Koninklijke Hollandse Lloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Patru (R.I.P)

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Patru (R.I.P) »

Hoi Hans,
Hier dan maar iets om even bij te komen.
De gezellige, maar destijds achteruit gaande, Scheepvaartbuurt in Amsterdam (Haarlemmerstraat e.o.) is in begin 1981 door winkeliers nieuw leven in geblazen o.a. door het plaatsen van scheepvaartattributen. Eén daarvan is een scheepsschroef die werd geschonken door de KHL en de Nedlloyd (zie het plaatje, vervaardigd door de firma Bosma & Florack).
Ik heb bij verschillende personen navraag gedaan of ze wisten van welk vaartuig die schroef afkomstig was, maar niemand wist dat.
Mogelijk dat iemand via uitvraag op dit topic of een bezoeker van de reünie er nog iets van weet.

Scheepsschroef plaatje.jpg
Scheepsschroef plaatje.jpg (30.72 KiB) 2244 keer bekeken
Scheepsschroef Haarlemmersluis.jpg
Scheepsschroef Haarlemmersluis.jpg (102.34 KiB) 2244 keer bekeken
Veel succes met de reünie en groet,
Paul G.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jdbvos »

Hans, ik vind ook dat "vroeger" leuker was...Maar dat is perceptie, het is de wereld waar wij deel van uitmaakten, en ons best deden om 'dingen' te verbeteren.
En dat is gelukt, Hans ! 'Men' heeft naar ons geluisterd ! Je hoeft niet meer een held met een voorhamer te zijn om mbv slagsleutels een kop of kruishoofd-zuigerstangmoer los te slaan, je hoeft niet capriolen uit te halen op een slingerend en stampend schip om een zonnetje of sterretje te schieten, je hoeft niet meer met beam's je vingers te riskeren, of de elleboogstoom-luiken open- of dicht te gooien, we hoeven zelfs niet meer de vingers te verbranden bij het trekken van diagrammetjes.
Je belt gewoon met een (aangepast) mobielje van boord met iedereen waarmee je wenst te bellen, je kijkt op datzelfde mobieltje waar je bent op deez' aardkloot,en je kijkt via de monitor-app's desgewenst onder het schip wat voor vissen met je meezwemmen tot een blik op de verbrandinge IN de cilinders...
De nu varenden bedenken nog hoe het nóg eenvoudiger en efficienter kan, en test de automatische dingen uit, en de volgende groep 'vaart' een kudde schepen vanuit z'n luie stoel thuis, dan hoeft men ook niet meer om z'n evenwicht te denken op die schepen....

Van onze voorgangers hoorden we hoe mooi die 3-eilanden-boten wel niet waren, en hoe gezellig het destijds was...
Wat wij ouwerwetse roestbakken vonden, en je je de pleuris moest werken om zo'n bak een beetje tot beweging te brengen. De generatie daarvoor kon weer geen afscheid nemen van die prachtige, en o zo makkelijk te varen klippers , en vroegen zich af of die stoommeloochums wel zo'n verbetering waren....

De tijd, die elke generatie doormaakte, was dus letterlijk "the time of your life", en zo herinner je het ook. Het was ons avontuur, en we genoten !
Ën ook wij droegen ons steentje bij aan 'verbeteringen'.
Wees dus trots. Wat nu gedaan wordt, werd door ons voorbereid. En wie dat nu meemaken, genieten daar ook weer met volle teugen van in hún prime-time-avontuur.
Elke generatie schrijft z'n eigen geschiedenis, en legt daarmee de basis voor vernieuwingen voor de volgenden.
En uiteraard kijk je bij stijgende leeftijd weemoedig achterom, naar de tijd dat je jong en slank door de wereld sprong, tussen alle oefenprojecten in tóch een levenspartner vond, (eventueel) je kinderen geboren werden...dé tijd van je leven 1
Evolutie, ten voeten uit !
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door gerard tenerife »

Jacko schreef:
In onze tijd was niet alles beter , maar wel gezelliger.
Toen ik het eerste stuk van jdbvos las ging ik naar een stuk touw en een haak in het plafond zoeken maar ik las dus verder en kwam tot mijn bezinning.

Ik heb van 1955 tot 1979 gevaren van licht matroos tot kapitein dus ik heb die inovatie dus meegemaakt, maar ook aan de wal vond dit plaats. Toen ik in 1980 bij de Engelse kettingfabriek ging werken had ik een sigretaresse, prima in 19 96 kregen we computers en de sigretaresse verdween, maar de PC kon geen koffie zetten en het kletspraatje verdween, later verdwenen er nog meer mensen, zoals overal tot er uiteindelijk niemand meer over was, maar gelukkig kregen we toen FB. :wink: :lol:
mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door leo-shof »

En zo is het , en niet anders : Amen :-D
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3223
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Foto gekregen van Rudolf Wijdoogen.
s.s.Maasland onderweg van Buenos Aires naar Montevideo
De onderste foto is Rudolf Wijdoogen himself . Waarschijnlijk op de Gooiland van 1944
groet
Hans
Bijlagen
Rudolf.jpg
Rudolf.jpg (61.7 KiB) 2218 keer bekeken
Rudolf1.jpg
Rudolf1.jpg (36.1 KiB) 2206 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3223
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Op de Joseph Frering
Ook weer van Rudolf Wijdoogen

groet
Hans
Bijlagen
Rudolf2.jpg
Rudolf2.jpg (49.93 KiB) 2203 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jdbvos »

Mooi, die laatste foto, met dat stoomcilindertje van de verhaalwinch (?)....
Maar gezien het biertje van de bemanning....Hans, weet je zeker dat dit
Buenos Aires naar Montevideo
was ?
Da's een "uurtje" varen....
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3223
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Hallo Jan

Die laatste foto is op de Joseph Frering
De andere twee op de Maasland. En Gooiland 1944
Maar het wel een erg lang uurtje hoor B.A. naar Montevideo

Groet
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jdbvos »

Het staat ook tussen aanhalingstekens, Hans... Maar ik bedoel te zeggen dat het een kort stukkie is...
Maar ik herinner me op dat stukkie altijd meer activiteiten aan dek...nawerk na vertrek, of voorwerk voor aankomst....in die trant...
Oost, west...ook best
Patru (R.I.P)

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Patru (R.I.P) »

jacko schreef: 12 feb 2018 10:53 Die laatste foto is op de Joseph Frering
Ik herken dat tafereeltje.
Het gehele jaar 1962 heb ik op de Joseph Frering gevaren als lichtmatroos en OG.
De JF onderhield als ertstanker een pendeldienst tussen IJmuiden en Monrovia.
Begin augustus 1962, niet lang na vertrek uit Monrovia ging de stuurmachine kapot en was niet te repareren.
Als noodoplossing werden toen kabels vastgemaakt aan de roerinstallatie en werd er gestuurd met de 2 stoomwinches achterop en op een noodkompas. Zo hebben we Las Palmas gehaald. :-D
Het verhaal heb ik eerder verteld op het topic Wm.H.Muller & Co.
http://kombuispraat.com/viewtopic.php?f ... 0&start=16
Volgens mij is op de foto hetzelfde aan de hand.
Groet, Paul G.

P.S. Mooi Hans, al de informatie die je plaatst. :)


Plaats reactie