Reefers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Reefers

Bericht door Co »

Hallo Jan,
Alleen die Lloyd Santos is meer een on-Duits iets....hoewel: die schoorsteen....
Heeft ook wel iets van de "Frubel" schepen vind ik, Jan.

Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Reefers

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

baltic meridian.jpg
baltic meridian.jpg (30.7 KiB) 5768 keer bekeken
+
BALTIC MERIDIAN 1980 Gebouwd bij Boelewerf. Zusje van de BALTIC MELODY en BALTIC MARINER.
Gesloopt 2010 te India (Alang)
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Reefers

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Op de Polar schepen veel luxe zoals een wenteltrap en veel glas wanden ,en in mijn hut een bankstel waar je in wegzakte .....Helaas weinig staptijd want de nieuwe chief engineer vond het nodig om alle 32 cilinders van de Pilstick engines(2x16?dacht ik)te hönen,en dat was sleutelen en zweten onder de nauwe ruimte tussen dek en die V motoren. :(
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Reefers

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

gryf pomorski.jpg
gryf pomorski.jpg (111.15 KiB) 5474 keer bekeken
+
GRYF POMORSKI 1967 Gebouwd bij Gdanska Lenia Gdansk
Gesloopt 1992 Gadani Beach Pakistan
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Reefers

Bericht door Jacob Bothof »

Man , wat een achteropbouw, voeren er ook passagiers mee of had iedereen een aparte woon-
en slaaphut met douche en wc. :)
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Reefers

Bericht door jdbvos »

niet alleen de achteropbouw...ook voorschip: zie die hele rij kanonskogelgaten...
Waarschijnlijk dus wel degelijk met passgiersaccomodatie…. Maar reefers zijn redelijk 'wilde vaart': waar koel/vrieslading is, wordt gevaren, dus de passagiers worden qua spelletjes als 'welke haven is de volgende' behoorlijk verwend.. :-D
Zou het een opleidingschip geweest kunnen zijn ? Uit eigen ervaring weet ik dat het op flink nivo koel&vries-vak (nee, niet zoals in je koelkast) je niet komt aanwaaien...
...flinke machinekamers en vaak ook een op snelheid aangepaste brug (veel windschermen handgrepen en zo :lol: :lol: ), en een groot vaargebied..
Ja...ik zou niet raar opkijken als het een opleidingsschip is/was...
Oost, west...ook best
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Reefers

Bericht door Sparks316 »

Wat denk je van een vriesschip wat lading bij de vloot weghaalde? De vissersvloot die tegelijkertijd naar informatie viste? Mogelijk deze ook, en dan zijn veel hutten geen overbodige luxe. Ik zie zo 1-2-3 ook tenminste 6 fikse sloepen, aan het antennepark zie ik op deze foto niet echt iets van een Intell-schip, maar zo duidelijk is de foto ook niet. Mogelijk onderdeks een hoop onderzeeër opspoor/-afluister mogelijkheden. Zal nog eens nakijken in het boek "Een zee van geheimen" of het ding bij de Marid bekend was...

Edit: verder spitten op de naam Gryf Pomorski levert een site op http://zbiam.pl/artyku%C5%82y/gryf-pomo ... zetwornia/ die na vertalen de nodige info verschaft. Het was dus een fabrieksschip wat lading van vissers overnam en tegelijk kon verwerken. Bemanning 261 man, dat kan ik me wel voorstellen.
Louis
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Reefers

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

gryf pomorski - fabrieksschip dat lading van vissers overnam en tegelijk kon verwerken
Zo heb je het mooi uitgedrukt Louis.
Dank er voor.
-0-0-0-

Nog twee reefer zusjes gebouwd bij dezelfde werf in Frankrijk
santiago star.jpg
santiago star.jpg (32.88 KiB) 5330 keer bekeken
+
SANTIAGO STAR 1973 Gebouwd bij Chantiers Navals de La Ciotat ( 9.220t)
Eigenaar Target Marine - Griekenland
Ex- SNOWCAPE, SAVONA STAR, GOLD MEDAL, SOUTH JOY, MALAYAN QUEEN, SNOW BALL
Gesloopt 2006 te Bangladesh
santos star.jpg
santos star.jpg (53.46 KiB) 5330 keer bekeken
+
SANTOS STAR 1972
Ex- SNOW DELTA, LIMARI, BLUE SEA, SOUTH VIEW, SNOW FLAKE
Gesloopt 2006 te Bangladesh
Oscar Aardse
Berichten: 119
Lid geworden op: 19 dec 2013 11:38

Re: Reefers

Bericht door Oscar Aardse »

Re Gryf Pomorski. Ze zal ook wel een flink hospitaal gehad hebben ter ondesteuning van de trawlervloten alsmede accommodatie om trawler bemanningen af te lossen.
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Reefers

Bericht door Sparks316 »

Dat zou best wel eens kunnen, misschien ook wel een kerk, als ons eigen HKS. Zijn Polen niet grotendeels katholiek?
Uit de (vertaalde) pagina:
"Het leveren van schepen met brandstof, water en voedsel is ook een basiskwestie, zoals het bieden van sociale, levende, gezondheids- en technische hulp aan vissers."
Overigens was het schip volgens mijn info niet bij de Marid bekend, terwijl er ooit wel de nodige poolse jachten direkt bellen deden rinkelen daar :)
Louis


Plaats reactie