Koninklijke Hollandse Lloyd
- Willem Visser
- Berichten: 767
- Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
- Locatie: Amsterdam
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
KHL van Oost naar West (uit de Kroonvlag sept. 1979)
Vrijdag 20 juli j.l. vertrok het m.s. Waterland voor de 21e keer naar de Oostkust van Zuid Amerika. Op zichzelf niets bijzonders, wel bijzonder was dat dit het laatste KHL schip was dat aan de etablissementen van CTA-Oost werd afgehandeld. Immers, voortaan zal de afhandeling van de KHL schepen plaatsvinden bij CTA-West.
Vrijdag 20 juli j.l. vertrok het m.s. Waterland voor de 21e keer naar de Oostkust van Zuid Amerika. Op zichzelf niets bijzonders, wel bijzonder was dat dit het laatste KHL schip was dat aan de etablissementen van CTA-Oost werd afgehandeld. Immers, voortaan zal de afhandeling van de KHL schepen plaatsvinden bij CTA-West.
Old sailors never died.
Gr Willem V.
Gr Willem V.
- Willem Visser
- Berichten: 767
- Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
- Locatie: Amsterdam
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Graveland, 2e van rechts te Itajai - 1973
Old sailors never died.
Gr Willem V.
Gr Willem V.
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Mooie plaatjes Willem, ga zo door zou ik zeggen.
Ik , en met mij vele anderen denk ik, zien ze graag.
Groet
Hans ( Jacko )
Ik , en met mij vele anderen denk ik, zien ze graag.
Groet
Hans ( Jacko )
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
- Willem Visser
- Berichten: 767
- Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
- Locatie: Amsterdam
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Weet niet of deze er al op stond: Salland
Old sailors never died.
Gr Willem V.
Gr Willem V.
- Willem Visser
- Berichten: 767
- Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
- Locatie: Amsterdam
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Dit is de Montferland, bij nader inzien.
Dacht eerst de Kennemerland, maar die heeft maar een grote voormast
mooi plaatje.
Bedankt Willem
Groet, Hans
Dacht eerst de Kennemerland, maar die heeft maar een grote voormast
mooi plaatje.
Bedankt Willem
Groet, Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Een vraag. De Nievelt-Goudriaan schepen Alkes, Algol, Alcor en Algorab en later de nieuwe Aludra deden altijd Vitória aan. Waarom was deze haven niet aantrekkelijk voor de Hollandsche Lloyd? Ik heb slechts een keer een KHL schip daar gezien en dat was de Amstelland in 1975 of 76 en ze lag dan ook nog aan de verkeerde kant van de haven, aan de Paul (paoel) kade wat toen een ijzerertskade was. (Ik neem aan dat ze later verhaald is). (De Algorab was nou niet direct een mooi schip vond ik).
In Vitória had je ook nog de haven van Tubarão met drie pieren waar ijzererts geladen werd. Grote bulkers waren soms in acht uur al helemaal vol geladen en daardoor zetten sommige opvarenden van zo'n schip uit Japan na de lange reis geen voet aan wal. Maar, ik heb ook wel eens een Argentijn gezien waar iedereen gewoon was gaan stappen en er niemand aan boord was.
Van die pieren was het een eind rijden naar de uitgang alwaar aan de overkant een enorme kroeg/danstent etc. lag. De meiden daar wisten al eerder dan de scheepsagenten en de leveranciers wanneer een bepaald schip zou binnenlopen. En als het een Griek was werden er alvast griekse LPs opgezet en rijdansen gedanst.
Als je in Vitória naar de zee keek deed dat aan D-Day danken, er lagen altijd minstens 20 schepen op de rede voor anker op hun beurt te wachten. Schepen die Rotterdam-Vitória-Rotterdam deden lagen soms langer op de rede dan de tijd die de overtocht kostte.
In Vitória had je ook nog de haven van Tubarão met drie pieren waar ijzererts geladen werd. Grote bulkers waren soms in acht uur al helemaal vol geladen en daardoor zetten sommige opvarenden van zo'n schip uit Japan na de lange reis geen voet aan wal. Maar, ik heb ook wel eens een Argentijn gezien waar iedereen gewoon was gaan stappen en er niemand aan boord was.
Van die pieren was het een eind rijden naar de uitgang alwaar aan de overkant een enorme kroeg/danstent etc. lag. De meiden daar wisten al eerder dan de scheepsagenten en de leveranciers wanneer een bepaald schip zou binnenlopen. En als het een Griek was werden er alvast griekse LPs opgezet en rijdansen gedanst.
Als je in Vitória naar de zee keek deed dat aan D-Day danken, er lagen altijd minstens 20 schepen op de rede voor anker op hun beurt te wachten. Schepen die Rotterdam-Vitória-Rotterdam deden lagen soms langer op de rede dan de tijd die de overtocht kostte.
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Hallo Martinus
Ik ben in de periode 1961 tot 1974 meerdere keren in Vitoria geweest met diverse KHL schepen.
O.a. veel kisten met half edelsteen geladen en boomstammen.
Zie foto, dit was volgens mij met de Eemland.
groet
Hans
Ik ben in de periode 1961 tot 1974 meerdere keren in Vitoria geweest met diverse KHL schepen.
O.a. veel kisten met half edelsteen geladen en boomstammen.
Zie foto, dit was volgens mij met de Eemland.
groet
Hans
- Bijlagen
-
- Vitoria.jpg (98.56 KiB) 2489 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
- Willem Visser
- Berichten: 767
- Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
- Locatie: Amsterdam
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Over de Gaasterland en Graveland hoor je op dit forum niet al te veel.
Wat ik me echter nog meer afvraag is waarom je zo weinig hoort over de Gooiland (69). Behalve dan toen dhr. Appie Bakker was overleden. Maar, was het geen populair schip en wat was daar dan mogelijk de reden van? Ik heb de Gooiland nog nooit in werkelijkheid gezien maar op de foto's lijkt het een mooi scheepje.
Jacko, nog even terug naar Vitória, op de foto heb je het ertsgedeelte van de haven staan, niet de ertspieren van Tubarão.
Het blijft mij toch nog een raadel waarom je zeker toch een keer per maand bezoek van de Alkes, Algorab, Alcor, Algol en later de nieuwe Aludra kreeg en ik daar in vele jaren alleen maar 1 keer de Amstelland tegen kwam.
Wat ik me echter nog meer afvraag is waarom je zo weinig hoort over de Gooiland (69). Behalve dan toen dhr. Appie Bakker was overleden. Maar, was het geen populair schip en wat was daar dan mogelijk de reden van? Ik heb de Gooiland nog nooit in werkelijkheid gezien maar op de foto's lijkt het een mooi scheepje.
Jacko, nog even terug naar Vitória, op de foto heb je het ertsgedeelte van de haven staan, niet de ertspieren van Tubarão.
Het blijft mij toch nog een raadel waarom je zeker toch een keer per maand bezoek van de Alkes, Algorab, Alcor, Algol en later de nieuwe Aludra kreeg en ik daar in vele jaren alleen maar 1 keer de Amstelland tegen kwam.