Reefers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Reefers

Bericht door Knisten »

Prachtige schepen ! Ik vind/vond dat trouwens van bijn alle SafMarine schepen. Bedankt voor 't plaatsen.
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten

Jos Komen (R.I.P)

Re: Reefers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Mijn ouwe bootje, de Klipper (1977) is na bijna 40 jaar nog steeds actief als Montelaura. :wink:
montelaura.jpg
montelaura.jpg (151.94 KiB) 7959 keer bekeken
HIER is te zien waar ze momenteel rondscharrelt.

Deze foto is in 1977 gemaakt toen we na garantiedok bij de IJsselwerf, Scheveningen binnenliepen om makreel voor Lagos te gaan laden.
Klipper.jpg
Klipper.jpg (116.08 KiB) 7959 keer bekeken
IDNo: 7625500 Year: 1977
Name: KLIPPER Type: Cargo ship (ref) Flag: NLD DWT: 2668 LPP: 74.2
Builder: Ysselwerf Location of yard: Capelle
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-15
[1983 Lg 96.5m, 2695gt/3459dw] - 80 PACIFIC LADY - 95 KYKNOS I - 96 MONTELAURA
Jos Komen (R.I.P)

Re: Reefers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Scheveningen binnenliepen
Ik stond toen op de bak en moest een sleeptros uitgeven aan de sleepboot.
Vroeg toen: sleepboot??? Ik zie alleen maar een mooringbootje. :)
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Reefers

Bericht door Knisten »

Bij het zien van de foto van de "Montelaura" met die twee zwarte fenders over the side schoot me spontaan iets te binnen. Ik weet niet of ik het al eens verteld heb, maar wij voeren bananen tussen Centraal en Zuid Amerika naar een viertal havens in the U.S.A. met het goede schip "Polar Argentina". Galveston en Gulfport als loshaven genoten bij de bemanning toch wel de voorkeur. Na dat in Galveston de loods overgenomen was en deze met het gezag over eventuele sleepboothulp bij het langszij komen stond te discussieren zagen we in de verte twee scheepjes opdoemen. Het waren inderdaad "onze" slepers, hetgeen onze kapitein de volgende woorden ontlokte, gericht tot de loods."Sir, with all respect, but we cannot use those tugboats".
"And why not ?" was de wedervraag. "Well, you see, I don't want any black streaks or marks on the side of my ship. The tugs can assist, provided they place canvas tarps over their rubber fenders. Can you please let them know ?" 't Bleef even stil, maar de loods greep de hoorn van de VHF en begon de sleepboten te instrueren. Even later wat activiteiten aldaar en voorzien van de tarps kwamen ze langszij en werden wij netjes afgemeerd. "I hope we can have the same arrangement when it's time to depart" sprak die ouwe verder tot de loods, "and thanks for your understanding, also on behalf of my deck-crew", waarna ze een dek lager, onder het genot van een drankje de formaliteiten afhandelden en het lossen begon. Dat verliep voorspoedig en ja hoor, beide sleepboten kwamen de volgende dag weer langszij, voorzien van hun tarps en het duurde niet lang voor dat we onderweg naar Gulfport waren. "Zo", sprak kappie, "dat hebben we toch weer even mooi geregeld en ik hoop dat ze het onthouden voor de volgende keer. De condities waren niet goed voor de Puerto Rico Tradewind Manoeuvre, maar die leren we hen de volgende keer wel." Hij gaf me het "telegrammen-boek" met daarin berichten voor owners, charterers and agents betreffende ETA, resterende lading en temperaturen. "Kom maar een biertje halen als je alles kwijt bent, sparks en bedankt weer voor je hulp op de brug."
Zender opgestart en vervolgens een riedeltje telegrammen verstuurd, via Slidell/WNU, (agents and owners), San Francisco/KPH en Bermuda/VRT, (charterers) en Norddeich/DAN (operators,volgende reis bijzonderheden) En zo kabbelde het leven rustig voort op dit fijne schip met een bijzonder aardige en kleurrijke schipper. Never a dull moment ! QED

Vriendelijke groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2409
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Reefers

Bericht door peelander »

De ouwe van de reefer Transexpress (vaart ze nog?) zal niet zo'n probleem met zwarte strepen gehad hebben.
transexpress (Kopie).jpg
transexpress (Kopie).jpg (44.72 KiB) 7883 keer bekeken
groeten
Jan van der Pluijm
Jos Komen (R.I.P)

Re: Reefers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Twijfelgevalletje, Jan.
Het schip is voor het laatst in mei dit jaar in Letland gesignaleerd met de naam Arzu Express, maar volgens Miramar heet ze nu Fox Bay.

IDNo: 7812036 Year: 1980
Name: FRIGO AFRICA Type: Cargo ship (ref) Flag: ESP DWT: 4392
Builder: Ast Espanoles (AESA) Location of yard: Seville
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-15
86 FROST VEGA - 86 FROST ITALIA - 87 FROST POLLUX - 89 MYS ZHELANIYA - 90 FRIO KOREA - 04 TRANSEXPRESS - 10 ARZU EXPRESS - 16 FOX BAY
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2409
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Reefers

Bericht door peelander »

Bedankt Jos.
Op Vesseltracker vond ik een foto van 19 sept. genomen te Riga van de Azu Express.
Arzu-Express-1529091.jpg
Arzu-Express-1529091.jpg (85.08 KiB) 7781 keer bekeken
Ziet er wel HEEL wat beter uit als in april 2009.
groeten
Jan van der Pluijm
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Reefers

Bericht door v+d »

Wat een beetje tjet al niet kan doen!
Jos Komen (R.I.P)

Re: Reefers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ben toch wel benieuwd wat er met de Arzu Express is gebeurd, heel lang in Riga gelegen? En recent een nieuwe naam, Fox Bay. :wink:
https://www.vesselfinder.com/vessels/AR ... -341864000

http://www.vesseltracking.net/ship/fox-bay-7812036
Jos Komen (R.I.P)

Re: Reefers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Mooi verhaal, Dirk. :-D
Hoe gaat het eigenlijk met je herstel, zit Truckin' USA er binnenkort weer in?

Ik blijf me toch afvragen waarom die Azu Express, nu de Fox Bay, zolang in Riga ligt.
Keurig in de paint, dus niet klaargemaakt om naar de sloop te brengen.
Maar als de vriesinstallatie goed werkt en de hulpmotoren de handel aan de praat kunnen houden zou het wel als diepvriesopslagplaats gebruikt kunnen worden. :wink:


Plaats reactie