Koninklijke Hollandse Lloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Allen »

Een fragment uit "Nieuws uit en over Nederland" "Uw tweede dagblad" dd. 31-03-1945,
een soort Nieuwsbrief.
Helaas staat er geen naam van het schip bij.


Nieuwsbrief001.JPG
Nieuwsbrief001.JPG (27.17 KiB) 3584 keer bekeken


Het eerste schip -in het kader van de voedseltransporten- dat in Rotterdam aankwam was
het Britse schip SS LLANGOLLEN.
Er zijn meerdere voedseltransporten uitgevoerd totdat het Marshallplan in werking trad.
Alleen kom ik geen namen van Nederlandse schepen tegen.
Grtn @Allen

elizania
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 mei 2011 07:26

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door elizania »

Is dit één van de tankers, waar de KHL (gedeeltelijk) de bemanning voor leverde?
https://sites.google.com/site/vaarverha ... s-8-tahama

Siem Groen
jago
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 jan 2009 13:34

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jago »

Siem,

Laat Harry Hoogeboom je het eens haarfijn uitleggen,
hij heeft het altijd over de "REUZEN UIT HEUSDEN"
Toch niet toevallig Siem Groen uit Egmond aan Zee???

Groeten Jaap.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door v+d »

Ja hoor Siem, dat is zo'n tanker uit Heusden met alles achterop dus eigenlijk geen mooie tanker :wink:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Is dit één van de tankers, waar de KHL (gedeeltelijk) de bemanning voor leverde?
@ Siem, ja dit is de Tahama, van de Tanker Handels Maatschappij, waar Muller & Co- toendertijd eigenaar van de KHL- via de KHL de bemanning op plaatste, tenminste zolang ze nog onder Nederlandse vlag voer. Ik heb bij die club EN op dat schip gevaren en ken -tot heden- verschillende personen waar op die gerefereerde site over wordt gesproken.Een ervan kwam vorig jaar nog even bij me langs voor "een potje na de wacht" :lol:
@Jaap.....het is inderdaad zo Jaap dat ik refereer naar " De Reuzen van Heusden"- mede omdat volgens de huidige normen dit natuurlijk niet bepaald "Reuzen" meer zijn.......maaaar in feite meer omdat de romp van de " Tahama" toendertijd in Heusden is gebouwd en dat was TOEN-eind 1950ties!- een groot schip voor zo'n betrekkelijk kleine werf langs de rivier EN omdat ze in de Nederlandse kranten en ook Internationale pers als " De Reus van Heusden" met wat kunst en vliegwerk onder de diverse bruggen door was gescharreld naar Alblasserdam waar er toen de Verolme MAN kar in werd gezet en de opbouw achterop. Ze was de voorloper van een hele serie gelijksoortige tankers door Verolme voor zowel Nederlandse als ook Internationale eigenaren in of Heusden of Alblasserdam gebouwd en dat was TOEN toch een heel staaltje Nederlandse Scheepsbouw. ZE was wel -voornamelijk door die Verolme kar- een werkbootje van " heb ik jouw daar".
Het is me niet helemaal duidelijk "wie" er nu eigenaar was van die Tankerhandels Maatschappij, misschien wel Muller & Co; misschien wel Verolme?? Muller & Co regelde dat soort bemannings-zaken voor nog 4 -vier - zusters van de Tahama, de Tamara, de "Forest Hill", de Forest Town en de Forest Lake. De laatste 3 Forest schepen voeren onder de Nederlandse vlag in charter voor de Noorse Maatschappij I.M. Skaugen uit Oslo ( nog steeds een bestaande reder voor zover bekend!), als ik het allemaal goed heb begrepen dan was die Nederlandse vlag en daarmee de Nederlandse officieren ( bemanning was al heel snel Spaans en toen Chinees!) een verplichting welke voortvloeide uit de toenmalige subsidie op de scheepsbouw. Toen die term was afgelopen in 1972 kregen wij de zak en werden de schepen EN uitgevlagd EN verkocht!
Over "oliepotjes" die dan wel of niet zgn. " mooi" zijn omdat hun brug/accomodatie wel/niet in de midscheeps of achterop staat zijn hier op Kombuis al meerdere "lappen tekst" verschenen, dus dat laat ik nu maar even schieten. :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Sparks316 »

Het was o.m. ook het schip, door een foto in de krant tijdens de proefvaart genomen, wat ervoor zorgde dat ik interesse in "De Zee", "Varen" en wat dies meer zij kreeg. Daarbuiten ging ik boeken van K. Norel lezen, die meestal ook over Zee gingen. Aanvankelijk wilde ik bij een Scheveningse club wel op een roestige stinkende logger werken, maar daar waren mijn ouders het weer niet mee eens, dus werd het na 5 jaar HBS de zeevaartschool in de vorm van de Radio Holland school in Rotjeknor. Daar kon je uiteindelijk nog eerste klasser en hoofd-radio-officier worden en dat zagen ze dan toch meer zitten, want de hoop dat ik nog ooit zou gaan studeren om drs. Huppeldepup o.i.d. te worden hadden ze toen ook al opgegeven :mrgreen:
Louis
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Allemachtig Louitje...had je dan niet beter "een echt vak" kunnen leren???....OF ben je dan toch ondanks alles nog " goed terecht gekomen" :roll: :mrgreen: :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Allen »

Onderstaande heb ik al eens eerder ergens geplaatst, maar toch ...

TAHAMA


Tahama001.JPG
Tahama001.JPG (141.02 KiB) 3578 keer bekeken
Tahama002.JPG
Tahama002.JPG (174.44 KiB) 3578 keer bekeken
Tahama002a.JPG
Tahama002a.JPG (227.59 KiB) 3578 keer bekeken
Tahama003.JPG
Tahama003.JPG (185.38 KiB) 3578 keer bekeken
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Aaaahwel zunnuh.....de " Tahama", de enige echte en ook ware " Reus van Heusden"...vroegaah toen ik nog jong was en ook nog zwart haar had, heppik er zelf nog op gevaaar'n :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Sparks316 »

Harry G. Hogeboom schreef: 28 sep 2018 00:15 vroegaah toen ik nog jong was en ook nog zwart haar had, heppik er zelf nog op gevaaar'n
Da's dan wel verrektes lang geleje, Harry!
Mijn klasgenoot/ex collega Ed Jensen hep 'r ook op gezeten (en dan bedoel ik "gevaar'n en niet iets anders)
Komp nog ff naar Maria, dan kan je nog een staartje Oban krijgen :lol:
Louis


Plaats reactie