Het was in 1980 toen ik daar lag met de "Leidesegracht" op de rede lag wachtend op een berth. Een bevriend Fins-Hollands echtpaar dat daar toen woonde haalde mij op met een grote sloep voor een tochtje naar de binnenlanden. Ook hun zoontje Karel van zes jaar oud, was mee. Varende op de rivier zei het jochie opeens:"Hij is er niet meer". Mijn vriend legde mij uit dat zij 's ochtends hier een lijk waren gepasseerd.Wat lijken betreft is West Afrika veel belovend. Enige dagen eerder in Takoradi en een ochtend wandeling makend over de kade stond er ergens een schare mensen rond een bolder, waaraan aan een touw een lijk bevestigd was. In het water zelf dreef nog een tweede. De mannen hadden zo ik het begreep 'snachts geprobeerd in te breken in een container en de wachtsman had ze dan ook maar gelijk neergeschoten. De lijken bleven daar de een hangende en de ander drijvende op het tij, tentoongesteld tot de volgende dag, toen ze opgehaald werden door een vrachtwagen en ze naar de afvalstortplaats brachten. Dezelfde avond was ik thuis bij de havenconsult, een Nederlander die daar gestationeerd was van de ontwikkelingshulo. Hij vertelde dat de lijken daar zolang ten toon lagen als waarschuwing voor anderen. "Stelen uit de lading mag nu eenmaal niet". Afin, hij kon er niets tegen doen. Het was nu een maal de gewoonte.
All the best
Martin/Hamina
Bijlagen
Karel van zes aan het roer op de rivier naar Lagos. Aan de einder de "Leidsegracht" april 1980
Karel van zes aan het roer op de rivier naar Lagos. Aan de einder de "Leidsegracht" april 1980
karel lagos.JPG (14.23 KiB) 6654 keer bekeken
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Op de rede van Lagos

Bericht door dita »

[quote="dick/brazil"]In plaats van 60.000 ton, werd er 600.000 ton cement besteld.
quote]

Dick, dat van die extra nul heb ik ook eens gehoord.
De rede lag dik van de cement-schepen. Maar Spiethoff, lading papier en staal, had zijn eigen sleepbootjes en bakken liggen. Met eigen personeel natuurlijk. Dus bij ons ging het gesmeerd.
All the best
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Op de rede van Lagos

Bericht door Brazuca »

@ Martin, et al,

Ik heb op het internet een referentie gevonden dat Nigeria in 2003 6,4 Miljoen ton (Mta) geïmporteerd zou hebben.
Dat lijkt mij onwaarschijnlijk veel, maar zou wel een verklaring kunnen zijn voor het grote aantal schepen op de rede van Lagos en Port Harcourt.

Hier staat de referentie
Jos Komen (R.I.P)

Re: Op de rede van Lagos

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

In 1975 lag ik met de Sibonga van EAC in Lagos Apapa eindelijk na vele maanden wachten voor de kant.
Achter ons meerde een Duits kustertje af en even later kwam er een Duitser, slechts gekleed in zijn pendek bij ons aan boord. :)
Was die ouwe van dat kustertje.
Ze waren op de rede beroofd en het schip was volledig gestript door de piraatjes.
Toch wel aardig van die gasten dat ze de iedereen hun pendek lieten behouden. :)
Alles wat los zat of demontabel was werd in een barge gedumpt die langszij lag en niemand had argwaan.
De bemanning van dat Duitse kustertje vond uiteraard een gastvrij onthaal op de Sibonga. :)
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Lagos / Apapa

Bericht door Breeze »

5 mrt '17, jdbvos schreef: 05 mar 2017 19:11 Ik heb destijds heel wat keren gebeden of ons lieve heer eventjes een week lang benzine kon laten regenen in dat godvergeten kutland, en meteen daarna een onweersbuitje...
Of dat eoa schip uit Verweggistan eens zou vergeten z'n achtertrosje los te gooien en dat hele Nigeria de vergetelheid in zou slepen.
Al terugbladerend, kwam ik deze posting tegen en kan niet nalaten om te reageren op deze quote over dit "godvergeten kutland". Wel door de ogen van een landrot, maar veel (bijna alles) in Nigeria houdt verband met olie, havens, corruptie, geweld en ga zo maar door.
In augustus 1977 maakte ik een studiereis naar Nigeria om de methodes en problemen van de Nederlandse baggeraars te inventariseren. Na afloop van de reis, zei ik met volle overtuiging: nooit wil ik ooit nog één voet zetten in dit g.v.k.land.
Zo maar wat gebeurtenissen:
Vliegveld
Bij aankomst op het lichtelijk chaotische vliegveld van Lagos, hadden we te maken met douane, die ons moest inklaren. We hadden gehoord dat een briefje van tien Dollar in je paspoort de zaken uitermate bespoedigt en zo geschiedde. Later hoorden we dat er sinds enige tijd een anti-corruptiepolitie actief was, maar het probleem in Nigeria is altijd dat zo'n eenheid binnen no-time ook weer corrupt is.
Baggeraars
De werknemers van de aannemers die we bezochten, waren over het algemeen hardwerkende en nuchtere Hollanders. Er waren er ook bij die verslaafd waren aan het Nigeriaanse leven in de vorm van goed verdienen, (heel) veel booz en makkelijk te verkrijgen en zeer gedienstige bijslapen. Die hadden een bijzonder soort blik in de ogen dat je dacht, jij kan nooit meer aarden tussen de molens en de klompen.
Shell compound
Wij kregen een dag gastvrijheid in de compound van Royale Schelp in de Delta en daar kregen we wat inside verhalen te horen. Een jaar eerder was er een staatsgreep geweest, waarbij het ene zooitje generaals stuivertje wisselde met een nieuw zooitje. Van het ene moment op het andere ben je dan geen generaal meer maar een slechterik en daar moet mee worden afgerekend. De schelpenliefhebbers vertelden dat de executie op TV werd uitgezonden in de vorm van een aantal palen op het strand waar met mitrailleurs langs werd gemaaid. We hadden eigenlijk niet willen kijken, zeiden ze, maar toen puntje bij paaltje kwam, hadden ze allemaal gekeken.
De Grote Schelp zorgt goed voor zijn schelpjes en als gevolg van de onrust in het land hadden ze wat voorzorgsmaatregelen genomen. In elk appartement had iedereen een vluchtkoffer onder z'n bed liggen. Op de tannisbaan van de compound stond een helicopter startbereid en die zou ze naar een voor de kust liggend schip vliegen. En vandaar naar een naburig land, dat hopelijk wat rustiger zou zijn.
Verkeersdiscipline en hoe te handelen bij aanrijding
Vermoedelijk heeft en houdt Lagos het wereldrecord verkeerschaos en ongedisciplineerd rijden. Om het toch een beetje in de hand te houden, worden er door de politie af en toe stipheidsakties gehouden. Dat houdt in dat een verkeersovertreder openbaar wordt afgeranseld. En dan is het weer een paar dagen (ietsje) minder chaotisch.
Wij kregen ongevraagd advies over het zelf achter het stuur zitten. Niet dat we dat ook maar enigszins van plan waren. Want zelf rijden werd heel sterk afgeraden, maar als je daar werkt is het niet altijd handig om afhankelijk te zijn van een chauffeur. Dus sommige baggeraars reden toch zelf. Dan is er altijd de mogelijkheid dat je onverhoopt een aanrijding hebt met b.v. een overstekend kind. Een kleine kans, want alle Nigeriaanse kinderen gedragen zich uiterst gedisciplineerd. Na zo'n aanrijding kan je een paar dingen doen. Ten eerste, uitstappen en kijken of je kan helpen. Niet doen, want je wordt gelynched door de mob, d.w.z. familie en goede vrienden. Ten tweede, hard wegrijden. Niet doen, want de kans is groot dat je nummer wordt genoteerd en je wordt opgespoord. Ze gooien je minimaal een paar dagen in het cachot en de politie ziet elke witman als een potentiële melkkoe. Ten derde en de enige goede reaktie, hard rijden naar het dichtsbijzijnde politieburo en bescherming zoeken.
Nergens zeker van
Er zijn weinig dingen zeker in dit land en dat geldt zeker voor reserveringen. Een hotelreservering met schriftelijke bevestiging wordt vriendelijk bekeken en even vriendelijk afgewezen, wai weete van naks signor. Zonder goede kruiwagen of voldoende Naira's of Dollars kan je het slapen dus wel vergeten. Hetzelfde geldt voor reserveringen op binnenlandse vluchten. Als je denkt met een uitgereikte instapkaart zeker te zijn van een plaatsje in het vliegtuig, moet je niet achteraan in de rij gaan staan, want dan blijf je moederziel alleen achter op het platform.
In ons gezelschap was een wat oudere man van Smitweld Nijmegen. En die kon na een paar dagen niet meer tegen de Nigeriaanse sfeer en vooral niet tegen steeds die onzekerheid over alles. 'k Wil naar huis, zei hij.
Taxi's
Bij aankomst waren we buiten het stationsgebouw praktisch aangerand door taxichauffeurs, die hun diensten aanboden. Slim als wij waren hebben we een deal gesloten met een betrouwbaar (sic) uitziende chauffeur om voor een vast bedrag ons een week te vervoeren. Prima plan, maar een kleine hik was dat in Lagos de auto's afwisselend op even en oneven dagen alleen met even en oneven nummers mogen rijden. Niet dat door die maatregel de verkeerschaos ook maar iets minder werd. Maar elke Nigeriaan heeft wel een familielid of een beste vriend die dan de verboden dag wil opvullen.
Bij het vertrek werden we keurig afgezet door onze vaste chauffeur bij het vliegveld en toen wilde hij meer geld dan het afgesproken bedrag, uiteraard. We waren het na een week zo zat allemaal, dat we hem bijna het vliegveld hebben rondgeschopt. Achteraf maar beter ook dat we het niet hebben gedaan, want ze hebben altijd wel een familielid of beste vriend die even wil helpen het probleem op te lossen.

Het is natuurlijk niet netjes om een heel volk over één kam te scheren en het kunnen natuurlijk nooit allemaal SOB's zijn, want we hebben ook hele aardige Nigerianen ontmoet. Het is uiteraard een zeer subjektief iets, maar ik denk dat ze te snel rijk zijn geworden, doordat ze makkelijk olie uit de grond konden halen (of het af te tappen van de Schelpleidingen). Het gevoel had ik af en toe, dat het net leek alsof ze je haten.

Adri
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Lagos / Apapa

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Het gevoel had ik af en toe, dat het net leek alsof ze je haten.
Toch wel " gevoelig"van je Breeze :lol: Toen ik daar "in the sixties" ook zo af en toe wat rond koekeloerde had ik ook een beetje " mijn heel duidelijke konklusies getrokken" :lol: :mrgreen: Niet lang nadat bovengenoemde " Breeze" daar zijn studiereis maakte kreeg ik een " ogenschijnlijk" ZEER aantrekkelijk aanbod van een niet nader te noemen Grote Baas van een nu nog steeds befaamde Nederlandse Baggeraar om in dit hierboven zo beminnelijk omschreven land mijn manageriele en technische kunsten te gaan vertonen om hun bagger spulletjes daar " baggerend" te houden. :roll: :lol: 't Is ter jaa naaait van gekoom'n! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Lagos / Apapa

Bericht door K.Brouwer »

Lag eens in pakweg '94 met de Majestic daar vis te lossen. Voor ons lag de Inca welke onder Duits management voer met een Ned. kapitein en Filipijnse bemanningsleden. Een van die Filippino's had 's middags op de markt een geel geschilderde mus als kanariepiet gekocht en was hier erg blij mee. Enkele uren later werd die boot bestormd door "officials" welke de "kanariepiet" in beslag namen en de gehele bemanning arresteerden m.u.v. een machinist en die ouwe welke zich net op tijd in de m.k. hadden weten te verstoppen. De reden van de arrestatie/in beslagname gele mus weten jullie natuurlijk al. Het was het meest "beschermde/zeldzame" vogeltje wat er in Nigeria te vinden was! Dit verhaal hoorde ik van die ouwe die veel later een biertje bij ons a/b kwam drinken. Hij wist dat wij Satcom A hadden dus sloop 's avonds naar ons schip om met z'n reder te kunnen bellen...
Dikke pech dus, halverwege werd hij alsnog gearresteerd. Heeft aardig wat centen gekost en die lullo's komen er nog mee weg ook.
Lagos...kan daar echt een dik boek over schrijven. Heb ook jarenlang daar naar die plug gezocht wat die zaak daar drijvende hield,
doch zoals je ziet heb ik die ook nooit kunnen vinden :wink: .

Groeten, K.Brouwer
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Lagos / Apapa

Bericht door Erikdepooter »

Hee, er is hierover zelfs een apart topic. :-D
Dat sliep al voordat ik lid werd maar is nu weer ontwaakt.
Sorry Jos, ik had misschien beter moeten kijken.
Daarom maar als verwijzing: http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... pa#p365172
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)


Plaats reactie