Reefers
Re: Reefers
Op de in Nederland gebouwde schepen viel daar weinig op aan te merken.Doch de in Japan gebouwde schepen
kon dat nog wel eens tegenvallen. Lag aan de reder hoeveel geld hij daarvoor over had. Op sommige had je nog steeds een "schijthuisplein" en in de gangen zag je bij het onderdeks gewoon de kabelgoten en pijpen lopen.Dat was zeer verschillend.Geen ervaring met de in de USA gebouwde schepen doch vermoed dat daar ook nog veel staalwerk zichtbaar bleef.
Groeten, K.Brouwer.
kon dat nog wel eens tegenvallen. Lag aan de reder hoeveel geld hij daarvoor over had. Op sommige had je nog steeds een "schijthuisplein" en in de gangen zag je bij het onderdeks gewoon de kabelgoten en pijpen lopen.Dat was zeer verschillend.Geen ervaring met de in de USA gebouwde schepen doch vermoed dat daar ook nog veel staalwerk zichtbaar bleef.
Groeten, K.Brouwer.
Re: Reefers
Uit de tijd dat ze nog hele mooie schepen bouwden.
IDNo: 5034678 Year: 1962
Name: BALLADE Type: Cargo ship (ref) Flag: SWE DWT: 6908
Country of build: FRA Builder: La Ciotat CN Location of yard: La Ciotat
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-18.5
[cpl & engined by Ekensbergs Varv, Ekensberg] - 72 APOLLONIAN LIGHT - 79 CRETAN REEFER
broke tow & wrecked Cap Sirat 23.12.79 [Piraeus-Seville, for scrapping]
IDNo: 5034678 Year: 1962
Name: BALLADE Type: Cargo ship (ref) Flag: SWE DWT: 6908
Country of build: FRA Builder: La Ciotat CN Location of yard: La Ciotat
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-18.5
[cpl & engined by Ekensbergs Varv, Ekensberg] - 72 APOLLONIAN LIGHT - 79 CRETAN REEFER
broke tow & wrecked Cap Sirat 23.12.79 [Piraeus-Seville, for scrapping]
-
- Berichten: 1481
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Reefers
inderdaad een mooi schip, als ze nog een paar extra sloepen aan boord hadden zou je denken
dat er ook nog passagiers mee konden varen gezien het aantal ramen rondom
prachtige opbouw.
dat er ook nog passagiers mee konden varen gezien het aantal ramen rondom
prachtige opbouw.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 29 aug 2018 17:05
Re: Reefers
Wat een prachtig modelschip!
Mijn vader , Henk kamlade , is werkzaam geweest op de Coppename. Ik ben als kind op het schip geweest toen het naar de sloop werd gebracht. Ik was heel jong maar voelde aan dat het een emotionele gebeurtenis was voor de overgebleven bemanning.
Zijn deze modelschepen ergens te koop?
Met vriendelijke groet, Hendrik Kamlade
Mijn vader , Henk kamlade , is werkzaam geweest op de Coppename. Ik ben als kind op het schip geweest toen het naar de sloop werd gebracht. Ik was heel jong maar voelde aan dat het een emotionele gebeurtenis was voor de overgebleven bemanning.
Zijn deze modelschepen ergens te koop?
Met vriendelijke groet, Hendrik Kamlade
- Co
- Berichten: 1119
- Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
- Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.
Re: Reefers
Dag Henk,
Ik dacht dat Nico Ros modellen laat bouwen, daar zat ook de Coppename bij.
Zoek maar eens op het forum.
Groeten van Co.
Ik dacht dat Nico Ros modellen laat bouwen, daar zat ook de Coppename bij.
Zoek maar eens op het forum.
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Re: Reefers
Reefers waren mooie scheepjes om op te varen, doorgaans.
In 1970-71 zat ik bij Dammers op de Ea. Zussies waren de Sirara en de Cavallino, allen onder Liberiaanse vlag. Gekocht op de werf (Chantiers Atlantique in St.Nazaire) waar ze oorspronkelijk in aanbouw waren voor een arabische eigenaar als Hamoor King, Queen en Prince, opgeleverd 1970.
We draaiden een lijndienst van Ecuador met vers geplukte bananen naar Nieuw Zeeland. Vol heen, leeg terug. Met het Deutz V12-je wat erin stond en wat dik 4000 pk leverde draaide je met gemak 17 mijl, zo niet 18 of 19. Scheepies waren iets van 100m lang en 1966 BRT.
Scheepies waren keurig afgewerkt, niet superluxe maar heel netjes. Airco overal, netjes afgewerkte plafonnetjes maar een hoop werk was ook wel weer formica of zoiets.
De werf, of de firma Hagenuk Kiel (die het radiostation hadden gebouwd) hadden een HSS speedborenset van 1-20mm laten liggen alsmede een setje pijpsleutels en ring/steeksleutels in de kleine maten (6-15mm of zo). Aangezien die niet op de RH inventarislijst stonden heb ik die destijds maar meegenomen en ze doen nog steeds dienst bij mij thuis (kniesleuteltjes Facom).
In later jaren is die Ea nog een keer opgebracht in Tampa (en verbeurd verklaard?) wegens cocasmokkel.
Dammers heeft me nadat ik weg was nog proberen in te lijven maar ze hadden toen maar die 3 scheepjes als GHV en ze wilden niet meer dokken dan RH deed, dus ik heb bedankt (1 bootje verkopen en ik ben weer werkloos). Later hebben ze nog wel een zootje echt GHV schepen gehad, maar dat was weer later.
Hier in Auckland of Lyttelton
In 1970-71 zat ik bij Dammers op de Ea. Zussies waren de Sirara en de Cavallino, allen onder Liberiaanse vlag. Gekocht op de werf (Chantiers Atlantique in St.Nazaire) waar ze oorspronkelijk in aanbouw waren voor een arabische eigenaar als Hamoor King, Queen en Prince, opgeleverd 1970.
We draaiden een lijndienst van Ecuador met vers geplukte bananen naar Nieuw Zeeland. Vol heen, leeg terug. Met het Deutz V12-je wat erin stond en wat dik 4000 pk leverde draaide je met gemak 17 mijl, zo niet 18 of 19. Scheepies waren iets van 100m lang en 1966 BRT.
Scheepies waren keurig afgewerkt, niet superluxe maar heel netjes. Airco overal, netjes afgewerkte plafonnetjes maar een hoop werk was ook wel weer formica of zoiets.
De werf, of de firma Hagenuk Kiel (die het radiostation hadden gebouwd) hadden een HSS speedborenset van 1-20mm laten liggen alsmede een setje pijpsleutels en ring/steeksleutels in de kleine maten (6-15mm of zo). Aangezien die niet op de RH inventarislijst stonden heb ik die destijds maar meegenomen en ze doen nog steeds dienst bij mij thuis (kniesleuteltjes Facom).
In later jaren is die Ea nog een keer opgebracht in Tampa (en verbeurd verklaard?) wegens cocasmokkel.
Dammers heeft me nadat ik weg was nog proberen in te lijven maar ze hadden toen maar die 3 scheepjes als GHV en ze wilden niet meer dokken dan RH deed, dus ik heb bedankt (1 bootje verkopen en ik ben weer werkloos). Later hebben ze nog wel een zootje echt GHV schepen gehad, maar dat was weer later.
Hier in Auckland of Lyttelton
Louis
Re: Reefers
Dat is Auckland.
De pier aan Quaystreet ongeveer in het verlengde van Hobsonstreet…vlgs mij--maar het kan ook die kleine verder west zijn)
Wij lagen (puur toeval) alle 8 keren dat ik daar was, vlak voor de maingate in het verlengde van Queenstreet
Lyttelton is 'tussen rotsen'... (denk aan het Timeball-Station tegen zo'n rotswand)
De pier aan Quaystreet ongeveer in het verlengde van Hobsonstreet…vlgs mij--maar het kan ook die kleine verder west zijn)
Wij lagen (puur toeval) alle 8 keren dat ik daar was, vlak voor de maingate in het verlengde van Queenstreet
Lyttelton is 'tussen rotsen'... (denk aan het Timeball-Station tegen zo'n rotswand)
Oost, west...ook best
Re: Reefers
Yep Jan, dat zou allemaal best wel kunnen kloppen.jdbvos schreef: ↑30 aug 2018 10:43 Dat is Auckland.
De pier aan Quaystreet ongeveer in het verlengde van Hobsonstreet…vlgs mij--maar het kan ook die kleine verder west zijn)
Wij lagen (puur toeval) alle 8 keren dat ik daar was, vlak voor de maingate in het verlengde van Queenstreet
Lyttelton is 'tussen rotsen'... (denk aan het Timeball-Station tegen zo'n rotswand)
Wij lagen met de RIL (later) ook bijna altijd aan Queens Wharf, vlak bij de stad.
Overigens, n.a.v. de foto op de vorige pagina van die Fine Fruit incl. kreukel, zoiets presteerde Dammers later ook een keer met hun Lanai (een van de echte GHV snelheidsmonsters): die kropen full speed even over een rifje in de Rode Zee met dit als resultaat:
http://s165.photobucket.com/user/Marine ... T.jpg.html
(hoop ik dat die link nu nog werkt , zonodig topic Dammers & van der Heide pagina 66)
Louis
Re: Reefers
Zo, dat is een beste klap geweest.
Adri
Re: Reefers
De Baltic Novel, ex Lanai 1980.
IDNo: 7800588 Year: 1980
Name: LANAI Type: Cargo ship (ref) Flag: NLD DWT: 10598
Country of build: NLD Builder: Van der Giessen-de Noord Location of yard: Krimpen a/d Ijssel
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-20
88 INANNA - 90 CHIQUITA QUEEN - 95 QUEEN - 05 SUN SPIRIT - 09 RONA REEFER - 11 KARINA - 11 BALTIC NOVEL
BU Alang 15.7.14, work began 18.7.14
IDNo: 7800588 Year: 1980
Name: LANAI Type: Cargo ship (ref) Flag: NLD DWT: 10598
Country of build: NLD Builder: Van der Giessen-de Noord Location of yard: Krimpen a/d Ijssel
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-20
88 INANNA - 90 CHIQUITA QUEEN - 95 QUEEN - 05 SUN SPIRIT - 09 RONA REEFER - 11 KARINA - 11 BALTIC NOVEL
BU Alang 15.7.14, work began 18.7.14