Haven van Rotterdam
Re: Haven van Rotterdam
Bakkenzuiger of netjes gezegd een Profielzuiger met zeef-
en schepenlaadinstallatie aan boord.
Buda II uit 1989 is net terug van het Breeddiep en is voor
onderhoud even op palen gezet op het RDM terrein.
Zo is ze volop bezig op het Breeddiep en maak je een
paar foto's van deze zuiger en een week later kom je
Buda II weer tegen op pootjes, voor natte voeten .
en schepenlaadinstallatie aan boord.
Buda II uit 1989 is net terug van het Breeddiep en is voor
onderhoud even op palen gezet op het RDM terrein.
Zo is ze volop bezig op het Breeddiep en maak je een
paar foto's van deze zuiger en een week later kom je
Buda II weer tegen op pootjes, voor natte voeten .
Re: Haven van Rotterdam
Het was een mooi gezicht op de Maas tientallen viskotters
onderweg naar de Holland Amerikakade op de Kop van Zuid.
Deze ludieke actie is een statement tegen het visserijbeleid
van de Europese Unie. Die wil dat te kleine vissen in bepaalde
gebieden meegenomen worden door de vissers.
Normaal wordt deze bijvangst in zee teruggegooid.
De aanlandplicht zou er voor zorgen dat de vissers straks geen
cent meer te makken hebben. Vanwege deze regel moeten schippers
ook de bijvangst meenemen aan land. In 2015 is een aanlandplicht
geïntroduceerd in de pelagische visserij (visserij op vissoorten die in
scholen zwemmen zoals haring en makreel). Tussen 1 januari 2016
en 1 januari 2019 wordt de aanlandplicht gefaseerd ingevoerd
in de demersale (bodem) visserij. Wat wij begrepen hebben
van Job Schot de woordvoerder en voorzitter van vissersorganisatie
Eendracht Maakt Kracht, is het aanland brengen van de bijvangst
is bijzonder frustrerend omdat deze bijvangst die nog levensvatbaar
zou zijn komt gegarandeerd dood aan wal. En wat gebeurt er met
dat dode spul? Dat zal waarschijnlijk op kosten van de visserman
naar de destructie afgevoerd worden. Dat is de druppel die de
vissersemmer doet overlopen.
Met deze reportage over de actie van deze vissers
willen wij als toeschouwer dit beleven en leven wij mee met deze mannen.
Wij spraken een paar schippers op de kade die vertelde dat deze actie
alleen kon worden uitgevoerd dankzij de medewerking van het havenbedrijf.
Daarvoor wilde de vissers het havenbedrijf Rotterdam bedanken.
Even terug naar de motor van deze stoet visserskotters Job Schot
uit Tholen, deze 53-jarige schipper van de Z-201 'Job Senior'.
Die vanmiddag ook nog een schilderij overhandigde namens
de vissersorganisatie. En een leuke bijkomstigheid was dat de
visser mannen gebakken vis uitdeelde deze publieksvriendelijke
acties willen ze houden, want ze zijn al te vaak negatief in het nieuws
geweest. Wij wensen alle vissers een behouden vaart.
onderweg naar de Holland Amerikakade op de Kop van Zuid.
Deze ludieke actie is een statement tegen het visserijbeleid
van de Europese Unie. Die wil dat te kleine vissen in bepaalde
gebieden meegenomen worden door de vissers.
Normaal wordt deze bijvangst in zee teruggegooid.
De aanlandplicht zou er voor zorgen dat de vissers straks geen
cent meer te makken hebben. Vanwege deze regel moeten schippers
ook de bijvangst meenemen aan land. In 2015 is een aanlandplicht
geïntroduceerd in de pelagische visserij (visserij op vissoorten die in
scholen zwemmen zoals haring en makreel). Tussen 1 januari 2016
en 1 januari 2019 wordt de aanlandplicht gefaseerd ingevoerd
in de demersale (bodem) visserij. Wat wij begrepen hebben
van Job Schot de woordvoerder en voorzitter van vissersorganisatie
Eendracht Maakt Kracht, is het aanland brengen van de bijvangst
is bijzonder frustrerend omdat deze bijvangst die nog levensvatbaar
zou zijn komt gegarandeerd dood aan wal. En wat gebeurt er met
dat dode spul? Dat zal waarschijnlijk op kosten van de visserman
naar de destructie afgevoerd worden. Dat is de druppel die de
vissersemmer doet overlopen.
Met deze reportage over de actie van deze vissers
willen wij als toeschouwer dit beleven en leven wij mee met deze mannen.
Wij spraken een paar schippers op de kade die vertelde dat deze actie
alleen kon worden uitgevoerd dankzij de medewerking van het havenbedrijf.
Daarvoor wilde de vissers het havenbedrijf Rotterdam bedanken.
Even terug naar de motor van deze stoet visserskotters Job Schot
uit Tholen, deze 53-jarige schipper van de Z-201 'Job Senior'.
Die vanmiddag ook nog een schilderij overhandigde namens
de vissersorganisatie. En een leuke bijkomstigheid was dat de
visser mannen gebakken vis uitdeelde deze publieksvriendelijke
acties willen ze houden, want ze zijn al te vaak negatief in het nieuws
geweest. Wij wensen alle vissers een behouden vaart.
Re: Haven van Rotterdam
Wereld havendagen 2016.