Koninklijke Hollandse Lloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3223
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Hallo

Ik heb wat bestanden gekregen van Kees Los
Heb het even in stukken geknipt om het hier te plaatsen.
Als eerste een stukje over de m.s.Westland van 1931 in 1937 bij de KHL

Morgen foto's en dergelijke van de Louis Lantz

groeten
Hans
Bijlagen
m.s.Westland.PNG
m.s.Westland.PNG (98.65 KiB) 5375 keer bekeken
m.s.Westland2.PNG
m.s.Westland2.PNG (49.67 KiB) 5375 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3223
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Hallo

Hier de foto's van Kees Los , over de Louis Lantz , deze was van Wm.H.Müller maar werd bemand door de KHL

De Louis Lantz is gebouwd in Dundee in 1931 als Skotaas en afgebouwd in Noorwegen.
In 1956 aangekocht door Müller en omgedoopt in Louis Lantz.

groete
Hans
Bijlagen
1.jpg
1.jpg (55.62 KiB) 5234 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (73.79 KiB) 5234 keer bekeken
3.jpg
3.jpg (50.53 KiB) 5234 keer bekeken
4.jpg
4.jpg (96.99 KiB) 5234 keer bekeken
5.jpg
5.jpg (97.04 KiB) 5234 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3223
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

restant foto's
Bijlagen
6.jpg
6.jpg (96.42 KiB) 5234 keer bekeken
7.jpg
7.jpg (62.87 KiB) 5234 keer bekeken
8.jpg
8.jpg (65.85 KiB) 5234 keer bekeken
9.jpg
9.jpg (89.28 KiB) 5234 keer bekeken
10.jpg
10.jpg (83.89 KiB) 5234 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
ruudsijmons
Berichten: 283
Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
Locatie: ede

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door ruudsijmons »

hey hey

wat voor een hoofdmotor stond in de Louis Lantz?

groet ruud sijmons
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3223
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Hoi Ruud

Hier het hele verhaal.
http://www.marhisdata.nl/main.php?to_page=schip&id=3798

Groeten
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3223
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Verhaal van Kees Los

SOLLICITATIE. 103
In Januari van het jaar 1957 solliciteerde ik bij de Koninklijke Hollandse Lloyd. De altijd keurig grijs geschilderde “Land-boten” voeren op Zuid- Amerika, en dat betekende voor die tijd korte reizen. Reizen welke meer dan een jaar duurden waren geen uitzondering.
Op het kantoor deelde men mij mede, dat nieuwe mensen altijd eerst op een ertstanker gingen varen, en wel de “Louis Lantz”.
Na verloop van tijd bleek, dat ik niet bij de Kon.Holl.Lloyd terecht gekomen was. Nee, ik was in dienst bij de rederij Muller Transport Maatschappij. Een soort neven maatschappij.
Het schip had een levensgrote letter M, in de schoorsteen. Bij de Lloyd waren soms mensen, die het te bont hadden gemaakt, bijv. met smokkel, of andere toestanden. Dan werden ze min of meer “verbannen” naar de “Louis Lantz”.
Men hoorde dan de slagzin: “De Louis Lantz - je laatste kans”.
Na korte tijd reden we per touringbus naar Emden, en daar lag het schip. Een in het jaar 1932 gebouwde olietanker, welke nu dienst deed als ertstanker.
Op kantoor had ik verstaan, “Louis Land’. Maar dit was heel iets anders. Een van origine Noorse tanker, de vroegere “Skotaas”. Twee dieselmotoren werkten volgens het luchtverstuiving principe. Door de motoren aangedreven compressoren leverden de inblaaslucht. De snelheid bedroeg 10 mijl per uur.
Maar in 1932 zouden deze schepen waarschijnlijk beschouwd zijn als een omwenteling op scheepvaartgebied. Immers, men voer toen nog met ra-getuigde zeilschepen; en door stoom voortgestuwde vaartuigen. Luchtverstuiving geeft een ideale verbranding, en als alles goed werkte was de schoorsteen absoluut rookloos.
Een voor die tijd ongekende luxe moet zeker de koelinstallatie zijn geweest. Een CO-2 compressor kon de levensmiddelen koelen en vriezen. Misschien at men in die tijd nog ingezouten artikelen.
Op de twaalf - vier wacht zetten we deze compressor gedurende twee uur bij, en dan konden alle temperaturen gehandhaafd worden. Op Noorse schepen is altijd een viskamer ingericht.
Bij het in de vaart komen van dit schip had men weinig vertrouwen in de installatie, en men had staven ijs besteld. Het verhaal ging, dat men 200 kilogram ijs besteld had, maar iemand had er tweeduizend kilogram van gemaakt.
Na het openen van de viskamerdeur keek je tegen een ijsmuur aan. Daar was niets mee te beginnen. Hier was twee kuub ijs aan elkaar gevroren. Men hakte enige splinters eraf, en in een thermoskan verkreeg je “ijswater”.
Eens zette iemand een koperen bus in het ijs, om te “krimpen”. Na enige tijd was de bus verdwenen. Hoe kon dat? Hij was in het ijs gezakt. Nu moest men hakken.
Gelijktijdig met dit beschreven schip was ook een zusterschip in de vaart gekomen, en wel de “Joseph Frering”. (ex- Skaraas) Beide schepen haalden erts uit Monrovia, bestemd voor Emden of de hoogovens te IJmuiden.
Soms passeerden de schepen elkaar. Ik hoor onze kapitein nog zeggen: “Recht er op aan”. Nee, leuk is dat niet. De tegenligger maakte een duidelijke koerswijziging. De volgende ontmoeting bleef achterwege. Op het radarscherm was bij het grootste bereik een stip zichtbaar.
Dit beoordeelde men als volgt: “Hij is bang”.
Maar zelf houd ik niet van zulke stunts. Als de kapitein een kleun maakt, dan maak ik hem ook.
De gehele reis brandde een vuur in een van de oliegestookte Schotse ketels. Een deurtje van een vuurgang stond dan open, vastgehouden met een slordige ijzerdraad.
Door het lichte slingeren van het schip raakte de ijzerdraad los, en de deur sloot, juist tijdens de ontmoeting met het zusterschip. Door het ontbreken van verbrandingslucht begon de schoorsteen buitensporig te roken.
Inktzwarte wolken kolkten uit de schoorsteen. Het leek “de stoomboot uit Spanje” wel; zo we dat noemden. De tweede WTK ging stampvoetend en woedend te keer , niet te kort.
Met deze tweede kon ik wel opschieten. Maar de vierde WTK, moest het vaak ontgelden bij hem. Wat een nare eigenschap, om iemand onredelijk te behandelen.
Op zeker moment stond ik met m’n bovenlichaam in het carter van de stoomdynamo, de vierde stond er naast met een stuk rond ijzer. Er moest iets vastgeslagen worden. Bij het naar buiten gaan aaide ik met m’n hoofd tegen dit stuk ijzer, wat nauwelijks te voelen was. Maar de tweede ontbrandde in toorn, en beet hem toe: “Kijk uit, je slaat die jongen de hersens in”.
In Emden lag het schip altijd een week. De gehele tijd werden reparaties uitgevoerd door de werf “Nordseewerke”. Tussendoor werd het schip gelost.
Enige familieleden kwamen aan boord. Om zes uur zat je ‘s-avonds te eten bij kaarslicht in een messroom, dit wegens reparatie aan de installatie.
Na het eten ging iedereen weer verder met zijn werkzaamheden; zoals het verwisselen van verstuivers, aanzetkleppen, of andere onderdelen.
Om acht uur vond men het welletjes. Wassen, omkleden en ging je het dorp in met een ploegje. Biertje halen. Nee, van culturele museumbezoeken komt geen snars terecht.
Een vierde WTK, woonachtig in Groningen, bleef een reis thuis, met verlof. Zijn vrouw verwachtte een baby. Na ongeveer vijf weken kwam hij weer aan boord, maar nee, de baby was nog steeds niet geboren.
Elke dag telefoneerde hij naar huis. O, wat liep hij te ijsberen. Maar gelukkig, na enige dagen kwam het bericht door, hij was vader geworden van een gezonde baby.
De volgende aankomst in Emden, kwam zijn vrouw, met natuurlijk de baby aan boord.
Met de trein naar Winschoten, en verder met de bus. De baby lag kostelijk in een rieten reiswieg, compleet met een ruitje in het rieten deksel.
De Duitse vrouwen, in de bus naar Leer, hadden nog nooit een reiswieg gezien, en dachten dat men een of ander raskonijn vervoerde. Totdat ze de baby ontdekten. Toen kwam de gehele bus natuurlijk kijken. “Ein Kindchen”.
Na een week vertrokken we uit Emden. Het lege schip lag hoog op het water. De familieleden gingen in de sluis van boord.
Een lange ladder stond steil tegen het schip aan. Een matroos pakte de reiswieg, aan een oor, dat op het deksel geplaatst was.
Het zal best wel stevig zijn geweest, maar ik zie nog de jonge moeder, met haar handen voor het gezicht, angstig afwachten, of alles wel goed zou gaan. Gelukkig wel, dus.


Zoek op internet het schip Skotaas. Heeft gedurende de oorlog wie weet wat een gevaarlijke reizen gemaakt. Wellicht in konvooi. Dit schip liep met een snelheid van 10 mijl/uur.

groet
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3223
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

dan nu het verhaaltje over de KHL mok

Tijdens aankomst bij de reünie 2018 kregen iedereen een naamplakker en twee consumptiebonnen uitgerijkt, en ook een lotje.
Goed bewaren want er wordt een bijzonder item verloot. :?: :?:
Tegen het eind van de bijeenkomst moest er een lot getrokken worden , iemand uit de zaal , geen reactie, dus werd Harry Gerritsen aangewezen
om het lot te trekken.
De te trekken lotjes zaten in een doosje , en Harry graaien , niet kijken hoor werd er uit de zaal geroepen.
Harry plicht getrouw met ogen dicht een lotje gepakt , nummer 59 , wie nummer 59 niemand die reageerden in de zaal.
Toen zij Harry ik heb ook nog een lot in mijn zak , en ja hoor nummer 59 bleek hij zelf te hebben.
Hilariteit alom , de prijs bleek een mok van de KHL te zijn die eigenlijk niet uit het restaurant mocht, hoort bij de inventaris van het monument.

groet
Hans

p.s.
foto's zijn een beetje wazig.
Dus het ligt niet aan je bril.
Bijlagen
Harry.jpg
Harry.jpg (64.92 KiB) 4984 keer bekeken
mok.jpg
mok.jpg (93.22 KiB) 4984 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Nee, ik was in dienst bij de rederij Muller Transport Maatschappij. Een soort neven maatschappij.
Mooi verhaal Hans van de " Louis Lantz"; ik heb nog ergens een evenzo fraaie omschrijving van een oud stuurman van de LL, waar ik later op de Reuzen van Heusden als ouwe mee heb gevaaarn.
Ik moet je hier echter toch even corrigeren betreffende " rederij Muller Transport Maatschappij. Een soort nevenmaatschappij".......de werkelijkeid was dat de "N.V. ter voortzetting van de Koninklijker Hollandsche Lloyd" een "soort nevenmaatschappij" van Wm. H. Muller & Co was. De nadruk ligt hier dus op " ter voortzetting van".
Als mijn archief informatie juist is....( ik was er dus ook niet bij!! :roll: ) lag de " Koninklijke Hollandsche Lloyd" behoorlijk op z'n financiele kont na WW1, e.e.a. i.v.m. de sterk verminderde immigranten vaart op Zuid Amerika vanuit Nederland.De passagiers zee-kastelen werden verkocht en met ijzerboer Wm.H. Muller & Co.aan het roer werd de vaart op Zuid Amerika voortgezet met 6 koel-vries vrachtschepen, te weten Westland; Montferland;Amstelland; Salland; Waterland; Eemland.Na WW2 kwamen er meerdere nieuwe schepen bij.In 1970 verkocht Wm.H.Muller & Co de Kon.Holl.Lloyd aan de KNSM, welke in 1981 op haar beurt werd opgenomen in het Nedlloyd verband.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3223
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Hr. Hogeboom.

Het is niet mijn verhaal , staat bovenaan .
Verhaal van Kees Los.
Dus ik heb met het maken van de inhoud niet meegespeeld.

Groet
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Verhaal van Kees Los.
Oki doki Hans, ik zie het nu.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie