Haven van Rotterdam
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14439
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Lash schepen.
Hallo Aad,
Ik dacht dat die schepen uit de vaart waren en dat alleen de Yankees er nog een of 2 hadden op het Verre Oosten voeren, duidelijk mis dus.
Wie vaart die schepen NU (ex HAL??) en wat is de vracht in die duikbootbakkies die ze laden?? weet jij dat?
Bedankt
Ik dacht dat die schepen uit de vaart waren en dat alleen de Yankees er nog een of 2 hadden op het Verre Oosten voeren, duidelijk mis dus.
Wie vaart die schepen NU (ex HAL??) en wat is de vracht in die duikbootbakkies die ze laden?? weet jij dat?
Bedankt
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Hallo Harry,
Heb vorih jaar twee weken op een sleepboot gezeten en toen ook bij één van die lash schepen geholpen. (wat duurt dat lang zeg met zo'n ding) volgens mij vervoeren die dingen een soort kalk.
Weet iemand toevallig of die lash schepen ook gewoon een bodem/tanktop hebben of is dat gewoon een groot gat ?
Heb vorih jaar twee weken op een sleepboot gezeten en toen ook bij één van die lash schepen geholpen. (wat duurt dat lang zeg met zo'n ding) volgens mij vervoeren die dingen een soort kalk.
Weet iemand toevallig of die lash schepen ook gewoon een bodem/tanktop hebben of is dat gewoon een groot gat ?
Hallo Ragnar.
Hier nog iets over de schepen.
bron Vereniging de Llijn
grt.willem
Bilderdyk (2)
Bouwjaar
: 1972
Werf
: Cockerill Werf
Bruto tonnage
: 36.974 ton
L x B x D
: 262,00 x 32,50 x 11,28 meter
Snelheid
: 18,5 knopen
Passagiers
: -
Bemanning
: 29
Na een uitgebreide studie van de mogelijkheid op op de Gulf- en South Atlantic dienst lichterschepen in te zetten werd besloten tot de bestelling van 2 van deze schepen. De beide LASH-schepen (Lighter Aboard SHips) werden door de Antwerpse werf Cockerill gebouwd. Per schip konden 83 lichters van elk 370 ton worden vervoerd. Met behulp van de verrijdbare portaalkraan konden de lichters worden geladen en gelost. Door duwboten werden de lichters vervolgens via de rivieren verder landinwaarts vervoerd. De schepen werden uitgevoerd met een 2 tact enkelwerkend 9 cilinder dieselmotor van De Schelde - Sulzer die een vermogen van 26.100 pk leverden.
De HAL ging nauw samenwerken met de Duitse rederij Hapag-Lloyd onder de naam Combi Line. Als gevolg daarvan nam de Hapag Lloyd het bouwcontract van het tweede LASH-schip over. Dit schip werd later als München in de vaart gebracht.
De kiel van de Bilderdyk werd op7 juni 1971 gelegd, de tewaterlating volgde op 1 december 1971. Na de overdracht aan de Combi Line op 7 maart 1972 ving de Bilderdyk haar eerste reis naar New Orleans aan op 22 maart 1972. op 15 maart 1973 werd de gehele vrachtvloot van de HAL ondergebracht in de Scheepvaart Maatschappij 'Trans-Oceaan' BV. Per 1 januari 1975 werd de gehele vrachtdivisie verkocht en bleef de Bilderdyk varen onder haar eigen naam. In 1986 werd het schip verkocht aan Central Gulf Lines Inc. die het schip herdoopte in Rhine Forest. De voormalige Bilderdyk vaart nog steeds onder deze naam.
Hier nog iets over de schepen.
bron Vereniging de Llijn
grt.willem
Bilderdyk (2)
Bouwjaar
: 1972
Werf
: Cockerill Werf
Bruto tonnage
: 36.974 ton
L x B x D
: 262,00 x 32,50 x 11,28 meter
Snelheid
: 18,5 knopen
Passagiers
: -
Bemanning
: 29
Na een uitgebreide studie van de mogelijkheid op op de Gulf- en South Atlantic dienst lichterschepen in te zetten werd besloten tot de bestelling van 2 van deze schepen. De beide LASH-schepen (Lighter Aboard SHips) werden door de Antwerpse werf Cockerill gebouwd. Per schip konden 83 lichters van elk 370 ton worden vervoerd. Met behulp van de verrijdbare portaalkraan konden de lichters worden geladen en gelost. Door duwboten werden de lichters vervolgens via de rivieren verder landinwaarts vervoerd. De schepen werden uitgevoerd met een 2 tact enkelwerkend 9 cilinder dieselmotor van De Schelde - Sulzer die een vermogen van 26.100 pk leverden.
De HAL ging nauw samenwerken met de Duitse rederij Hapag-Lloyd onder de naam Combi Line. Als gevolg daarvan nam de Hapag Lloyd het bouwcontract van het tweede LASH-schip over. Dit schip werd later als München in de vaart gebracht.
De kiel van de Bilderdyk werd op7 juni 1971 gelegd, de tewaterlating volgde op 1 december 1971. Na de overdracht aan de Combi Line op 7 maart 1972 ving de Bilderdyk haar eerste reis naar New Orleans aan op 22 maart 1972. op 15 maart 1973 werd de gehele vrachtvloot van de HAL ondergebracht in de Scheepvaart Maatschappij 'Trans-Oceaan' BV. Per 1 januari 1975 werd de gehele vrachtdivisie verkocht en bleef de Bilderdyk varen onder haar eigen naam. In 1986 werd het schip verkocht aan Central Gulf Lines Inc. die het schip herdoopte in Rhine Forest. De voormalige Bilderdyk vaart nog steeds onder deze naam.
Lashschepen
Harry voor zover ik weet heeft deze rederij nog een 3de schip n.l. de Arcadia Forrest en er zijn nog meer lashschepen die in Rotterdam komen.
Er is een genaamd Spruce en ook nog de Bacoliner.De bakken zijn bestemd voor Duitsland en gaan ook naar Frankrijk.Wat ze in hebben weet ik niet.
HG Aad
Er is een genaamd Spruce en ook nog de Bacoliner.De bakken zijn bestemd voor Duitsland en gaan ook naar Frankrijk.Wat ze in hebben weet ik niet.
HG Aad
Lashschepen
Bedenk dat Smit ook nog 2 lashschepen heeft gehad .Maar die zijn niet zolang geleden afgestoten en verkocht.
HG Aad
HG Aad
Lash
De Yanken hebben er ook een hoop gebouwd.
Er liggen er vrij veel op standby op de Mississipi voor de Nationele Reserve, en dus ook keurig marinegrijs.
Dat was in '96 dat ik dat gezien heb, wellicht varen ze nu weer voor de koopvaardij?
Eric
Er liggen er vrij veel op standby op de Mississipi voor de Nationele Reserve, en dus ook keurig marinegrijs.
Dat was in '96 dat ik dat gezien heb, wellicht varen ze nu weer voor de koopvaardij?
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
Maar Roest Rust niet.
- janvanduin
- Berichten: 709
- Lid geworden op: 21 jul 2004 20:47
- Locatie: noordwijk
- Contacteer:
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14439
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Munchen Express
Hallo Mannuh,
Bedankt voor de info, ik meen dat de "verdwenen boot" de "Munchen Express" van Hapag Lloyd was, is op de NoordAtalantic tegen zo'n grote klapper van een golf aan gelopen. Klats weg!
Bedankt voor de info, ik meen dat de "verdwenen boot" de "Munchen Express" van Hapag Lloyd was, is op de NoordAtalantic tegen zo'n grote klapper van een golf aan gelopen. Klats weg!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"