Lagos / Apapa

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Lagos / Apapa

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

In de jaren zeventig heb ik maanden lang op de rede liggen stinken.
met de "Sibonga" de"Sargodha" beiden Deense schepen van EAC en later met de Klipper uit Scheveningen.
Piraterij is een oud verschijnsel, de OIC-schepen hadden er na een reis van drie jaar bij Duinkerken ook al last van en toen de Batavieren de Rijn op voeren werden ze ook met piraten geconfronteerd.
Maar een paar maandjes Lagos Road ging toch niet in je kouwe kleren zitten.
Ik liep op de "Sibonga" de hondenwacht, het tijdstip waarop de boys meestal toesloegen.
VHF kanaal zestien stond altijd bij en je kon de hele nacht genieten van al het gekrijs en geouwehoer en van grapjassen die de Chief Pilot nadeden.
Pure verveling.
De chief pilot was 's nachts nooit actief, maar iedere keer werd een schip of soms meerdere schepen gesommereerd het anker very quickly te hieuwen en naar de outerbouy te gaan.
Dan zag je die ellende aan en kon je het uitstekend volgen via de vhf.
En de dreiging van de piraten, daar waren we op die Deense schepen goed op voorbereid. Ze zaten echt te wachten op een paar zwarte handjes op het potdeksel.
Overdag lekker varen met de sloep om te buurten, dat liep ook wel eens uit de klauwen als we toevallig op een schip kwamen waar een ouwe bekende van iemand op zat en dan moest ik als sloepscommandant van ellende maar meedoen.
Tenslotte kan ik niet tegen de wens van de Deense Chief Engineer ingaan.
Dus er zijn ook wel leuke herinneringen.
All the best
Jos

Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Bericht door Eric »

Die foto, was dát op de rede van Lagos?
Het lijkt D-Day wel!
Wat moeten die schepen daar allemaal?

Groeten,
Ericf
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Eric,
Ik heb helaas niet de hele foto kunnen scannen, er lagen er nog veeeel meer.
Ergens ook een stukje vaderlandse geschiedenis wat bij het scheepvaartonderwijs hoort.
"Congestie" heet dat in de volksmond.
Vandaar dat ik een nieuw hoofdstuk hierover begon, want zelf heb ik nog een en ander erover te vertellen en ik neem aan dat er meerdere Kombuizenaars zijn die daar in die tijd ook geweest zijn.
All the best
Jos
Gebruikersavatar
janvanduin
Berichten: 709
Lid geworden op: 21 jul 2004 20:47
Locatie: noordwijk
Contacteer:

Bericht door janvanduin »

Ha ,ja dat herrinner ik me nog wel,ik zat toen een jaar in lagos te baggeren
en de meeste van die schepen hadden cement als lading. een of andere grapjas had cement besteld,en er was iets mis gegaan,teveel cement en niet genoeg mogelijkheden om te lossen.
een paar smits schepen die met spullen voor ons kwamen hebben we zelf gelost.
er werkte toen een duitse firme. Julius berger, die bouwde viaducten waar een hoop cement en beton voor nodig was.
grts jan.
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Lagos rede

Bericht door Ton Pekel »

Helaas heb ik die tijden ook mee mogen maken daar op de rede van lagos
in de jaren eind 60 / 70
Ik heb hier heel wat ankerdagen mee gemaakt met power op de brandblus aan dek want ze stalen als de raven daar.
Eindelijk was je aan de beurt om te lossen dan mocht je naar binnen
Ja, Apapa, Club 22 ,Jos kent die de smerigste Club wel die je kon bedenken, een shortje buiten tussen het beton was inclusief voor de liefhebber omgerekend F 5,00 maar dan had je ook wat.
(Acht dagen in de kijkdagen met een spuit van de stuurman)
En als je gelost was mocht je weer naar buiten op de rede om weer een weekje of meer te wachten om weer naar binnen te gaan om te laden
Nee, Nigeria, heb ik geen goede memories aan.
Ik heb er eens in de bak gezeten toen zat ik op de "Volta Wisdom"
Bemanning bestond uit Ghanesen en die werden toen zomaar tijdens "familie" bezoek in de gevangenis gezet
Een was er ontsnapt en vertelde het verhaal aan boord.
Daar de Volta Wisdom op het punt stond te vertrekken in die nacht werd in overleg met de kapitein een commissie samen gesteld om de crew weer aan boord te krijgen.
We hebben een uur met die eikel van de gevangenis zitten lullen dat het personeel clean was en dat we op het punt stonden te vertrekken.
Keek die uit eindelijk op zijn horloge ( luxe merk natuurlijk)en geeuwde
dat zijn collega het overnam
Toen het verhaal opnieuw verteld en die had geen zin om ons geleuter aan te horen en toen zaten wij ook achter de de tralies.
Noodgroep 2 heeft ons en de crew uiteindelijk bij het ochtend gloren
bevrijd maar vraag me na 30 jaar niet meer hoeveel drank dat gekost heeft.
Nu lees ik eigenlijk dezelfde verhalen dus Lagos/Apapa, nee na die 3 jaren heb ik het daar wel gehad
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Ton,
Club 22, Club Towetuuwe noemden die Denen het.
Ben ik regelmatig, wel in gezelschap van een aantal breedgeschouderde skandinavische bemanningsleden een pilsje wezen drinken.
Bovenin was een soort hooischuur, te bereiken met een houten laddertje en daar kon men hun sexuele lusten botvieren.
Het was iedere avond raak, de tent werd bijna dagelijks afgebroken, maar de volgende dag was het gewoon weer feest.
Als vaste gast kon ik veilig terugkeren aan boord, omdat ik een goede relatie had met een van de barkeepers, altijd belangrijk in dit soort tenten, die regelde een taxi voor me.
Want die Denen en Noren met hun brede schouders, die hadden andere prioriteiten.
Ik heb daar een avond met een typische Engelse koloniaal een diepzinnig gesprek gevoerd over Lagos in het algemeen en Apapa in het bijzonder.
Hij deed iets vaags met baggeren, meer kan ik me ook niet herinneren.
"Lagos is the Shithouse of the world".
Deze gevleugelde woorden kan ik me dus wel nog herinneren.
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Bericht door Eric »

In Lagos heb je een Club 21, is dat dezelfde?
Mooie verhalen, maar lijkt me i.d.d. geen pretje.
Ben er in '99 geweest.
Vond Lagos ook geen geweldige ervaring, en dat zonder wachten.
Wel eens leuk om mee te maken, maar één keer is genoeg.
Die vracht moet toch wel héél goed betalen, welke rederij trapt daar anders in?

Groeten,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Rede Lagos/Apapa

Bericht door Ton Pekel »

Kan me nog vaag herinneren dat in dat gebouw Club22 beneden was
en Club21 boven.
Ze deelden(runners) in die tijd (1970) van die gele visitekaartjes uit aan boord en daar stond het op met zwart/witte tekst met dansende dames er op getekend.
Ik heb het kaartje bewaard maar het zal ergens op de zolder in een doos
moeten liggen, zal eens gaan zoeken.
Club21 ben ik nooit in geweest
Was volgens mij ook chicker dus duurder. Jos weet dat ook nog wel denk ik.Heb nog gespit in het album maar kon alleen een foto vinden voor anker op de thuisreis voor Liberia / Monrovia met een pracht deklading tropisch hardhout, het rook nog naar olifantenz..k.

Afbeelding
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Jan van Duin,
Dat kan ik me nog herinneren, er voeren twee HAM baggerschepen destijds daar, de 204 en de 205, neem me niet kwalijk als ik de tel kwijt ben.. :lol:
Ik had op de Deense schepen veel contact met ze op de VHF, 's nachts tijdens de hondewacht effe lekker slap ouwehoeren.
Dat deed ik ook met Nico Hetebrij, de ouwe van de "Holland", een klein kustertje van Holwerda, die 50 ton dynamiet moest lossen en eindeloos gezeik had met de port authorities.
De Holland was op weg naar Singapore en ertussendoor een ladinkie voor Lagos meegepikt.
Frits van Turenhout, want ik kreeg altijd de voetbaluitslagen van hem door.
Op een ander forum heb ik daar een tijd geleden ook iets over geplaatst.
Maar de namen van die baggerschepen, ik ben ze helaas even kwijt.
All the best
Jos
Jan.Rosmolen

Lagos

Bericht door Jan.Rosmolen »

Goede morgen Jos,

Kan je het je ook nog herinneren dat er in die tijd 2 Smit sleepboten
voeren, te weten de Smit Lagos en de Smit Belgie.
In de tijd waar ik het nu over heb voeren daar ook de Sea Lion en de
Solent.


Vr Gr Jan


Plaats reactie