Koninklijke Hollandse Lloyd
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Op de volgende filmpjes komt helemaal aan het eind ook nog een KHL passagiersschip voorbij in het zwart.
http://www.youtube.com/watch?v=1Mk6k-ae_ss
http://www.youtube.com/watch?v=dxYrJQXzNjE
en op deze http://www.youtube.com/watch?v=fRO6ui5jWk8 komt aan het eind de Graveland of Gaasterland voorbij. Op 23,58 min.
http://www.youtube.com/watch?v=1Mk6k-ae_ss
http://www.youtube.com/watch?v=dxYrJQXzNjE
en op deze http://www.youtube.com/watch?v=fRO6ui5jWk8 komt aan het eind de Graveland of Gaasterland voorbij. Op 23,58 min.
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Weer een plaatje gekregen van John Kooij, de Salland.
groeten
Hans
groeten
Hans
- Bijlagen
-
- Salland1.jpg (42.41 KiB) 3812 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
- AugustCraanen
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 28 nov 2009 21:27
- Locatie: Westbury (Long Island) NY, USA
- Contacteer:
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Prettige Kerstdagen en een voorspoedig en Gezond 2014 toegewenst.
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Heliopolis Sky, de voormalige Gooiland.
- Bijlagen
-
- Gooiland Heliopolis Sky.jpg (24.47 KiB) 3416 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Hoi KHL-ers en gasten.
Hier een paar plaatjes van de "Limburgia":
Boven: gebouwd als Johan Heinrich Burchard. Boven en onder: als Limburgia. Hieronder wat interieur foto's van de Limburgia. Gegevens:
Naam: Limburgia
ID: 2222132
Naamsein: PJGN
Eigenaar: Koninklijke Hollandsche Lloyd - Amsterdam/NLD
Tonnage: 19980 GT
Lengte: 188,36 m - Breedte: 22,09 m - Holte: 8,50 m
Thuishaven Amsterdam
Vlag: Nederland
Gebouwd; 1914 als Johan Heinrich Burchard - 1916 tot 1922 Limburgia (KHL) - 1922 tot 1923 Reliance (American Ship & Navigation Corp - New York/USA) - 1923 tot 1926 Reliance (Atlantic Mail Corporation (United American Lines Inc, mgrs) Panama/R.P.) - 1926 tot 1940 Reliance (Hamburg-Amerika Linie - Hamburg/Duitsland).
Werf: Joh.C.Tecklenborg A.G. Shiffswerft & Maschinenfabrik - Geestemunde/Duitsland - Werf nr: 256
Motor: 2 Quadruple expansie stoommachines, 2x 4 cil, op de buiten schroeven, lage drukstoomturbine op de middenas, totaal 3 schroeven / Vermogen: 2x 4500 ipk, 1x 6500 ipk / Snelheid: 16 kn.
Type: passagiersschip, accomodatie voor 366 eerste-, 148 tweede-, 132 derde en 850 vierde klasse passagiers / 450 bemanningsleden. Wordt vervolgt:
Groetjes Willem
Hier een paar plaatjes van de "Limburgia":
Boven: gebouwd als Johan Heinrich Burchard. Boven en onder: als Limburgia. Hieronder wat interieur foto's van de Limburgia. Gegevens:
Naam: Limburgia
ID: 2222132
Naamsein: PJGN
Eigenaar: Koninklijke Hollandsche Lloyd - Amsterdam/NLD
Tonnage: 19980 GT
Lengte: 188,36 m - Breedte: 22,09 m - Holte: 8,50 m
Thuishaven Amsterdam
Vlag: Nederland
Gebouwd; 1914 als Johan Heinrich Burchard - 1916 tot 1922 Limburgia (KHL) - 1922 tot 1923 Reliance (American Ship & Navigation Corp - New York/USA) - 1923 tot 1926 Reliance (Atlantic Mail Corporation (United American Lines Inc, mgrs) Panama/R.P.) - 1926 tot 1940 Reliance (Hamburg-Amerika Linie - Hamburg/Duitsland).
Werf: Joh.C.Tecklenborg A.G. Shiffswerft & Maschinenfabrik - Geestemunde/Duitsland - Werf nr: 256
Motor: 2 Quadruple expansie stoommachines, 2x 4 cil, op de buiten schroeven, lage drukstoomturbine op de middenas, totaal 3 schroeven / Vermogen: 2x 4500 ipk, 1x 6500 ipk / Snelheid: 16 kn.
Type: passagiersschip, accomodatie voor 366 eerste-, 148 tweede-, 132 derde en 850 vierde klasse passagiers / 450 bemanningsleden. Wordt vervolgt:
Groetjes Willem
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Vervolg:
Stukje Historie:
Op 10-02-1914 te watergelaten - 20-11-1915 opgeleverd als Johan Heinrich Burchard (Hamburg-Amerkanische Packetfahrt A.G. - Hamburg/Duitsland)
Het schip voer 29 november 1915 haar proefvaart en werd door de oorlogsomstandigheden niet in de vaart gebracht. Op 8 juni 1916 werd het schip door de KHL aangekocht met de conditie dat oplevering pas na de oorlog zou zijn.
20 januari 1920 pas overgenomen en ze vertrok op 3 februari 1920 van Bremenhaven naar Amsterdam. Onderweg probeert een Britse kruiser het schip nog te verhinderen naar Amsterdam te varen, doch door dichte mist mislukt deze actie. (Dit i.v.m. art. 33 - mochten geen Duitse schepen worden overgedragen aan andere mogendheden)
Op 19 mei 1920 vertrekt het schip voor haar eerste reis van Amsterdam naar Buenos Aires. Op 7 augustus 1938 brak er aan boord van de Reliance, liggende te Hamburg brand uit, welke zware verwoestingen aanrichtte.
Het schip was de kosten van het herstel niet meer waard en werd geabandonneerd door de verzekeraars en werd na enige jaren te Hamburg te hebben gelegen, op 4 januari 1940 door assurandeuren voor de sloop verkocht aan Fried. Krupp.
Gedurende 1941 werd het schip in Wesermunde gesloopt.
Hieronder: als Reliance. Sorry, voor de kwaliteit, het is in gescand en was al niet zo helder
Groetjes Willem
Stukje Historie:
Op 10-02-1914 te watergelaten - 20-11-1915 opgeleverd als Johan Heinrich Burchard (Hamburg-Amerkanische Packetfahrt A.G. - Hamburg/Duitsland)
Het schip voer 29 november 1915 haar proefvaart en werd door de oorlogsomstandigheden niet in de vaart gebracht. Op 8 juni 1916 werd het schip door de KHL aangekocht met de conditie dat oplevering pas na de oorlog zou zijn.
20 januari 1920 pas overgenomen en ze vertrok op 3 februari 1920 van Bremenhaven naar Amsterdam. Onderweg probeert een Britse kruiser het schip nog te verhinderen naar Amsterdam te varen, doch door dichte mist mislukt deze actie. (Dit i.v.m. art. 33 - mochten geen Duitse schepen worden overgedragen aan andere mogendheden)
Op 19 mei 1920 vertrekt het schip voor haar eerste reis van Amsterdam naar Buenos Aires. Op 7 augustus 1938 brak er aan boord van de Reliance, liggende te Hamburg brand uit, welke zware verwoestingen aanrichtte.
Het schip was de kosten van het herstel niet meer waard en werd geabandonneerd door de verzekeraars en werd na enige jaren te Hamburg te hebben gelegen, op 4 januari 1940 door assurandeuren voor de sloop verkocht aan Fried. Krupp.
Gedurende 1941 werd het schip in Wesermunde gesloopt.
Hieronder: als Reliance. Sorry, voor de kwaliteit, het is in gescand en was al niet zo helder
Groetjes Willem
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Willem, mooie plaatjes, eindelijk weer KHL boven aan.
Groeten Hans
Groeten Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14434
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Mooie plaatjes Willem,2 Quadruple expansie stoommachines, 2x 4 cil, op de buiten schroeven, lage drukstoomturbine op de middenas, totaal 3 schroeven / Vermogen: 2x 4500 ipk, 1x 6500 ipk / Snelheid: 16 kn.
D'r zullen ook best een stuk of 8-10 misschien zelfs wel 12 Schotse ketels in hebben gestaan en een goeie kans dat dit een kolen gestookte meloochum was........ga d'r maar an staan!!
Bij een volle bak toch bekant 2000 man aan boord (waarvan 450 bemanning!)
Meneer Poot mag blij zijn dattie dit niet meer mee heeft hoeven maken!! en 450 man bemanning....DAT was toch ook een handjevol voor Obbink z'n voorganger
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
KHLers let op, je hebt nog 10 dagen de tijd om je aan te melden voor de reünie van 29 maart 2014.
groeten
Hans
groeten
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Hallo Harry G. Hogeboom,
Even over jouw voorgaande geschrift voor wat betreft de heer Obbink. Naar mijn idee was Obbink de assistent van Ir. Poot en Van IJmond. Ik heb alleen Poot gekend als hoofd van de TD, maar je zou best gelijk kunnen hebben. Verder liep er nog zo'n soort assistent van de Machinedienst rond, maar daar weet ik de naam niet meer van. De Greef of iets dergelijks. Poot heeft mij aangenomen als assistent wtk. Zijn kamer rook gruwelijk naar de toffee pijptabak. Mijn eerste reis bij de KHL was op het ms. Waterland met hwtk Chris de Saeger. Zo schrijf je het meen ik, maar het kan ook gewoon De Zager zijn geweest. Zijn handtekeningen op mijn memoriaal deden mij echter de luxere versie vermoeden.
Groet,
Gerard Nijmeijer.
PS: mijn nieuwe weblog is: http://zeevaartboeken.blogspot.nl
Even over jouw voorgaande geschrift voor wat betreft de heer Obbink. Naar mijn idee was Obbink de assistent van Ir. Poot en Van IJmond. Ik heb alleen Poot gekend als hoofd van de TD, maar je zou best gelijk kunnen hebben. Verder liep er nog zo'n soort assistent van de Machinedienst rond, maar daar weet ik de naam niet meer van. De Greef of iets dergelijks. Poot heeft mij aangenomen als assistent wtk. Zijn kamer rook gruwelijk naar de toffee pijptabak. Mijn eerste reis bij de KHL was op het ms. Waterland met hwtk Chris de Saeger. Zo schrijf je het meen ik, maar het kan ook gewoon De Zager zijn geweest. Zijn handtekeningen op mijn memoriaal deden mij echter de luxere versie vermoeden.
Groet,
Gerard Nijmeijer.
PS: mijn nieuwe weblog is: http://zeevaartboeken.blogspot.nl
Laat jaloezie en afgunst varen,
dan kunnen we een mooie wereld baren.
dan kunnen we een mooie wereld baren.